Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive

Multifunkcja w kierownicy trójramiennej S-line tiptronic

Warsztat
pawblysk
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 11
Rejestracja: 22 kwie 2021, 21:37
Imię: Paweł Błyskal
Rocznik: 2004
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 170KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Humniska

Multifunkcja w kierownicy trójramiennej S-line tiptronic

Post autor: pawblysk » 12 kwie 2025, 13:01

Cześć.
Jednym z elementów charakterystycznych dla samochodów z pakietem S-line była kierownica trójramienna. Niestety producent nie przewidział opcji sterowania radiem dla aut z tego typu kierownicą.

Chciałem doposażyć swoje auto w taki gadżet, jednak nie zamierzałem zmieniać kierownicy na czteroramienną, montaż kierownicy z rolakami z nowszych modeli odpuściłem, chciałem zachować wygląd zbliżony do oryginału. Kierownice trójramienne występowały w wersjach z czterema przyciskami, które służyły do zmiany biegów w skrzyni Tiptronic, jeśli auto takową posiadało. W internecie można znaleźć filmiki, na których widać jak ktoś adaptował taką kierę jako multifunkcyjną. Niestety, nigdzie nie znalazłem opisu takiego moda. Jedynie na forum audi a4, był opis przeróbki pod sterowanie radiem niefabrycznym.

Przeczytałem temat na naszym forum dotyczący montażu multifunkcji w A6 C5. Miałem więc wiedzę co jest potrzebne i jak wszystko spiąć do tzw. kupy.
Kupiłem przekaźnik multifunkcji, najtańszą kierownicę multifunkcyją do A6 C5 lift jaką udało mi się znaleźć na allegro, oraz kierownicę trójramienną z przycinkami do tipa. Była to kierownica z A4 B6 gdyż do A6 C5 były o wiele droższe. Kiera z A4 ma inną wtyczkę do zwijaka, to nie był problem, wiązkę miałem przełożyć z kierownicy czteroramiennej. Kierownica z A4, jak się później okazało, różni się od tej do A6 nie tylko wiązką, ale również konstrukcją wewnątrz, dzięki temu możliwa była przeróbka, ale o tym późnej. Z zewnątrz kierownice są identyczne.

Zacząłem zastawiać się jak wykonać przeróbkę kiery trójramiennej tiptronic pod sterowanie radiem. Przełożenie modułu trapezowego z kierownicy czteroramiennej do trójramiennej nie wchodziło w grę, ze względu na brak miejsca. Pomysłów było kilka, ostatecznie wszystkie upadły, ze względu na brak czasu temat został porzucony na rok.

Ostatnio wpadło mi do głowy, że może jakoś dałoby się upchać moduł trapezowy w kierownicy trójramiennej i dołożyć dwa brakujące przyciski. Akurat miałem w domu switch’e które by się nadały. Wygrzebałem graty z szafki, okazało się, że brakujące przyciski da się upchać w tylnej części kierownicy. Pozostała kwestia montażu oryginalnego modułu w kierownicy. Moduł z kompletem wiązek wygląda jak na fotce poniżej, nie jest to zdjęcie mojego autorstwa.

Obrazek

Zamontowanie go w kierownicy nie jest możliwe w żaden sposób. Wpadłem więc na pomysł, żeby zamontować samą płytkę, która wygląda tak:

Obrazek

W takiej formie PCB nadal się nie mieściło, po oględzinach kierownicy okazało się, że brakuje niewiele. Aby moduł dało się zamontować, należy z niego wymontować wszystkie piny złącz, są to pressfit’y więc wystarczy je wyciągnąć kombinerkami, nie jest do tego potrzebna lutownica. Kolejnym krokiem było wylutowanie białego złącza, obrócenie o 180 stopni i przylutowanie jako kątowe. W następnym etapie dolutowałem wiązkę w miejsce oryginalnych złącz. Przypiłowałem również delikatnie jeden róg płytki. Moduł wraz z wiązką prezentuje się jak na zdjęciu poniżej.

Obrazek

Nie znałem symbolu wtyku przez, które doprowadzane jest zasilanie ze zwijaka do modułu. Pytałem kiedyś na forum, lecz nie było odpowiedzi. Dopasowałem jakiś jednorzędowy wtyk o rastrze 2,54mm z płyty głównej od kompa.
Kierownica po dołożeniu przycisków i zrobieniu wiązki wygląda tak:

Obrazek

W dolnej części kierownicy, lekko podciąłem podarcie pod PCB klaksonu, dzięki czemu zrobiło się miejsca na moduł, oprócz tego zamontowałem dwa plastikowe kołki o wysokości 8mm do których przykręcona jest płytka modułu trapezowego.

