Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive

[A6 C5] Zalecane: średnica felgi / szerkość / ET / hamulce

Koła, felgi i opony
ODPOWIEDZ
arekjask
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 469
Rejestracja: 21 sie 2009, 22:31
Imię: Grzegorz
Rocznik: 2006
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

[A6 C5] Zalecane: średnica felgi / szerkość / ET / hamulce

Post autor: arekjask » 26 kwie 2010, 12:38

Czy są jakieś zalecenia (gdzie je znaleźć) dotyczące wielkości felgi (średnica, szerokość), wielkości offsetu (ET) w zależności od modelu samochodu (np. moc silnika, rodzaj hamulców)?
Np. dla A6 Avant Q 2,5 TDI 180 KM zalecane są rozmiary 16x7 ET35-45, ale jak się ma sportowe zawieszenie (czyli większe tarcze hamulcowe), to tylko 16x7 ET35. Itd.

Chciałem kupić sobie felgi 16x7 ET45 do A6 C5 Avant 2,5 TDI Q 180 KM. Od sprzedawcy dowiedziałem się, że te felgi pasują do A6-tek, ale pod warunkiem, że nie mam przednich tarcz hamulcowych o rozmiarze 321x30mm. Okazało się, że właśnie takie mam, bo mam jakieś wzmocnione sportowe zawieszenie.

Korzystałem z różnych konfiguratorów w sieci, ale pokazują one rozbieżne informacje (np. pokazały mi felgi z ET45, które akurat dla mnie są nieodpowiednie).

A może nie ma na to reguły, bo budowa felg może być taka, że jedne z ET45 będą pasować, a inne nie? Bo przecież ET to odległość od osi felgi do powierzchni montażowej felgi - ET nic nie mówi o budowie ramion, które mogą stwarzać problemy, jeżeli będą za blisko szczęk hamulcowych...
Kogel-mogel FB :/
Fora to jest biwak. :)

MISIEK_A6

Post autor: MISIEK_A6 » 26 kwie 2010, 12:57

arekjask, nie ma reguły moim zdaniem... Musisz poprostu spełniać ET miedzy ET35 a 45 do tego rozstaw 5x112 no i zeby szerokość felgi była od 7-8J jeśli juz jest 8.5J to mozliwe jest ocieranie no chyba ze masz duze ET to nie będzie to przeszkadzać...

Mając mniejsze ET które jest w okolicy ET35 auto poprostu bedzie lepiej przyklejone do drogi i będzie lepiej wchodzić w zakręty no nie wspomne już o wyglądzie bo wtedy koła sa zbliżone do nadkoli i mega to wygląda...

arekjask
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 469
Rejestracja: 21 sie 2009, 22:31
Imię: Grzegorz
Rocznik: 2006
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: arekjask » 26 kwie 2010, 13:22

MISIEK_A6 pisze:arekjask, nie ma reguły moim zdaniem... Musisz poprostu spełniać ET miedzy ET35 a 45 do tego rozstaw 5x112 no i zeby szerokość felgi była od 7-8J jeśli juz jest 8.5J to mozliwe jest ocieranie no chyba ze masz duze ET to nie będzie to przeszkadzać...
Na pewno to rozstaw śrub ma być 5x112 ;-) (chyba, że chcesz śruby tzw. pływające).

A później to zaczynają się już schody... Bo ET jest powiązane z szerokością felgi (im większa szerokość, tym mniejsze ET trzeba zastosować). Od biedy można zamontować już 6,5J.
Okazuje się, że oprócz szerokości, ET, średnicy i wielkości tarcz hamulcowych trzeba jeszcze uwzględnić nośność samochodu. Diesle mają cięższe silniki, do tego dochodzi napęd Q, Avant... Można osiwieć...

Wynika z tego, że przy szerokości 7-7,5J bezpieczniej brać felgi z mniejszym ET (35) - mniejsze ryzyko, że będą ocierać o hamulce.
Kogel-mogel FB :/
Fora to jest biwak. :)

MISIEK_A6

Post autor: MISIEK_A6 » 30 kwie 2010, 03:17

arekjask, ale ja mam przykładowo ET42 i serokosc felgi 8J opony 245/40 oraz 235/40 i nic mi nie ociera o hamulce... Juz nie wiem o co Ci chodzi :)

arekjask
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 469
Rejestracja: 21 sie 2009, 22:31
Imię: Grzegorz
Rocznik: 2006
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: arekjask » 30 kwie 2010, 09:15

MISIEK_A6, sprawa jest bardziej złożona. Jak masz większą szerokość felgi (np. 8"), to możesz zastosować większe odsadzenie (czyli z ang. offset, z niemieckiego ET). np. ET42 zamiast ET35. Wynika to z budowy felgi.

Ale to, że nic nie obciera, to jeszcze nie jest dowód na dobrze dobrane felgi. Felga musi znajdować się w odpowiedniej odległości od tarcza hamulcowych oraz od zacisków (zarówno osiowo, jak i po obwodzie), żeby zapewnić odpowiednie chłodzenie tarcz oraz odprowadzanie pyłu z klocków.

Okazuje się, że do mojego samochodu znalazłem tylko jeden rodzaj felg 7x16, które mogą być zastosowane w tym modelu z takimi tarczami. Oglądałem inne felgi i czytałem certyfikaty TUV dotyczące zakresu zastosowań. Większość felg 16x7 miało adnotację, że nie nadają się do samochodów z takimi tarczami.
Sprzedawcy zalecali felgi 17x7,5 - tu jest większy wybór.

Znalazłem też inną ciekawostkę. Większość felg, które oglądałem ma nośność 690 - 730 kg. A ta, która pasuje do mojego samochodu ma nośność 800 kg.

Mówiąc krótko, człowiek całe życie się uczy. Może te moje wywody pomogą innym i ustrzegą ich przed zakupem niewłaściwych felg.
Ja właśnie pół roku temu kupiłem felgi 7x16 ET37. Pasują do mojego samochodu (w sensie: nic nie ociera). Ale teraz okazało się, że nie powinny one być montowane do tego modelu...
Jak je kupowałem (w felgi.pl) nikt się nawet nie zająknął, żeby zapytać, do jakiego samochodu są te felgi i czy na pewno sprawdziłem różne wyjątki.
Muszę tu też pochwalić portal netcar.pl. Jak wysłałem do nich pytanie o dostępność jakiś felg to odpisali, że te felgi będą pasowały do mojego samochodu pod warunkiem, że nie mam większych tarcz hamulcowych. Sprawdziłem i okazało się, że mam... Wcześniej nie miałem o tym pojęcia...

Odradzam też poleganie wyłącznie na konfiguratorach - uwzględniają one najczęściej tylko standardowe modele, można się więc naciąć.
Kogel-mogel FB :/
Fora to jest biwak. :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl