Na początek polecam wizualizację działania silnika, widać ładnie na niej jak taki silnik działa.
http://youtube.com/embed/5hKKO89VbQ0?html5=1&fs=1
Pojemność silnika: 3123 cm3
Moc: 256 KM (188KW) przy 6500 rpm
Moment obrotowy: 330 Nm
Maksymalna prędkość obrotowa 7200 rpm
Układ cylindrów w tym silniku, jakby ktoś chciał zidentyfikować, którą cewkę czy świecę wymienić

Kolejność zapłonu: 1-4-3-6-2-5
Osiągi:
Przyspieszenie do 100 km/h - 6,8 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa w l/100km:
Minimalne jakie osiągnąłem: 8,7
średnie: między 10 - 11,5
maksymalne: w zależności od wagi prawej stopy

Autostrada przy prędkości 140 - 160 km/h - między 11,5 - 12,5
Miasto: 12 - 14
Występują dwa kody tego silnika: AUK, BKH, BYU
AUK - wersje EUROPA
BKH - wersja USA
Występuje w Audi A4 B7, A6 C6, A8 D3
Tuning:
Jednym słowem nieopłacalny.
Można próbować, dolot, wydech, strojenie całości - koszty w okolicy 12 - 16 tyś, a osiągniecie około 30 - 50 KM.
Można włożyć turbo, ryzykowne dla silnika, wg mnie nie warto ... - tu przyrost mocy na pewno by był odczuwalny

Chip tuning - odpuśćcie - koszty około 2 - 4 tyś, a osiągniecie raptem 20 - 25 KM, plus "parę" Nm
Jest jeszcze kompresor - znalezione w sieci, jak ktoś zrobi proszę o info

Silnik pracuje na łańcuch rozrządu. Polecam lekturę Zeszyty serwisowe - SSP_327_d1 i SSP_327_d2 na temat łańcuchów w tych silnikach.
Łańcuch rozrządu znajduje się od strony kabiny, co często odstrasza potencjalnych chętnych

Natomiast wbrew panującej opinii, nie trzeba zrzucać silnika, żeby rozrząd wymienić, oczywiście będzie lepszy dostęp jak się wyciągnie silnik, ale przez to jest więcej zabawy, kosztów i potencjalnych problemów.
Polecam lekturę SSP_325 w niej znajdziecie całą budowę tego silnika
Przydatne obrazki poszerzające wiedzę na temat tego silnika:
1. Pasek wielorowkowy - co na nim chodzi

2. Układ rozrządu
3. Układ zmian faz rozrządu
4. Układ smarowania olejem
Układ olejowy jest bardzo ważnym elementem budowy silnika, w tym przypadku olej zasila napinacze łańcuchów, dlatego też tak ważny jest dobry olej i częsta wymiana. Z tego co czytałem i z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej mieć olej syntetyczny i na tyle "rzadki", żeby nawet w warunkach niższych temperatur podczas rozruchu był w stanie odpowiednio szybko ustawić w odpowiedniej pozycji napinacze.
Jeżeli olej będzie za gęsty, nie będzie swobodnie przepływał przez kanały olejowe i co za tym idzie napinacz może nie zdążyć napiąć łańcuch, konsekwencją tego może być przeskoczenie łańcucha o jedno lub kilka oczek, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Ważne jest, aby od razu po rozruchu silnika nie "deptać" do spodu pedału gazu, bo tutaj mamy do czynienia ze zmianą faz rozrządu w momencie kiedy naciskamy pedał gazu do spodu, zmieniają się fazy, które znowu wymagają napinania łańcucha, wówczas jak macie zimny silnik to olej może nie zdążyć odpowiednie ułożyć napinacza i znowu narażacie się na ryzyko przeskoczenia łańcucha.
Pamiętajcie, że to nie jest reguła, to nie jest tak, że przy każdym odpaleniu silnika na zimnym może przeskoczyć łańcuch

Bardzo istotne jest jak właściciel dba o samochód, podstawowe zasady:
1. Wymieniamy regularnie olej - wg mnie maks co 10 - 12 tyś, co roku, przed zimą, zależy co nastąpi wcześniej.
2. Lejemy oleje spełniające specyfikację, ja bym nie lał Castrola, mimo iż producent zaleca - to moja subiektywna opinia - preferuję Motula - stosuję pełny syntetyk 8100 X-CLEAN+ 5W-30, tutaj można dobrać olej Motula https://www.motul.com/pl/pl/products/recommendation
3. Nie "deptamy" na zimnym silniku, dopiero jak osiągnie swoje parametry tj. 90 stopni C, to możemy uznać, że silnik pracuje w odpowiednich warunkach, wtedy zabawa na całego :D
4. Jak pojeździmy ostro, to nie gaśmy od razu silnika, dajmy mu troszkę odsapnąć, mimo iż nie ma turbiny, to warto odczekać 30 sec - 1 minuty zanim zgasimy silnik, zgaszenie od razu powoduje zakończenie smarowania/chłodzenia.
5. Sprawdzamy regularnie poziom oleju, jeżeli często jeździmy ostro, to silnik może sobie wypić olej.
6. Działania prewencyjne - jak zauważycie wycieki to naprawiamy, jak nierówno chodzi to szukamy przyczyny, a nie jeździmy aż się zepsuje ..., bo przez takie zaniedbania są potem problemy
Jak macie pomysły co jeszcze opisać, dodać, to piszcie, podejmę się tematu, w miarę możliwości czasowych i przede wszystkim wiedzy
