Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 192
- Rejestracja: 08 lut 2019, 10:55
- Imię: Tomek
- Rocznik: 2017
- Moje auto: A7 4K
- Nadwozie: Liftback
- Silnik: 3.0 DDVE 231KM
- Napęd: Brak
- Skrzynia: Brak
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: WARSZAWA
Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Muszę u siebie wymienić chłodnice EGR, czytałem że dostęp do niej to jakaś masakra, podobno trzeba demontować filtr DPF a nawet przedni zderzak.
Może ktoś podpowiedzieć jak tą wymianę przewiduje producent ?
Może ktoś podpowiedzieć jak tą wymianę przewiduje producent ?
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Kiedyś już wrzucałem instrukcje do tego silnika. W paczce jest luźny obrazek, bo w jednej z instrukcji go obcięło przy generowaniu pdfa. Jak będzie potrzebne coś więcej, to podeślę.
https://www.dropbox.com/s/vklzn0zoxta6i ... 20CNHA.rar
https://www.dropbox.com/s/vklzn0zoxta6i ... 20CNHA.rar
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 192
- Rejestracja: 08 lut 2019, 10:55
- Imię: Tomek
- Rocznik: 2017
- Moje auto: A7 4K
- Nadwozie: Liftback
- Silnik: 3.0 DDVE 231KM
- Napęd: Brak
- Skrzynia: Brak
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: WARSZAWA
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Dzięki mat, muszę to sobie na spokojnie przeanalizować, napisze później czy to wszystko co potrzebne do wymiany
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Mogę wygenerować dodatkowe instrukcje.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 645
- Rejestracja: 23 lip 2017, 16:59
- Imię: Piotr
- Rocznik: 1999
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.7TDI CANA 190KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Ja Ci mogę powiedzieć z doświadczenia jak to mniej więcej wygląda bo kilka już robiłem ( doświadczenie na bazie A4 ale to praktycznie to samo )
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 5
- Rejestracja: 29 lis 2022, 12:15
- Imię: Zbyszek
- Rocznik: 2014
- Moje auto: A4 B8
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0TDI 190KM DDDA
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Lon
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Witam
U mnie ten sam problem z chlodnica egr mozna prosic o jakies wskazowki jak ja wymienic?
U mnie ten sam problem z chlodnica egr mozna prosic o jakies wskazowki jak ja wymienic?
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 5
- Rejestracja: 29 lis 2022, 12:15
- Imię: Zbyszek
- Rocznik: 2014
- Moje auto: A4 B8
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0TDI 190KM DDDA
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Lon
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Silnik cnhc
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 4
- Rejestracja: 23 lip 2020, 00:42
- Imię: Maciek
- Rocznik: 2014
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0TDI 140KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Kraków
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Witam,
Ostatnio wymieniłem Egr z chłodnicą oraz intercooler, miało być tylko czyszczenie ale okazało się że w środku jest olej zmieszany z płynem przypominający gęstą kawe , jak myślicie czy chłodniczka EGR mogła być przyczyną czy raczej to bedzie uszczelka pod głowicą. Silnik się nie przegrzewa pracuje normalnie, przejechane mam 200tyś
Ostatnio wymieniłem Egr z chłodnicą oraz intercooler, miało być tylko czyszczenie ale okazało się że w środku jest olej zmieszany z płynem przypominający gęstą kawe , jak myślicie czy chłodniczka EGR mogła być przyczyną czy raczej to bedzie uszczelka pod głowicą. Silnik się nie przegrzewa pracuje normalnie, przejechane mam 200tyś
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 4
- Rejestracja: 23 gru 2022, 02:56
- Imię: Mariusz
- Rocznik: 2013
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TFSI CAJA 290KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Barnsley
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Witam,
Posiadam Audi A6 190KM 2014r., przebieg 236 tyś. km.
Przede mną wymiana chłodnicy EGR.
Chłodnicę wraz z zaworem EGR zakupiłem używane i je wyczyściłem.
Czy mógłby mi ktoś podać brakujące numery uszczelek których potrzebuję przy tej wymianie.
Z tego co się zorientowałem są to uszczelki przy:
Filtrze DPF - 04L131547G
Zaworze EGR - 04L131547A, 4G0145117
Turbosprężarce - ?
