Wymiana zawieszenia z 1BV na 1BA
Wymiana zawieszenia z 1BV na 1BA
Witam
Chcialbym podzielic sie z Wami moja ,,modyfikacja". Wymienilem sprezyny i amortyzatory w swoim A6 Avant 3.0 Quattro z 1BV na 1BA. W momencie wymiany samochod mial na liczniku 99 700 km. ,,Nowy" zestaw pochodzi z Passata 2.8 4Motion z 2003 roku z przebiegiem 73 000 km. Roznice ktore zauwazylem to to ze z tylu amortytzatory mialy taka sama dlugosc(Passat vs A6), z przodu zato te z 1BA sa krotsze, dlaczego?... Sprezyny byly oczywiscie dluzsze i mialy wiecej zwoi (1BA). Przed jak i po modyfikacji dokonalem pomiaru sprawnosci dzialania zespolu sprezyna/amortyzator. Ze wzgledu na brak czasu dokonalem w grudniu wymiany samego tylu, w lutym zas dolozylem przod, przy okazji wymienilem dwie tuleje metalowo gumowe w wahaczach gornych tylnych. Po wymianie tylu wykonalem ustawienia geometrii zawieszenia. Jutro ponownie jade ustawic geometrie, gdyz nie zrobilem tego tydzien temu gdy wymienialem przod. Jutro tez zakladam nowe opony (wczesniej 205/60R16, teraz 225/50R17) wiec bedzie idealnie wszystko wspolpracowac. Postaram sie wrzucic zdjecia z jutra gdy znajde czas.
Zaciekawilo mnie rozne dzialanie przedniego wzgledem tylnego zawieszenia a wlasciwie jego ocena przez urzadzenie. Postanowilem zrobic test i sprawdzilem osie innych przypadkowych samochodow od Audi A3 e-trona z przebiegiem 8 km czyli salonowo nowego az po calkiem swieze Q3 z 2013 z przebiegiem okolo 72000 km. Nigdy nie bylo 100%. Nawet nowe A3 mialo z przodu 99% a z tylu po 75%. Moze brak obciazenia daje taki wynik?.... nie wiem… ale to ciekawe…
Jezeli ktos bylby zainteresowany moim zestawem 1BV to prosze pisac PW
Chcialbym podzielic sie z Wami moja ,,modyfikacja". Wymienilem sprezyny i amortyzatory w swoim A6 Avant 3.0 Quattro z 1BV na 1BA. W momencie wymiany samochod mial na liczniku 99 700 km. ,,Nowy" zestaw pochodzi z Passata 2.8 4Motion z 2003 roku z przebiegiem 73 000 km. Roznice ktore zauwazylem to to ze z tylu amortytzatory mialy taka sama dlugosc(Passat vs A6), z przodu zato te z 1BA sa krotsze, dlaczego?... Sprezyny byly oczywiscie dluzsze i mialy wiecej zwoi (1BA). Przed jak i po modyfikacji dokonalem pomiaru sprawnosci dzialania zespolu sprezyna/amortyzator. Ze wzgledu na brak czasu dokonalem w grudniu wymiany samego tylu, w lutym zas dolozylem przod, przy okazji wymienilem dwie tuleje metalowo gumowe w wahaczach gornych tylnych. Po wymianie tylu wykonalem ustawienia geometrii zawieszenia. Jutro ponownie jade ustawic geometrie, gdyz nie zrobilem tego tydzien temu gdy wymienialem przod. Jutro tez zakladam nowe opony (wczesniej 205/60R16, teraz 225/50R17) wiec bedzie idealnie wszystko wspolpracowac. Postaram sie wrzucic zdjecia z jutra gdy znajde czas.
Zaciekawilo mnie rozne dzialanie przedniego wzgledem tylnego zawieszenia a wlasciwie jego ocena przez urzadzenie. Postanowilem zrobic test i sprawdzilem osie innych przypadkowych samochodow od Audi A3 e-trona z przebiegiem 8 km czyli salonowo nowego az po calkiem swieze Q3 z 2013 z przebiegiem okolo 72000 km. Nigdy nie bylo 100%. Nawet nowe A3 mialo z przodu 99% a z tylu po 75%. Moze brak obciazenia daje taki wynik?.... nie wiem… ale to ciekawe…
Jezeli ktos bylby zainteresowany moim zestawem 1BV to prosze pisac PW
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2018, 18:19 przez Arturo54, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15144
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2011
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 233KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Amortyzator nigdy nie będzie miał 100% sprawności, ponieważ jest to niemożliwe. Nowe mają w okolicy 70-80% (zależy od kontrukcji zawieszenia). Gdyby miał 100% sprawności, to koło musiałoby zawsze przylegać do podłoża. Oczywiście jest to niewykonalne, ponieważ amortyzator musiałby w tym samym momencie rozpocząć pracę, gdy zaczynają się drgania, czyli nie mógłby mieć opóźnienia, a niestety nie jest tak 'inteligentny', aby wiedzieć, że np. za 0.5 sekundy musi zacząć pracować z daną siłą tłumienia.
Przednie w nowym samochodzie maja sprawnosc na poziomie 99%, tylne 75% dlatego nie do konca moge sie z tym zgodzic, mimo ze ma to sensmat1324 pisze:Amortyzator nigdy nie będzie miał 100% sprawności, ponieważ jest to niemożliwe. Nowe mają w okolicy 70-80% (zależy od kontrukcji zawieszenia).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Mm oznacza MAHA-Meter i odnosi sie do pomiaru Amplitudy drganmat1324 pisze:Co oznacza jednostka Mm?
Sprawnosc amortyzatorow nie ma oczywiscie wplywu na rozklad mas samochodu. Co do tych wartosci, to w instrukcji obslugi urzadzenia jest napisane ze, tak jak zreszta mowiles, wartosc 100% nie jest osiagalna gdyz oznaczalo by to ze Amplituda drgan wynosi zero, co nie jest do zrealizowania. Dalej czytamy ze Amortyzator jest w pelni sprawny gdy:mat1324 pisze: Druga sprawa dlaczego wtedy masa przedniej osi jest taka sama jak tylnej? Dla mnie jest to błąd i maszyna pokazuje największą wartość dwucyfrową, czyli 99 .
-w sportowo zestrojonym samochodzie wartosc w procentach wynosi 90%
- w komfortowo zestrojonych samochodach wartosc w procentach wynosi 70%
Przy ocenie testu musimy uwzglednic powyzsze. Pisza takze ze test jest uniwersalny dla wszystkich pojazdow i opiera sie na doswiadczeniu zebranym z testow na samochodach roznych marek. Mozna wiec przyjac ze aby uzyskac najdokladniejsze dane z testu trzeba by bylo ,,poinformowac" urzadzenie jaki typ zawieszenia posiadamy.
Euro System Maha
1.2.2 Prozentauswertung
Ocena / komfortowe / sportowe
dobry / 70 % / 90 %
slaby / 40 % / 70 %
popsuty ponizej / 40 % / 40 %
Die von MAHA entwickelte Prozentauswertung ist ein rasches Diagnoseinstrument, um die GĂźte
der StoĂdämpfer eines Fahrzeuges prozentual beurteilen zu kĂśnnen.
Die Prozentauswertung basiert auf Erfahrungswerten, die durch Reihenuntersuchungen an
Fahrzeugen verschiedener Hersteller ermittelt wurden. Zudem wird vorausgesetzt, dass bei
Durchschnittsfahrzeugen in der Regel die Härte der StoĂdämpfer mit der Achslast zunimmt.
Dies ist aus Grenzwerttabellen Ăźber die Resonanzschwingungsamplituden ersichtlich, wo bei
den meisten Fahrzeugen fĂźr die leichtere Achse ein hĂśherer Grenzwert angegeben ist.
Bei Erreichen des Grenzwertes wird angenommen, dass sich die GĂźte eines StoĂdämpfers auf
40 % reduziert hat.
Um die Wirksamkeit eines StoĂdämpfers korrekt beurteilen zu kĂśnnen, mĂźssen bei der
Messwertaufnahme die den Schwingungsvorgang beeinflussenden Achslasten berĂźcksichtigt
werden. Es sind also zwei Werte notwendig:
a) Die Amplitudenauslenkungen im Resonanzfall (maximale Schwingungsamplitude)
b) Die Achslast der zu prĂźfenden Fahrzeugachse
Diese beiden Werte werden bei der Prßfung automatisch ermittelt und zu einem lastabhängigen
Gßtemaà in Prozent verknßpft. Die Abhängigkeit der masseabhängigen Schwingungsamplitude
zu dem ermittelten prozentualen GĂźtemaĂ wird als linear vorausgesetzt. D.h., dass bei einem
GĂźtewert von 100 %, die Schwingungsamplitude einen Wert von 0 erreichen mĂźsste.
Da ein solcher Wert in der Realität nicht erreicht werden kann, liefert ein vÜllig intakter
StoĂdämpfer auf dieser universellen Prozentskala fĂźr
- sportlich gefederte Fahrzeuge etwa 90 % und fĂźr
- komfortabel gefederte etwa 70 %.
Dies muss bei der Bewertung der ProzentgĂźte berĂźcksichtigt werden und ist im allgemeinen
bekannt.
Korzystajac z okazji wrzucam kolejne Fotki:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15144
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2011
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 233KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Dla mnie maszyna oszukuje i tyle, ponieważ nie można mieć 99% sprawności. Pisałeś, że sprawność 100% nie jest osiągalna, a różnica między 99 a 100, to tylko 1%, więc raczej nie jest to wartość, którą powinna pokazać maszyna. Identyczne masy obu osi przy 99% sprawności dyskwalifikują dany pomiar. Napisałeś, że sprawność w zwykłym aucie wynosi ok. 70%, więc jak ma się to do 99%? Audi A3 czy A4, które mają te 99% sprawności raczej nie mają sportowego zawieszenia. Sportowe zawieszenie to ma np. RS6 czy Porsche startujące w wyścigach, ale nie cywilne auto.
Chyba, że diagnosta nie potrafi używać maszyny i nie widzi, że pomiar jest oderwany od rzeczywistości. Ostatnio też kłóciłem się z diagnostą, że bada się sprawność tłumienia zawieszenia, a nie samego amortyzatora. Oczywiście potocznie mówi się o amortyzatorze, ale jest on tylką jedną ze składowych zawieszenia danego koła. Wystarczy spuścić połowę powietrza z kół i każdy amortyzator przejdzie ten test.
Chyba, że diagnosta nie potrafi używać maszyny i nie widzi, że pomiar jest oderwany od rzeczywistości. Ostatnio też kłóciłem się z diagnostą, że bada się sprawność tłumienia zawieszenia, a nie samego amortyzatora. Oczywiście potocznie mówi się o amortyzatorze, ale jest on tylką jedną ze składowych zawieszenia danego koła. Wystarczy spuścić połowę powietrza z kół i każdy amortyzator przejdzie ten test.
Na wstepie chcialbym podziekowac za dyskusje ktora tutaj stworzyles, gdyz zmusza mnie do szukania informacji i myslenia co oczywiscie ma same plusy;)
Wydaje mi sie ze to tak jak z oponami nowe maja powiedzmy 7,5-8mm, na sezon letni zakladamy ze sa dobre do 3mm (zimowki 4mm), czyli w tym przedziale sa ,,dobre" tak jak i amortyzatory. To ze nie maja juz 99% sprawnosci nie czyni ich zlymi albo niebezpiecznymi...
Co do rozkladu mas to tak jak mowilem, takie poprostu sa, a poza tym to chyba dobrze wzglednie optymalne rozlozenie mas...
Podczas dzisiejszego testu zawieszenia, zreszta kolejnego...., zauwazylem ze na nizszych oponach z wiekszym cisnieniem wynik testu byl lepszy....
I kolejne Fotki, dwa razy z grudnia jeszcze na oryginalnym 1BV, oraz z dzisiaj z ustawiania geometrii i testu ,,zawieszenia"
Napisalem ze stan dobry (tak okresla go producent urzadzenia) jest w komfortowo zestrojonym samochodzie na poziomie 70% a sportowo 90%. Najwyrazniej nowy, wzglednie prawie nowy ma troche lepsze amortyzatory niz dobre... bardzo dobre?... ,,dobre jak nowe" oczywiscie zartmat1324 pisze:Dla mnie maszyna oszukuje i tyle, ponieważ nie można mieć 99% sprawności. Pisałeś, że sprawność 100% nie jest osiągalna, a różnica między 99 a 100, to tylko 1%, więc raczej nie jest to wartość, którą powinna pokazać maszyna. Identyczne masy obu osi przy 99% sprawności dyskwalifikują dany pomiar. Napisałeś, że sprawność w zwykłym aucie wynosi ok. 70%, więc jak ma się to do 99%? Audi A3 czy A4, które mają te 99% sprawności raczej nie mają sportowego zawieszenia.
Wydaje mi sie ze to tak jak z oponami nowe maja powiedzmy 7,5-8mm, na sezon letni zakladamy ze sa dobre do 3mm (zimowki 4mm), czyli w tym przedziale sa ,,dobre" tak jak i amortyzatory. To ze nie maja juz 99% sprawnosci nie czyni ich zlymi albo niebezpiecznymi...
Co do rozkladu mas to tak jak mowilem, takie poprostu sa, a poza tym to chyba dobrze wzglednie optymalne rozlozenie mas...
Producent przeprowadzal testy najprawdopodbniej na samochodach ktore zazwyczaj spotyka sie na ulicach a nie na skrajnych przypadkach o ktorych wspominasz, az tak uniwersalna ta maszyna raczej nie jest. A poza tym tak jak pisze, zawsze trzeba brac poprawke na typ pojazdu i na jego podstawie interpretowac wyniki.mat1324 pisze: Audi A3 czy A4, które mają te 99% sprawności raczej nie mają sportowego zawieszenia. Sportowe zawieszenie to ma np. RS6 czy Porsche startujące w wyścigach, ale nie cywilne auto.
Masz racje, Test dotyczy wszystkich wspolpracujacych ze soba elementow t.j. opona, sprezyna, amortyzator, elementy gumowo-metalowe zawieszenia.mat1324 pisze:Chyba, że diagnosta nie potrafi używać maszyny i nie widzi, że pomiar jest oderwany od rzeczywistości. Ostatnio też kłóciłem się z diagnostą, że bada się sprawność tłumienia zawieszenia, a nie samego amortyzatora. Oczywiście potocznie mówi się o amortyzatorze, ale jest on tylką jedną ze składowych zawieszenia danego koła.
Podczas dzisiejszego testu zawieszenia, zreszta kolejnego...., zauwazylem ze na nizszych oponach z wiekszym cisnieniem wynik testu byl lepszy....
Przed ,,normalnie" nalezy sprawdzic stan zawieszenia, napompowac opony zgodnie z zaleceniami producenta i zapelnic bak chyba w 75% paliwem...mat1324 pisze: Wystarczy spuścić połowę powietrza z kół i każdy amortyzator przejdzie ten test.
I kolejne Fotki, dwa razy z grudnia jeszcze na oryginalnym 1BV, oraz z dzisiaj z ustawiania geometrii i testu ,,zawieszenia"
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15144
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2011
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 233KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Jest niemożliwe, aby amortyzator (nawet nowy) osiągnął sprawność większą niż 80-85%. Nie zastanawia Cię to, że masa na obu osiach jest taka sama, gdy sprawność wynosi 99% .
Rozumiem, że te dwa pomiary przed są tego samego auta tak? Jeśli tak, to dlaczego za drugim razem auto waży o 111 kg mniej? Licząc, że raz miałeś pełny bak, a za drugim razem rezerwę, to oba pomiary różniło ok. 70 litrów benzyny, czyli 70*0,73 (gęstość benzyny) = 51,1 kg, więc gdzie reszta? Chyba, że badanie było robione bez diagnosty w środku .
Wracając do poprzednich pomiarów, spójrz na badanie A3 02/2015. Nie zastanawia Cię dlaczego to auto waży niecałą tonę, gdy inna A3 12/2014 ponad 500 kg więcej :shock: . Oczywiście taki pomiar masy jest, gdy sprawność wynosi 99%.
Według mnie maszyna w czasie pomiaru łapie błąd i pokazuje stałą wartość, czyli 99% i pomiar masy przedniej osi jest przenoszony na odczyt masy tylnej osi. Gdybym był diagnostą, to od razu zastanawiałbym się co jest z maszyną.
Jestem po polibudzie i wiem, że 2+2 nie zawsze daje 4, ale bez przesady .
Rozumiem, że te dwa pomiary przed są tego samego auta tak? Jeśli tak, to dlaczego za drugim razem auto waży o 111 kg mniej? Licząc, że raz miałeś pełny bak, a za drugim razem rezerwę, to oba pomiary różniło ok. 70 litrów benzyny, czyli 70*0,73 (gęstość benzyny) = 51,1 kg, więc gdzie reszta? Chyba, że badanie było robione bez diagnosty w środku .
Wracając do poprzednich pomiarów, spójrz na badanie A3 02/2015. Nie zastanawia Cię dlaczego to auto waży niecałą tonę, gdy inna A3 12/2014 ponad 500 kg więcej :shock: . Oczywiście taki pomiar masy jest, gdy sprawność wynosi 99%.
Według mnie maszyna w czasie pomiaru łapie błąd i pokazuje stałą wartość, czyli 99% i pomiar masy przedniej osi jest przenoszony na odczyt masy tylnej osi. Gdybym był diagnostą, to od razu zastanawiałbym się co jest z maszyną.
Jestem po polibudzie i wiem, że 2+2 nie zawsze daje 4, ale bez przesady .
Chyba nie pozostaje mi nic innego jak zapytac producenta urzadzenia jak to wkoncu z tym jestmat1324 pisze:Jest niemożliwe, aby amortyzator (nawet nowy) osiągnął sprawność większą niż 80-85%. Nie zastanawia Cię to, że masa na obu osiach jest taka sama, gdy sprawność wynosi 99% .
Hehe to akurat latwo potrafie wyjasnic, w obu przypadkach siedzialem w samochodzie, ale w tym z 19.12.2017 mialem jeszcze 4 kompletne kola w bagazniku i te zawieszenie z 1BAmat1324 pisze:Rozumiem, że te dwa pomiary przed są tego samego auta tak? Jeśli tak, to dlaczego za drugim razem auto waży o 111 kg mniej? Licząc, że raz miałeś pełny bak, a za drugim razem rezerwę, to oba pomiary różniło ok. 70 litrów benzyny, czyli 70*0,73 (gęstość benzyny) = 51,1 kg, więc gdzie reszta? Chyba, że badanie było robione bez diagnosty w środku . .
Nie jestem teraz do konca pewien czy to bylo zwykle A3 czy moze hybryda... ciezko powiedziec.mat1324 pisze:Wracając do poprzednich pomiarów, spójrz na badanie A3 02/2015. Nie zastanawia Cię dlaczego to auto waży niecałą tonę, gdy inna A3 12/2014 ponad 500 kg więcej :shock: . Oczywiście taki pomiar masy jest, gdy sprawność wynosi 99%.
Według mnie maszyna w czasie pomiaru łapie błąd i pokazuje stałą wartość, czyli 99% i pomiar masy przedniej osi jest przenoszony na odczyt masy tylnej osi. Gdybym był diagnostą, to od razu zastanawiałbym się co jest z maszyną.
Jestem po polibudzie i wiem, że 2+2 nie zawsze daje 4, ale bez przesady .
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15144
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2011
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 233KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Zmieniłem klasy wagowe, aby dostować zawieszenie 1BE pod Twoje auto (fabrycznie 1BA):
- przód: 0JJ » 0JH
- tył: 0YF » 0YC lub 0YD
Przód: 8D0 411 105 FG (brązowy, niebieski, niebieski)
Tył: 4B0 511 115 AF (srebrny, biały, biały, biały) lub ewentualnie 4B0 511 115 AM (żółty, brązowy)
Przód na pewno musi być 0JH. Tył do wyboru, ale z naciskiem na 0YC .
0JH
0YC
0YD
- przód: 0JJ » 0JH
- tył: 0YF » 0YC lub 0YD
Przód: 8D0 411 105 FG (brązowy, niebieski, niebieski)
Tył: 4B0 511 115 AF (srebrny, biały, biały, biały) lub ewentualnie 4B0 511 115 AM (żółty, brązowy)
Przód na pewno musi być 0JH. Tył do wyboru, ale z naciskiem na 0YC .
0JH
0YC
0YD
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga