AUDI A6 C7 - jak dodać subwoofer :)
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 42
- Rejestracja: 07 kwie 2019, 11:31
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
AUDI A6 C7 - jak dodać subwoofer :)
cześć wszystkim
To mój pierwszy post na tym forum - trafiłem tutaj ponieważ szukałem informacji na temat modyfikacji standardowego audio.
W moim A6 2012, Audi Sound System (9VD) gra tak sobie - na pewno nie tak jak powinien grać system audio w samochodzie tej klasy.
Na poprawę brzmienia jest wiele sposobów - pierwsza myśl jaka przyszła mi do głowy to wymiana głośników w drzwiach. Jednak nie zdecydowałem się na takie rozwiązanie ponieważ główne założenie było takie, że nic w środku nie rozbieram, żadnego demontażu drzwi itp., jakoś uważam, że nigdy nie da się złożyć z powrotem tak jak to złożył producent. Pewnie zdania są tu podzielone ale dla mnie to był pierwszy warunek. Dodatkowo założyłem, że nie zmieniam nic w bagażniku - bez cięcia kabli itp.
Zdecydowałem się na dodanie zewnętrznego subwoofera, bo ten 12 centymetrowy głośniczek, który montuje Audi to nieporozumienie. Drugą modyfikacją, o której myślę to wymiana tweeterów (z tego co doczytałem to tylko zdjęcie maskownicy na podszybiu).
W moim samochodzie zamontowane jest MMI 3G+.
Do rzeczy - informacji o dodaniu suba jest w internecie teoretycznie sporo jednak ciężko znaleźć konkretny opis krok po kroku, z wyjaśnieniami dla osób, które nie instalują takich rzeczy codziennie. Dlatego postanowiłem opisać całość jak to wyglądało u mnie - oczywiście w każdym przypadku może to wyglądać inaczej - wszystkie modyfikacje wykonujecie na własne ryzyko!
1. Na zestaw nie chciałem przeznaczyć więcej niż 1000zł. Kupiłem z allegro zestaw Subwoofer Audio System M10 (25cm), w obudowie bass-reflex plus wzmacniacz Audio System CO100.2 (koszt 799zł). Ważne dla mnie było, żeby wzmacniacz miał wejście Hi-input (żeby uniknąć dodatkowych urządzeń).. Zastanawiałem się nad aktywnymi subwooferami, jednak stwierdziłem, że jeśli w obudowie głośnika jest wbudowany wzmacniacz to kable zasilania będą zawsze na zewnątrz, a w przypadku oddzielnego wzmacniacza wystarczy odkręcić kable głośnikowe i bagażnik jest pusty.
Dodatkowo kupiłem:
- kabel zasilający 6mm2. Miedziany, kupiony w sklepie elektrycznym, nie nazywa się car audio i dzięki temu kosztował 2,2zł za metr.
- konektory oczkowe - zasilanie miało być podłączone bezpośrednio do akumulatora
- bezpiecznik automatyczny 20A (zanim kupiłem ten docelowy przez kilka dni testowałem całość na oprawce na standardowy bezpiecznik samochodowy, 15A nie wywaliło mi nigdy stąd decyzja o 20A automatycznym, wiem, że oprawki audio mają dużo więcej A, jednak sprawdzałem i do moich potrzeb wystarczy 20A).
- kabel głośnikowy 4mm2
- wtyk cinch i kabel 2x0,75mm2 do doprowadzenia sygnału z fabrycznego subwoofera do wzmacniacza. Wzmacniacz, który kupiłem ma wejście hi-input poprzez wtyczkę cinch (wystarczy przestawić przełącznik typu wejścia na hi-input i wtedy gniazdo cinch staje się wejściem hi).
- Dodatkowy kabel remote nie jest w tym przypadku potrzebny ponieważ wzmacniacz, który kupiłem włącza się sam gdy wykryje napięcie na gnieździe hi-input
Na całość dodatkowych rzeczy wydałem ok. 100zł.
2. W pierwszej kolejności przeciągamy przewody zasilające - z komory koła zapasowego do nadkola.
3. Tak samo przeciągamy kabel z wtykiem cinch. Odpinamy wtyczkę z gniazda fabrycznego subwoffera i podłączamy kabelek z wtyczką cinch. Całość izolujemy tak aby nie doszło do zwarcia. Niestety ciężko było mi znaleźć pasujące gniazdo i musiałem zostać przy samoróbce.
Oznaczenia kolorów - ciężko znaleźć jakiekolwiek informacje na ten temat ja posłużyłem się informacjami z tej strony.
EDIT - dostaję pytania który kolor to +, który to -. Wg linka wyżej pin 9 i 13 to sygnał suba, nie ma jednak informacji +/-. Przyjąłem, że zasada jest taka sama jak dla wyjścia na głośniki z przodu (są tam zaznaczone + i -) czyli lewy pin (9) to + a prawy (13) to -. W moim przypadku niebieski przewód to +, niebiesko-brązowy to -.
4. Podłączamy kable od oryginalnego wzmacniacza - cinch do wejścia kanału lewego lub prawego.
5. Podłączamy kable głośnikowe odpowiednio do kanału lewego lub prawego. Można je również zmostkować jednak w moim przypadku moc jednego kanału wystarczyła.
Oczywiście zakładam, że kabel głośnikowy został wcześniej podłączony do woofera
6. Teraz podłączamy kable zasilające do akumulatora samochodu. Uwaga aby zaizolować wolny koniec. Każdy konektor oprócz tego, że był zaciśnięty był dodatkowo zalutowany.
Na kabel “+” montujemy oprawkę bezpiecznika (w moim przypadku jest to bezpiecznik automatyczny - więc do montażu “rozłączyłem go”.
Przykręcamy do “+” klemy na akumulatorze.
Kabel “-” przykręcamy do “-” klemy na akumulatorze.
Warto 5x sprawdzić czy na pewno połączenia się zgadzają czy + to +, czy - to -.
7. Do wzmacniacza podłączamy kable zasilające. Uwaga na kolor +/- pamiętajmy, który jest który.
8. Wzmacniacz ukrywamy w nadkolu. Wykorzystałem do tego celu otwory standardowe w mocowaniu wzmacniacza MMI. Do otworów tych przykręciłem wydrukowane na drukarce 3D mocowania. Na całość dla dodania konstrukcji sztywności przykręciłem ramkę z kątownika aluminiowego a do ramki przykręciłem wzmacniacz.
9. W sterowaniu radiem skręcamy wszystkie korekcje dźwięku na minimum. Jeśli chcemy przesyłać muzykę z telefonu to w telefonie wyłączamy equalizer.
10. We wzmacniaczu wzmocnienie (u mnie level) ustawiamy na minimum. Włączamy LPF, pokrętło odcięcia 30-300Hz ustawiłem na około połowę.
Później całość (radio i wzmacniacz) trzeba wyregulować wg upodobań.
11. Gdy pewność, że wszystko jest dobrze podłączone to w oprawce umieszczamy bezpiecznik lub w przypadku bezpiecznika automatycznego “włączamy go”.
12. Gotowe. Testujemy U mnie różnica jest kolosalna. Myślę, że dodatkowo wymienię tweetery i to będzie to czego oczekiwałem
Mam nadzieję, że ten opis komuś się przyda
To mój pierwszy post na tym forum - trafiłem tutaj ponieważ szukałem informacji na temat modyfikacji standardowego audio.
W moim A6 2012, Audi Sound System (9VD) gra tak sobie - na pewno nie tak jak powinien grać system audio w samochodzie tej klasy.
Na poprawę brzmienia jest wiele sposobów - pierwsza myśl jaka przyszła mi do głowy to wymiana głośników w drzwiach. Jednak nie zdecydowałem się na takie rozwiązanie ponieważ główne założenie było takie, że nic w środku nie rozbieram, żadnego demontażu drzwi itp., jakoś uważam, że nigdy nie da się złożyć z powrotem tak jak to złożył producent. Pewnie zdania są tu podzielone ale dla mnie to był pierwszy warunek. Dodatkowo założyłem, że nie zmieniam nic w bagażniku - bez cięcia kabli itp.
Zdecydowałem się na dodanie zewnętrznego subwoofera, bo ten 12 centymetrowy głośniczek, który montuje Audi to nieporozumienie. Drugą modyfikacją, o której myślę to wymiana tweeterów (z tego co doczytałem to tylko zdjęcie maskownicy na podszybiu).
W moim samochodzie zamontowane jest MMI 3G+.
Do rzeczy - informacji o dodaniu suba jest w internecie teoretycznie sporo jednak ciężko znaleźć konkretny opis krok po kroku, z wyjaśnieniami dla osób, które nie instalują takich rzeczy codziennie. Dlatego postanowiłem opisać całość jak to wyglądało u mnie - oczywiście w każdym przypadku może to wyglądać inaczej - wszystkie modyfikacje wykonujecie na własne ryzyko!
1. Na zestaw nie chciałem przeznaczyć więcej niż 1000zł. Kupiłem z allegro zestaw Subwoofer Audio System M10 (25cm), w obudowie bass-reflex plus wzmacniacz Audio System CO100.2 (koszt 799zł). Ważne dla mnie było, żeby wzmacniacz miał wejście Hi-input (żeby uniknąć dodatkowych urządzeń).. Zastanawiałem się nad aktywnymi subwooferami, jednak stwierdziłem, że jeśli w obudowie głośnika jest wbudowany wzmacniacz to kable zasilania będą zawsze na zewnątrz, a w przypadku oddzielnego wzmacniacza wystarczy odkręcić kable głośnikowe i bagażnik jest pusty.
Dodatkowo kupiłem:
- kabel zasilający 6mm2. Miedziany, kupiony w sklepie elektrycznym, nie nazywa się car audio i dzięki temu kosztował 2,2zł za metr.
- konektory oczkowe - zasilanie miało być podłączone bezpośrednio do akumulatora
- bezpiecznik automatyczny 20A (zanim kupiłem ten docelowy przez kilka dni testowałem całość na oprawce na standardowy bezpiecznik samochodowy, 15A nie wywaliło mi nigdy stąd decyzja o 20A automatycznym, wiem, że oprawki audio mają dużo więcej A, jednak sprawdzałem i do moich potrzeb wystarczy 20A).
- kabel głośnikowy 4mm2
- wtyk cinch i kabel 2x0,75mm2 do doprowadzenia sygnału z fabrycznego subwoofera do wzmacniacza. Wzmacniacz, który kupiłem ma wejście hi-input poprzez wtyczkę cinch (wystarczy przestawić przełącznik typu wejścia na hi-input i wtedy gniazdo cinch staje się wejściem hi).
- Dodatkowy kabel remote nie jest w tym przypadku potrzebny ponieważ wzmacniacz, który kupiłem włącza się sam gdy wykryje napięcie na gnieździe hi-input
Na całość dodatkowych rzeczy wydałem ok. 100zł.
2. W pierwszej kolejności przeciągamy przewody zasilające - z komory koła zapasowego do nadkola.
3. Tak samo przeciągamy kabel z wtykiem cinch. Odpinamy wtyczkę z gniazda fabrycznego subwoffera i podłączamy kabelek z wtyczką cinch. Całość izolujemy tak aby nie doszło do zwarcia. Niestety ciężko było mi znaleźć pasujące gniazdo i musiałem zostać przy samoróbce.
Oznaczenia kolorów - ciężko znaleźć jakiekolwiek informacje na ten temat ja posłużyłem się informacjami z tej strony.
EDIT - dostaję pytania który kolor to +, który to -. Wg linka wyżej pin 9 i 13 to sygnał suba, nie ma jednak informacji +/-. Przyjąłem, że zasada jest taka sama jak dla wyjścia na głośniki z przodu (są tam zaznaczone + i -) czyli lewy pin (9) to + a prawy (13) to -. W moim przypadku niebieski przewód to +, niebiesko-brązowy to -.
4. Podłączamy kable od oryginalnego wzmacniacza - cinch do wejścia kanału lewego lub prawego.
5. Podłączamy kable głośnikowe odpowiednio do kanału lewego lub prawego. Można je również zmostkować jednak w moim przypadku moc jednego kanału wystarczyła.
Oczywiście zakładam, że kabel głośnikowy został wcześniej podłączony do woofera
6. Teraz podłączamy kable zasilające do akumulatora samochodu. Uwaga aby zaizolować wolny koniec. Każdy konektor oprócz tego, że był zaciśnięty był dodatkowo zalutowany.
Na kabel “+” montujemy oprawkę bezpiecznika (w moim przypadku jest to bezpiecznik automatyczny - więc do montażu “rozłączyłem go”.
