[A6 C5 tiptronik] Położenie N to w zasadzie kiedy używać?
[A6 C5 tiptronik] Położenie N to w zasadzie kiedy używać?
Witam, mam skrzynie tiptronika a przy niej bardzo ładnie bez wciskania przycisku tylko na hamulcu z położenia D można popchnąć aby lekko wajche do przodu i przeskakuje na N, tak samo bez przycisku idzie w drugą strone tzn. z N na D.
Czy to jest tak specjalnie zrobione aby np. stojąc na skrzyżowaniu na czerwonym nie nadwyrężać silnika, skrzyni czy może sprzęgła i przekładać na N bo jakby nie było na D ten samochód cały czas chce jechać.
Pytam bo ostatnio usłyszałem że trzeba cały czas trzymać na D bo na N to skrzynia nie ma smarowania i się bardziej niszczy (szybciej zużywa). <hmm>
Ps. Mógłby ktoś mi konkretnie wytłumaczyć temat obsługi takiej skrzyni tzn. chodzi o to żebym przez przypadek czegoś nie popsuł :roll:
Czy to jest tak specjalnie zrobione aby np. stojąc na skrzyżowaniu na czerwonym nie nadwyrężać silnika, skrzyni czy może sprzęgła i przekładać na N bo jakby nie było na D ten samochód cały czas chce jechać.
Pytam bo ostatnio usłyszałem że trzeba cały czas trzymać na D bo na N to skrzynia nie ma smarowania i się bardziej niszczy (szybciej zużywa). <hmm>
Ps. Mógłby ktoś mi konkretnie wytłumaczyć temat obsługi takiej skrzyni tzn. chodzi o to żebym przez przypadek czegoś nie popsuł :roll:
- goly191
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 2027
- Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
- Imię: A6 Forum
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 2001
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Pomorskie
bardzo dobre pytanie
sam się nad tym zastanawiam od dłuższego czasu
bo np stając przed światłami dłużej, zaoszczędzić by można sporo paliwa
co do smarowania na N to piszą ludzie, że trzeba holować auto na N z zapalonym silnikiem, bo musi być smarowanie skrzyni, czyli jakby na N było smarowanie
ale może wypowie się ktoś kto zna dokładną od na to pytanie
sam się nad tym zastanawiam od dłuższego czasu
bo np stając przed światłami dłużej, zaoszczędzić by można sporo paliwa
co do smarowania na N to piszą ludzie, że trzeba holować auto na N z zapalonym silnikiem, bo musi być smarowanie skrzyni, czyli jakby na N było smarowanie
ale może wypowie się ktoś kto zna dokładną od na to pytanie
- marcinkap
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 36
- Rejestracja: 05 kwie 2009, 21:26
- Lokalizacja: Pasłęk , Dublin
Tu można o pozycji N w skrzyni trochę poczytać :
http://www.automat.pl/readarticle.php?article_id=5
http://www.automat.pl/readarticle.php?article_id=5
Są treści jakich nie wszędzie i wszystkim należy ujawniać, bo skrzywieni głupotą i tak nie zrozumieją ich Mądrości .
ja mysle ze istotą tutaj jest ta czesc tego artykułu
"W przypadku wyłączenia silnika w pozycji dźwigni innej niż N lub P następuje nieprawidłowy spadek wartości ciśnienia wykonawczego i smarowania na elementach skrzyni, które jeszcze pracują. Powoduje to nadmierne zużywanie się tych elementów, a w konsekwencji może być przyczyną uszkodzenia skrzyni."
"W przypadku wyłączenia silnika w pozycji dźwigni innej niż N lub P następuje nieprawidłowy spadek wartości ciśnienia wykonawczego i smarowania na elementach skrzyni, które jeszcze pracują. Powoduje to nadmierne zużywanie się tych elementów, a w konsekwencji może być przyczyną uszkodzenia skrzyni."
teraz mercedes w-210 2.7 CDI
Jednak jak nie ma gwiazdy to nie ma jazdy .
Jednak jak nie ma gwiazdy to nie ma jazdy .
Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.
Właśnie dokładnie takie coś chciałem się dowiedzieć.
Ale ogólnie cały artykuł jest bardzo pomocny.
Dzięki za porady.
Właśnie dokładnie takie coś chciałem się dowiedzieć.
Ale ogólnie cały artykuł jest bardzo pomocny.
Dzięki za porady.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 31
- Rejestracja: 08 kwie 2009, 19:43
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Co do przełożenia N, jest to nic innego jak pozycja NEUTRAL (luz) chodzi o to iż w pozycji "P" krzynia biegów jest MECHANICZNIE blokowana i nie było by sposobu na ew. holowanie lub wciągniecie na lawete. Jeżeli ktoś jest z Was odważny to jadąc np 70km/h można zgasić silnik (wajha w pozycji N), nastepnie właczyć zapłon, nie zapalając auta przełozyć z N na D i auto ZAPALI (na pych) ALE JEST TO NIESAMOWICIE NIEBEZPIECZNE DLA SKRZYNI. Ja taki manewr przeprowadziłem w drodze na auto-złom mercedesem w201.
NIEDOZWOLONE jest zmienianie pozycji dzwigni z D (lub 321) na pozycję N ponieważ przy pozycji N skrzynia biegów ma minimalne smarowanie, umożliwiające np holowanie auta bez zapalania silnika. Jest to dlatego niedopuszczalne, że jest nagły spadek ciśnienia oleju w skrzyni, co za tym idzie olej nie ma odpowiedniego chłodzenia i dochodzi do pienienia sie oleju a w konsekwencji moze dojsc do przegrzania elementów skrzyni.
NIEDOZWOLONE jest zmienianie pozycji dzwigni z D (lub 321) na pozycję N ponieważ przy pozycji N skrzynia biegów ma minimalne smarowanie, umożliwiające np holowanie auta bez zapalania silnika. Jest to dlatego niedopuszczalne, że jest nagły spadek ciśnienia oleju w skrzyni, co za tym idzie olej nie ma odpowiedniego chłodzenia i dochodzi do pienienia sie oleju a w konsekwencji moze dojsc do przegrzania elementów skrzyni.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 31
- Rejestracja: 08 kwie 2009, 19:43
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Podczas postoju NIE można wrzucic D bez wciśnięcia hamulca - jest to blokada przed przypadkowym ruszenie. Np. taka sytuacja, stoimy pod domem, zaparkowane sa samochdy z prozdu i z tyłu, jest zima, grzejemy auto i chcemy poprawić fotelik dziecka z tyłu i przez przypadek kolanem przezucimy dziwngnie na D i bum.... taka prosta blokada.
Co do przełożenia N jest dozwolone wruczenie tego przełożenia tylko w trudnych sytuacjach. Nie wiem jak to dokładnie napisać ale powiedzmy ze jedziemy 100na godzine i w tym moencie coś strzeli w silniku i go zablokuje, wtedy można wruzcic na N ponieważ bieg NEUTRAL nie jest ani mechnanicznie ani pneumatycznie blokowany. Jest i starajmy sie go nie używać.
Co do stania w korku na pozycji D - nie ma potrzeby zmiany z D na N lu Park. Sprzęgło hydrokinetyczne jest tak skonstruowane, iż nie ma możliwości "spalenia" taiego sprzegła jak ma sie to w samochodach z manualną skrzynia.
Z praktyki powiem iż w naprawdę dużym korku, czesto wrzucam N lub P ale robie to jak widze korek w którym sie stoi a nie porusza żółwim tempem. Np, jakiś poważny wypadek, blokada drogi itp. NIGDY NIE PRZEZUCAJMY NA "N" podczas jazdy. Wyżej napisałęm czemu.
Ile mogę, tyle pomagam. Pozdrawiam.
Co do przełożenia N jest dozwolone wruczenie tego przełożenia tylko w trudnych sytuacjach. Nie wiem jak to dokładnie napisać ale powiedzmy ze jedziemy 100na godzine i w tym moencie coś strzeli w silniku i go zablokuje, wtedy można wruzcic na N ponieważ bieg NEUTRAL nie jest ani mechnanicznie ani pneumatycznie blokowany. Jest i starajmy sie go nie używać.
Co do stania w korku na pozycji D - nie ma potrzeby zmiany z D na N lu Park. Sprzęgło hydrokinetyczne jest tak skonstruowane, iż nie ma możliwości "spalenia" taiego sprzegła jak ma sie to w samochodach z manualną skrzynia.
Z praktyki powiem iż w naprawdę dużym korku, czesto wrzucam N lub P ale robie to jak widze korek w którym sie stoi a nie porusza żółwim tempem. Np, jakiś poważny wypadek, blokada drogi itp. NIGDY NIE PRZEZUCAJMY NA "N" podczas jazdy. Wyżej napisałęm czemu.
Ile mogę, tyle pomagam. Pozdrawiam.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 31
- Rejestracja: 08 kwie 2009, 19:43
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Zależy też jaki korek, czy pod górke jest czy z górki, i ja znów w niektórych sytuacjach zapinam 1 (jedynke) i wtedy skrzynia bez sensu nie zmienia z 1 na 2 i tak w kółko. Ale to już zależy od sytuacji na drodze.
Co do ruszania samochodu na D - sprzegło hydrokinetyczne inaczej konwerter NIGDY nie wysprzęgli skrzyni w 100% ( nie rozłączy skrzyni od silnika) Prawie zawsze jest przekazywany minimalny moment w przedziale 3 - 5 % POD warunkiem, że silnik pracuje. Czyli tak jak byśmy w manualu trzymali pedał sprzęgła w pozycji, w której delikatnie zaczyna "brać". Taki już urok automatu
Co do ruszania samochodu na D - sprzegło hydrokinetyczne inaczej konwerter NIGDY nie wysprzęgli skrzyni w 100% ( nie rozłączy skrzyni od silnika) Prawie zawsze jest przekazywany minimalny moment w przedziale 3 - 5 % POD warunkiem, że silnik pracuje. Czyli tak jak byśmy w manualu trzymali pedał sprzęgła w pozycji, w której delikatnie zaczyna "brać". Taki już urok automatu
a jak sie spisuje ten "Tiptronic"??
Posiadam jeszcze takie autko jak Citroen Xantia w full wyposażeniowej wersji m.in. z automatyczną skrzynią, ale bez tego "Tip..." rzecz jasna, a przed zakupem kolejnej AUDI szukając 2.5TDIka z 180konnym motorem zastanawiałem się nad automatem i też nad tym "Tiptronic'iem"... mimo to nie miałem jeszcze okazji zobaczyć jak to w praktyce działa...
Posiadam jeszcze takie autko jak Citroen Xantia w full wyposażeniowej wersji m.in. z automatyczną skrzynią, ale bez tego "Tip..." rzecz jasna, a przed zakupem kolejnej AUDI szukając 2.5TDIka z 180konnym motorem zastanawiałem się nad automatem i też nad tym "Tiptronic'iem"... mimo to nie miałem jeszcze okazji zobaczyć jak to w praktyce działa...
Kody zakładu montażowego (A - Ingolstadt, B - Bruksela, N - Neckarsulm)
- paw1972
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 182
- Rejestracja: 09 kwie 2008, 04:22
- Lokalizacja: Kołobrzeg/Bristol
Przykładowo - jezeli masz już dosyć trzymania nogi na hamulcu bo nie wiesz jak długo postoisz w korku to nie przerzucasz na P tylko na N. Przełączając na N skrzynia ma wystarczające smarowanie, ale ciśnienie oleju w skrzyni jest dosyć niskie - ale wystarczające, aby skrzynia miała właściwe smarowanie i chłodzenie. N nie służy do jazdy, czyli nie wolno wyrzucać na N jak na luz w manualu.
pozdr.
pozdr.
2.5 TDI AYM 2002
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga