Głuche stuki, przeskakiwania w napędzie podczas ruszania...
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 9
- Rejestracja: 01 maja 2011, 22:35
- Lokalizacja: poznań/wielkopolska
Głuche stuki, przeskakiwania w napędzie podczas ruszania...
Witam serdecznie Wszystkich fanów samochodów Audi.
Postanowiłem tutaj napisać, ponieważ męczy mnie jeden problem w moim autku.
Na zimnym silniku nie mam żadnych objawów...
Natomiast gdy silnik jest rozgrzany po dłuższej jeÂździe podczas ruszania oraz w trakcie jazdy gdy dodaję gazu słyszę głuchy stuk, przeskakiwanie ( ciężko mi to nazwać, na pewno nie jest to metaliczny dÂźwięk ). Ten stuk wydobywa się z pod spodu samochodu jakby w części tylnej. Podczas skręcania też słychać takie strzelanie ale w serwisie powiedzieli mi że to norma w quattro. Natomiast te stuki podczas ruszania i dodawania gazu powiedzieli mi że to nie norma. Poinformowali mnie, że trzeba zwrócić uwagę na dyferencjał ( tylni most ) lub skrzynie biegów. Przy czym te stuki są niezależne od zmiany biegów. Gdy przełącze skrzynie na manual to nawet gdy ruszam na pierwszym biegu też słychać stuk a biegu nie zmieniam. Dlatego skrzynie chyba można wykluczyć. Koledzy którzy posiadają audi powiedzieli że może przeguby????? Aha w ASO sprawdzili poziom i jakoś oleju w dyfrze i jest ok.
Proszę Was o pomoc i sugestie, co to może być albo jak to dokładnie zdiagnozować by mnie nie nabili w butelke.....
jeśli macie jakieś sugestie albo pytania pomocnicze na pewno będę pisać bo to w moim interesie:)
Pozdrawiam
Postanowiłem tutaj napisać, ponieważ męczy mnie jeden problem w moim autku.
Na zimnym silniku nie mam żadnych objawów...
Natomiast gdy silnik jest rozgrzany po dłuższej jeÂździe podczas ruszania oraz w trakcie jazdy gdy dodaję gazu słyszę głuchy stuk, przeskakiwanie ( ciężko mi to nazwać, na pewno nie jest to metaliczny dÂźwięk ). Ten stuk wydobywa się z pod spodu samochodu jakby w części tylnej. Podczas skręcania też słychać takie strzelanie ale w serwisie powiedzieli mi że to norma w quattro. Natomiast te stuki podczas ruszania i dodawania gazu powiedzieli mi że to nie norma. Poinformowali mnie, że trzeba zwrócić uwagę na dyferencjał ( tylni most ) lub skrzynie biegów. Przy czym te stuki są niezależne od zmiany biegów. Gdy przełącze skrzynie na manual to nawet gdy ruszam na pierwszym biegu też słychać stuk a biegu nie zmieniam. Dlatego skrzynie chyba można wykluczyć. Koledzy którzy posiadają audi powiedzieli że może przeguby????? Aha w ASO sprawdzili poziom i jakoś oleju w dyfrze i jest ok.
Proszę Was o pomoc i sugestie, co to może być albo jak to dokładnie zdiagnozować by mnie nie nabili w butelke.....
jeśli macie jakieś sugestie albo pytania pomocnicze na pewno będę pisać bo to w moim interesie:)
Pozdrawiam
bartolomeo
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
Re: Głuche stuki, przeskakiwania w napędzie podczas ruszania
Wiec tak - skoro na zimnym silniku i zimnej skrzyni wszystko jest okej, a na cieplym nie jest okej no to wiesz ze to moze byc problem ze skrzynia lub silnikiem. To ze problem jest niezalezny od tego czy zmieniasz biegi czy nie to wcale nie znaczy ze to nie problem skrzyni, zwlaszcza ze tam masz np. torsen'a. Gluche uderzenia wystepuja zawsze jak dodajesz gazu i go odpuszczasz czy tylko czasami... ciezko tak zdalnie powiedziec co Cie tam trapi, ale skoro zmienia sie wraz z temperatura to raczej tak byc nie powinno. Czy to uderzanie/szarpanie jest takie jak przy prawie w pelni skreconych kolach i ruszaniu (to akurat jest w wiekszosci wypadkow normalne w quattro)? Czy tylko takie jakby uderzenie walu?bartekw1 pisze:Witam serdecznie Wszystkich fanów samochodów Audi.