Pinout białego złącza modułu, do którego podpięte są przyciski i podświetlanie. Jest to widok gniazda (z góry) oryginalnie zamontowanego w płytce modułu, po przeróbce otrzymujemy lustrzane odbicie.

Obrazek

Przy podłączeniu przycisków pojawił się mały problem, przyciski od Tipa jak i ich podświetlenie są podpięte do plusa zasilania, moduł trapezowy potrzebuje przycisków i diod LED podświetlania podłączonych do masy. Rozwiązałem to przez zastąpienie, na płytkach przełączników Tiptronic, diod uniwersalnych rezystorami smd 0805 o wartości 0R i obróceniu diod LED o 180 stopni. Dzięki temu uzyskałem sterownie przycisków masą, a nie plusem jak to było w oryginale. W przypadku diod LED na odwrót z minusa na plus.

Klakson zostaje podpięty tak jak w kierownicy bez przycisków, nie ma potrzeby przepuszczania go przez moduł, w oryginale był on tylko przelotką dla tego sygnału.

Po zmontowaniu w całość wyszło tak. Płytka modułu dodatkowo zabezpieczona folią ESD.

Obrazek

Z tyłu przełączniki prezentują się jak na fotce poniżej. Są to standardowe plastikowe przyciski o średnicy otworu montażowego 12mm, które można kupić w sklepie elektronicznym. Otwory nawierciłem wiertłem 10mm, tak aby minęły aluminiową konstrukcję kierownicy. Wcześniej zrobiłem pilota małym wiertłem i pośrednim, tak aby nie uszkodzić struktury materiału, którym obtryśnięta jest kierownica. Przyciski weszły na wcisk, nie było potrzeby przykręcania ich nakrętkami. Rozważałem kupno przycinków wandaloodpornych, o tej samej średnicy otworu montażowego. Są trochę bardziej estetyczne, wykonane czarnego szczotkowanego aluminium, opcjonalnie występują z podświetlaniem. Póki co zostały te co na zdjęciu, są wygodne w użytkowaniu, a tak ich nie widać.

Obrazek

Ważna różnica w SPAM do kierownicy z A6, dzięki której można upchać płytkę modułu. Kierownica z A6 ma inaczej rozwiązany sposób włączania klaksonu, są tam dwie stalowe „płytki” oddzielone sprężynami, które pełnią funkcję switch’a. W kierownicy z A4 dolna „płytka” została zastąpiona płytką PCB z trzema przyciskami. Różni się zatem, kształt kierownicy w środku, jest więcej miejsca. Poniżej dla porównania foto kółka z mojego A6, ze zdemontowaną górną płytą.

Obrazek

Po sprawdzeniu na stole, przerobioną kierownicę zamontowałem w Aucie. Airbag pasuje z wersji bez przycisków Tip od A6. Nie zrobiłem fotek z zamontowaną poduchą.

Obrazek

Kierownica posiada pełną funkcyjność multifunkcyjnej kierownicy czteroramiennej. Przyciski zostały tak podłączone aby ich rozmieszenie było analogiczne jak w oryginale. Oprócz rzeźby, którą trzeba wykonać w samej kierownicy, montaż wiązki i przekaźnika w skrzynce nad nogami kierowcy, jest taki sam jak w przypadku fabrycznej multifunkcji.

Na ten moment zrobiona trasa 200km i trochę jazdy po mieście, żadnych problemów. Jedynie podświetlanie przycisków mogło by być trochę jaśniejsze. Może w przyszłości zmienię rezystory diod LED w przyciskach na mniejsze, na ten moment nie przeszkadza mi to i zostaje tak jak jest.
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2025, 15:38 przez pawblysk, łącznie zmieniany 1 raz.

bgroni
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 265
Rejestracja: 31 gru 2021, 12:37
Imię: bgroni
Rocznik: 1998
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Multifunkcja na kierownicy trójramiennej S-line tiptronic

Post autor: bgroni » 12 kwie 2025, 18:22

Kawał dobrej roboty, gratulacje!

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl