Obwód koła do quattro
Obwód koła do quattro
Pytanie natury technicznej
Orientuje się ktoś czy do prawidłowej pracy napędu quattro:
1. Czy rozmiar kół na przedniej i tylej osi musi być taki sam
2. Czy może obwód koła na przedniej i tylnej osi musi być taki sam
Pytam ponieważ mam fajne felgi i konkretnymi oponami ale:
2x 8jx18 z oponami 225/45R18
2x 9jx18 z oponami 255/40R18
Po obliczeniu średnicy kół różnica wychodzi 1,5 mm czyli 0,23%, czyli znikoma
I teraz pytanie czy po założeniu nie będzie świrował napęd?
Orientuje się ktoś czy do prawidłowej pracy napędu quattro:
1. Czy rozmiar kół na przedniej i tylej osi musi być taki sam
2. Czy może obwód koła na przedniej i tylnej osi musi być taki sam
Pytam ponieważ mam fajne felgi i konkretnymi oponami ale:
2x 8jx18 z oponami 225/45R18
2x 9jx18 z oponami 255/40R18
Po obliczeniu średnicy kół różnica wychodzi 1,5 mm czyli 0,23%, czyli znikoma
I teraz pytanie czy po założeniu nie będzie świrował napęd?
Źle mnie zrozumiałeś. Albo to ja źle sformułowałem pytanie. Chodzi mi o to, który czynnik jest brany pod "uwagę" przez quattro.
Czy to co piszesz jest poparte jakąś wiedzą techniczną czy po prostu tak Ci się wydaje? Bez urazy oczywiście, ale wszyscy powtarzają, że muszą być te same opony, ale nikt nie wie w zasadzie dlaczego.
Jednakowy rozmiar opon daje to, że średnica obwodu wszystkich kół jest taka sama.
Więc nie widzę różnicy w tym, że z tyłu będzie opona szersza, z odpowiednim profilem, jeżeli finalny obwód kół przednich i tylnych jest taki sam. Wszystkie opony są tego samego producenta, ten sam model i bieżnik.
Przecież komputer nie widzi jaką ma założoną oponę, tylko odczytuje prędkość obrotu koła, więc przy zachowaniu tej samej średnicy kół prędkość obrotowa jest taka sama.
Nie jest to tajemnicą, że koła są od bmw (x-drive), stąd różne szerokości. W bmw z napędem na 4 to działa i nie powoduje błędów
Wg mechanika z audi można bez problemu takie koła założyć. (pomijając kwestie czy pasują fizycznie itp.)
Czy to co piszesz jest poparte jakąś wiedzą techniczną czy po prostu tak Ci się wydaje? Bez urazy oczywiście, ale wszyscy powtarzają, że muszą być te same opony, ale nikt nie wie w zasadzie dlaczego.
Jednakowy rozmiar opon daje to, że średnica obwodu wszystkich kół jest taka sama.
Więc nie widzę różnicy w tym, że z tyłu będzie opona szersza, z odpowiednim profilem, jeżeli finalny obwód kół przednich i tylnych jest taki sam. Wszystkie opony są tego samego producenta, ten sam model i bieżnik.
Przecież komputer nie widzi jaką ma założoną oponę, tylko odczytuje prędkość obrotu koła, więc przy zachowaniu tej samej średnicy kół prędkość obrotowa jest taka sama.
Nie jest to tajemnicą, że koła są od bmw (x-drive), stąd różne szerokości. W bmw z napędem na 4 to działa i nie powoduje błędów
Wg mechanika z audi można bez problemu takie koła założyć. (pomijając kwestie czy pasują fizycznie itp.)
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Z tym wyjątkiem, że w BMW nie ma torsenu, a o niego właśnie chodzi. W x-drive masz sprzęgło wielopłytkowe, które pracuje tylko wtedy, gdy obie osie mają różną prędkość obrotową. Dodatkowo x-drive przy zwykłej jeździe nie spina obu osi na stałe. Gdy odłączysz elektrycznie napęd, to BMW będzie miało napęd tylko na tylną oś. W przypadku quattro jest trochę inaczej, ponieważ torsen pracuje cały czas, ale nie zawsze aktywnie rozdziela moc na obie osie. Przy jeździe na wprost po przyczepnej nawierzchni ma stały rozkład (przeważnie 40:60), który wynika z jego budowy kół zębatych. Każdą różnicę w obrocie osi musi zniwelować poprzez pracę satelit (koła zębate). Dlatego nawet w zakręcie czuć, że napęd pomaga. Im większa różnica tym mocniej zaczyna się blokować, więc intensywniej pracuje (aktywnie). Gdy założysz różne opony czy felgi powodujesz, że zawsze będziesz miał różnicę w obrotach kół i torsen cały czas musi aktywnie pracować, więc zużywa się szybciej. Często występują też drgania przy założeniu różnych kół. Jeśli chodzi o Twoje opony i felgi, to owszem teoretycznie mają znikomą różnicę w średnicy, ale opona 225/45 inaczej ułoży się na feldze niż 255/40, więc w praktyce różnica będzie większa. Zmusisz przez to torsen do ciągłej aktywnej pracy
.
Nie wiem czy to coś pomogło
.

Nie wiem czy to coś pomogło
![:] :]](https://a6klub.pl/images/smilies/kwadr.gif)
- repek92
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 2524
- Rejestracja: 23 lip 2013, 23:55
- Imię: Marcin
- Rocznik: 2003
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Jelenia Góra
Nie ma co porównywać np audi R8 bo tam już są różne.szerokosci wyliczone przez producenta. Po to są do każdego auta przypisane rozmiary opon żeby takie stosować. Ewentualnie większe ale żeby zmieścić się rozmiarach przybliżonych do fabrycznych. Jesli twierdzisz że nie ma znaczenia to załóż takie jakie ci pasuję i po problemie
Lektorzy, nagrania: multifonika.net
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
W starszym R8 jest zwykłe sprzęgło wiskotyczne, a w nowszym wykorzystywane jest elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. Dla obu rozwiązań rozmiar opon czy felg nie ma znaczenia, ponieważ załączają one przednią oś, a różnica w średnicy w żaden sposób im tego nie utrudnia. Ogólnie R8 jest autem RWD, ale w razie potrzeby może mieć napęd AWD. Dodatkowo na przednią oś przenoszone jest maksymalnie do 35% mocy, reszta i tak trafia na tył. Wał napędowy obraca się zawsze, ale sprzegło (jedno i drugie) nie zawsze przenosi napęd na przednią oś. W torsenie jest połączenie stałe (styk metalu z metalem), a w R8 występuje dodatkowy pośrednik - olej.
Przykładowo najnowsze R8 ma opony 245/35/19 (przód) i 295/35/19 (tył) lub 245/30/20 (przód) i 305/30/20 (tył), więc różnice między osiami są zauważalne, ale nie mają one wpływu na pracę napędu. Mogą jedynie wpływać na pracę ABS, ale oprogramowanie sterownika je uwzględnia.
Przykładowo najnowsze R8 ma opony 245/35/19 (przód) i 295/35/19 (tył) lub 245/30/20 (przód) i 305/30/20 (tył), więc różnice między osiami są zauważalne, ale nie mają one wpływu na pracę napędu. Mogą jedynie wpływać na pracę ABS, ale oprogramowanie sterownika je uwzględnia.
Mam pytanie co do obwodu koła. Mówicie ze powinno sie jezdzić w 4x tych samych parametrów koł. Jeśli chce przeskoczyć na sezon na inne koła i według kalkulatora zmienia sie obwód mianowicie:
Obwód
Stare koła 2237.1 mm
Nowe koła 2066,6 mm
błąd speedo 7,7%
czy to bedzie jakiś problem dla quattro czy tylko licznik bedzie mnie okłamywał?
Mowa o jednakowych szerokościach i oponach.
Obwód
Stare koła 2237.1 mm
Nowe koła 2066,6 mm
błąd speedo 7,7%
czy to bedzie jakiś problem dla quattro czy tylko licznik bedzie mnie okłamywał?
Mowa o jednakowych szerokościach i oponach.