Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

Szarpanie,wypadanie zapłonów po nocy

Silniki benzynowe
ODPOWIEDZ
pitstop77
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 78
Rejestracja: 11 cze 2021, 19:23
Imię: Pieter
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Mława

Szarpanie,wypadanie zapłonów po nocy

Post autor: pitstop77 » 14 gru 2024, 11:39

Witam,
Mam problem z którym się borykam jakiś czas. Auto po postoju po nocy, po odpaleniu i ruszeniu strasznie szarpie, miga check i ciężko przyspieszyć tak jakby nie chodził na wszystkie gary. Po przejechaniu paru kilometrów problem ustaje i wszystko działa jak należy. Problem występuje zawsze po nocy, wydaje mi się im chłodniejszej tym gorzej. Jest LPG i zauważyłem że jak zakręcę gaz na noc problemu nie ma.

Dodano po 17 minutach 22 sekundach:
Podejrzewałem reduktor ale był wymieniany koło rok temu więc odpada

vredota
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 225
Rejestracja: 07 cze 2020, 21:35
Imię: Łukasz
Rocznik: 1997
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 163KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Szarpanie,wypadanie zapłonów po nocy

Post autor: vredota » 14 gru 2024, 13:58

pitstop77 pisze:
14 gru 2024, 11:57
[...] Jest LPG i zauważyłem że jak zakręcę gaz na noc problemu nie ma [...]
Samemu zadałeś pytanie, samemu odpowiedziałeś. Miganie MIL (check) = zazwyczaj bieżące wypadanie zapłonów, w pozostałych przypadkach zapali się i świeci. Podstawa treraz to diagnostyka VCDS, błędy w [01] engine.
pitstop77 pisze:
14 gru 2024, 11:57
Podejrzewałem reduktor ale był wymieniany koło rok temu więc odpada
Czyżbyś był tak szczęśliwym człowiekiem, że NIGDY nie trafiła Ci się wadliwa część? Nawet nowa a co dopiero roczna? Jeśli wymieniałeś reduktor to obowiązkowo musi paść pytanie: a wtryski gazowe? oraz: jaka była przyczyna wymiany reduktora? (padające ciśnienie, przerosty ciśnienia, puszczanie ciśnienia podciśnieniem do kolektora?). W LPG to wtryski dostają najwięcej batów w trakcie pracy.

pitstop77
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 78
Rejestracja: 11 cze 2021, 19:23
Imię: Pieter
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Mława

Re: Szarpanie,wypadanie zapłonów po nocy

Post autor: pitstop77 » 14 gru 2024, 14:28

Reduktor wymieniałem bo przepuszczał gaz do kolektora i po nocy ciężko auto kręciło zanim odpalił , a wtryskiwacze chyba od nowości jeżdżą. Można je jakoś sprawdzić czy to ich wina ? Błędy vcdsem dziś sprawdzę

vredota
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 225
Rejestracja: 07 cze 2020, 21:35
Imię: Łukasz
Rocznik: 1997
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 163KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Szarpanie,wypadanie zapłonów po nocy

Post autor: vredota » 15 gru 2024, 02:15

pitstop77 pisze:
14 gru 2024, 14:28
Reduktor wymieniałem bo przepuszczał gaz do kolektora i po nocy ciężko auto kręciło zanim odpalił , a wtryskiwacze chyba od nowości jeżdżą. Można je jakoś sprawdzić czy to ich wina ? Błędy vcdsem dziś sprawdzę
Musisz mieć kabelek do programu LPG, instalacja ma czujnik ciśnienia odparowanego LPG (faza lotna). Uruchamiasz auto normalnie, jeździsz, grzejesz motor, aby był gorący (tzn. płyn chłodniczy 95-100C, co w naszych V6 jest normalną temperaturą roboczą w ruchu miejskim), podpinasz kabelek do LPG, patrzysz na ciśnienie gazu w programie, gasisz motor, zmienią się wartości (bo zniknie podciśnienie, doczytaj o ciśnieniu absolutnym i różnicowym w czujnikach MAP instalacji LPG).

Po zgaszeniu motoru zamknęły się elektrozawory na butli (faza ciekła) i przed reduktorem (także faza ciekła), dzięki czemu gorący reduktor odparował ostatni gaz w fazie ciekłej (ciecz) do fazy lotnej (w gumowych wężach), nie ma produkcji (bo i skąd?), nie ma konsumpcji (bo i silnik nie pracuje), więc ciśnienie powinno stać jak zamurowane (zamurowane, czyli drobne wahnięcia są możliwe ale nie ciągły spadek ciśnienia, co wskazuje na nieszczelny wtryskiwacz).

Jeśli lubisz fizyczne wskazania: można zamontować manometr na wężu za filtrem gazowym, ale to zawsze kolejne rozwidlenie linii gazu, wg mnie program jest wystarczający, bo i tak na jego podstawie sterownik LPG oblicza i koryguje ustawione dawki LPG.

pitstop77
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 78
Rejestracja: 11 cze 2021, 19:23
Imię: Pieter
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Mława

Re: Szarpanie,wypadanie zapłonów po nocy

Post autor: pitstop77 » 15 gru 2024, 12:42

Błędy sprawdzone , pokazało wypadanie zapłonów na 4,5 i 6 cylindrze.

Dodano po 34 minutach 44 sekundach:
Dzięki vredo za wyczerpującą odpowiedź, kabelek mam i program więc zrobię test w najbliższym czasie . Jeśli by się okazało że ciśnienie po zgaszeniu sie mocno odchyliło znaczy że któryś wtryskiwacz/e przepuszcza ? Da radę sprawdzić wtedy który ? Jest jakiś sposób ?

Dodano po 5 minutach 32 sekundach:
Tak mnie jeszcze zastanawia... Jeśli wtryskiwacz jeden lub więcej byłby uszkodzony to auto cały czas podczas jazdy na gazie by źle chodziło a u mnie na gazie chodzi elegancko .... Choć czasem na wolnych obrotach faluje..

pitstop77
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 78
Rejestracja: 11 cze 2021, 19:23
Imię: Pieter
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Mława

Re: Szarpanie,wypadanie zapłonów po nocy

Post autor: pitstop77 » 15 gru 2024, 16:34

Test zrobiony i po zgaszeniu auta ciśnienie praktycznie było stałe, jedynie lekkie wahania po przecinku ,zalaczm zdjęcia na odpalonym i zgaszonym silniku.
https://drive.google.com/file/d/1ytd7w8 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1yx79BR ... p=drivesdk

vredota
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 225
Rejestracja: 07 cze 2020, 21:35
Imię: Łukasz
Rocznik: 1997
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 163KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Szarpanie,wypadanie zapłonów po nocy

Post autor: vredota » 16 gru 2024, 02:39

pitstop77 pisze:
15 gru 2024, 13:22
Błędy sprawdzone , pokazało wypadanie zapłonów na 4,5 i 6 cylindrze.

Dodano po 34 minutach 44 sekundach:
Dzięki vredo za wyczerpującą odpowiedź, kabelek mam i program więc zrobię test w najbliższym czasie . Jeśli by się okazało że ciśnienie po zgaszeniu sie mocno odchyliło znaczy że któryś wtryskiwacz/e przepuszcza ? Da radę sprawdzić wtedy który ? Jest jakiś sposób ?

Dodano po 5 minutach 32 sekundach:
Tak mnie jeszcze zastanawia... Jeśli wtryskiwacz jeden lub więcej byłby uszkodzony to auto cały czas podczas jazdy na gazie by źle chodziło a u mnie na gazie chodzi elegancko .... Choć czasem na wolnych obrotach faluje..
Jeśli ciśnienie po zgaszeniu stoi jak zamurowane (wahania po przecinku to mogą być różne wartości przetworzone przez przetworniku w czujniku MAP, małę wahania, powiedzmy +-0.10 bara są pomijalne), to wtryskiwacze są szczelne. Pozostaje opcja, że reduktor może (znów) popuszczać przez membranę do układu podciśnienia lub komputer gazowy podaje dwa paliwa naraz zamiast pracy tylko na jednym paliwie.

Rozwiązana są dość proste: jeśli znów reduktor popuszcza do podciśnienia gaz (zrób test ze słoikiem/szklanką wody i wężykiem podciśnienia z reduktora włożonym do wody), należy wymienić na taki reduktor, który nie ma takiej fizycznej możliwości (są takie, ale nie pytaj które to dokładnie, nie mam listy takich ale wiem, że konstrukcje różnych modeli są zgoła inne, jeśli możesz, szukaj klapkowego, ale do naszych V6 mają zazwyczaj za małą moc, więc albo 2x albo twin).

Jeśli wina jest po stronie sterownika gazowego (bo to on steruje impulsami wtryskiwaczy gazowych lub mostkuje impulsy wtryskiwaczy benzynowych, jeśli chcesz jechać na benzynie), należy sprawdzać pojedynczo wtryski gazowe i poprawną zmianę paliw dla jednego cylindra -- w programie gazowym, na gorącym aucie, wyłączaj pojedynczo wtryskiwacze gazowe, wtedy TYLKO na jednym cylindrze będzie stale jechać na benzynie, nasze V6 mają dwa banki ułożone 1+2+3 oraz 4+5+6, jeśli wyłączysz 1/2/3 wtryskiwacz gazowy, czyli bank silnika 1 (od pasażera), to sonda lambda regulacyjna będzie reagować na wszelkie odstępstwa na tym banku nr 1 i analogicznie jest z bankiem nr 2. Obserwując czasy wtrysków benzyna/gaz w programie zobaczysz, na którym cylindrze (oraz na którym banku silnika) występuje problem. Czasem się zdarza, że MOSFET na płytce drukowanej sterownika się uszkodzi, sterownik próbuje prawidłowo sterować ale element wykonawczy jest uszkodzony i dupa, w przypadku napraw sterowników np. STAG ma zestandaryzowaną stawkę za naprawę sterowników, to coś powyżej 100zł brutto, niezależnie czy to pierdoła czy więcej szukania, możesz zgrać ustawienia i wystrojenie instalacji i podmienić sterownik za psie pieniądze na używkę (jeśli będziesz pewien, że to sterownik).

Sterowniki LPG zazwyczaj mają możliwość nagrania tzw. oscyloskopu: zapis czasów wtrysków benzynowych, gazowych, itd. do pliku, gdzie potem na spokojnie możesz to sobie poanalizować w tym samym programie do LPG sekunda po sekundzie.

Wyłączanie pojedynczego wtryskiwacza gazowego realizujesz, zazwyczaj, w większości programów, klikając na głównym ekranie, podczas pracy silnika, na ikonę wtryskiwacza gazowego (YT twoim przyjacielem, teraz większość wszystko nagrywa i robi poradniki).

Zaznaczam, że w VCDS możesz zobaczyć LTFT dla obrotów jałowych i małych obciążeń, ta długa wypracowana korekta ma właśnie znaczenie przy odpalaniu silnika (wyliczanie dawki). Przy okazji sprawdź w VCDS oraz w programie LPG czy na zimnym silniku, np. po nocy, wszystkie czujniki pokazują podobne temperatury, jeśli na zewnątrz jest +1C to reduktor, temperatura gazu (program LPG) czy temperatura cieczy chłodzącej oraz powietrza w dolocie -- mają być bardzo podobne (właściwe wyliczanie dawek paliwa).

Kasowanie błędów w [01] ECU, nawet jeśli ich nie ma, kasuje jednocześnie wszystkie wyuczone korekty STFT oraz LTFT, uniwersalne skanery pokażą Ci STFT+LTFT dla aktualnych obciążeń silnika, VCDS pokaże Ci ładnie różne wypracowane korekty, moja A6 C5 z silnikiem AJG ma dwa zakresy STFT+LTFT: jałowe+małe obciążenia, średnie+duże obciążenia.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja