Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

[A6 All] A gdyby tak...

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego.
Classic
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 6
Rejestracja: 08 sty 2011, 22:31
Lokalizacja: Mazowsze

[A6 All] A gdyby tak...

Post autor: Classic » 23 sty 2011, 21:01

Witam.

Jak na osiągi, elastyczność oraz spalanie. Może wpłynąć masa pojazdu.

Załóżmy, że nagle wsiadacie rano do Waszego A6 a on waży 500kg mniej.

Co się dzieje? Pomińmy kwestie zawieszenia - je można by "dopasować"

I podobnie ile KM i Nm. Musiało by przybyć aby utrzymać osiągi na fabrycznym poziomie gdy do auta zapakuje się 5 osób i cały bagażnik bagażu dla nich.

Pytam bo często czytam jak to ludzie piszą ta sama klasa ale waży 100kg. więcej i już ma nadwagę!

Jak to jest?

Pozdrawiam
Classic

Awatar użytkownika
stifii
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 362
Rejestracja: 11 paź 2009, 02:17
Imię: Tadeusz
Rocznik: 2008
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 ASN 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: kuj-pom
Kontakt:

Post autor: stifii » 24 sty 2011, 00:12

Kiedyś gdzieś wyczytałem cos takiego:
"Lepiej 100km mniej niż 100kg więcej"
;-)

Awatar użytkownika
mwx
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1486
Rejestracja: 29 paź 2010, 13:27
Imię: Forum Audi A6
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Poznań West

Post autor: mwx » 24 sty 2011, 00:26

Najprościej, aczkolwiek niezbyt dokładnie posłużyć się proporcją.

5 osób + pełne bagaże to około 500kg

Samochód wazy 1600kg.

Po załadowaniu waży więc około 130% pierwotnej masy, więc przydałoby się 130% pierwotnej mocy.

To oczywiście jest BAAARDZO orientacyjna wartość, bo na przyspieszenie wpływ ma wiele czynników, nie tylko masa pojazdu. Po załadowaniu do pełna nie zmienia się na przykład opór powietrza, który ma spory wpływ na osiągi a jego wartość przyrasta mniej-więcej do kwadratu prędkości dlatego jego znaczenie bardzo rośnie wraz ze zwiększaniem prędkości.

Podczas takich obliczeń trzeba by wziąć pod uwagę wiele zmiennych, spośród których mało jest takich które zmieniają się w sposób liniowy. Na pewno ciężko przedstawić takie zależności na dwu-wymiarowym wykresie, bo podczas analizy każdego ze zmieniających się parametrów trzeba by jeszcze wziąć pod uwagę zmieniającą się prędkość.

Nie wiem czy wyraziłem się jasno.

W każdym razie do tych najprostszych i orientacyjnych obliczeń wystarczy Ci wiedza z fizyki , z którą zetknąłeś się w podstawówce, ewentualnie liceum ;-)
Ostatnio zmieniony 24 sty 2011, 00:29 przez mwx, łącznie zmieniany 1 raz.

Classic
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 6
Rejestracja: 08 sty 2011, 22:31
Lokalizacja: Mazowsze

Post autor: Classic » 24 sty 2011, 00:29

To ja dodam jeszcze, że natrafiłem kiedyś na takie info w Auto Technice Motoryzacyjnej, że każde 100kg mniej oznacza 300ml mniej zużytego paliwa na przejechane 100km. W Auto ÂŚwiecie zaś nawet napisali, że 0,5l mniej na każde 100km. Oba wyniki w SPAM do sprawnej serii.

Dokładniejsze dane na zapewne ATM.

Jak to wpływa na osiągi nic nie wyczytałem.

Pozdrawiam
Classic

Awatar użytkownika
mwx
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1486
Rejestracja: 29 paź 2010, 13:27
Imię: Forum Audi A6
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Poznań West

Post autor: mwx » 24 sty 2011, 00:32

No to nie pozostaje nic jak tylko wywalać zbędne fotele, tapicerki, schowki, rolety, zapasowe koło, wygłuszenia itd <ok> :-D

Jazda o 500kg lżejszą A6 na pewno wywołałaby miłe zaskoczenie.

Awatar użytkownika
-=Rafal=-
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1360
Rejestracja: 19 wrz 2009, 16:12
Imię: Robert
Rocznik: 1998
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5TDI BFC 163KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: -=Rafal=- » 24 sty 2011, 00:34

Wywal wszystko, zostaw tylko fotel kierowcy. :D :D
A w ogóle skąd taki temat?

Dawid2542
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 615
Rejestracja: 02 sie 2010, 12:15
Imię: Robert
Rocznik: 1993
Moje auto: A6 C4
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9TDI 110KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Rydułtowy (Śląskie)
Kontakt:

Post autor: Dawid2542 » 24 sty 2011, 09:22

i dodatkowo proponuje jeździc na rezerwie w baku, na pełnym baku masz około 80 litrów nadwagi <ok>

Forum Audi A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 765
Rejestracja: 14 lut 2010, 10:28
Imię: Robert
Rocznik: 2014
Moje auto: A7 4G
Nadwozie: Hatchback
Silnik: 3.0 CDUC 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Post autor: Forum Audi A6 » 24 sty 2011, 10:00

Czysto teoretycznie lżejsze auto to lepszy przyśpiech, mniejsze spalanie i nieco inne zachowanie na winklach.

Awatar użytkownika
M0NEER
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 648
Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
Imię: Grzegorz
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 FSI 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Dubai

Post autor: M0NEER » 24 sty 2011, 10:19

...wywalić szklane szyby i wstawić lekkie pleksi i kilka kg ubędzie <ok>

Małe OT: dawno temu zagłębiłem tematy dot. Miśka EVO IX -model z szyberdachem był o 40kg cieższy od modelu bez :roll:

Awatar użytkownika
mwx
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1486
Rejestracja: 29 paź 2010, 13:27
Imię: Forum Audi A6
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Poznań West

Post autor: mwx » 24 sty 2011, 11:05

M0NEER pisze: Małe OT: dawno temu zagłębiłem tematy dot. Miśka EVO IX -model z szyberdachem był o 40kg cieższy od modelu bez :roll:
Nic dziwnego, utratę wytrzymałości zamkniętej bryły nadwozia po wycięciu w niej dodatkowego otworu trzeba nadrobić dość masywnymi dodatkowymi podłużnicami w dachu.

To tak jak z cabrio - niby z wierzchu mniej a tak na prawdę są cięższe od zamkniętych od góry coupe.

Forum Audi A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 765
Rejestracja: 14 lut 2010, 10:28
Imię: Robert
Rocznik: 2014
Moje auto: A7 4G
Nadwozie: Hatchback
Silnik: 3.0 CDUC 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Post autor: Forum Audi A6 » 24 sty 2011, 16:27

Tego akurat nie wiedziałem.

Awatar użytkownika
M0NEER
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 648
Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
Imię: Grzegorz
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 FSI 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Dubai

Post autor: M0NEER » 24 sty 2011, 16:52

mwx pisze:Nic dziwnego, utratę wytrzymałości zamkniętej bryły nadwozia po wycięciu w niej dodatkowego otworu trzeba nadrobić dość masywnymi dodatkowymi podłużnicami w dachu.

To tak jak z cabrio - niby z wierzchu mniej a tak na prawdę są cięższe od zamkniętych od góry coupe.
Nie wiem jak bardzo odpowiedzialnym punktem usztywnienia jest akurat ta powieżchnia gdzie wystepuje szyberdach :-? ale dodatkowe usztywnienia są prawdopodobne + graty szyberdachu z prowadnicą (dobre 20kg).

Cabrio są cięższe bo de facto konstrukcyjnie się różnią od coupe w zakresie większej ilości elementów usztywnienia (w drzwiach także).

Classic
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 6
Rejestracja: 08 sty 2011, 22:31
Lokalizacja: Mazowsze

Post autor: Classic » 25 sty 2011, 12:12

Sprzedawcy powinni informować, że domówienie szyberdachu, ogrzewania postojowego, pełno wymiarowego koła zapasowego, podwójnych szyb i paru innych gadżetów auto nie waży już 1600 tylko 2000kg. I zamiast seryjnych osiągów mamy je obniżone o dajmy na to 25% w SPAM do "mikrze wyposażonego auta" sąsiada obok. Który na dodatek co rano naszą furę na full wypasie objeżdża na pierwszej prostej za naszą bramą... :) Chodzi o świadomy wybór. (Nie mam takich problemów ale znam takich co mają :))

Co do wagi to myślę sobie, że im mniejsza waga tym na opony działają mniejsze siły znoszące. A to oznacza, że autu łatwiej prowadzić się jak po szynach na łukach :)

Co do osiągów. Z moich obserwacji jak wskoczy mi na pokład 500kg :) To czuję jakby mi ubyło około 25-30% mocy. Tzn. muszę o tyle mocniej gaz wciskać jak się rozpędzam aby utrzymać standard.
Z tego prosty wniosek, że aby utrzymać serię potrzebowałbym w trakcie rozpędzania te 25-30% mocy więcej :)
Z tego płynie kolejny wniosek. Jeżeli ubyło by w A6 owe 500kg. To oznacza, że przybyło by mi "jak w mordę strzelił te 25-30% mocy"

Co przy 2.5 TDI 180 KM oznacza przybytek nawet 50KM. Dodajmy zmianę programu ECU i... robi się ciekawie... :) Załóżmy także, że przy takiej zabawie spalanie nam spada o około 1.5l na setkę, które możemy wykorzystać na bez oporowe dodawanie gazu :) (0,3 x 5=1,5)

Ehh gdyby takie cuda się zdarzały :)

Pozdrawiam
Classic

Awatar użytkownika
M0NEER
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 648
Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
Imię: Grzegorz
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 FSI 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Dubai

Post autor: M0NEER » 25 sty 2011, 15:06

Najlepiej zacząć od takich czynności:
1). Wywalić zbędne rzeczy z auta, które bez sensu wozimy: zabawki dzieci, ciuchy, części od mechanika, itp.
2). Nadmuchać opony na jakieś 2,8-3,0 bara (-obniżenie oporów toczenia).
3). Zamiast zapasowego koła, zestaw naprawczy.
4). Bak napełniać paliwem do połowy.
5). Zacząć się odchudzać -waga kierowcy powinna być ok.75kg ;-)
6). Założyć felgi 16" ze stopów lekkich (koła z felgami 17" i w zwyż będą cięższe od kół z felgami 16")
7). Zrezygnować z fotela pasażera lub z tylnej kanapy (albo i jednego i drugiego).
8). Jak masz LPG to wywal instalkę (przede wszystkim butlę).
9). Maskę wymienić na karbonową.
10). Klapa bagażnika karbonowa.

Po takich zabiegach auto zyska jakieś 10% na osiągach 0-100km/h, jednocześnie spadnie spalanie o jakieś 5-10% ;-) Moc silnika bez zmian <ok>

Jeszcze bardziej hardkorowo:
11). Od słupków za przednimi drzwiami wszystkie szyby zastąpić pleksi, a z tylnych drzwi wywalić wygłuszenie i mechnizmy podnoszenia szyb.
12). Przednie fotele z elektryką zastąpić odpowiednikami z ręczną regulacją lub fotelami kubełkowymi do wyścigów.
13). Posiadając Quattro, zmienić na FWD.
14). Posiadając ASB, wymienić na Manuala.

Od pierwotnych wyników auto zyska jakieś 15-25% na osiągach 0-100km/h, jednocześnie spadnie spalanie o jakieś 10-20% ;-) Moc silnika bez zmian <ok>

Awatar użytkownika
-=Rafal=-
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1360
Rejestracja: 19 wrz 2009, 16:12
Imię: Robert
Rocznik: 1998
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5TDI BFC 163KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: -=Rafal=- » 25 sty 2011, 15:12

Albo. Kup lepsze auto :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tuning mechaniczny”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja