Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

[ALL] Dobór opon oraz felg

Wszystko co dotyczy ogólnie felg, opon, kół nie przywiązane stricte do konkretnego modelu włącznie z innymi pojazdami.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

[ALL] Dobór opon oraz felg

Post autor: alukard » 08 paź 2009, 15:27

Witam
do napisania tych wypocin <ok> skłoniły mnie zapytania prawie w co drugim poście jakie opony, jaki rozmiar itd. Itp.
Więc wygląda to następująco&#8230;..
Każda opona powinna zawierać standardowe informacje takie jak:
Obrazek

DOT - 1108 czytaj (11 tydzień 2008roku) tutaj oczywiscie najlepiej kupowac opony jak najnowsze.

Indeks prędkości -
Obrazek

Indeks nośności -
Obrazek

tak szczerze na te dwa indeksy mało kto zwraca uawagę choć są niesamowicie ważne:
wyobraźmy sobie że nasze A6 waży 1600kg podzielmy to na cztery opony wychodzi nam po 400kg na opone no ok ale do samochodu wsiądą jeszcze 4 osoby + bagaż auto zaczyna warzyć 2000kg wystarcza nam tutaj indeks 84 ale nie tak do końca :mrgreen: powiedzmy że rozkład masy w samochodzie to 60% przód i 40%tył zaczyna sie robić niebezpiecznie i opona poprostu nam eksploduje, dlatego już na przednią oś minimum indeksu nośności to 90 !! a co jeśli jedziemy samochodem w lewym ostrym zakręcie 150km/h wtedy na prawe przednie koło już nie mamy nacisku 600kg tylko dużo dużo więcej.
Co do indeksów prędkości jest prawie identycznie nie możemy założyć opony z indeksem np. "R" jeśli chcemy jeździć 200km/h bo tak samo nasza opona nam eksploduje.
Tutaj jednak pojawiają się inne czynniki tak jak opory toczenia masa itd. (nie wiem czy jest to już w indeksach wliczone czy to osobna bajka, jeśli ktoś wie niech tą wiedzą się podzieli a napewno się nam przyda )

Wychodząc z naszej wzorcowej opony 195/65 R15

możemy założyć opony z określoną szerokościa, określonym profilem i oczywiście średnicą na felgę. Zalecane przekłamanie to 2% a dopuszczalna MAX granica to 4%, najlepiej kupować opony z takim profilem aby przekłamanie nie przekraczało 2%, Należy jednak pamiętać o innej kwestii tzn. szerokości naszej felgi "J" (patrz dobór felg)
poniżej na wykresie widać jaką szerokość opony możemy założyć na daną szerokość felgi.

Tabelka doboru szerokości opon na szerokość felgi (J)

Obrazek

Tabelki doboru opony na średnice ( '' ) felgi, aby dopuszczalna max granica przekłamania 4% nie była przekroczona.

15''
Obrazek

16''
Obrazek

17''
Obrazek

18''
Obrazek

19''
Obrazek

DOBÓR FELG :
Obrazek

cztery podstawowe zasady przy kupowaniu felg:
1. rozstaw śrub !! każde a6 ma 5x112mm
2. otwór centrujący !! każde a6 ma 57mm (po 2007 mają 66mm [tutaj prosze sie upewnić] )
3. ET felgi jeśli kupimy felgę ze złym ET to felgi wraz z oponą możemy poprostu nie wkręcić bo będzie wchodzić za głęboko lub będzie wystawać(czytaj: im większe ET tym bardziej felga "chowa" się w nadkole, natomiast gdy ET maleje nasza felga "wychodzi" na zewnatrz)
4.śruby tutaj musimy zwrócić uwagę na ich długość (przeważnie zawsze są albo za długie albo za krótkie) śruby różnią się także "łbami" są albo półokrągłe albo stożkowe jeśli zastosujemy złe to nasze koło nie będzie się trzymało jak należy i może nam poprostu odpaść a o tym że zniszczymy osadzenie to wspominać już nie muszę :mrgreen:
(pamiętajmy o tym aby śruba wkręciła sie nam w cały gwint a nie np. 3 obroty bo poprostu koło się zerwie i będzie katastrofa :-/ [ja osobiście standardowe śruby musiałem przycinać krótkie wkręcały się na 3 obroty a długie wkręcały się za głęboko i dochodziły do tarczy hamulcowej ...])

by alukard <piwo>
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2010, 12:09 przez alukard, łącznie zmieniany 13 razy.

Awatar użytkownika
krischm
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 281
Rejestracja: 01 lis 2008, 11:48
Lokalizacja: śląskie

Post autor: krischm » 08 paź 2009, 16:46

1108 czytaj (11 miesiąc 2008roku)

11 znaczy tydzień danego roku

Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alukard » 08 paź 2009, 17:01

krischm pisze:1108 czytaj (11 miesiąc 2008roku)

11 znaczy tydzień danego roku
moj blad <ok> juz poprawione

Awatar użytkownika
krischm
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 281
Rejestracja: 01 lis 2008, 11:48
Lokalizacja: śląskie

Post autor: krischm » 08 paź 2009, 21:38

mały błąd ale opisik spoko <ok>

arekjask
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 469
Rejestracja: 21 sie 2009, 22:31
Imię: Grzegorz
Rocznik: 2006
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: arekjask » 09 paź 2009, 15:32

Może się częściowo powtórzę, ale kupując nowe alufele, szczególnie nie-Audikowe, zwróćcie uwagę, czy są do nich śruby w komplecie (nie jest to regułą)!
Audi stosuje śruby z zaokrąglonym stożkiem (ja przynajmniej takie mam z ori felami Audi), a u innych producentów felg mogą to być śruby z "prostym" stożkiem. Lepiej sprawdzić to wcześniej, niż zdjąć koła i stwierdzić, że śruby nie pasują ;-) .
Kogel-mogel FB :/
Fora to jest biwak. :)

YatzeK
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 25
Rejestracja: 22 wrz 2008, 15:41
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: YatzeK » 31 sie 2010, 22:22

Dokładnie jest to 66,5mm, ale katalogi różnych firm podają 65.0, 66.54, 66.56, 66.6 :)

Taką piastę mają nowe modele Audi wprowadzone do produkcji w 2007r. i później.

Kilka uwag do postu alukarda:

ÂŚruby - napisałeś, aby zwracać uwagę na długość, a nic nie napisałeś o rodzaju gwintu, a to przecież równie ważne. A tak naprawdę kupując nowe felgi w dowolnym miejscu takie rzeczy jak rodzaj śrub nie powinny Cię obchodzić - to sprzedawca ma je dobrać do felgi i auta.

ET - j.w. - kupując nowe felgi to sprzedawca ma je dobrać odpowiednio.

Teraz trochę o indeksach prędkości i nośności. O tym można by książkę napisać, więc krótko to, co najważniejsze:

Indeks nośności oznacza maksymalną nośność opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla niej prędkości. Czyli na przykładzie: 92H oznacza oponę, która przy maks. dopuszczalnej prędkości, czyli 210km/h może przenieść obciążenie 630kg. TEORETYCZNIE oznacza to, że przy niższych prędkościach opona jest w stanie przenieść większe obciążenia, bo m.in. mniej się wtedy nagrzewa. Ale to TYLKO teoretycznie - w praktyce nikt tego nie testuje pod tym kątem i lepiej nie być tym pierwszym, który to zrobi.

I tu WAÂŻNA rzecz - powyższa zasada, w przypadku opon o indeksach prędkości "V" i wyższych (V, W, Y, Z, ZR) stosuje się z ograniczeniami. Przy prędkościach zbliżonych do maksymalnych dla danej opony jej maksymalna nośność się stopniowo obniża. Szczegóły w tabelce:

Obrazek

Indeks prędkości - tu wszystko jest jasne - jest jaki jest. Ale wiele osób niespecjalnie zwraca na niego uwagę i próbuje oszczędzać kupując opony z niższym indeksem prędkości kierując się zasadą "przecież ja w życiu nie będę jeździł 240km/h więc mi wystarczy indeks H lub nawet T. Tyle tylko, że indeks prędkości wynika z konstrukcji opony, a głównie wytrzymałości ścianki bocznej. Im wyższy indeks tym ścianka wytrzymalsza, a bieżnik bardziej przyczepny. Więc zakładając do ciężkiego auta, jakim jest A6 opony o dwa indeksy "wolniejsze" może się okazać, że auto gorzej się prowadzi, że pływa, słabiej skręca i hamuje.

A na koniec - pamiętajcie, że rozmiar opony, indeks prędkości i/lub nośności niższy niż homologowany prze producenta do Waszego auta może być dla ubezpieczyciela podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania w razie, nie daj Boże, dzwona.
Ostatnio zmieniony 31 sie 2010, 23:01 przez YatzeK, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alukard » 01 wrz 2010, 12:07

YatzeK,

Gdybym ufał sprzedawcy to jezdzil bym z przykreconymi kolami na 3 zwoje
bo dluzsze byly za dlugie

nigdy nie ufam sprzedawcom, staram sie zawsze sam w miare mozliwosci sprawdzic itd zanim cos kupie

pozdro ;-)

YatzeK
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 25
Rejestracja: 22 wrz 2008, 15:41
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: YatzeK » 01 wrz 2010, 12:25

alukard pisze:YatzeK,

Gdybym ufał sprzedawcy to jezdzil bym z przykreconymi kolami na 3 zwoje
bo dluzsze byly za dlugie

nigdy nie ufam sprzedawcom, staram sie zawsze sam w miare mozliwosci sprawdzic itd zanim cos kupie

pozdro ;-)
To oznacza tylko tyle, że dotychczas trafiałeś na gównianych sprzedawców.

Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alukard » 01 wrz 2010, 12:45

YatzeK, no takie zycie :mrgreen:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja