PRZEPUSTNICA
2.4 i 2.8 V6 z tradycyjną linką gazu
Jeśli występuje takowa w jeszcze innych modelach proszę o info, bo wydaje mi się, że w 1.8 też były montowane.
INFO
Zależnie od położenia przepustnicy i m.in. aktualnych obrotów wału korbowego, sterownik jest w stanie zapewnić odpowiednią dawkę paliwa i optymalne jej zużycie. Położenie to jest odczytywane za pomocą czujników położenia przepustnicy.
Wyróżniamy dwa główne rodzaje czujników - potencjometry oraz przełączniki. Pierwsze z nich są stosowane w każdym silniku z przepustnicą i służą do określenia chwilowego jej położenia. Przełączniki natomiast informują o skrajnym uchyleniu przepustnicy - pełnym zamknięciu lub otwarciu.
Nasz moduł przepustnicy - Throttle valve control module J338 - posiada:
a) Throttle Position Sensor - Czujnik Położenia Klapy (Zaworu) Przepustnicy - skrót TP - G69
b) Angle sensor 1 for throttle drive - Czujnik Położenia dla Napędu Przepustnicy - G187
c) Closed Throttle Position Switch - Przełącznik Zamknięcia Klapy Przepustnicy - skrót CTP - F60
d) Throttle drive - Napęd (Siłownik/Aktuator) Przepustnicy - G186
Potencjometr przepustnicy jest przetwornikiem liniowym. To znaczy, że zmiana kąta uchylenia przepustnicy jest proporcjonalna do zmian rezystancji czujnika. Składa się on głównie z bieżni oporowej i ślizgacza (ramię ze stykami), który się po niej porusza. Ślizgacz jest mechanicznie powiązany z osią przepustnicy. Na skutek tego ruchu zmienia się rezystancja czujnika. Przypomnijmy prawo Ohma: I = U/R (I - natężenie prądu elektrycznego, U - napięcie, R - rezystancja). Widzimy więc, że po prostym przekształceniu (R = U/I) zmiana oporu musi powodować także zmianę napięcia, aby równość była zachowana.
Napięcie to odczytywane jest przez przez sterownik, który każdej wartości ma przypisane odpowiednie położenie przepustnicy. W wyniku analizy napięcia oraz charakteru jego zmian szybkość naciskania i zwalniania pedału przyspieszenia dobiera odpowiednie parametry mieszanki paliwowo-powietrznej.
Mikroprzełączniki informują sterownik silnika o krańcowych położeniach przepustnicy. Zespoły takich przełączników są jednak stosowane coraz rzadziej. Ich rolę przejmują potencjometry, które przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów w systemach sterowania wtryskiem mogą być jedynym sygnałem służącym do obliczania ilości zasysanego przez silnik powietrza.
Sygnał mówiący o całkowitym zamknięciu lub otwarciu przepustnicy jest jednak bardzo ważny. Wymusza takie dawkowanie paliwa, aby przy danych obrotach silnik uzyskiwał maksymalne parametry - tego w końcu wymaga kierowca wciskający do końca pedał gazu. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów może być to sygnał do zredukowania biegu (lub kilku), tzw. funkcja kick-down.
Zamknięcie przepustnicy powoduje uruchomienie układu wolnych obrotów lub wyzwala procedurę hamowania silnika. Zależy to od prędkości obrotowej silnika oraz tego, jak szybko kierowca zwalnia pedał przyspieszenia. Przy wysokich obrotach będzie odbywać się hamowanie silnikiem. Zostanie odcięty dopływ paliwa, a układ wolnych obrotów nie dopuści do jego zatrzymania. Przy niskich obrotach ten sam układ zapewni równomierną pracę jednostki napędowej.
BUDOWA
J338 - Throttle valve control module - Moduł przepustnicy
G69 - Throttle Position Sensor - podaje pełny zakres uchylenia klapki przepustnicy [0...100%]. Ze względu na sterowanie linką gazu określa od razu wartość wciśnięcia pedału przyspieszenia, w nowszych autach z elektroniczną przepustnicą czujnik ten określany jest jako G188
G187 - Angle sensor 1 for throttle drive - Pośredniczy w podaniu informacji do sterownika o kącie wysterowania klapy przepustnicy przez napęd przepustnicy
F60 - Closed Throttle Position Switch - Informacja do sterownika o zamknięciu klapki przepustnicy, czyli zdjęcie nogi z gazu
G186 - Throttle drive - Element wykonawczy, który po otrzymaniu sygnału z F60 steruje klapką przepustnicy w małym zakresie (podtrzymuje bieg jałowy/hamowanie silnikiem)
Odzwierciedlenie teorii:
DIAGNOZA
Rys.1
Sprawdzanie TP Sensor - Czujnik położenia przepustnicy
a) Wyłączyć zapłon.
b) Odłączyć wtyczkę od przepustnicy.
c) Sprawdzić miernikiem w gnieździe przepustnicy (Rys.1) rezystancję pomiędzy pinem 4 i 7
Powinna wynosić ok. 900
a) Następnie sprawdzić miernikiem rezystancję (Rys.1) pomiędzy pinem 5 i 7
b) Operujemy klapką przepustnicy:
- Przy całkowicie zamkniętej rezystancja powinna wynosić 1400 - 1500 Ω
- Przy całkowicie otwartej rezystancja powinna wynosić 650 - 850 Ω
Rezystancja powinna się zmieniać płynnie.
a) Włączamy zapłon.
b) Sprawdzamy miernikiem we wtyczce zasilającej przepustnice (Rys.2) wartość napięcia pomiędzy pinem 4 i 7
Rys.2
Napięcie powinno wynosić 4 - 6 V
Sprawdzanie TPC Switch - Przełącznik zamknięcia przepustnicy
a) Wyłączyć zapłon.
b) Sprawdzić miernikiem w gnieździe rezystancję pomiędzy pinem 3 i 7
c) Operujemy klapką przepustnicy:
- Przy całkowicie zamkniętej, rezystancja powinna wynosić 0 Ω (przejście)
- W każdej innej pozycji rezystancja powinna dążyć do nieskończoności ∞ Ω (brak przejścia)
a) Sprawdzamy miernikiem we wtyczce zasilającej przepustnice (Rys.3) wartość napięcia pomiędzy pinem 3 i 7
Rys.3
Napięcie powinno być równe napięciu z akumulatora.
Sprawdzanie programem VAG/VCDS
Grupa 054: (Uchylenie klapy przepustnicy)
Wolne obroty
Kratka 3 - G69 - Zakres 0...100 %
Kratka 4 - G187 - 0...20% - tyle powinno wynosić wskazanie na wolnych obrotach, czyli automatyczna regulacja w celu stabilizacji obrotów biegu jałowego.
Grupa 098: (Napięcie z czujników)
Kratka 1 - napięcie G69
Kratka 2 - napięcie G187
Na zgaszonym silniku możemy sobie sprawdzić czy napięcie G69 wysteruje się w całym zakresie wciskania/puszczania pedału gazu.
Przepustnica w V6
- xoslox
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 758
- Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
- Imię: Kamil
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2007
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 ALF 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: TOS
Przepustnica w V6
Ostatnio zmieniony 04 sty 2015, 22:17 przez xoslox, łącznie zmieniany 16 razy.
- Naprawa Audi A6
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1362
- Rejestracja: 18 paź 2009, 12:22
- Imię: Tomek
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.7TDI 180KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- Motostacja
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 2597
- Rejestracja: 21 mar 2013, 17:21
- Imię: Robert
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 2001
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.3 133KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
- sabuk2006
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 670
- Rejestracja: 14 mar 2020, 16:16
- Imię: Kazimierz
- Moje auto: Allroad C5
- Rocznik: 2002
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.7T 250KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Kłodzko
Re: Przepustnica w V6
Witam,
Takich ludzi to tylko szukać ze świecą.
Dzięki i pozdrawiam.
Takich ludzi to tylko szukać ze świecą.
Dzięki i pozdrawiam.
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga