Postanowiłem napisać krótki poradnik z moich prac warsztatowych na temat usunięcia EGRa z silników które po jego usunięciu generują błąd. Jest to wynik wielu godzin szukania czytania i prób na żywym organizmie.
Jest to rozwinięcie tematu w "szukaj" bez problemu nowosci-i-komunikaty/aktualizacja-noweg ... 00506.html .
Niektóre kroki poradnika można pominąć, ale chcąc sobie eksperymentować bezpiecznie można to zrobić krok po kroku tak jak ja
Potrzebne narzędzia, części.
1. Zaślepki EGR (zakupiłem na aukcji za 45 zł. porządne polecam)
2. ECU silnika (w moim przypadku 8E0 907 401 J, kupione za 100 zł)
3. Kabelek MPPS z softem (v13 na przykład)
4. Kabelek VAG Commander ( ja miałem wersję akurat 2.5)
5. Kabelek VCDS (do wygodnego posprawdzania adaptacji i wykasowania sobie błędów)
6. Oprogramowanie VAG Suite - do pobrania za darmo tutaj http://www.vperformance.co.uk/how-to-re ... load-free/
7. Lutownica, kabelki, noi klucze śrubokręty do porozkręcania rzeczy i poskładania wszystkiego do kupy
8. trochę czasu
Kable można i polecam sobie kupić na aliexpres bo co najmniej dwa razy taniej wyjdą niż w PL a miesiąc czekania to szybko minie
I. - część mechaniczna
Więc krok pierwszy mechaniczny to użycie zaślepek na silniku, ja usunąłem tą rurkę tylko idącą z EGR do kolektora i dałem kupione zaślepki. reszta została jak była bo nie dostałem się od góry do tej śrubki pod turbiną.
II. - część elektroniczna
Otwieramy kupiony ECU bo będziemy musieć przylutować tam kabelek (ja przylutowałem sobie dwa bo jeden musi być masą).
Odkręcić śrubki i podważyć czymś bo jest lekko sklejony czarnym uszczelniaczem który jednak bez problemu powinien odejść.
Szukamy na płytce kostki z pamięcią i do pinu numer 24 lutujemy kabelek żeby sobie go wyprowadzić na zewnątrz obudowy (ja wywierciłem sobie otwór w tej czarnej plastkowej zaślepce).
Drugi kabelek potrzebujemy od GND czyli masy i znajdziemy ją na pinach wejściowych przy wtyczce numer 4, 5 (lub gdziekolwiek indziej). Zamykamy sterownik tak jak był.
Te operacje są nam potrzebne żeby uruchomić ECU silnika w trybie BOOT MODE o czym później.
tutaj trzeba mieć na uwadze że w ECU silnika są dwie pamięci i przy kupnie nowego będziemy musieć grzebnąć w obu pamięciach, w jednej trzymane są mapy silnika w drugiej w eepromie są wszystkie ustawienia błędy i immobilizer
III. Grzebanie softem i prace przygotowawcze, oryginalny ecu w aucie
Sprawdzamy vcds'em z jakiej mapy de facto w aucie korzystamy bo sterownik ecu ma ich wiele w swojej pamięci, w kodowaniu ecu powinno być, ja akurat używam mapy 6008 (allroad z manualem i reduktorem), można sobie pokasować błędy z oryginalnego ecu
Podpinamy Can commander i zczytujemy naszą oryginalną pamięć EEPROM z ECU (tam siedzą wszystkie nasze ustawienia immobilizer itd.) zapisujemy do pliku.
Podpinamy kabel MPPS i zczytujemy mapy silnika zapisujemy do pliku.
Teraz możemy wyedytować swoją mapę silnika w oprogramowaniu VAG Suite.
Trzeba wiedzieć z której się korzysta żeby wyedytować swoją i się nie urobić
Są dwie sekcje EGR01 i EGR02 tam trzeba podbić wartości (ja dałem 1000) na całym zakresie wykresu. To mówi sterownikowi silnika że różnica między czujnikami MAF a MAP w praktyce nie istnieje i zawór egr jest stale zamknięty.
Trochę teorii jak działa program i sam egr już wcześniej pisałem ale przekleję
....Ale po pierwsze trzeba wiedzieć jak działa EGR i skąd sterownik silnika wie że akurat zaślepiliśmy to ustrojstwo.
A wie to z dwóch czujników MAF i MAP. wyjaśnia to dobrze filmik ten:
https://www.youtube.com/watch?v=XKLXqFXm9GY
Film jak używać oprogramowania:
https://www.youtube.com/watch?v=d5XDEclBblM
Zapisujemy plik i już jesteśmy przygotowani.
IV - Wymiana ECU i uruchomienie auta na nowym ECU
Więc otwieramy skrzynkę na podszybiu i wyciągamy nasz oryginalny ecu i dajemy kupiony, stary mamy na zapas nie ruszony jakby co
Więc już z nowym ECU
po pierwsze kabelkiem VAG Commander wgrywamy cały EEPROM do kupionego ECU - tym sposobem mamy spokój z ustawieniami i immobilizerem, po tym kroku auto powinno nam odpalić i działać jak na naszym oryginalnym ECU
krok drugi to wprowadzenie ECU w tryb BOOT MODE - bo inaczej w sterownikach EDC15 nie da rady wgrać czegoś do pamięci
procedura wygląda następująco:
1. odpinamy zegary najlepiej wyciągnąć i odpiąć
2. zwieramy pin 24 do masy (wcześniej wyprowadzone kabelki z ecu)
3. dajemy zapłon
4. czekamy około 10-15 sekund i rozwieramy pin 24
5. mamy ecu w trybie boot i możemy odczytać jego ID w oprogramowaniu MPPS (ustawiamy sekcje generic !)
6. możemy wgrywać zmienioną mapę z pliku
Robimy wszystko do końca wyłączamy kluczyk i tyle. Jak zrobiliśmy wszystko krok po kroku dobrze to teraz auto powinno już być gotowe.
Zapinamy zegary i testujemy czy wszystko ok odpala itd.
Składamy do kupy podszybie, wyprowadzone kabelki z ecu dobrze izolujemy. I możemy jeździć bez EGR i bez błędów na desce. Oczywiście różnica w jeździe jest jak najbardziej wyczuwalna i warta zachodu, zdecydowanie lepiej jest już od 1600 obr
Jeśli coś jest niejasne to pytać, uzupełnię opis.
Powodzenia