Rurze wydechowej - ?
Proszę mnie poprawić jeżeli numery które podałem są niewłaściwe i czy jest coś co ominąłem a co jest istotne do tej operacji.
Vin
wauzzz4g0en189572
Posiadam Audi A6 190KM 2014r., przebieg 236 tyś. km.
Przede mną wymiana chłodnicy EGR.
Chłodnicę wraz z zaworem EGR zakupiłem używane i je wyczyściłem.
Czy mógłby mi ktoś podać brakujące numery uszczelek których potrzebuję przy tej wymianie.
Z tego co się zorientowałem są to uszczelki przy:
Filtrze DPF - 04L131547G
Zaworze EGR - 04L131547A, 4G0145117
Turbosprężarce - ?
Rurze wydechowej - ?
Proszę mnie poprawić jeżeli numery które podałem są niewłaściwe i czy jest coś co ominąłem a co jest istotne do tej operacji.
Vin
wauzzz4g0en189572
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 4
- Rejestracja: 06 maja 2023, 15:37
- Imię: Gabrielle
- Rocznik: 2016
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0TDI CNHA 190KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Jeśli w chłodnicy EGR i intercoolerze znalazłeś olej zmieszany z płynem, to może to wskazywać na problem z uszczelką pod głowicą. W takim przypadku olej z układu smarowania silnika może wyciekać do układu chłodzenia, co prowadzi do mieszania się tych płynów.
Chociaż silnik się nie przegrzewa i pracuje normalnie, to jednak wyciek oleju do układu chłodzenia może mieć długoterminowe skutki, takie jak zanieczyszczenie układu chłodzenia, zmniejszenie jego wydajności, a nawet uszkodzenie pompy wody lub uszczelki pod głowicą. Dlatego ważne jest, aby przeprowadzić dokładne badania i znaleźć źródło wycieku.
Chociaż silnik się nie przegrzewa i pracuje normalnie, to jednak wyciek oleju do układu chłodzenia może mieć długoterminowe skutki, takie jak zanieczyszczenie układu chłodzenia, zmniejszenie jego wydajności, a nawet uszkodzenie pompy wody lub uszczelki pod głowicą. Dlatego ważne jest, aby przeprowadzić dokładne badania i znaleźć źródło wycieku.
Potrzebujesz biura tłumaczeń przysięgłych, aby przetłumaczyć ważne dokumenty? Zaufaj Notabenepolska.pl! Oferujemy szybkie i profesjonalne tłumaczenia przysięgłe w Warszawie. Skorzystaj z naszych usług już dziś!
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
filtr DPF - 04L131547GBoogdanol pisze: ↑06 maja 2023, 07:22Witam,
Posiadam Audi A6 190KM 2014r., przebieg 236 tyś. km.
Przede mną wymiana chłodnicy EGR.
Chłodnicę wraz z zaworem EGR zakupiłem używane i je wyczyściłem.
Czy mógłby mi ktoś podać brakujące numery uszczelek których potrzebuję przy tej wymianie.
Z tego co się zorientowałem są to uszczelki przy:
Filtrze DPF - 04L131547G
Zaworze EGR - 04L131547A, 4G0145117
Turbosprężarce - ?
Rurze wydechowej - ?
Proszę mnie poprawić jeżeli numery które podałem są niewłaściwe i czy jest coś co ominąłem a co jest istotne do tej operacji.
Vin
wauzzz4g0en189572
zawór EGR: 04L131547A, 4G0145117
turbosprężarka - 04L131547A
rura wydechowa - 4G0253115H
- KKgg
- Moderator
- Posty: 596
- Rejestracja: 19 gru 2018, 15:32
- Imię: Krzysiek
- Rocznik: 2015
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 TDI 190KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Radom
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Cześć!
Jestem po wymianie tej feralnej chłodnicy. Zrobiłem to we własnym zakresie, na podwórku. Czas operacji to około 15h choć gdybym robił drugi raz to pewnie byłbym w stanie zejść poniżej 10h z całością.
Uprzejmie informuję, że można się dobrać do chłodnicy od góry i nie potrzeba odkręcać rury wydechowej od filtra DPF. Tak, da się to zrobić. Jedyną czynnością gdzie wymagany jest dostęp od spodu jest tak naprawdę spuszczenie (w kontrolowany sposób) płynu chłodniczego. W tym celu należy zdemontować przednią osłonę pod silnikiem (brawo VAG! trzy różne rodzaje wkrętów/śrub w jednym elemencie
) i spuścić olej kranikiem lub rozpiąć któryś z węży. U mnie poszło (jak krew z nosa) kranikiem więc nie bawiłem się z wężami chłodnicy. Odkręcenie tylnej osłony jest opcjonalne ale może warto to zrobić bo z pewnością przy rozpinaniu kolejnych węży ucieknie z nich trochę płynu i ścieknie po skrzyni/silniku w dół. Szkoda moczyć tę osłonę. Z drugiej strony - pewnie nic jej się nie stanie od tego. Ja odkręciłem. Jeśli kiedykolwiek będę to robił znowu to chyba sobie to odpuszczę.
Po krótce, co będzie potrzebne:
Klucze różne: nasadki 7mm, 10mm, 12mm, 13mm. Torx T25 i T30. Torx Spline 10mm (ja miałem w zestawie krótki, około 2cm, i długi, około 8cm, przydają się oba) + przedłużki i przejściówki przegubowe oraz elastyczne.
Śrubokręt krzyżakowy, klucz oczkowy 10mm, grzechotki duże, małe i generalnie wszystko co większość z nas ma w skrzynce z narzędziami. Cudów nie potrzeba.
Narzędziem które nie każdy ma są szczypce do ściągania zaciskowych obejm metalowych z węży układu chłodzenia. Zdecydowanie polecam zaopatrzyć się tak w prosty jak zagięty a i najważniejsze - taki z linką którym można dostać się w ciężko dostępne miejsca. Naprawdę - bez tego ani rusz. Ja kupiłem coś takiego od skośnych - https://pl.aliexpress.com/item/1005004741608884.html . Badziewie ale na jedną robotę daje radę.
Być może warto mieć też kamerę endoskopową. Niekiedy się przydaje aby przyjrzeć się ukrytym w czeluściach łbom śrub albo zrozumieć jak ułożone są zaciski od rur chłodzenia żeby się do nich dobrać. Do tego magnetyczny chwytak do śrubek, które gdzieś nam spadną
Przyda się też podnośnik, nie da się ukryć.
Aha - sugerowałbym zorganizować sobie jakąś grubszą gąbkę (ok 120x90cm) ze starego materaca albo jakąś starą kołdrę. Sporo czasu spędziłem leżąc na silniku więc warto mieć pod klatką piersiową coś co ochroni tak silnik jak i ciało. Tak tak, po tym zabiegu będziecie zżyci ze swoim autem jak mąż z żoną
.
Może jeszcze jakąś pastę do szorowania rąk "po wszystkim".... Dłonie będą brudne. Bardzo brudne. Próbowałem pracować w lateksowych rękawiczkach ale co chwilę się darły. Grubsze rękawiczki nie zdają egzaminu bo jednak palcami trzeba czasem na ślepo coś wyczuć. Więc ostatecznie pracowałem "bez gumy". Dłonie będą brudne, macie to jak w banku.
Instrukcje od Mateusza są oczywiście poprawne choć ja postanowiłem spróbować nie odkręcać rury wydechowej, co jak już wspomniałem jest wykonalne. Pierwotnie planowałem zrobić fotorelację ale jednak w ferworze walki szybko odpuściłem sobie robienie zdjęć. Nie wszystko dobrze teraz pamiętam i pewne rzeczy uproszczę. Być może gdzieś w opisie braknie wspomnienia o rozpięciu jakiejś rurki przeszkadzającej w dalszych krokach no ale uznajmy, że takie rzeczy są oczywiste i na bieżąco trzeba improwizować
albo chociaż wspomóc się instrukcjami od Mateusza. Jeśli coś jeszcze mogę sugerować: róbcie zdjęcia kluczowych elementów żeby w razie czego móc sobie przypomnieć co i jak było poskładane oraz wkręcajcie śruby/nakrętki w ich oryginalne miejsca wszędzie tam gdzie to możliwe - rozkręcania jest bardzo dużo i dzięki temu nie pogubicie śrubek i będziecie wiedzieć co gdzie było.
W takim razie... do dzieła! (cały opis dotyczy auta bez webasto. Jeśli ktoś ma ogrzewanie postojowe będzie pewnie więcej rurek w podszybiu choć to raczej nie jest wielki problem)
Po odłączeniu akumulatora i spuszczeniu płynu chłodniczego musimy zacząć od demontażu plastikowych osłon ("podszybie" i nad chłodnicą). Później rozkręcamy obudowę filtra powietrza, rurę dolotową do turbo i odmę. Następnie odkręcamy plastikowe osłony gniazd amortyzatorów i belkę rozporową w podszybiu (5 śrub spline + 2 wkręty w osłonie termicznej). Pod belką mamy dostęp do przykręconego do ściany grodziowej pudełka rodzielczego gdzie łączą się kable +12V. Musimy go odkręcić od ściany grodziowej (2 nakrętki 10mm). Wydaje mi się że nie ma potrzeby aby rozpinać dochodzące do tego miejsca przewody ale ja to zrobiłem dla wygody. Z tyłu grodzi termicznej jest wyciągana na wcisk rurka (chyba) podciśnienia oraz "pająk" rur do nagrzewnicy. Rury odpinamy od strony silnika oraz ściągamy z przyłącza nagrzewnicy. Aby pozbyć się ściany grodziowej musimy odkręcić kilka wkrętów i nakrętek (minimum jedna jest ukryta pod aluminiową osłoną termiczną!) i posiłować się z plastikową przejściówką na kable po stronie kierowcy. Gdy już wyrzucimy ścianę grodziową mamy piękny dostęp dookoła silnika. Rozkręcamy wtedy po kolei: z tyłu rurę intercoolera, odkręcamy od wyjścia turbosprężarki metalowy "tłumik" (ciężko dostępne i słabo widoczne śruby! warto mieć namagnesowane bity bo śrubki potrafią spaść i wtedy katorga z wyciąganiem ich). Teraz czas na odkręcenie od turbo czarnego plastikowego kolektora łączącego EGR i rury od filtra powietrza. Nie wiem niestety jak nazwać tę część. Znów mamy trudno dostępne (od tyłu) dwie śruby i jeszcze jedną z boku. Jesteśmy już bardzo blisko celu i naszym oczom ukazuje się zawór EGR przykręcony od góry trzema śrubami do naszej feralnej chłodnicy. Śruby papa! i chłodnica jest już prawie nasza!. Prawie, bo trzymają ją do DPFa trzy śruby spline (jedna łatwo dostępna, druga trochę trudniej - przyda się nasadka przegubowa/elastyczna, a trzecia na chybił trafił). Do tego, chłodnica zamocowana jest do obudowy skrzyni biegów dodatkową śrubą ze wspornikiem.... I tu jest CAŁY MYK!... Bo prawdopodobnie aby normalnie dostać się do tej śruby, należy wykręcić sporo gratów od spodu i wyciągnąć rurę wydechową. Tak robił też "skośny" mechanik na filmie, którym się posiłkowałem (https://www.youtube.com/watch?v=R9TK77gzJNE) aby zrozumieć co i jak... Gdy jednak przyjrzałem się temu i rozmyślałem z półtorej godziny co z tym fantem zrobić, doszedłem do wniosku, że wystarczy odkręcić metalową rurkę płynu chłodzenia, która idzie z tyłu silnika pod rurą intercoolera. Po jej rozpięciu od węży po stronie kierowcy, odkręceniu od bloku silnika, da się ją odsunąć na tyle aby mieć dostęp długim bitem torx spline z nałożonym nań kluczem oczkowym 10mm do tej jednej kluczowej śruby trzymającej chłodnicę. TADAAAM! Teraz trochę siłowanka, kombinowania i chłodnica jest na wierzchu! Moja była w stanie ewidentnie wskazującym na zapchanie. Nagar pokrywał szczelnie praktycznie wszystkie jej rurki po stronie EGRa. Sama klapka EGR nie była nawet za bardzo brudna ale co się dało - wyczyściłem.
Po chwili napawania się tym niesamowitym osiągnięciem przystępujemy do skręcania wszystkiego. Pamiętamy oczywiście o wymianie kluczowych uszczelek (DPF->chłodnica i chłodnica->EGR). Sam montaż gratów, rurek, ściany grodziowej i wszelkich plastików poszedł mi zaskakująco szybko. Po mniej więcej 3h samochód był gotowy do zalania świeżym płynem chłodniczym. Nie obyło się niestety bez drobnych strat. Tu i tam połamałem jakiś mały plastikowy zatrzask czy inne coś. Bez wpływu na działanie silnika choć wrażenia estetyczne mogły być lepsze. Zrzucam to na zmęczenie
Podsumowując - robota nie jest przesadnie trudna. Jest po prostu żmudna i niewdzięczna. Moim zdaniem, jeśli ktoś ma sprawne dwie ręce i mózg, trochę samozaparcia, cierpliwości i dostępny jakiś garaż to jest w stanie sam sobie to zrobić oszczędzając przy tym sporo grosików. Dodatkowym plusem jest szacunek wśród przykutych do biurek znajomych, których przerasta samodzielna wymiana kół
.
Po wymianie, zalaniu płynem (około 6L i dolewaniu 2-3 razy bo się układ odpowietrzał) i przejechaniu około 300km, wygląda na to że udało mi się wszystko dobrze poskładać i wyeliminować problem P2002. Szkoda, że na jakiś czas tylko bo to wyłącznie kwestia przemierzanych kilometrów gdy temat powróci. Dziś nawet zaobserwowałem z pomocą OBD11 wypalanie filtra DPF i z satysfakcją zanotowałem, że po wszystkim nie zapisał się błąd P2002 więc uznaję, że jego przyczyna została wyeliminowana.
Jestem po wymianie tej feralnej chłodnicy. Zrobiłem to we własnym zakresie, na podwórku. Czas operacji to około 15h choć gdybym robił drugi raz to pewnie byłbym w stanie zejść poniżej 10h z całością.
Uprzejmie informuję, że można się dobrać do chłodnicy od góry i nie potrzeba odkręcać rury wydechowej od filtra DPF. Tak, da się to zrobić. Jedyną czynnością gdzie wymagany jest dostęp od spodu jest tak naprawdę spuszczenie (w kontrolowany sposób) płynu chłodniczego. W tym celu należy zdemontować przednią osłonę pod silnikiem (brawo VAG! trzy różne rodzaje wkrętów/śrub w jednym elemencie

Po krótce, co będzie potrzebne:
Klucze różne: nasadki 7mm, 10mm, 12mm, 13mm. Torx T25 i T30. Torx Spline 10mm (ja miałem w zestawie krótki, około 2cm, i długi, około 8cm, przydają się oba) + przedłużki i przejściówki przegubowe oraz elastyczne.
Śrubokręt krzyżakowy, klucz oczkowy 10mm, grzechotki duże, małe i generalnie wszystko co większość z nas ma w skrzynce z narzędziami. Cudów nie potrzeba.
Narzędziem które nie każdy ma są szczypce do ściągania zaciskowych obejm metalowych z węży układu chłodzenia. Zdecydowanie polecam zaopatrzyć się tak w prosty jak zagięty a i najważniejsze - taki z linką którym można dostać się w ciężko dostępne miejsca. Naprawdę - bez tego ani rusz. Ja kupiłem coś takiego od skośnych - https://pl.aliexpress.com/item/1005004741608884.html . Badziewie ale na jedną robotę daje radę.
Być może warto mieć też kamerę endoskopową. Niekiedy się przydaje aby przyjrzeć się ukrytym w czeluściach łbom śrub albo zrozumieć jak ułożone są zaciski od rur chłodzenia żeby się do nich dobrać. Do tego magnetyczny chwytak do śrubek, które gdzieś nam spadną

Przyda się też podnośnik, nie da się ukryć.
Aha - sugerowałbym zorganizować sobie jakąś grubszą gąbkę (ok 120x90cm) ze starego materaca albo jakąś starą kołdrę. Sporo czasu spędziłem leżąc na silniku więc warto mieć pod klatką piersiową coś co ochroni tak silnik jak i ciało. Tak tak, po tym zabiegu będziecie zżyci ze swoim autem jak mąż z żoną

Może jeszcze jakąś pastę do szorowania rąk "po wszystkim".... Dłonie będą brudne. Bardzo brudne. Próbowałem pracować w lateksowych rękawiczkach ale co chwilę się darły. Grubsze rękawiczki nie zdają egzaminu bo jednak palcami trzeba czasem na ślepo coś wyczuć. Więc ostatecznie pracowałem "bez gumy". Dłonie będą brudne, macie to jak w banku.
Instrukcje od Mateusza są oczywiście poprawne choć ja postanowiłem spróbować nie odkręcać rury wydechowej, co jak już wspomniałem jest wykonalne. Pierwotnie planowałem zrobić fotorelację ale jednak w ferworze walki szybko odpuściłem sobie robienie zdjęć. Nie wszystko dobrze teraz pamiętam i pewne rzeczy uproszczę. Być może gdzieś w opisie braknie wspomnienia o rozpięciu jakiejś rurki przeszkadzającej w dalszych krokach no ale uznajmy, że takie rzeczy są oczywiste i na bieżąco trzeba improwizować

W takim razie... do dzieła! (cały opis dotyczy auta bez webasto. Jeśli ktoś ma ogrzewanie postojowe będzie pewnie więcej rurek w podszybiu choć to raczej nie jest wielki problem)
Po odłączeniu akumulatora i spuszczeniu płynu chłodniczego musimy zacząć od demontażu plastikowych osłon ("podszybie" i nad chłodnicą). Później rozkręcamy obudowę filtra powietrza, rurę dolotową do turbo i odmę. Następnie odkręcamy plastikowe osłony gniazd amortyzatorów i belkę rozporową w podszybiu (5 śrub spline + 2 wkręty w osłonie termicznej). Pod belką mamy dostęp do przykręconego do ściany grodziowej pudełka rodzielczego gdzie łączą się kable +12V. Musimy go odkręcić od ściany grodziowej (2 nakrętki 10mm). Wydaje mi się że nie ma potrzeby aby rozpinać dochodzące do tego miejsca przewody ale ja to zrobiłem dla wygody. Z tyłu grodzi termicznej jest wyciągana na wcisk rurka (chyba) podciśnienia oraz "pająk" rur do nagrzewnicy. Rury odpinamy od strony silnika oraz ściągamy z przyłącza nagrzewnicy. Aby pozbyć się ściany grodziowej musimy odkręcić kilka wkrętów i nakrętek (minimum jedna jest ukryta pod aluminiową osłoną termiczną!) i posiłować się z plastikową przejściówką na kable po stronie kierowcy. Gdy już wyrzucimy ścianę grodziową mamy piękny dostęp dookoła silnika. Rozkręcamy wtedy po kolei: z tyłu rurę intercoolera, odkręcamy od wyjścia turbosprężarki metalowy "tłumik" (ciężko dostępne i słabo widoczne śruby! warto mieć namagnesowane bity bo śrubki potrafią spaść i wtedy katorga z wyciąganiem ich). Teraz czas na odkręcenie od turbo czarnego plastikowego kolektora łączącego EGR i rury od filtra powietrza. Nie wiem niestety jak nazwać tę część. Znów mamy trudno dostępne (od tyłu) dwie śruby i jeszcze jedną z boku. Jesteśmy już bardzo blisko celu i naszym oczom ukazuje się zawór EGR przykręcony od góry trzema śrubami do naszej feralnej chłodnicy. Śruby papa! i chłodnica jest już prawie nasza!. Prawie, bo trzymają ją do DPFa trzy śruby spline (jedna łatwo dostępna, druga trochę trudniej - przyda się nasadka przegubowa/elastyczna, a trzecia na chybił trafił). Do tego, chłodnica zamocowana jest do obudowy skrzyni biegów dodatkową śrubą ze wspornikiem.... I tu jest CAŁY MYK!... Bo prawdopodobnie aby normalnie dostać się do tej śruby, należy wykręcić sporo gratów od spodu i wyciągnąć rurę wydechową. Tak robił też "skośny" mechanik na filmie, którym się posiłkowałem (https://www.youtube.com/watch?v=R9TK77gzJNE) aby zrozumieć co i jak... Gdy jednak przyjrzałem się temu i rozmyślałem z półtorej godziny co z tym fantem zrobić, doszedłem do wniosku, że wystarczy odkręcić metalową rurkę płynu chłodzenia, która idzie z tyłu silnika pod rurą intercoolera. Po jej rozpięciu od węży po stronie kierowcy, odkręceniu od bloku silnika, da się ją odsunąć na tyle aby mieć dostęp długim bitem torx spline z nałożonym nań kluczem oczkowym 10mm do tej jednej kluczowej śruby trzymającej chłodnicę. TADAAAM! Teraz trochę siłowanka, kombinowania i chłodnica jest na wierzchu! Moja była w stanie ewidentnie wskazującym na zapchanie. Nagar pokrywał szczelnie praktycznie wszystkie jej rurki po stronie EGRa. Sama klapka EGR nie była nawet za bardzo brudna ale co się dało - wyczyściłem.
Po chwili napawania się tym niesamowitym osiągnięciem przystępujemy do skręcania wszystkiego. Pamiętamy oczywiście o wymianie kluczowych uszczelek (DPF->chłodnica i chłodnica->EGR). Sam montaż gratów, rurek, ściany grodziowej i wszelkich plastików poszedł mi zaskakująco szybko. Po mniej więcej 3h samochód był gotowy do zalania świeżym płynem chłodniczym. Nie obyło się niestety bez drobnych strat. Tu i tam połamałem jakiś mały plastikowy zatrzask czy inne coś. Bez wpływu na działanie silnika choć wrażenia estetyczne mogły być lepsze. Zrzucam to na zmęczenie

Podsumowując - robota nie jest przesadnie trudna. Jest po prostu żmudna i niewdzięczna. Moim zdaniem, jeśli ktoś ma sprawne dwie ręce i mózg, trochę samozaparcia, cierpliwości i dostępny jakiś garaż to jest w stanie sam sobie to zrobić oszczędzając przy tym sporo grosików. Dodatkowym plusem jest szacunek wśród przykutych do biurek znajomych, których przerasta samodzielna wymiana kół

Po wymianie, zalaniu płynem (około 6L i dolewaniu 2-3 razy bo się układ odpowietrzał) i przejechaniu około 300km, wygląda na to że udało mi się wszystko dobrze poskładać i wyeliminować problem P2002. Szkoda, że na jakiś czas tylko bo to wyłącznie kwestia przemierzanych kilometrów gdy temat powróci. Dziś nawet zaobserwowałem z pomocą OBD11 wypalanie filtra DPF i z satysfakcją zanotowałem, że po wszystkim nie zapisał się błąd P2002 więc uznaję, że jego przyczyna została wyeliminowana.
Moje modzenie: hak Ori, kamera cofania ori, komforty z masażem+dołożenie ogrzewania kanapy tył, dołożenie wzmacniacza+wymiana głośników, dołożenie grzanej kiery i Webasto
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 5
- Rejestracja: 29 lis 2022, 12:15
- Imię: Zbyszek
- Rocznik: 2014
- Moje auto: A4 B8
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0TDI 190KM DDDA
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Lon
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Czesc
Jakis czas juz minal po wymianie chlodnicy,ciekaw jestem czy znowu ci Nie wywala bledu.
Jakis czas juz minal po wymianie chlodnicy,ciekaw jestem czy znowu ci Nie wywala bledu.
- KKgg
- Moderator
- Posty: 596
- Rejestracja: 19 gru 2018, 15:32
- Imię: Krzysiek
- Rocznik: 2015
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 TDI 190KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Radom
Re: Demontaż EGR + chłodnica (2.0 TDI 190 CNHA)
Wszystko gra. Filtr DPF wypala się bez problemu co około 700km (jeżdżę głównie po drodze S). Błąd nie wraca. Swoją starą chłodnicę oddałem na mycie ultradźwiękowe i czeka czyściutka w pudle gdyby przyszło mi znów się z tym babrać.
Moje modzenie: hak Ori, kamera cofania ori, komforty z masażem+dołożenie ogrzewania kanapy tył, dołożenie wzmacniacza+wymiana głośników, dołożenie grzanej kiery i Webasto