do napisania tych wypocin

Więc wygląda to następująco…..
Każda opona powinna zawierać standardowe informacje takie jak:
DOT - 1108 czytaj (11 tydzień 2008roku) tutaj oczywiscie najlepiej kupowac opony jak najnowsze.
Indeks prędkości -
Indeks nośności -
tak szczerze na te dwa indeksy mało kto zwraca uawagę choć są niesamowicie ważne:
wyobraźmy sobie że nasze A6 waży 1600kg podzielmy to na cztery opony wychodzi nam po 400kg na opone no ok ale do samochodu wsiądą jeszcze 4 osoby + bagaż auto zaczyna warzyć 2000kg wystarcza nam tutaj indeks 84 ale nie tak do końca :mrgreen: powiedzmy że rozkład masy w samochodzie to 60% przód i 40%tył zaczyna sie robić niebezpiecznie i opona poprostu nam eksploduje, dlatego już na przednią oś minimum indeksu nośności to 90

Co do indeksów prędkości jest prawie identycznie nie możemy założyć opony z indeksem np. "R" jeśli chcemy jeździć 200km/h bo tak samo nasza opona nam eksploduje.
Tutaj jednak pojawiają się inne czynniki tak jak opory toczenia masa itd. (nie wiem czy jest to już w indeksach wliczone czy to osobna bajka, jeśli ktoś wie niech tą wiedzą się podzieli a napewno się nam przyda )
Wychodząc z naszej wzorcowej opony 195/65 R15
możemy założyć opony z określoną szerokościa, określonym profilem i oczywiście średnicą na felgę. Zalecane przekłamanie to 2% a dopuszczalna MAX granica to 4%, najlepiej kupować opony z takim profilem aby przekłamanie nie przekraczało 2%, Należy jednak pamiętać o innej kwestii tzn. szerokości naszej felgi "J" (patrz dobór felg)
poniżej na wykresie widać jaką szerokość opony możemy założyć na daną szerokość felgi.
Tabelka doboru szerokości opon na szerokość felgi (J)
Tabelki doboru opony na średnice ( '' ) felgi, aby dopuszczalna max granica przekłamania 4% nie była przekroczona.
15''
16''
17''
18''
19''
DOBÓR FELG :
cztery podstawowe zasady przy kupowaniu felg:
1. rozstaw śrub

2. otwór centrujący

3. ET felgi jeśli kupimy felgę ze złym ET to felgi wraz z oponą możemy poprostu nie wkręcić bo będzie wchodzić za głęboko lub będzie wystawać(czytaj: im większe ET tym bardziej felga "chowa" się w nadkole, natomiast gdy ET maleje nasza felga "wychodzi" na zewnatrz)
4.śruby tutaj musimy zwrócić uwagę na ich długość (przeważnie zawsze są albo za długie albo za krótkie) śruby różnią się także "łbami" są albo półokrągłe albo stożkowe jeśli zastosujemy złe to nasze koło nie będzie się trzymało jak należy i może nam poprostu odpaść a o tym że zniszczymy osadzenie to wspominać już nie muszę :mrgreen:
(pamiętajmy o tym aby śruba wkręciła sie nam w cały gwint a nie np. 3 obroty bo poprostu koło się zerwie i będzie katastrofa

by alukard
