Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

+12V po uruchomieniu silnika - skąd wziąć

Elektryka
wojciech007
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 637
Rejestracja: 16 cze 2009, 14:22
Imię: Wojtek
Rocznik: 2015
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.0 TDI 136KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Ełk

+12V po uruchomieniu silnika - skąd wziąć

Post autor: wojciech007 » 04 lis 2013, 21:39

Witam!
Poszukuję w aucie takiego miejsca, w którym pojawia się +12V po uruchomieniu silnika. Myślałem o wyjściu D+ z alternatora, ale tam jest sygnał również w momencie uruchamiania silnika. Ma ktoś jakiś pomysł?

Schiller_Polska
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 768
Rejestracja: 19 wrz 2010, 20:36
Imię: Krzysztof
Rocznik: 2005
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.6 ABC 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Schiller_Polska » 04 lis 2013, 22:28

Do czego ci to potrzebne? Ma byc staly sygnal czy impuls? Musi byc po uruchomieniu czy wystarczy zaplon?

Awatar użytkownika
kot919
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1398
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
Imię: Audi Forum
Rocznik: 2001
Moje auto: S6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: kot919 » 05 lis 2013, 07:24

wojciech007 pisze:Poszukuję w aucie takiego miejsca, w którym pojawia się +12V po uruchomieniu silnika. Myślałem o wyjściu D+ z alternatora, ale tam jest sygnał również w momencie uruchamiania silnika. Ma ktoś jakiś pomysł?
Czy potrzebujesz to miejsce w przedziale silnika, czy kabiny? Czy napięcie to ma być dostępne tak długo jak chodzi silnik?

Wydaje mi się, że potrzebowałbyś jakiegoś układu, który odczytuje poziom napięcia i po wyżej tego poziomu wysteruje przekaźnika. Układ taki nie powinien być skomplikowany a w ten sposób miałbyś wysterowane napięcie zawsze jak silnik ładuje akumulator (np powyżej 13V ).

Jeżeli dasz sobie radę z 'polutowaniem' takiego układu, to mogę spróbować narysować Ci schemat <okok>

PS. Sygnały 'uruchomionego' silnika można pewnie znaleźć gdzieś w przedziale ECU silnika, niestety nie mam pojęcia na których stykach.

LUPO1
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 13
Rejestracja: 22 lut 2013, 22:45
Lokalizacja: GDAńSK

Re: +12V po uruchomieniu silnika - skąd wziąć

Post autor: LUPO1 » 05 lis 2013, 14:44

wojciech007 pisze:Witam!
Poszukuję w aucie takiego miejsca, w którym pojawia się +12V po uruchomieniu silnika.

podgrzewanie sądy &#955;&#940;&#956;&#946;&#948;&#945; (lambda) tak po naszemu :) - fresh2002
tam masz 12V po uruchomieniu silnika
Ostatnio zmieniony 05 lis 2013, 20:06 przez LUPO1, łącznie zmieniany 2 razy.

wojciech007
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 637
Rejestracja: 16 cze 2009, 14:22
Imię: Wojtek
Rocznik: 2015
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.0 TDI 136KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Ełk

Post autor: wojciech007 » 05 lis 2013, 17:12

Chcę zamontować sobie podgrzewacz płynu chłodzącego. Potrzebuję zatem +12V dopiero na uruchomionym silniku.
Jeżeli układ załączający przekaźnik powyżej 13V nie jest mocno skomplikowany to oczywiście, że go mogę sobie polutować.
Kolego kot919 jak możesz to podeślij schemacik.

Schiller_Polska
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 768
Rejestracja: 19 wrz 2010, 20:36
Imię: Krzysztof
Rocznik: 2005
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.6 ABC 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Schiller_Polska » 06 lis 2013, 21:45

Co tu sie duzo rozpisywac odpusc sobie takie wynalazki

wojciech007
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 637
Rejestracja: 16 cze 2009, 14:22
Imię: Wojtek
Rocznik: 2015
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.0 TDI 136KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Ełk

Post autor: wojciech007 » 07 lis 2013, 18:46

schiller pisze:Co tu sie duzo rozpisywac odpusc sobie takie wynalazki
Dlaczego?

Schiller_Polska
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 768
Rejestracja: 19 wrz 2010, 20:36
Imię: Krzysztof
Rocznik: 2005
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.6 ABC 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Schiller_Polska » 07 lis 2013, 21:01

bo osiagniesz wynik przeciwny niz sobie zyczysz. gdzie to chcesz zamontowac? pewnie gdzies w malym obiegu? plyn sie nagrzeje termostat sie otworzy i lipa bo i duzy obieg i silnik nadal beda zimne. poza tym takie urzadzonko musi miec troche mocy wiec tego nie mozesz podpiac byle gdzie bo ci sie samochod wyjara. tlumaczyc dalej?

Awatar użytkownika
kot919
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1398
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
Imię: Audi Forum
Rocznik: 2001
Moje auto: S6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: kot919 » 07 lis 2013, 22:51

schiller pisze:bo osiagniesz wynik przeciwny niz sobie zyczysz. gdzie to chcesz zamontowac? pewnie gdzies w malym obiegu? plyn sie nagrzeje termostat sie otworzy i lipa bo i duzy obieg i silnik nadal beda zimne
Takie urządzenie mogło by być substytutem Webasto - można by je podłączyć dokładnie w ten sposób. Lecz tak jak napisałeś jest pewne ALE. Takie urządzenie pewnie będzie miało od 55-100W grzałkę (i to pewnie jakoś sprytnie zabudowaną), zatem będzie brało ok 10A prądu. Jak wiadomo, silnik będzie musiał ten prąd wygenerować, przez co będzie musiał zużyć więcej paliwa.
Teraz pytanie czy będzie to opłacalne? Cóż ciężko mi powiedzieć. Ponadto benzyna nagrzewa się stosunkowo prosto.
Można by pomyśleć nad jakimś dodatkowym ogrzewaniem na wymienniku ciepła (coś na podobę systemów montowanych w nowszych konstrukcjach) - jednak to sprowadza się już do rzeźby w nagrzewnicy.

Reasumując, jeżeli myślisz nad jakimś dogrzewaniem pomyśl o webasto mokrym - gotowe kompletne systemy można kupić już w granicy 500-800zł i myślę że będziesz z niego bardzo zadowolony.

Ja 2 zimy temu zainstlowałem Webasto u siebie i teraz nie wyobrażam sobie chłodniejszych dni bez tego ustrojstwa <okok>

PS. Myślałem nad schematem detektora napięcia o którym wspominałem. Książkowo wszystko powinno działać, jednak nie wiedząc czemy wykrzacza mi się jego symulacja. Jutro bądź we wtorek zapytam Kolegę z pracy (elektronik) czy taki układ ma prawo zadziałać i to symulator się myli. Czy też ja coś pokręciłem <okok>

Awatar użytkownika
pastaldo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 358
Rejestracja: 18 wrz 2012, 20:28
Imię: Janusz
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: pastaldo » 07 lis 2013, 23:02

Bardzo podobne rozwiązanie jest oryginalnie montowane w 1.9TDI (np A4 B5) gdzie jest podgrzewacz w postaci 3 świec żarowych przy wyjściu z głowicy właśnie w małym obiegu. Obrazek

Dlatego schiller nie demonizuj tak tego rozwiązania. Wiele to nie pomaga ale zawsze coś gdy się niema webasto.

