Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[C5 2.5 TDI Quattro Tip] Normalna praca skrzyni tipronic

Układ napędowy i skrzynie biegów
Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2092
Rejestracja: 26 maja 2008, 00:28
Imię: Motostacja
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2005
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.7TDI 163KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Motostacja pl » 21 lut 2010, 19:00

Camel- pisze:diabel, przeciągnie na zimnym silniku stosuje się by szybciej rozgrzać silnik, a tak w rzeczywistości układ katalizatorów. Praca na zimno im szkodzi.
Camel-, nie wiem, może nie zauwazyłeś, że diabel, ma 2,5 TDI ?

Jaki układ katalizatorów :?: :?: :?:

Jest tylko 1 (jeden) :mrgreen:

Poza tym zmiana przy 3000 obr/min przy delikatnym rozpędzaniu to jest za wysoko.
(Max moment tego silnika jest przy 2500, przynajmniej dla 180 KM, domniemywam, że dla 150 KM jest podobnie).
W moim przypadku zmienia przy 2100-2200 obr/min, co i tak wydaje mi sie za wysoko dla niskich biegów (silnik zaczyna rzęzić :evil: ) więc pomagam mu szybciej zmienić. Przy takim naciśnięciu dźwigni na "+" zmienia biegi poniżej 2000.
Części samochodowe online - Motostacja pl

Camel-
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 522
Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
Imię: Kamel
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.3 133KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Leszno

Post autor: Camel- » 21 lut 2010, 19:32

RomanS, a no rzeczywiście 2,5TDI. :lol:

No to rzeczywiście 3 tysiące to dużo :-? Co może być spowodowane tak późnym przełączniem? Hmm, a co VAG na to? Może któryś z czujników mu nie pasuje?

Awatar użytkownika
diabel
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 132
Rejestracja: 23 maja 2009, 19:05
Lokalizacja: Łódź

Post autor: diabel » 22 lut 2010, 11:53

Co do katalizatorow, to nie ma juz nawet jednego (poprzedni wlasciciel wycial) :-D
VAGiem ostatnio nie sprawdzalem, ale jak bede mial chwile, podepne sie.
Ciekawi mnie to, ze efekt wystepuje tylko przy niskiej temperaturze. Zgestnialy olej?
Probowalem raz pomoc skrzyni, przelaczylem na tipa, wrzucilem na wyzszy bieg, po powrocie na D skrzynia spowrotem zredukowala na nizszy :-|

tomciar
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 375
Rejestracja: 31 sty 2009, 17:14
Imię: Tomek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2004
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Bielsko Biała

Post autor: tomciar » 22 lut 2010, 12:38

diabel pisze:Ciekawi mnie to, ze efekt wystepuje tylko przy niskiej temperaturze. Zgestnialy olej?
Probowalem raz pomoc skrzyni, przelaczylem na tipa, wrzucilem na wyzszy bieg, po powrocie na D skrzynia spowrotem zredukowala na nizszy :-|
Ja uważam że tak ma być, w wielu samochodach którymi jeździłem (automaty) skrzynie się tak zachowywały. Nie oznacza to że w innych ma tak samo, ale wydaje mi się że niepotrzebnie się tym stresujesz.

Awatar użytkownika
diabel
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 132
Rejestracja: 23 maja 2009, 19:05
Lokalizacja: Łódź

Post autor: diabel » 22 lut 2010, 15:58

Stresuje sie nie tyle skrzynia, ile wplywem krecenia zimnego silnika do wysokich obrotow :-|

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2092
Rejestracja: 26 maja 2008, 00:28
Imię: Motostacja
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2005
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.7TDI 163KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Motostacja pl » 22 lut 2010, 15:59

tomciar pisze:Ja uważam że tak ma być, w wielu samochodach którymi jeździłem (automaty) skrzynie się tak zachowywały. Nie oznacza to że w innych ma tak samo, ale wydaje mi się że niepotrzebnie się tym stresujesz
Chyba nigdy nie słyszałeś jakie dxwieki wydaje 2,5 TDI przy 3000 obr/min na 1 biegu <ok>

To rżęzi jak kupa złomu w agonii :mrgreen:

Dzisiaj jeżdżąc zwróciłem uwagę jak to jest u mnie. Przy normalnym rozpedzaniu (ale nie jakiś hardcore) zmiana biegu na wyzszy odbywała się ok 2200 obr. Przy bardzo delikatnym (powolnym) to już było w granicach 1600- 1800.

Zmiana z 1 na 2 bieg przy 3000 obr/min to nie jest normalne <ok>
Części samochodowe online - Motostacja pl

Awatar użytkownika
MR.A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 962
Rejestracja: 05 sie 2008, 16:43
Imię: Robert
Moje auto: Q7
Rocznik: 2015
Nadwozie: Van
Silnik: 3.0 CDUD 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Multitronic
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: MR.A6 » 22 lut 2010, 16:11

RomanS pisze:
tomciar pisze:Ja uważam że tak ma być, w wielu samochodach którymi jeździłem (automaty) skrzynie się tak zachowywały. Nie oznacza to że w innych ma tak samo, ale wydaje mi się że niepotrzebnie się tym stresujesz


Zmiana z 1 na 2 bieg przy 3000 obr/min to nie jest normalne <ok>
A sprawdź VAGiem,czy nie masz czasami błędu ze skrzyni po takiej zmianie z 1 na 2 przy 3000 obrotów?Coś mi się wydaje,ze możesz mieć taki nr błędu 17125

lobo1978
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 9
Rejestracja: 19 kwie 2009, 19:11
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: lobo1978 » 22 lut 2010, 20:41

lobo1978, hmm, chciałbym usłyszeć "dlaczego tak", bo nie rozumiem dlaczego świeży olej miałby zaszkodzić skrzyni. Może to taka sama bajka jak przy zmianie z półsyntetyka na syntetyk? :roll: Dlaczego ZF Getriebe są tak nagle czułe na świeży olej - to irracjonalne.
Też się dziwiłem - nowy olej lepsza praca etc. Jednak wytłumaczono mi że nowy olej powoduje wymywanie i wypłukiwanie - a cierpi na tym (podobno) głównie sprzęgło hydrokinetyczne. Zaznaczam że nie jestem ekspertem tylko użytkownikiem, opieram się na opinii ASO (rozmawiałem z mistrzem od ÂŚwitonia-Paczkowskiego) oraz mechanikiem z Bosch Service.

Co do półbiegu, przeciągania obrotów oraz rzężenia to:
- półbieg objawia się u mnie tym że autko ciągnie do 2000-2100, potem spada o 100, i jeszcze o 300-400 obr/min - wszystko na jednym biegu - 3 (!)
- na zimno zmienia z 1 -> 2 ok. 1800-1900 (bardzo lekki gaz na zimno - zaraz po rozruchu), 2 -> 3 ok. 2000-2100
- rzęzi jak cholera powyżej 2200 obr/min - jak by się miał rozpaść - nadal nie wierzę że to odgłos normalnej pracy.

Camel-
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 522
Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
Imię: Kamel
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.3 133KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Leszno

Post autor: Camel- » 22 lut 2010, 21:04

lobo1978 pisze:Też się dziwiłem - nowy olej lepsza praca etc. Jednak wytłumaczono mi że nowy olej powoduje wymywanie i wypłukiwanie - a cierpi na tym (podobno) głównie sprzęgło hydrokinetyczne
Wiesz co... nie chcę mi się w to wierzyć ;)

Powiem tak. W Mercedesie mam również automat. Olej wymieniłem po ponad 50 tys eksploatacji swojej, a nie wiadomo co się działo wcześniej i czy kiedykolwiek był zmieniany. Spuszczałem olej z michy i konwertera: brunatno-czarny. Po wlaniu oleju (zresztą bez aprobat Mercedesa, za co mnie karcili na forum :roll: ) skrzynia miała się tylko lepiej. ÂŁagodniej zmienia biegi, na ciepłym zachowuje się praktycznie super (praawie nie wyczuwalne) czego nie można było powiedzieć wcześniej. Skrzynia nie hałasuje, nie ślizga się i dobrze przenosi moment obrotowy. Wypłukiwanie czegoś ma zaszkodzić sprzęgłu? Paaanie, widzę, że to epoka wymywania nagaru z uszczelek silnikowych :mrgreen:
lobo1978 pisze:- półbieg objawia się u mnie tym że autko ciągnie do 2000-2100, potem spada o 100, i jeszcze o 300-400 obr/min - wszystko na jednym biegu - 3 (!)
A rozumiem. No ja mam coś podobnego, tyle że objawia się to tylko na niskich obrotach. Leciutko pedał wciśnięty, obroty na pograniczu 1200-1400 a obrotomierz faluje o 200-300 RPM mimo niezmienianej prędkości i stopnia wciśnięcia gazu. Tłumacze sobie to tym, że tak ma być i redukuje bieg w dół - na wyższych obrotach tego zjawiska nie ma.
U Ciebie jest to jeszcze gorzej :-?
lobo1978 pisze:- na zimno zmienia z 1 -> 2 ok. 1800-1900 (bardzo lekki gaz na zimno - zaraz po rozruchu), 2 -> 3 ok. 2000-2100
Nie no wiesz, musi jakoś te biegi zmieniac, przecież następny bieg nie może wywołać obrotów silnika niższych od wolnych lub niższych od praktycznych. ;-) Chyba, że inni tak nie mają :roll:
lobo1978 pisze:- rzęzi jak cholera powyżej 2200 obr/min - jak by się miał rozpaść - nadal nie wierzę że to odgłos normalnej pracy.
Ale teraz pytanie co rzęzi - silnik czy skrzynia?


Ja bym zacytował starych wyjadaczy ASB: po pierwsze zmień olej <ok>

lobo1978
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 9
Rejestracja: 19 kwie 2009, 19:11
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: lobo1978 » 23 lut 2010, 14:20

Ja już podjąłem decyzję - plan B - nie znam przeszłości więc jeżdżę do śmierci skrzyni i nie wymieniam oleju.
Co do rzężenia to chyba rzęzi silnik :-?

Awatar użytkownika
piotrekkawa
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 240
Rejestracja: 30 cze 2008, 14:42
Lokalizacja: Łódź

Post autor: piotrekkawa » 23 lut 2010, 16:52

u mnie jest tak;na zimnym silniku skrzynia przełącza z 2 na 3 przy około 2500rpm. i jest odczuwalna zmiana,w trybie tiptronic wcześniej załącza na sztywno (nie ma efektu ślizgającego się sprzęgła),jednak czuć zmianę biegu. Po rozgrzaniu po prostu płynę balią... Przyzwyczaiłem sie do tego i już drugi rok tak latam. Faktem jest,że przed wymianą oleju i filtra skrzynia pracowała płynniej.

Camel-
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 522
Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
Imię: Kamel
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.3 133KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Leszno

Post autor: Camel- » 23 lut 2010, 18:42

Zacząłęm rozmiawiać ze znajomym - jest bardzo obeznany w automatycznych skrzyniach.

Nasze skrzynie są sterowane elektroniką. Ta elektronika ma wpływ na wiele elementów i potrafi nimi sterować. Dostosowanie całości do sprawnego działania nazywa się "adaptacją". To z jej powodu serwis ZF nie zaleca wymieniać oleju jeśli był dawno niewymieniany, bo jazda z nie- lub źle zaadoptowaną skrzynią może doprowadzić do jej uszkodzenia. Nie chodzi tu o bezpośredni problem z wypłukiwaniem buru czy osadów ze skrzyni co może doprowadzić do awarii. Po prostu elektronika zgłupieje (można to nazwać wysypaniem programu) jeśli zalejemy świeży olej - de facto zupełnie inny od starego (brudnego, ściętego i zużytego ;-) ).

Ale jeśli tak się stanie, to kombinować mozna w drugą stroną. Skrzynie da się na pewno w jakiś sposób zaadoptować i doprowadzić ją do idealnego "programu" pracy. Właśnie szukam coś nt. adaptacji w skrzyniach ZF. Jeśli nic nie znajdę to trudno i tak zmienie olej. Jeśli skrzynia będzie działać gorzej - zaadoptuje ją w sposób jaki się adoptuje skrzynie Mercedesa. Przecież adaptacja w ciągu eksploatacji (aż po 200 tys i więcej) do starego oleju nie odbywa się na zasadzie "pan podłączy pod komputerek i wgra plik" tylko podczas jazdy, za pewne pod pryzmatem specjalnych warunków (obciążenie, obroty, itp).

PS> Adaptacja wpływa na wszystko: charakter zmiany biegów, punkty zmiany biegów, zachowanie przy redukcjach itd :)

crn
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 276
Rejestracja: 17 sty 2010, 20:57
Lokalizacja: PCH

Post autor: crn » 23 lut 2010, 19:55

Camel-, widzę że się na poważnie zabrałeś za ten temat i są efekty. Jest coś w tym co piszesz.
Pamiętam kiedyś ktoś napisał, że objawy typu półbieg itp. mogą się brać właśnie z elektroniki. Wtedy padło akurat na silnik. Kiedy np. skrzynia dostaje dany moment obrotowy z silnika a w swoim programie ma inne wartości to próbuje to jakoś temu zarazić. Skrzynie jest bardzo wrażliwa i jak tylko np. silnik nie domagał to skrzynia zaczynała pracować inaczej.
Swoją drogą jestem bardzo ciekaw jak taką adaptację TIPa się robi. Na forum jest opis jak to robić w Multitronicu ale tam to jest banał i sam sobie z tym bez problemu poradziłem. Ciekawe jest też to czy w Tipie może być "zła" adaptacja czy też adaptacja albo jest dobra albo nie ma jej wcale. W multi szło VAGiem sprawdzić w jakimś kanale właśnie czy adaptacja jest.
U mnie w C5 straszne mnie wkurzało jak auto wyło a nie jechało. Powiem więcej, to był główny powód dla którego autko sprzedałem :-/
Było:
Laguna II '01 1,9 dCi
A6 Avant C5 '03 2.5 TDi 180 KM Quattro Tip
A4 B7 '05 2.0 TDi 140 KM Multi
A6 Avant C6 '05 3.0 TDi 224 KM Quattro Tip

Camel-
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 522
Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
Imię: Kamel
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.3 133KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Leszno

Post autor: Camel- » 23 lut 2010, 21:08

crn pisze:Kiedy np. skrzynia dostaje dany moment obrotowy z silnika a w swoim programie ma inne wartości to próbuje to jakoś temu zarazić. Skrzynie jest bardzo wrażliwa i jak tylko np. silnik nie domagał to skrzynia zaczynała pracować inaczej.
Zrobili by komputer skrzyni na MAP sensorze i byłoby po krzyku, to nie :mrgreen:
crn pisze:Swoją drogą jestem bardzo ciekaw jak taką adaptację TIPa się robi.
Na pewno się robi. Z tymże obawiam się, że nie opiera się ona na podłączeniu VAGa a na drogowych testach. W zasadzie takie rzeczy powinno się robić na hamownii w celu powtarzalnego obciążenia ;)
crn pisze:W multi szło VAGiem sprawdzić w jakimś kanale właśnie czy adaptacja jest.
Na dniach mam dostać kabelek to sobie poszperam co można odczytać z Tipa :)

[ Dodano: 2010-02-23, 21:38 ]
Chyba jesteśmy w domu :)

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=847221

crn
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 276
Rejestracja: 17 sty 2010, 20:57
Lokalizacja: PCH

Post autor: crn » 26 lut 2010, 13:47

Kurka nie jestem biegły w angielskim.
Próbowałeś już może coś u siebie?

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga