[A6 All] A gdyby tak...
[A6 All] A gdyby tak...
Witam.
Jak na osiągi, elastyczność oraz spalanie. Może wpłynąć masa pojazdu.
Załóżmy, że nagle wsiadacie rano do Waszego A6 a on waży 500kg mniej.
Co się dzieje? Pomińmy kwestie zawieszenia - je można by "dopasować"
I podobnie ile KM i Nm. Musiało by przybyć aby utrzymać osiągi na fabrycznym poziomie gdy do auta zapakuje się 5 osób i cały bagażnik bagażu dla nich.
Pytam bo często czytam jak to ludzie piszą ta sama klasa ale waży 100kg. więcej i już ma nadwagę!
Jak to jest?
Pozdrawiam
Classic
Jak na osiągi, elastyczność oraz spalanie. Może wpłynąć masa pojazdu.
Załóżmy, że nagle wsiadacie rano do Waszego A6 a on waży 500kg mniej.
Co się dzieje? Pomińmy kwestie zawieszenia - je można by "dopasować"
I podobnie ile KM i Nm. Musiało by przybyć aby utrzymać osiągi na fabrycznym poziomie gdy do auta zapakuje się 5 osób i cały bagażnik bagażu dla nich.
Pytam bo często czytam jak to ludzie piszą ta sama klasa ale waży 100kg. więcej i już ma nadwagę!
Jak to jest?
Pozdrawiam
Classic
- mwx
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1486
- Rejestracja: 29 paź 2010, 13:27
- Imię: Forum Audi A6
- Rocznik: 2000
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Poznań West
Najprościej, aczkolwiek niezbyt dokładnie posłużyć się proporcją.
5 osób + pełne bagaże to około 500kg
Samochód wazy 1600kg.
Po załadowaniu waży więc około 130% pierwotnej masy, więc przydałoby się 130% pierwotnej mocy.
To oczywiście jest BAAARDZO orientacyjna wartość, bo na przyspieszenie wpływ ma wiele czynników, nie tylko masa pojazdu. Po załadowaniu do pełna nie zmienia się na przykład opór powietrza, który ma spory wpływ na osiągi a jego wartość przyrasta mniej-więcej do kwadratu prędkości dlatego jego znaczenie bardzo rośnie wraz ze zwiększaniem prędkości.
Podczas takich obliczeń trzeba by wziąć pod uwagę wiele zmiennych, spośród których mało jest takich które zmieniają się w sposób liniowy. Na pewno ciężko przedstawić takie zależności na dwu-wymiarowym wykresie, bo podczas analizy każdego ze zmieniających się parametrów trzeba by jeszcze wziąć pod uwagę zmieniającą się prędkość.
Nie wiem czy wyraziłem się jasno.
W każdym razie do tych najprostszych i orientacyjnych obliczeń wystarczy Ci wiedza z fizyki , z którą zetknąłeś się w podstawówce, ewentualnie liceum
5 osób + pełne bagaże to około 500kg
Samochód wazy 1600kg.
Po załadowaniu waży więc około 130% pierwotnej masy, więc przydałoby się 130% pierwotnej mocy.
To oczywiście jest BAAARDZO orientacyjna wartość, bo na przyspieszenie wpływ ma wiele czynników, nie tylko masa pojazdu. Po załadowaniu do pełna nie zmienia się na przykład opór powietrza, który ma spory wpływ na osiągi a jego wartość przyrasta mniej-więcej do kwadratu prędkości dlatego jego znaczenie bardzo rośnie wraz ze zwiększaniem prędkości.
Podczas takich obliczeń trzeba by wziąć pod uwagę wiele zmiennych, spośród których mało jest takich które zmieniają się w sposób liniowy. Na pewno ciężko przedstawić takie zależności na dwu-wymiarowym wykresie, bo podczas analizy każdego ze zmieniających się parametrów trzeba by jeszcze wziąć pod uwagę zmieniającą się prędkość.
Nie wiem czy wyraziłem się jasno.
W każdym razie do tych najprostszych i orientacyjnych obliczeń wystarczy Ci wiedza z fizyki , z którą zetknąłeś się w podstawówce, ewentualnie liceum

Ostatnio zmieniony 24 sty 2011, 00:29 przez mwx, łącznie zmieniany 1 raz.
To ja dodam jeszcze, że natrafiłem kiedyś na takie info w Auto Technice Motoryzacyjnej, że każde 100kg mniej oznacza 300ml mniej zużytego paliwa na przejechane 100km. W Auto ÂŚwiecie zaś nawet napisali, że 0,5l mniej na każde 100km. Oba wyniki w SPAM do sprawnej serii.
Dokładniejsze dane na zapewne ATM.
Jak to wpływa na osiągi nic nie wyczytałem.
Pozdrawiam
Classic
Dokładniejsze dane na zapewne ATM.
Jak to wpływa na osiągi nic nie wyczytałem.
Pozdrawiam
Classic
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 765
- Rejestracja: 14 lut 2010, 10:28
- Imię: Robert
- Rocznik: 2014
- Moje auto: A7 4G
- Nadwozie: Hatchback
- Silnik: 3.0 CDUC 245KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
- mwx
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1486
- Rejestracja: 29 paź 2010, 13:27
- Imię: Forum Audi A6
- Rocznik: 2000
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Poznań West
Nic dziwnego, utratę wytrzymałości zamkniętej bryły nadwozia po wycięciu w niej dodatkowego otworu trzeba nadrobić dość masywnymi dodatkowymi podłużnicami w dachu.M0NEER pisze: Małe OT: dawno temu zagłębiłem tematy dot. Miśka EVO IX -model z szyberdachem był o 40kg cieższy od modelu bez :roll:
To tak jak z cabrio - niby z wierzchu mniej a tak na prawdę są cięższe od zamkniętych od góry coupe.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 765
- Rejestracja: 14 lut 2010, 10:28
- Imię: Robert
- Rocznik: 2014
- Moje auto: A7 4G
- Nadwozie: Hatchback
- Silnik: 3.0 CDUC 245KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
- M0NEER
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 648
- Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
- Imię: Grzegorz
- Rocznik: 1999
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.8 FSI 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Dubai
Nie wiem jak bardzo odpowiedzialnym punktem usztywnienia jest akurat ta powieżchnia gdzie wystepuje szyberdach :-? ale dodatkowe usztywnienia są prawdopodobne + graty szyberdachu z prowadnicą (dobre 20kg).mwx pisze:Nic dziwnego, utratę wytrzymałości zamkniętej bryły nadwozia po wycięciu w niej dodatkowego otworu trzeba nadrobić dość masywnymi dodatkowymi podłużnicami w dachu.
To tak jak z cabrio - niby z wierzchu mniej a tak na prawdę są cięższe od zamkniętych od góry coupe.
Cabrio są cięższe bo de facto konstrukcyjnie się różnią od coupe w zakresie większej ilości elementów usztywnienia (w drzwiach także).
Sprzedawcy powinni informować, że domówienie szyberdachu, ogrzewania postojowego, pełno wymiarowego koła zapasowego, podwójnych szyb i paru innych gadżetów auto nie waży już 1600 tylko 2000kg. I zamiast seryjnych osiągów mamy je obniżone o dajmy na to 25% w SPAM do "mikrze wyposażonego auta" sąsiada obok. Który na dodatek co rano naszą furę na full wypasie objeżdża na pierwszej prostej za naszą bramą...
Chodzi o świadomy wybór. (Nie mam takich problemów ale znam takich co mają 
Co do wagi to myślę sobie, że im mniejsza waga tym na opony działają mniejsze siły znoszące. A to oznacza, że autu łatwiej prowadzić się jak po szynach na łukach
Co do osiągów. Z moich obserwacji jak wskoczy mi na pokład 500kg
To czuję jakby mi ubyło około 25-30% mocy. Tzn. muszę o tyle mocniej gaz wciskać jak się rozpędzam aby utrzymać standard.
Z tego prosty wniosek, że aby utrzymać serię potrzebowałbym w trakcie rozpędzania te 25-30% mocy więcej
Z tego płynie kolejny wniosek. Jeżeli ubyło by w A6 owe 500kg. To oznacza, że przybyło by mi "jak w mordę strzelił te 25-30% mocy"
Co przy 2.5 TDI 180 KM oznacza przybytek nawet 50KM. Dodajmy zmianę programu ECU i... robi się ciekawie...
Załóżmy także, że przy takiej zabawie spalanie nam spada o około 1.5l na setkę, które możemy wykorzystać na bez oporowe dodawanie gazu
(0,3 x 5=1,5)
Ehh gdyby takie cuda się zdarzały
Pozdrawiam
Classic


Co do wagi to myślę sobie, że im mniejsza waga tym na opony działają mniejsze siły znoszące. A to oznacza, że autu łatwiej prowadzić się jak po szynach na łukach

Co do osiągów. Z moich obserwacji jak wskoczy mi na pokład 500kg

Z tego prosty wniosek, że aby utrzymać serię potrzebowałbym w trakcie rozpędzania te 25-30% mocy więcej

Z tego płynie kolejny wniosek. Jeżeli ubyło by w A6 owe 500kg. To oznacza, że przybyło by mi "jak w mordę strzelił te 25-30% mocy"
Co przy 2.5 TDI 180 KM oznacza przybytek nawet 50KM. Dodajmy zmianę programu ECU i... robi się ciekawie...


Ehh gdyby takie cuda się zdarzały

Pozdrawiam
Classic
- M0NEER
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 648
- Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
- Imię: Grzegorz
- Rocznik: 1999
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.8 FSI 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Dubai
Najlepiej zacząć od takich czynności:
1). Wywalić zbędne rzeczy z auta, które bez sensu wozimy: zabawki dzieci, ciuchy, części od mechanika, itp.
2). Nadmuchać opony na jakieś 2,8-3,0 bara (-obniżenie oporów toczenia).
3). Zamiast zapasowego koła, zestaw naprawczy.
4). Bak napełniać paliwem do połowy.
5). Zacząć się odchudzać -waga kierowcy powinna być ok.75kg
6). Założyć felgi 16" ze stopów lekkich (koła z felgami 17" i w zwyż będą cięższe od kół z felgami 16")
7). Zrezygnować z fotela pasażera lub z tylnej kanapy (albo i jednego i drugiego).
8). Jak masz LPG to wywal instalkę (przede wszystkim butlę).
9). Maskę wymienić na karbonową.
10). Klapa bagażnika karbonowa.
Po takich zabiegach auto zyska jakieś 10% na osiągach 0-100km/h, jednocześnie spadnie spalanie o jakieś 5-10%
Moc silnika bez zmian
Jeszcze bardziej hardkorowo:
11). Od słupków za przednimi drzwiami wszystkie szyby zastąpić pleksi, a z tylnych drzwi wywalić wygłuszenie i mechnizmy podnoszenia szyb.
12). Przednie fotele z elektryką zastąpić odpowiednikami z ręczną regulacją lub fotelami kubełkowymi do wyścigów.
13). Posiadając Quattro, zmienić na FWD.
14). Posiadając ASB, wymienić na Manuala.
Od pierwotnych wyników auto zyska jakieś 15-25% na osiągach 0-100km/h, jednocześnie spadnie spalanie o jakieś 10-20%
Moc silnika bez zmian 
1). Wywalić zbędne rzeczy z auta, które bez sensu wozimy: zabawki dzieci, ciuchy, części od mechanika, itp.
2). Nadmuchać opony na jakieś 2,8-3,0 bara (-obniżenie oporów toczenia).
3). Zamiast zapasowego koła, zestaw naprawczy.
4). Bak napełniać paliwem do połowy.
5). Zacząć się odchudzać -waga kierowcy powinna być ok.75kg

6). Założyć felgi 16" ze stopów lekkich (koła z felgami 17" i w zwyż będą cięższe od kół z felgami 16")
7). Zrezygnować z fotela pasażera lub z tylnej kanapy (albo i jednego i drugiego).
8). Jak masz LPG to wywal instalkę (przede wszystkim butlę).
9). Maskę wymienić na karbonową.
10). Klapa bagażnika karbonowa.
Po takich zabiegach auto zyska jakieś 10% na osiągach 0-100km/h, jednocześnie spadnie spalanie o jakieś 5-10%


Jeszcze bardziej hardkorowo:
11). Od słupków za przednimi drzwiami wszystkie szyby zastąpić pleksi, a z tylnych drzwi wywalić wygłuszenie i mechnizmy podnoszenia szyb.
12). Przednie fotele z elektryką zastąpić odpowiednikami z ręczną regulacją lub fotelami kubełkowymi do wyścigów.
13). Posiadając Quattro, zmienić na FWD.
14). Posiadając ASB, wymienić na Manuala.
Od pierwotnych wyników auto zyska jakieś 15-25% na osiągach 0-100km/h, jednocześnie spadnie spalanie o jakieś 10-20%