Postanowiłem tutaj napisać, ponieważ męczy mnie jeden problem w moim autku.
Na zimnym silniku nie mam żadnych objawów...
Natomiast gdy silnik jest rozgrzany po dłuższej je?dzie podczas ruszania oraz w trakcie jazdy gdy dodaję gazu słyszę głuchy stuk, przeskakiwanie ( ciężko mi to nazwać, na pewno nie jest to metaliczny d?więk ). Ten stuk wydobywa się z pod spodu samochodu jakby w części tylnej. Podczas skręcania też słychać takie strzelanie ale w serwisie powiedzieli mi że to norma w quattro. Natomiast te stuki podczas ruszania i dodawania gazu powiedzieli mi że to nie norma. Poinformowali mnie, że trzeba zwrócić uwagę na dyferencjał ( tylni most ) lub skrzynie biegów. Przy czym te stuki są niezależne od zmiany biegów. Gdy przełącze skrzynie na manual to nawet gdy ruszam na pierwszym biegu też słychać stuk a biegu nie zmieniam. Dlatego skrzynie chyba można wykluczyć. Koledzy którzy posiadają audi powiedzieli że może przeguby????? Aha w ASO sprawdzili poziom i jakoś oleju w dyfrze i jest ok.
Proszę Was o pomoc i sugestie, co to może być albo jak to dokładnie zdiagnozować by mnie nie nabili w butelke.....
jeśli macie jakieś sugestie albo pytania pomocnicze na pewno będę pisać bo to w moim interesie:)
Pozdrawiam
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1365
- Rejestracja: 03 lut 2010, 21:03
- Imię: Forum Audi
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 1998
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.8T AJL 180KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: warminsko-mazurskie
Re: Głuche stuki, przeskakiwania w napędzie podczas ruszania
w takim razie z moim quattro jest coś nie tak bo u mnie nie ma stuków ,szarpań i uderzeń nieważne czy koła skręcone czy prosto cisza nawet przy strzale ze sprzęgła. sprawdz przednią poduszkę dyfra i tuleje tylnich sanek .podporę wału oraz przeguby krzyżakowe na wale .rafal_m pisze:Wiec tak - skoro na zimnym silniku i zimnej skrzyni wszystko jest okej, a na cieplym nie jest okej no to wiesz ze to moze byc problem ze skrzynia lub silnikiem. To ze problem jest niezalezny od tego czy zmieniasz biegi czy nie to wcale nie znaczy ze to nie problem skrzyni, zwlaszcza ze tam masz np. torsen'a. Gluche uderzenia wystepuja zawsze jak dodajesz gazu i go odpuszczasz czy tylko czasami... ciezko tak zdalnie powiedziec co Cie tam trapi, ale skoro zmienia sie wraz z temperatura to raczej tak byc nie powinno. Czy to uderzanie/szarpanie jest takie jak przy prawie w pelni skreconych kolach i ruszaniu (to akurat jest w wiekszosci wypadkow normalne w quattro)? Czy tylko takie jakby uderzenie walu?bartekw1 pisze:Witam serdecznie Wszystkich fanów samochodów Audi.
Postanowiłem tutaj napisać, ponieważ męczy mnie jeden problem w moim autku.
Na zimnym silniku nie mam żadnych objawów...
Natomiast gdy silnik jest rozgrzany po dłuższej je?dzie podczas ruszania oraz w trakcie jazdy gdy dodaję gazu słyszę głuchy stuk, przeskakiwanie ( ciężko mi to nazwać, na pewno nie jest to metaliczny d?więk ). Ten stuk wydobywa się z pod spodu samochodu jakby w części tylnej. Podczas skręcania też słychać takie strzelanie ale w serwisie powiedzieli mi że to norma w quattro. Natomiast te stuki podczas ruszania i dodawania gazu powiedzieli mi że to nie norma. Poinformowali mnie, że trzeba zwrócić uwagę na dyferencjał ( tylni most ) lub skrzynie biegów. Przy czym te stuki są niezależne od zmiany biegów. Gdy przełącze skrzynie na manual to nawet gdy ruszam na pierwszym biegu też słychać stuk a biegu nie zmieniam. Dlatego skrzynie chyba można wykluczyć. Koledzy którzy posiadają audi powiedzieli że może przeguby????? Aha w ASO sprawdzili poziom i jakoś oleju w dyfrze i jest ok.
Proszę Was o pomoc i sugestie, co to może być albo jak to dokładnie zdiagnozować by mnie nie nabili w butelke.....
jeśli macie jakieś sugestie albo pytania pomocnicze na pewno będę pisać bo to w moim interesie:)
Pozdrawiam
czy wszystkie 4 koła jednakowe???
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
Re: Głuche stuki, przeskakiwania w napędzie podczas ruszania
W przynajmniej 10 ostatnio przezemnie testowanych a6 4f ze skrzynia 6hp z pelni skreconymi kolami i przy gwaltowny dodaniu gazu czuc jakby przeskakiwanie zebow i to jest normalne zachowanie torsena bo w takim ukladzie ruszajac masz wieksze naprezenia na torsenie. Nie jestem mechanikiem ale tak mi zostalo to wytlumaczone, dostalem tez wskazowke by zalac dyferencjal olejem do haldexow bo jest gestszy ale nie mialem czasu tego sprawdzic. Nie mowie ze uderzenia sa normalne bo nie sa...enduro7 pisze:w takim razie z moim quattro jest coś nie tak bo u mnie nie ma stuków ,szarpań i uderzeń nieważne czy koła skręcone czy prosto cisza nawet przy strzale ze sprzęgła. sprawdz przednią poduszkę dyfra i tuleje tylnich sanek .podporę wału oraz przeguby krzyżakowe na wale .rafal_m pisze:Wiec tak - skoro na zimnym silniku i zimnej skrzyni wszystko jest okej, a na cieplym nie jest okej no to wiesz ze to moze byc problem ze skrzynia lub silnikiem. To ze problem jest niezalezny od tego czy zmieniasz biegi czy nie to wcale nie znaczy ze to nie problem skrzyni, zwlaszcza ze tam masz np. torsen'a. Gluche uderzenia wystepuja zawsze jak dodajesz gazu i go odpuszczasz czy tylko czasami... ciezko tak zdalnie powiedziec co Cie tam trapi, ale skoro zmienia sie wraz z temperatura to raczej tak byc nie powinno. Czy to uderzanie/szarpanie jest takie jak przy prawie w pelni skreconych kolach i ruszaniu (to akurat jest w wiekszosci wypadkow normalne w quattro)? Czy tylko takie jakby uderzenie walu?bartekw1 pisze:Witam serdecznie Wszystkich fanów samochodów Audi.
Postanowiłem tutaj napisać, ponieważ męczy mnie jeden problem w moim autku.
Na zimnym silniku nie mam żadnych objawów...
Natomiast gdy silnik jest rozgrzany po dłuższej je?dzie podczas ruszania oraz w trakcie jazdy gdy dodaję gazu słyszę głuchy stuk, przeskakiwanie ( ciężko mi to nazwać, na pewno nie jest to metaliczny d?więk ). Ten stuk wydobywa się z pod spodu samochodu jakby w części tylnej. Podczas skręcania też słychać takie strzelanie ale w serwisie powiedzieli mi że to norma w quattro. Natomiast te stuki podczas ruszania i dodawania gazu powiedzieli mi że to nie norma. Poinformowali mnie, że trzeba zwrócić uwagę na dyferencjał ( tylni most ) lub skrzynie biegów. Przy czym te stuki są niezależne od zmiany biegów. Gdy przełącze skrzynie na manual to nawet gdy ruszam na pierwszym biegu też słychać stuk a biegu nie zmieniam. Dlatego skrzynie chyba można wykluczyć. Koledzy którzy posiadają audi powiedzieli że może przeguby????? Aha w ASO sprawdzili poziom i jakoś oleju w dyfrze i jest ok.
Proszę Was o pomoc i sugestie, co to może być albo jak to dokładnie zdiagnozować by mnie nie nabili w butelke.....
jeśli macie jakieś sugestie albo pytania pomocnicze na pewno będę pisać bo to w moim interesie:)
Pozdrawiam
czy wszystkie 4 koła jednakowe???
bartekw1 pisze:witajcie.
chciałbym poinformować ze wszystkie objawy ustąpiły:) po wymianie oleju w skrzyni oraz sprawdzeniu wału i ponownym jego zamontowaniu od kilku miesięcy kompletna cisza:)
Pozdrawiam
U mnie niestety nie. Wczoraj wymieniłem olej ale głuche puknięcia nadal dochodzą z tyłu.
Tylko wymontowałeś i zamontowałeś ten wał czy coś wymieniłeś (podpora itp.) ?
Gdzie to robiłeś i jaki to był koszt?
Dodam że w moim przypadku przy szybkim ruszaniu tego nie ma tylko przy wolnym(najczęściej korek)
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
A powiedz mi jeszcze, czy owe "stuki" przy wolnym ruszaniu, wystepuja przy wolnym hamowaniu, tzn rozpedzasz sie do 60-70km/h, puszczasz gaz i zwalniasz delikatnie wciskajac hamulec. Jezeli mozesz to sprawdz wolne rozpedzanie / hamowanie w trybie zwyklym i sportowym ( w tym drugim moga byc intensywniejsze).dondaniel pisze:bartekw1 pisze:witajcie.
chciałbym poinformować ze wszystkie objawy ustąpiły:) po wymianie oleju w skrzyni oraz sprawdzeniu wału i ponownym jego zamontowaniu od kilku miesięcy kompletna cisza:)
Pozdrawiam
U mnie niestety nie. Wczoraj wymieniłem olej ale głuche puknięcia nadal dochodzą z tyłu.
Tylko wymontowałeś i zamontowałeś ten wał czy coś wymieniłeś (podpora itp.) ?
Gdzie to robiłeś i jaki to był koszt?
Dodam że w moim przypadku przy szybkim ruszaniu tego nie ma tylko przy wolnym(najczęściej korek)
Wymieniles olej... swietnie, a stary olej? jakiego byl koloru, jak wygladala miska olejowa? duzo bylo wiorow? olej nie smierdzial spalenizna? Filtr zalozony oryginalny czy zamiennik z chin? Jakim olejem jest teraz zalana skrzynia biegow? Jaka aktualna jest wersja software w skrzyni biegow? Hydraulika byla wyciagana ze skrzyni? Jezeli tak to wymienione uszczelnienia/lub i tloczki?
Stuki są tylko przy ruszaniu, najczęściej między zimną biegu 1 a 2 nieraz między 2 a 3 a jeszcze w innych sytuacjach wystarczy puścić hamulec i jest puknięcie. Przy zblokowanej skrzyni na 1 stuk też się pojawia w obrębie prędkości 20km/h. Dlatego myślę że to nie skrzynia a zbieg okoliczności, puknięcia jest powiązany z prędkością(to moja teoria). Przy hamowaniu i zmianie w czasie jazdy kompletna cisza. Na S nie ma żadnych stuków. Przy szybkim ruszaniu nie ma stuków.(obroty powyżej 3,5tys)
Co do oleju to wymieniam go regularnie co 30tyś zalewam bodajże zf longlife w midparts. Olej przy każdej wymianie w bardzo dobrym stanie, brak opiłków filtr(oryginał) i uszczelka także są wymieniane.
Staram się tego dość mocno pilnować.
Nie mam pojęcia jak jest wersja software skrzyni ale raczej taka jak wyjechał z fabryki.
Hydraulika nie byłą wyciągana ponieważ nie było takiej potrzeby.
Co do oleju to wymieniam go regularnie co 30tyś zalewam bodajże zf longlife w midparts. Olej przy każdej wymianie w bardzo dobrym stanie, brak opiłków filtr(oryginał) i uszczelka także są wymieniane.
Staram się tego dość mocno pilnować.
Nie mam pojęcia jak jest wersja software skrzyni ale raczej taka jak wyjechał z fabryki.
Hydraulika nie byłą wyciągana ponieważ nie było takiej potrzeby.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
I to by pasowalo do skrzyni, wieksze obroty = wzrost cisnienia, szybsze napelnianie sprzegiel itp itd. Nie jestem w stanie zdiagnozowac tego zdalnie. Przy wyzszym cisnieniu, tez inaczej pracuje sama hydraulika, ale to tylko gdybanie.dondaniel pisze:Stuki są tylko przy ruszaniu, najczęściej między zimną biegu 1 a 2 nieraz między 2 a 3 a jeszcze w innych sytuacjach wystarczy puścić hamulec i jest puknięcie. Przy zblokowanej skrzyni na 1 stuk też się pojawia w obrębie prędkości 20km/h. Dlatego myślę że to nie skrzynia a zbieg okoliczności, puknięcia jest powiązany z prędkością(to moja teoria). Przy hamowaniu i zmianie w czasie jazdy kompletna cisza. Na S nie ma żadnych stuków. Przy szybkim ruszaniu nie ma stuków.(obroty powyżej 3,5tys)
Lifeguard 6/6+/8, albo inaczej kolor: slomkowy, niebieski, zielony?dondaniel pisze: Co do oleju to wymieniam go regularnie co 30tyś zalewam bodajże zf longlife w midparts. Olej przy każdej wymianie w bardzo dobrym stanie, brak opiłków filtr(oryginał) i uszczelka także są wymieniane.
Staram się tego dość mocno pilnować.
Przydaloby sie dowiedziec i porownac z olejem jaki masz w samochodzie.dondaniel pisze: Nie mam pojęcia jak jest wersja software skrzyni ale raczej taka jak wyjechał z fabryki.
Hydraulika nie byłą wyciągana ponieważ nie było takiej potrzeby.
(nalezaloby wykluczyc sytuacje, gdy jest zielony olej i soft do slomkowego oleju, lub odwrotnie).
Po wymianie oleju mam nadzieje, ze adaptowany byl od nowa?
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
Ustapilo po 1000km dlatego ze skrzynia adaptuje sie caly czas i udalo jej sie doadaptowac. Gdybys wycofal adaptacje caly proces nauki(do stanu bez uderzen przy sprawnej skrzyni biegow) trwalby gora 200km.dondaniel pisze:To chyba rzeczywiście była skrzynia. Przejechałem 1000km na nowym oleju i ustało stukanie
Skrzynia nie była adaptowana. Koloru nie znam. Ale dzięki za Pomoc Pozdrawiam
Cześć
chciałbym trochę odświeżyć ...
Od jakiegoś czasu mam jedną a ostatnio zauważyłem drugą niepokojącą usterkę...
1. ta od pewnego czasu... przy mocnym skręceniu kół w prawo i ruszaniu "trzepie" tyłem tak że pasażer na tylnej kanapie to dosłownie czuje na plecach i pośladkach... na kierownicy nic nie czuć jedynie słychać odgłos - ja to mogę porównać do jakby przeskakiwania opony po asfalcie a nie jechania - to ka jakby ząbkowała i to powoduje odgłos przeskakiwania (ząbkowania) oraz trzepanie tyłem samochodu... w trakcie jazdy i pokonywania np. skrzyżowań w kącie 90% nie czuć "trzepania" choć słyszę takie chrobotanie.... dodatkowo podczas jazdy w różnych sytuacjach i przy różnych prędkościach, przy jeździe spokojnej czy też sportowej od czasu do czasu słychać z przodu samochodu (jak spod silnika) głuche delikatne stuknięcie... raz np. na kilka minut jazdy. Ten objaw wsytępuje nie zawsze...
2. które zauważyłem przed 3 dniami: stojąc w korku na małym podjeździe, puściłem hamulec i dodałem delikatnie gazu aby samochód zaczął się pod to wzniesienie toczyć i zauważyłem (nie mając nogi na gazie), że co jakiś czas słychać z okolic dołu silnika głuche stuknięcie i jakby odczuwalne szarpnięcie... szarpnięcie podobne choć dużo słabsze do zmiany dolnych biegów przy szybkiej jeździe na "S".
Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi i sugestie... pierwszy objaw występował już na komplecie kół zimowych więc nie łączę tego z kołami, a miesiąc temu był samochód na szarpakach i tam tez nic nie wyszło....
chciałbym trochę odświeżyć ...
Od jakiegoś czasu mam jedną a ostatnio zauważyłem drugą niepokojącą usterkę...
1. ta od pewnego czasu... przy mocnym skręceniu kół w prawo i ruszaniu "trzepie" tyłem tak że pasażer na tylnej kanapie to dosłownie czuje na plecach i pośladkach... na kierownicy nic nie czuć jedynie słychać odgłos - ja to mogę porównać do jakby przeskakiwania opony po asfalcie a nie jechania - to ka jakby ząbkowała i to powoduje odgłos przeskakiwania (ząbkowania) oraz trzepanie tyłem samochodu... w trakcie jazdy i pokonywania np. skrzyżowań w kącie 90% nie czuć "trzepania" choć słyszę takie chrobotanie.... dodatkowo podczas jazdy w różnych sytuacjach i przy różnych prędkościach, przy jeździe spokojnej czy też sportowej od czasu do czasu słychać z przodu samochodu (jak spod silnika) głuche delikatne stuknięcie... raz np. na kilka minut jazdy. Ten objaw wsytępuje nie zawsze...
2. które zauważyłem przed 3 dniami: stojąc w korku na małym podjeździe, puściłem hamulec i dodałem delikatnie gazu aby samochód zaczął się pod to wzniesienie toczyć i zauważyłem (nie mając nogi na gazie), że co jakiś czas słychać z okolic dołu silnika głuche stuknięcie i jakby odczuwalne szarpnięcie... szarpnięcie podobne choć dużo słabsze do zmiany dolnych biegów przy szybkiej jeździe na "S".
Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi i sugestie... pierwszy objaw występował już na komplecie kół zimowych więc nie łączę tego z kołami, a miesiąc temu był samochód na szarpakach i tam tez nic nie wyszło....
Audi A6 Avant S-line
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1
- Rejestracja: 09 lut 2018, 20:36
- Lokalizacja: pajęczno
Miałem dokładnie to samo. Samochód zimny ok. Jak tylko się rozgrzał , skrzyżowanie 90 stopni i okropne trzaski dochodzące z tylu samochodu. Tak jak by tam się miał mechanizm rozniciwy rozleciec. Wymieniłem olej i problem znikł. Olej w skrzyni (manual) i w moście. Dodam że olej miał dziwny zapach, takiego spalonego.