Awatar użytkownika
kot919
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1398
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
Imię: Audi Forum
Rocznik: 2001
Moje auto: S6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: kot919 » 07 lis 2013, 23:14

pastaldo pisze:jest podgrzewacz w postaci 3 świec żarowych
<szok> <szok> <szok>
w życiu bym na to nie wpadł :-). Jak się tak głębiej zastanowić, to raczej marketingowy wynalazek niż jakakolwiek korzyść :P. Przecież nawet przy ogromnej sprawności tych świec, powierzchnia jaką oddają ciepło oraz szybkość i ilość obiegającego je płynu chłodniczego nie jest w stanie zapewnić jakiegoś sensownego grzania.

Może w przypadku 1.9, który znany jest z tego że bardzo ciężko go dogrzać zimą, takie rozwiązanie ma prawo się sprawdzić. Jednak przy innych silnikach - moim zdaniem w takiej formie to raczej mało skuteczne rozwiązanie :-)

Kolego pastaldo dzięki za wstawienie tej 'perełki'. Nigdy bym nie przypuszczał, że ktoś coś takiego zainstaluje w samochodzie :]

Awatar użytkownika
pastaldo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 358
Rejestracja: 18 wrz 2012, 20:28
Imię: Janusz
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: pastaldo » 07 lis 2013, 23:39

Luzik. To oczywiście oryginalne rozwiązanie. Wbrew pozorom coś tam daje. Gdy grzeją powietrze które leci z nawiewów może nie jest zbyt ciepłe ale przynajmniej nie jest takie zmrożone i przeszywające. Poza tym gdy się to odłączało to było potrzeba przejechać 2-3km wiecej żeby silnik złapał temperaturę. O ile dobrze pamiętam to działało to do momentu osiągnięcia koło 60*C i załączał to sterownik ECU dopiero jak silnik już pracował i w zależności od temperatury grzały wszystkie 3 lub mniej (ktoś kiedys mierzył w różnych wariantach gdzie się pojawiało napięcie).

Schiller_Polska
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 768
Rejestracja: 19 wrz 2010, 20:36
Imię: Krzysztof
Rocznik: 2005
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.6 ABC 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Schiller_Polska » 08 lis 2013, 05:54

Wszystko pieknie ladnie. Tylko zauwazcie ze kolego chce zalozyc elektryczne urzadzenie. Pewnie cos na zasadzie bojlera przeplywowego. I mysle ze do ogrzania tloczonej cieczy 100 W raczej nie wystarczy. Raczej trzeba 1-2kW a tego z racji pradu poprostu bym sie bal.

Awatar użytkownika
kot919
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1398
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
Imię: Audi Forum
Rocznik: 2001
Moje auto: S6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: kot919 » 08 lis 2013, 08:02

schiller pisze:Raczej trzeba 1-2kW a tego z racji pradu poprostu bym sie bal.
Swoją drogą autor nie wypowiedział się jakie urządzenie chce zamontować :-) tylko co ma ono robić <mysli>

Moim zdaniem montaż urządzenia które będzie większe jak 100W, za bardzo będzie obciążało alternator - ok 10A prądu dodatkowego, bo należy pamiętać, że w tym czasie samochód cały czas korzysta z mocy przez niego wytwarzanej (to tak jakbyś jeździł z włączoną podgrzewaną tylną szybą - tak dla porównania, bo pewnie bierze ona jeszcze więcej prądu)

O wartościach urządzenia rzędu 1-2kW dla 12V prądu stałego, można po prostu zapomnieć - to prąd rzędu 80-160A <szok>. Nie da się tego ogarnąć w A6 C5, chyba że założysz w jakiś sposób dodatkowy alternator.

Awatar użytkownika
pastaldo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 358
Rejestracja: 18 wrz 2012, 20:28
Imię: Janusz
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: pastaldo » 08 lis 2013, 09:46

W oryginale z 3 świecami jest przewidziany bezpiecznik 50A nie wiem jaki jest typowy pobór przez jedną świecę.
O mocach rzędu kilowatów można zapomnieć choć akumulator tyle by oddał w razie potrzeby ale przewody musiały by być po 20-40mm^2

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja