Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

Obwód koła do quattro

Wszystko co dotyczy ogólnie felg, opon, kół nie przywiązane stricte do konkretnego modelu włącznie z innymi pojazdami.
ODPOWIEDZ
macyy
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 26
Rejestracja: 05 cze 2015, 13:47
Lokalizacja: Łódź

Obwód koła do quattro

Post autor: macyy » 07 lis 2017, 10:37

Pytanie natury technicznej

Orientuje się ktoś czy do prawidłowej pracy napędu quattro:
1. Czy rozmiar kół na przedniej i tylej osi musi być taki sam
2. Czy może obwód koła na przedniej i tylnej osi musi być taki sam

Pytam ponieważ mam fajne felgi i konkretnymi oponami ale:
2x 8jx18 z oponami 225/45R18
2x 9jx18 z oponami 255/40R18

Po obliczeniu średnicy kół różnica wychodzi 1,5 mm czyli 0,23%, czyli znikoma

I teraz pytanie czy po założeniu nie będzie świrował napęd?

mat1324
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 15144
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TDI 233KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 07 lis 2017, 11:00

1. Tak.
2. Tak.

Tyle wychodzi Ci w teorii, ale nie wziąłeś pod uwagę, że masz różne felgi i opony, które będą inaczej się na nich układać. Wtedy średnica może mieć większą różnicę <mysli> . Po drugie żaden z tych z rozmiarów opon nie jest przeznaczony do C6.

macyy
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 26
Rejestracja: 05 cze 2015, 13:47
Lokalizacja: Łódź

Post autor: macyy » 07 lis 2017, 12:41

Źle mnie zrozumiałeś. Albo to ja źle sformułowałem pytanie. Chodzi mi o to, który czynnik jest brany pod "uwagę" przez quattro.
Czy to co piszesz jest poparte jakąś wiedzą techniczną czy po prostu tak Ci się wydaje? Bez urazy oczywiście, ale wszyscy powtarzają, że muszą być te same opony, ale nikt nie wie w zasadzie dlaczego.

Jednakowy rozmiar opon daje to, że średnica obwodu wszystkich kół jest taka sama.
Więc nie widzę różnicy w tym, że z tyłu będzie opona szersza, z odpowiednim profilem, jeżeli finalny obwód kół przednich i tylnych jest taki sam. Wszystkie opony są tego samego producenta, ten sam model i bieżnik.

Przecież komputer nie widzi jaką ma założoną oponę, tylko odczytuje prędkość obrotu koła, więc przy zachowaniu tej samej średnicy kół prędkość obrotowa jest taka sama.

Nie jest to tajemnicą, że koła są od bmw (x-drive), stąd różne szerokości. W bmw z napędem na 4 to działa i nie powoduje błędów

Wg mechanika z audi można bez problemu takie koła założyć. (pomijając kwestie czy pasują fizycznie itp.)

amisz
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 248
Rejestracja: 23 gru 2016, 23:17
Imię: Amiszewski
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2012
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 BMK 224KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: amisz » 07 lis 2017, 13:36

Bledow nie bedziesz mial ale zasada jest taka że wszystkie kola musza miec ta sama srednice ze wzgledu na mechanizm ale sa tacy conapisza ze jezdzili po 20 tys km z roznymi oponami i nic sie nie dzialo-do czasu

mat1324
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 15144
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TDI 233KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 07 lis 2017, 13:56

Z tym wyjątkiem, że w BMW nie ma torsenu, a o niego właśnie chodzi. W x-drive masz sprzęgło wielopłytkowe, które pracuje tylko wtedy, gdy obie osie mają różną prędkość obrotową. Dodatkowo x-drive przy zwykłej jeździe nie spina obu osi na stałe. Gdy odłączysz elektrycznie napęd, to BMW będzie miało napęd tylko na tylną oś. W przypadku quattro jest trochę inaczej, ponieważ torsen pracuje cały czas, ale nie zawsze aktywnie rozdziela moc na obie osie. Przy jeździe na wprost po przyczepnej nawierzchni ma stały rozkład (przeważnie 40:60), który wynika z jego budowy kół zębatych. Każdą różnicę w obrocie osi musi zniwelować poprzez pracę satelit (koła zębate). Dlatego nawet w zakręcie czuć, że napęd pomaga. Im większa różnica tym mocniej zaczyna się blokować, więc intensywniej pracuje (aktywnie). Gdy założysz różne opony czy felgi powodujesz, że zawsze będziesz miał różnicę w obrotach kół i torsen cały czas musi aktywnie pracować, więc zużywa się szybciej. Często występują też drgania przy założeniu różnych kół. Jeśli chodzi o Twoje opony i felgi, to owszem teoretycznie mają znikomą różnicę w średnicy, ale opona 225/45 inaczej ułoży się na feldze niż 255/40, więc w praktyce różnica będzie większa. Zmusisz przez to torsen do ciągłej aktywnej pracy <uoee> .
Nie wiem czy to coś pomogło :] .

macyy
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 26
Rejestracja: 05 cze 2015, 13:47
Lokalizacja: Łódź

Post autor: macyy » 08 lis 2017, 18:17

Ok, a jak wytłumaczysz R8 ? Tam przecież są różne rozmiary opon

mat1324
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 15144
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TDI 233KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 08 lis 2017, 18:33

W R8 nie ma torsenu :p .

Awatar użytkownika
repek92
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2524
Rejestracja: 23 lip 2013, 23:55
Imię: Marcin
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2004
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Jelenia Góra

Post autor: repek92 » 08 lis 2017, 19:31

Nie ma co porównywać np audi R8 bo tam już są różne.szerokosci wyliczone przez producenta. Po to są do każdego auta przypisane rozmiary opon żeby takie stosować. Ewentualnie większe ale żeby zmieścić się rozmiarach przybliżonych do fabrycznych. Jesli twierdzisz że nie ma znaczenia to załóż takie jakie ci pasuję i po problemie
Lektorzy, nagrania: multifonika.net

mat1324
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 15144
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TDI 233KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 08 lis 2017, 19:48

W starszym R8 jest zwykłe sprzęgło wiskotyczne, a w nowszym wykorzystywane jest elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. Dla obu rozwiązań rozmiar opon czy felg nie ma znaczenia, ponieważ załączają one przednią oś, a różnica w średnicy w żaden sposób im tego nie utrudnia. Ogólnie R8 jest autem RWD, ale w razie potrzeby może mieć napęd AWD. Dodatkowo na przednią oś przenoszone jest maksymalnie do 35% mocy, reszta i tak trafia na tył. Wał napędowy obraca się zawsze, ale sprzegło (jedno i drugie) nie zawsze przenosi napęd na przednią oś. W torsenie jest połączenie stałe (styk metalu z metalem), a w R8 występuje dodatkowy pośrednik - olej.
Przykładowo najnowsze R8 ma opony 245/35/19 (przód) i 295/35/19 (tył) lub 245/30/20 (przód) i 305/30/20 (tył), więc różnice między osiami są zauważalne, ale nie mają one wpływu na pracę napędu. Mogą jedynie wpływać na pracę ABS, ale oprogramowanie sterownika je uwzględnia.

czerwo122
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 26
Rejestracja: 25 paź 2016, 08:59
Lokalizacja: Opolskie

Post autor: czerwo122 » 09 mar 2018, 10:49

Mam pytanie co do obwodu koła. Mówicie ze powinno sie jezdzić w 4x tych samych parametrów koł. Jeśli chce przeskoczyć na sezon na inne koła i według kalkulatora zmienia sie obwód mianowicie:
Obwód
Stare koła 2237.1 mm
Nowe koła 2066,6 mm
błąd speedo 7,7%
czy to bedzie jakiś problem dla quattro czy tylko licznik bedzie mnie okłamywał?
Mowa o jednakowych szerokościach i oponach.

mat1324
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 15144
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TDI 233KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 09 mar 2018, 11:18

Trochę przegiąłeś z tą różnicą, ponieważ dopuszczlna to 1,5% :). Ważne, aby wszystkie cztery koła miały taką samą średnicę.

czerwo122
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 26
Rejestracja: 25 paź 2016, 08:59
Lokalizacja: Opolskie

Post autor: czerwo122 » 09 mar 2018, 12:14

dlatego sie pytam. Mam dwie opcje tzn 10j 245/30/20 albo 255/35/19 8,5j. na klapce z wlewu jest napisane ze 245/40/19 moge jezdzic..

mat1324
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 15144
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TDI 233KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 09 mar 2018, 16:42

Celowałbym w 245/40/19 lub 245/35/20 :). Te drugie nie będą zbyt komfortowe i to nawet przy pneumatycznym zawieszeniu <uoee> .

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga