Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6 C5 tiptronik] Położenie N to w zasadzie kiedy używać?

Układ napędowy i skrzynie biegów
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
maciupek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 102
Rejestracja: 23 kwie 2009, 06:56
Lokalizacja: Płock

[A6 C5 tiptronik] Położenie N to w zasadzie kiedy używać?

Post autor: maciupek » 01 maja 2009, 01:39

Witam, mam skrzynie tiptronika a przy niej bardzo ładnie bez wciskania przycisku tylko na hamulcu z położenia D można popchnąć aby lekko wajche do przodu i przeskakuje na N, tak samo bez przycisku idzie w drugą strone tzn. z N na D.
Czy to jest tak specjalnie zrobione aby np. stojąc na skrzyżowaniu na czerwonym nie nadwyrężać silnika, skrzyni czy może sprzęgła i przekładać na N bo jakby nie było na D ten samochód cały czas chce jechać.
Pytam bo ostatnio usłyszałem że trzeba cały czas trzymać na D bo na N to skrzynia nie ma smarowania i się bardziej niszczy (szybciej zużywa). <hmm>

Ps. Mógłby ktoś mi konkretnie wytłumaczyć temat obsługi takiej skrzyni tzn. chodzi o to żebym przez przypadek czegoś nie popsuł :roll:

Awatar użytkownika
goly191
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2027
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
Imię: A6 Forum
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2001
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: goly191 » 01 maja 2009, 08:17

bardzo dobre pytanie <ok>
sam się nad tym zastanawiam od dłuższego czasu
bo np stając przed światłami dłużej, zaoszczędzić by można sporo paliwa
co do smarowania na N to piszą ludzie, że trzeba holować auto na N z zapalonym silnikiem, bo musi być smarowanie skrzyni, czyli jakby na N było smarowanie
ale może wypowie się ktoś kto zna dokładną od na to pytanie

krzys124
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 284
Rejestracja: 08 kwie 2009, 09:51
Lokalizacja: zabrze

Post autor: krzys124 » 01 maja 2009, 09:38

a kto Ci takie brednie opowiedzial , ze na N nie ma jakiegoś smarowania ? w kwesto holowania to hodzi o to , ze silnik musi pracowac bo inaczej jakies cisnienia dzialają odwrotnie ,ale tu sie nie wypowiem dokladnie ....

Awatar użytkownika
marcinkap
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 36
Rejestracja: 05 kwie 2009, 21:26
Lokalizacja: Pasłęk , Dublin

Post autor: marcinkap » 01 maja 2009, 09:38

Tu można o pozycji N w skrzyni trochę poczytać :
http://www.automat.pl/readarticle.php?article_id=5
Są treści jakich nie wszędzie i wszystkim należy ujawniać, bo skrzywieni głupotą i tak nie zrozumieją ich Mądrości .

krzys124
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 284
Rejestracja: 08 kwie 2009, 09:51
Lokalizacja: zabrze

Post autor: krzys124 » 01 maja 2009, 09:46

ja mysle ze istotą tutaj jest ta czesc tego artykułu

"W przypadku wyłączenia silnika w pozycji dźwigni innej niż N lub P następuje nieprawidłowy spadek wartości ciśnienia wykonawczego i smarowania na elementach skrzyni, które jeszcze pracują. Powoduje to nadmierne zużywanie się tych elementów, a w konsekwencji może być przyczyną uszkodzenia skrzyni."
teraz mercedes w-210 2.7 CDI
Jednak jak nie ma gwiazdy to nie ma jazdy .

Awatar użytkownika
maciupek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 102
Rejestracja: 23 kwie 2009, 06:56
Lokalizacja: Płock

Post autor: maciupek » 01 maja 2009, 10:49

Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.



Właśnie dokładnie takie coś chciałem się dowiedzieć.

Ale ogólnie cały artykuł jest bardzo pomocny.
Dzięki za porady.

bobassor
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 31
Rejestracja: 08 kwie 2009, 19:43
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Post autor: bobassor » 02 maja 2009, 22:49

Co do przełożenia N, jest to nic innego jak pozycja NEUTRAL (luz) chodzi o to iż w pozycji "P" krzynia biegów jest MECHANICZNIE blokowana i nie było by sposobu na ew. holowanie lub wciągniecie na lawete. Jeżeli ktoś jest z Was odważny to jadąc np 70km/h można zgasić silnik (wajha w pozycji N), nastepnie właczyć zapłon, nie zapalając auta przełozyć z N na D i auto ZAPALI (na pych) ALE JEST TO NIESAMOWICIE NIEBEZPIECZNE DLA SKRZYNI. Ja taki manewr przeprowadziłem w drodze na auto-złom mercedesem w201.

NIEDOZWOLONE jest zmienianie pozycji dzwigni z D (lub 321) na pozycję N ponieważ przy pozycji N skrzynia biegów ma minimalne smarowanie, umożliwiające np holowanie auta bez zapalania silnika. Jest to dlatego niedopuszczalne, że jest nagły spadek ciśnienia oleju w skrzyni, co za tym idzie olej nie ma odpowiedniego chłodzenia i dochodzi do pienienia sie oleju a w konsekwencji moze dojsc do przegrzania elementów skrzyni.

Awatar użytkownika
DoRuS
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 294
Rejestracja: 08 sty 2009, 13:10
Lokalizacja: Nowy Jork

Post autor: DoRuS » 03 maja 2009, 07:42

czyli np jadac z wiekszej gorki niewolno wrzucac na "n"? ale z drugiej strony zastanawia mnie dlaczego niema na to blokady...? ze podczas jazdy mozna dowolnie przezucac z n na d i odwrotnie a podczas postoju niedarady z n wrzucic d musze wcisnac hamulec... ?

bobassor
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 31
Rejestracja: 08 kwie 2009, 19:43
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Post autor: bobassor » 03 maja 2009, 10:00

Podczas postoju NIE można wrzucic D bez wciśnięcia hamulca - jest to blokada przed przypadkowym ruszenie. Np. taka sytuacja, stoimy pod domem, zaparkowane sa samochdy z prozdu i z tyłu, jest zima, grzejemy auto i chcemy poprawić fotelik dziecka z tyłu i przez przypadek kolanem przezucimy dziwngnie na D i bum.... taka prosta blokada.

Co do przełożenia N jest dozwolone wruczenie tego przełożenia tylko w trudnych sytuacjach. Nie wiem jak to dokładnie napisać ale powiedzmy ze jedziemy 100na godzine i w tym moencie coś strzeli w silniku i go zablokuje, wtedy można wruzcic na N ponieważ bieg NEUTRAL nie jest ani mechnanicznie ani pneumatycznie blokowany. Jest i starajmy sie go nie używać.

Co do stania w korku na pozycji D - nie ma potrzeby zmiany z D na N lu Park. Sprzęgło hydrokinetyczne jest tak skonstruowane, iż nie ma możliwości "spalenia" taiego sprzegła jak ma sie to w samochodach z manualną skrzynia.

Z praktyki powiem iż w naprawdę dużym korku, czesto wrzucam N lub P ale robie to jak widze korek w którym sie stoi a nie porusza żółwim tempem. Np, jakiś poważny wypadek, blokada drogi itp. NIGDY NIE PRZEZUCAJMY NA "N" podczas jazdy. Wyżej napisałęm czemu.

Ile mogę, tyle pomagam. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
goly191
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2027
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
Imię: A6 Forum
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2001
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: goly191 » 03 maja 2009, 19:08

bobassor pisze:Z praktyki powiem iż w naprawdę dużym korku, czesto wrzucam N
też tak robię, N jest blisko więc zapinam, bo korków nie trzeba szukać
bo jakby nie było na D czuć jakby auto chciało jechać, co mi się nie podoba, wiec zapinam N
a "jadąc" w korku D jest ok, bo autko powolutku się toczy

bobassor
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 31
Rejestracja: 08 kwie 2009, 19:43
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Post autor: bobassor » 03 maja 2009, 21:07

Zależy też jaki korek, czy pod górke jest czy z górki, i ja znów w niektórych sytuacjach zapinam 1 (jedynke) i wtedy skrzynia bez sensu nie zmienia z 1 na 2 i tak w kółko. Ale to już zależy od sytuacji na drodze. :)

Co do ruszania samochodu na D - sprzegło hydrokinetyczne inaczej konwerter NIGDY nie wysprzęgli skrzyni w 100% ( nie rozłączy skrzyni od silnika) Prawie zawsze jest przekazywany minimalny moment w przedziale 3 - 5 % POD warunkiem, że silnik pracuje. Czyli tak jak byśmy w manualu trzymali pedał sprzęgła w pozycji, w której delikatnie zaczyna "brać". Taki już urok automatu

Awatar użytkownika
instpud
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 56
Rejestracja: 01 maja 2009, 14:01
Lokalizacja: śląsk

Post autor: instpud » 04 maja 2009, 00:23

a jak sie spisuje ten "Tiptronic"??
Posiadam jeszcze takie autko jak Citroen Xantia w full wyposażeniowej wersji m.in. z automatyczną skrzynią, ale bez tego "Tip..." rzecz jasna, a przed zakupem kolejnej AUDI szukając 2.5TDIka z 180konnym motorem zastanawiałem się nad automatem i też nad tym "Tiptronic'iem"... mimo to nie miałem jeszcze okazji zobaczyć jak to w praktyce działa... :-)
Kody zakładu montażowego (A - Ingolstadt, B - Bruksela, N - Neckarsulm)

Awatar użytkownika
paw1972
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 182
Rejestracja: 09 kwie 2008, 04:22
Lokalizacja: Kołobrzeg/Bristol

Post autor: paw1972 » 04 maja 2009, 01:49

Przykładowo - jezeli masz już dosyć trzymania nogi na hamulcu bo nie wiesz jak długo postoisz w korku to nie przerzucasz na P tylko na N. Przełączając na N skrzynia ma wystarczające smarowanie, ale ciśnienie oleju w skrzyni jest dosyć niskie - ale wystarczające, aby skrzynia miała właściwe smarowanie i chłodzenie. N nie służy do jazdy, czyli nie wolno wyrzucać na N jak na luz w manualu.
pozdr.
2.5 TDI AYM 2002

darknoid
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 51
Rejestracja: 24 mar 2009, 10:50
Lokalizacja: Nowa Sól - Poznań;

Post autor: darknoid » 05 maja 2009, 12:28

Proponuję koledze marcinkap zapodać clicka w POMÓGÂŁ, podejrzewam, że tym artykułem niejednemu pomógł <ok>

pozdro;
Usunięto, Regulamin Punkt 27

Awatar użytkownika
marcinkap
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 36
Rejestracja: 05 kwie 2009, 21:26
Lokalizacja: Pasłęk , Dublin

Post autor: marcinkap » 05 maja 2009, 17:04

Dzięki . <piwo>
Są treści jakich nie wszędzie i wszystkim należy ujawniać, bo skrzywieni głupotą i tak nie zrozumieją ich Mądrości .

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga