[C5 2.5 TDI Quattro Tip] Normalna praca skrzyni tipronic
[C5 2.5 TDI Quattro Tip] Normalna praca skrzyni tipronic
Witam, chyba jestem przewrażliwiony i proszę o opis pracy zdrowego tiptronika - celem wyleczenia się z obsesyjnej obserwacji pracy skrzyni .
Chodzi mi o opis prawidłowej pracy skrzyni podczas zmiany biegów - U mnie wygląda to tak, że skrzynia przy bardzo delikatnym traktowaniu gazu zmienia biegi prawie nieodczuwalnie (czasami można to odczuć choć pasażerka zarzeka się że nic nie czuje ). Pomiędzy 2 a 3 biegiem występuje opisany na forum "półbieg" - uznany podobno za normalną pracę tipa. Jednak przy trochę mocniejszym przyśpieszaniu czuć zmiany niektórych biegów. Po mocnym depnięciu (ok. 40-50 km/h) tworzy się "dziura" spada przyśpieszenie, po 0,5 s autko dopiero spina się i potem jest ok. Natomiast przy hamowaniu, szczególnie ostrzejszym przed światłami, skrzynia redukuje do 1 biegu z wyczuwalnym szarpnięciem - objaw ten nie występuje zawsze (okazyjnie).
Miałem okazje jechać Volvo S60 (2006 r), automat z tipem (5 biegów) 2.4 D5 i zmiany biegów mogłem tylko wyczuć po obrotomierzu niezależnie od deptania/redukcji. Czy tip Audi (moje z 2004) jest gorszy od Volvo - czy szykuje mi się remont skrzyni.
Bardzo proszę o pomoc i obiektywne zweryfikowanie mojej fobii
[ Dodano: 2010-02-14, 22:56 ]
W ASO we Wrocławiu powiedzieli mi oczywiście że oleju się nie wymienia, dolali trochę wymienili zaworek i wsio. Mistrz serwisu po opisaniu uderzeń z 2 na 1 bieg, stwierdził że wymiana oleju pogorszy sytuacje i że nawaliło sprzęgło hydrokinetyczne czy jakieś hamulce (?). Stwierdził że ASO tego rodzaju tipa nie serwisuje (po sprawdzeniu nr nadwozia) tylko wymienia na nową (!?).
Chodzi mi o opis prawidłowej pracy skrzyni podczas zmiany biegów - U mnie wygląda to tak, że skrzynia przy bardzo delikatnym traktowaniu gazu zmienia biegi prawie nieodczuwalnie (czasami można to odczuć choć pasażerka zarzeka się że nic nie czuje ). Pomiędzy 2 a 3 biegiem występuje opisany na forum "półbieg" - uznany podobno za normalną pracę tipa. Jednak przy trochę mocniejszym przyśpieszaniu czuć zmiany niektórych biegów. Po mocnym depnięciu (ok. 40-50 km/h) tworzy się "dziura" spada przyśpieszenie, po 0,5 s autko dopiero spina się i potem jest ok. Natomiast przy hamowaniu, szczególnie ostrzejszym przed światłami, skrzynia redukuje do 1 biegu z wyczuwalnym szarpnięciem - objaw ten nie występuje zawsze (okazyjnie).
Miałem okazje jechać Volvo S60 (2006 r), automat z tipem (5 biegów) 2.4 D5 i zmiany biegów mogłem tylko wyczuć po obrotomierzu niezależnie od deptania/redukcji. Czy tip Audi (moje z 2004) jest gorszy od Volvo - czy szykuje mi się remont skrzyni.
Bardzo proszę o pomoc i obiektywne zweryfikowanie mojej fobii
[ Dodano: 2010-02-14, 22:56 ]
W ASO we Wrocławiu powiedzieli mi oczywiście że oleju się nie wymienia, dolali trochę wymienili zaworek i wsio. Mistrz serwisu po opisaniu uderzeń z 2 na 1 bieg, stwierdził że wymiana oleju pogorszy sytuacje i że nawaliło sprzęgło hydrokinetyczne czy jakieś hamulce (?). Stwierdził że ASO tego rodzaju tipa nie serwisuje (po sprawdzeniu nr nadwozia) tylko wymienia na nową (!?).
Dzięki za odpowiedź. Po rozmowie z właścicielem 3 tiptronic-ów stwierdzam, że skrzynia ma po prostu swoje lata. Nie mam zamiaru wymieniać oleju bo to tylko przyśpieszy jej zużycie. Czekam aż padnie koszty te same. Mam nadzieję, że to pomoże tym którzy wahają się pomiędzy szkołą A - wymieniać a B - nie wymieniać oleju w skrzyni.
Tak na marginesie to weryfikowałem to także z producentem skrzyni ZF Getriebe (dla mojej skrzyni 5gang tip) - opisy wymiany oleju są na wypadek prac remontowych, podczas których spuszcza się olej ze skrzyni (częsty argument za tym że się wymienia). Oleju się nie wymienia i kropka.
Tak na marginesie to weryfikowałem to także z producentem skrzyni ZF Getriebe (dla mojej skrzyni 5gang tip) - opisy wymiany oleju są na wypadek prac remontowych, podczas których spuszcza się olej ze skrzyni (częsty argument za tym że się wymienia). Oleju się nie wymienia i kropka.
- MR.A6
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 962
- Rejestracja: 05 sie 2008, 16:43
- Imię: Robert
- Moje auto: Q7
- Rocznik: 2015
- Nadwozie: Van
- Silnik: 3.0 CDUD 245KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Multitronic
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Zielona Góra
A ja wymieniałem już 3 razy i chodzi jak w wyżej opisanym volvo,czyli olej się wymienia i kropka :-P 8-) Temat milion razy już poruszany tu na forum,łącznie z "pół-biegami",których nie ma,hehe,pozdrawiamlobo1978 pisze:
Oleju się nie wymienia i kropka.
P.S.Masz tu ciekawą lekturę http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=76853
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1889
- Rejestracja: 11 sie 2009, 09:15
- Imię: MaTyS
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2013
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Iława
lobo1978 pisze:Tak na marginesie to weryfikowałem to także z producentem skrzyni ZF Getriebe (dla mojej skrzyni 5gang tip) - opisy wymiany oleju są na wypadek prac remontowych, podczas których spuszcza się olej ze skrzyni (częsty argument za tym że się wymienia). Oleju się nie wymienia i kropka.
A ja słyszałem, że w przeciwieństwie do serwisów ZF Getriebe zaleca wymiany. Jeżeli dostałeś od nich inną informację to może przedstaw ją w oryginale na forum... .
- fishmanr11
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 417
- Rejestracja: 12 sie 2009, 19:27
- Imię: Filip
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 2000
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.8 174KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Czy to jak dodaje i gwałtownie puszczam gaz i w tym momencie skrzynia szarpie to jest normalne ? Mam tipa nie multi 98r 2.8 30v . Czy przyczyna moze być np brudna przepustnica bo biegi skrzynia zmienia pieknie. tylko przy dodawaniu i puszczaniu gazu jest stukniecie takie gwałtowne załączenie A może czujnik położenia przepustnicy czy może on się kończyć? błędów nie ma w kompie. Czasami skrzynia potrafi zawiesić się na jakimś biegu i tak jechać jakiś czas i to dosyć dłuższy za długi na pewno i nie pomaga dodanie i ujęcie gazu aczkolwiek wtedy nie szarpnie.
Pytania, problemy... wysyłajcie w moimi postami na Forum Audi A6 C5 silnik 2.8.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 522
- Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
- Imię: Kamel
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 1999
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.3 133KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Leszno
Olej w skrzyni automatycznej o konstrukcji klasycznej musi być wymieniany :!: :!: Jest to spowodowane starzeniem się oleju, podatnością na tracenie właściwości fizyko-chemicznych oraz wysokiej podatności na ścinanie się oleju! Olej w skrzyni jest nie tylko płynem chłodzącym czy smarującym. Jest przede wszystkim "nośnikiem informacji" dla całego układu mechanicznego :!: Od jakości oleju w dużym stopniu zależy jakość pracy skrzyni biegów. Jeśli ktoś mówi, że oleju w skrzyni się nie wymienia to oznacza, że nie ma pojecia o czym mówi.
Jeśli ktoś ma problemy ze skrzynią, to w pierwszej kolejności powinien zmienić olej i filtr. Olej jeśli jest wymieniany w odpowiednich odstępach czasu to od wymiany do wymiany nie zmienia swojego koloru (minimalnie może ciemnieć) - jeśli przy spuszczaniu jest brazowy, czarny, należy skrócić interwały zmian.
Jeśli ktoś ma problemy ze skrzynią, to w pierwszej kolejności powinien zmienić olej i filtr. Olej jeśli jest wymieniany w odpowiednich odstępach czasu to od wymiany do wymiany nie zmienia swojego koloru (minimalnie może ciemnieć) - jeśli przy spuszczaniu jest brazowy, czarny, należy skrócić interwały zmian.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 522
- Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
- Imię: Kamel
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 1999
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.3 133KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Leszno
Myśle, że górna granica kilometrów do której można przejechać typową skrzynią automatyczną bez wymiany oleju to jakieś 200 tys - wtedy skrzynia pada. Tak jest Peugeotach np. Wtedy najczęściej kończy się gwarancja i ciężko będzie zrzucic winę na producenta. Jedziemy do ASO i jak w pierwszym poście kolega napisał:tomciar pisze:Z czym to może być związane?
Więc znowu wszystko sprowadza się do pieniędzy Na całe szczęście Audi każe wymieniać olej w ASB co 60 tys i to bardzo dobre posunięcie z ich strony.lobo1978 pisze:Stwierdził że ASO tego rodzaju tipa nie serwisuje (po sprawdzeniu nr nadwozia) tylko wymienia na nową (!?).
edit: ou! Mam włoską książke serwisową i na stronie 7 są zalecenie co należy robić co jaki przebieg. Okazuje się, że co 60 tys należy zmienic ATF w ASB ale za wyjątkiem 5-biegowej skrzyni. To bardzo ciekawe. Za pewne to samo podejście co w Mercedesie - stare skrzynie pracowały na Dextronie II czyli oleju na bazie mineralnej, stąd wymaga zmiana (od 30 do 60 tys w zależności od intensywności użytkowania). W nowszych skrzyniach, zalewanych syntetykiem równiez Mercedes nie zaleca wymian oleju, a jedynie kontrolować poziom. Oczywiście praktyka znowu jest inna od teorii. :roll: Ehh...
Przejrzałem całe forum w temacie skrzyni, dzwoniłem do ZF Getriebe, rozmawiałem z ASO we Wrocławiu, konsultowałem się z mechanikami którzy jeżdżą audi z tipem i doszedłem do wniosku, (wariant A) że jak ktoś ma autko w miarę od niskiego przebiegu (tego prawdziwego, a nie 150 tyś. w 8-10 latkach) lub od nowości to powinien przestrzegać wymiany oleju co 60 tyś. - na pewno nie zaszkodzi a wręcz przedłuży żywotność skrzyni.
Drugi wariant (B - mój przypadek) to samochód który ma na karku 200-250 tyś. i nigdy olej nie był wymieniany - w tym przypadku wymiana oznacza w 80% przypadków przyśpieszenie śmierci technicznej i konieczność naprawy (2-3 tyś. w plecy).
Pozdrawiam
Drugi wariant (B - mój przypadek) to samochód który ma na karku 200-250 tyś. i nigdy olej nie był wymieniany - w tym przypadku wymiana oznacza w 80% przypadków przyśpieszenie śmierci technicznej i konieczność naprawy (2-3 tyś. w plecy).
Pozdrawiam
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 375
- Rejestracja: 31 sty 2009, 17:14
- Imię: Tomek
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 2004
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Bielsko Biała
crd daj spokój, tak pracują automaty, jeździłem wieloma i to jest normalne zachowanie automatu. Natomiast co do niedoboru oleju - uzupełnić trzeba, ale trzeba też obejrzeć skrzynkę czy gdzieś nie wycieka. Jam mam 200 tys i nie mam pojęcia czy ktoś zmieniał olej, wg historii samochodu z ASO nie, a ja nie wiem co robić bo skrzynia na razie zachowuje się dobrze.crn pisze:Dodam, że podczas jazdy zauważyłem magiczny półbieg na trzecim biegu...
To i ja mam pytanie co do "normalnej pracy skrzyni tiptronic": czy normalna jest zmiana biegow na zimnym silniku dopiero przy 3 tys. obrotow? Wyjezdzam z pracy prosto na dwupasmowke, probuje delikatnie rozpedzic sie do sensownej predkosci 70-80 km/h, a tu zimny silnik wyje wkrecany na 3tys. Zauwazylem, ze ta sytuacja wystepowala przy silnych mrozach, na odcinku moze 1-2 kilometrow. Teraz, gdy temperatura jest w okolicach zera, biegi wchodza przy nizszych obrotach, rzedu 2-2,5 tys.
No w poprzedniej Audi 2.5 miałem to samo. Półbieg występował i mówili, że to norma. W sumie nie przeszkadzało by mi to gdyby nie fakt, że autko pprostu chodzi na wyższych obrotach i mam wrażenie że idzie para w gwizdek.
Ubytek mam bo zmieniali mi chłodnice a nie da się tego zrobić bez chociażby minimalnego ubytku. Chyba doleje i zobacze jak będzie chodzić.
Ubytek mam bo zmieniali mi chłodnice a nie da się tego zrobić bez chociażby minimalnego ubytku. Chyba doleje i zobacze jak będzie chodzić.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 522
- Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
- Imię: Kamel
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 1999
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.3 133KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Leszno
lobo1978, hmm, chciałbym usłyszeć "dlaczego tak", bo nie rozumiem dlaczego świeży olej miałby zaszkodzić skrzyni. Może to taka sama bajka jak przy zmianie z półsyntetyka na syntetyk? :roll: Dlaczego ZF Getriebe są tak nagle czułe na świeży olej - to irracjonalne.
crn, 120 tys to imho górna poprzeczka - spokojnie zmieniaj
tomciar, w moim przypadku to samo - udokumentowany 210 tys, ale na wiosne zmieniać będę na pewno, póki nie ma jeszcze efektów ubocznych starego oleju. Nie znam nawet poziomu licze na to, że przy przeglądzie @180 tys był sprawdzony i ew. uzupełniony.
diabel, przeciągnie na zimnym silniku stosuje się by szybciej rozgrzać silnik, a tak w rzeczywistości układ katalizatorów. Praca na zimno im szkodzi.
Co do jazdy na "pół-biegu" - chodzi o takie dziwne utrzymywanie silnika (skrzyni) w poślizgu podczas przyśpieszania na niższych obrotach? Np. lekkie naciśnięcie, obrotek wzrasta na 2 tysiące i przez chwile się tak utrzymuje? Tak powinno być w każdej ASB i jest to spowodowane sposobem przekazywania energii silnika na cały ukłąd napędowy. Pierwszy i drugi bieg jest najczęściej w 100% realizowany hydraulicznie, czyli poprzez ciśnienie oleju (stąd nazwa sprzęgło hydrokinetyczne). Niestety przy wyższych biegach olej nie byłby wystarczającym nośnikiem siły i sam napęd olejem powodowałby duże straty. Dlatego zastosowano w konwerterach tzw. sprzęgło lock-up, które od 3 biegu wzwyż na stałe sprzęgla silnik i skrzynie. W temacie "wszystko o tiptroniku" w tym dziale jest nawet takie małe zdjęcie, które mówi o mechanicznym przekazywaniu energii - to właśnie o tym mowa.
Zatem wracam do sedna sprawy - poślizg (półbieg) będzie obecny nawet na 5-biegu kiedy nie mamy wciśniętego mocno pedału gazu i jedziemy dość wolno. Wraz ze wzrastaniem potrzebnej siły, załącza się sprzęgło lock-up i poślizg znika
A jeszcze jedno. Zacząłem przeglądać różne dokumentacje w poszukiwaniu zamiennego z ESSO oleju do Tip-5. Doszedłem do tego, że MB ma specjalną probatę 236.11, która jest zgodna z ESSO. Niestety Mercedes stosuje olej z tą aprobatą do skrzyń... ZF-Getriebe, a jedynym producentem oleju z aprobatą MB236.11 jest ESSO, czyli na półkach będzie to Mobil i ESSO o tych samych nazwach: LT 71141. Nie zdziwiłbym się, gdyby w buteleczkach producentów siedział dokładnie ten olej...
crn, 120 tys to imho górna poprzeczka - spokojnie zmieniaj
tomciar, w moim przypadku to samo - udokumentowany 210 tys, ale na wiosne zmieniać będę na pewno, póki nie ma jeszcze efektów ubocznych starego oleju. Nie znam nawet poziomu licze na to, że przy przeglądzie @180 tys był sprawdzony i ew. uzupełniony.
diabel, przeciągnie na zimnym silniku stosuje się by szybciej rozgrzać silnik, a tak w rzeczywistości układ katalizatorów. Praca na zimno im szkodzi.
Co do jazdy na "pół-biegu" - chodzi o takie dziwne utrzymywanie silnika (skrzyni) w poślizgu podczas przyśpieszania na niższych obrotach? Np. lekkie naciśnięcie, obrotek wzrasta na 2 tysiące i przez chwile się tak utrzymuje? Tak powinno być w każdej ASB i jest to spowodowane sposobem przekazywania energii silnika na cały ukłąd napędowy. Pierwszy i drugi bieg jest najczęściej w 100% realizowany hydraulicznie, czyli poprzez ciśnienie oleju (stąd nazwa sprzęgło hydrokinetyczne). Niestety przy wyższych biegach olej nie byłby wystarczającym nośnikiem siły i sam napęd olejem powodowałby duże straty. Dlatego zastosowano w konwerterach tzw. sprzęgło lock-up, które od 3 biegu wzwyż na stałe sprzęgla silnik i skrzynie. W temacie "wszystko o tiptroniku" w tym dziale jest nawet takie małe zdjęcie, które mówi o mechanicznym przekazywaniu energii - to właśnie o tym mowa.
Zatem wracam do sedna sprawy - poślizg (półbieg) będzie obecny nawet na 5-biegu kiedy nie mamy wciśniętego mocno pedału gazu i jedziemy dość wolno. Wraz ze wzrastaniem potrzebnej siły, załącza się sprzęgło lock-up i poślizg znika
A jeszcze jedno. Zacząłem przeglądać różne dokumentacje w poszukiwaniu zamiennego z ESSO oleju do Tip-5. Doszedłem do tego, że MB ma specjalną probatę 236.11, która jest zgodna z ESSO. Niestety Mercedes stosuje olej z tą aprobatą do skrzyń... ZF-Getriebe, a jedynym producentem oleju z aprobatą MB236.11 jest ESSO, czyli na półkach będzie to Mobil i ESSO o tych samych nazwach: LT 71141. Nie zdziwiłbym się, gdyby w buteleczkach producentów siedział dokładnie ten olej...
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga