lobo1978, hmm, chciałbym usłyszeć "dlaczego tak", bo nie rozumiem dlaczego świeży olej miałby zaszkodzić skrzyni. Może to taka sama bajka jak przy zmianie z półsyntetyka na syntetyk? :roll: Dlaczego ZF Getriebe są tak nagle czułe na świeży olej - to irracjonalne.
crn, 120 tys to imho górna poprzeczka - spokojnie zmieniaj
tomciar, w moim przypadku to samo - udokumentowany 210 tys, ale na wiosne zmieniać będę na pewno, póki nie ma jeszcze efektów ubocznych starego oleju. Nie znam nawet poziomu

licze na to, że przy przeglądzie @180 tys był sprawdzony i ew. uzupełniony.
diabel, przeciągnie na zimnym silniku stosuje się by szybciej rozgrzać silnik, a tak w rzeczywistości układ katalizatorów. Praca na zimno im szkodzi.
Co do jazdy na "pół-biegu" - chodzi o takie dziwne utrzymywanie silnika (skrzyni) w poślizgu podczas przyśpieszania na niższych obrotach? Np. lekkie naciśnięcie, obrotek wzrasta na 2 tysiące i przez chwile się tak utrzymuje? Tak powinno być w każdej ASB i jest to spowodowane sposobem przekazywania energii silnika na cały ukłąd napędowy. Pierwszy i drugi bieg jest najczęściej w 100% realizowany hydraulicznie, czyli poprzez ciśnienie oleju (stąd nazwa sprzęgło hydrokinetyczne). Niestety przy wyższych biegach olej nie byłby wystarczającym nośnikiem siły i sam napęd olejem powodowałby duże straty. Dlatego zastosowano w konwerterach tzw. sprzęgło lock-up, które od 3 biegu wzwyż na stałe sprzęgla silnik i skrzynie. W temacie "wszystko o tiptroniku" w tym dziale jest nawet takie małe zdjęcie, które mówi o mechanicznym przekazywaniu energii - to właśnie o tym mowa.
Zatem wracam do sedna sprawy - poślizg (półbieg) będzie obecny nawet na 5-biegu kiedy nie mamy wciśniętego mocno pedału gazu i jedziemy dość wolno. Wraz ze wzrastaniem potrzebnej siły, załącza się sprzęgło lock-up i poślizg znika
A jeszcze jedno. Zacząłem przeglądać różne dokumentacje w poszukiwaniu zamiennego z ESSO oleju do Tip-5. Doszedłem do tego, że MB ma specjalną probatę 236.11, która jest zgodna z ESSO. Niestety Mercedes stosuje olej z tą aprobatą do skrzyń... ZF-Getriebe, a jedynym producentem oleju z aprobatą MB236.11 jest ESSO, czyli na półkach będzie to Mobil i ESSO o tych samych nazwach: LT 71141. Nie zdziwiłbym się, gdyby w buteleczkach producentów siedział dokładnie ten olej...