Przykręcamy do “+” klemy na akumulatorze.
Kabel “-” przykręcamy do “-” klemy na akumulatorze.
Warto 5x sprawdzić czy na pewno połączenia się zgadzają czy + to +, czy - to -.
7. Do wzmacniacza podłączamy kable zasilające. Uwaga na kolor +/- pamiętajmy, który jest który.
8. Wzmacniacz ukrywamy w nadkolu. Wykorzystałem do tego celu otwory standardowe w mocowaniu wzmacniacza MMI. Do otworów tych przykręciłem wydrukowane na drukarce 3D mocowania. Na całość dla dodania konstrukcji sztywności przykręciłem ramkę z kątownika aluminiowego a do ramki przykręciłem wzmacniacz.
9. W sterowaniu radiem skręcamy wszystkie korekcje dźwięku na minimum. Jeśli chcemy przesyłać muzykę z telefonu to w telefonie wyłączamy equalizer.
10. We wzmacniaczu wzmocnienie (u mnie level) ustawiamy na minimum. Włączamy LPF, pokrętło odcięcia 30-300Hz ustawiłem na około połowę.
Później całość (radio i wzmacniacz) trzeba wyregulować wg upodobań.
11. Gdy pewność, że wszystko jest dobrze podłączone to w oprawce umieszczamy bezpiecznik lub w przypadku bezpiecznika automatycznego “włączamy go”.
12. Gotowe. Testujemy U mnie różnica jest kolosalna. Myślę, że dodatkowo wymienię tweetery i to będzie to czego oczekiwałem
Mam nadzieję, że ten opis komuś się przyda
Ostatnio zmieniony 27 lut 2021, 10:32 przez zlewozmywak, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 42
- Rejestracja: 07 kwie 2019, 11:31
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Re: AUDI A6 C7 - jak dodać subwoofer :)
Według mnie to jest błędne stwierdzenie,jeśli wszystko będzie zrobione należycie to może być tylko lepiej,zobacz sobie jakie samochody są modyfikowane i rozbierane do zera i nic się nie dzieje.Modernizacja audio bez wygłuszania drzwi i wymiany głośników to strata kasy,podstawa to dobre środowisko dla głośników,żeby ten dźwięk skierowany był w stronę osób słuchających a nie żeby gdzieś uciekał do środka drzwi.p.s. Czekam na koniec gwarancji w swoim aucie i pierwsze co zrobię to wygłuszenie auta w tym obowiązkowo drzwi oraz modernizację audio.zlewozmywak pisze:Na poprawę brzmienia jest wiele sposobów - pierwsza myśl jaka przyszła mi do głowy to wymiana głośników w drzwiach. Jednak nie zdecydowałem się na takie rozwiązanie ponieważ główne założenie było takie, że nic w środku nie rozbieram, żadnego demontażu drzwi itp., jakoś uważam, że nigdy nie da się złożyć z powrotem tak jak to złożył producent. Pewnie zdania są tu podzielone ale dla mnie to był pierwszy warunek.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 42
- Rejestracja: 07 kwie 2019, 11:31
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Re: AUDI A6 C7 - jak dodać subwoofer :)
Być może masz rację - ja jednak zdecydowałem, że nie chcę nic rozbierać. Generalnie jestem zadowolony z efektu jaki uzyskałemwallace pisze:Według mnie to jest błędne stwierdzenie,jeśli wszystko będzie zrobione należycie to może być tylko lepiej,zobacz sobie jakie samochody są modyfikowane i rozbierane do zera i nic się nie dzieje.Modernizacja audio bez wygłuszania drzwi i wymiany głośników to strata kasy,podstawa to dobre środowisko dla głośników,żeby ten dźwięk skierowany był w stronę osób słuchających a nie żeby gdzieś uciekał do środka drzwi.p.s.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1331
- Rejestracja: 10 sie 2017, 23:32
- Imię: Jarek
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2016
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 326KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Lubuskie
- Kontakt:
Re: AUDI A6 C7 - jak dodać subwoofer :)
nie ma na co czekać. opis mojej modyfikacji znajdziesz w tym dzialewallace pisze:Według mnie to jest błędne stwierdzenie,jeśli wszystko będzie zrobione należycie to może być tylko lepiej,zobacz sobie jakie samochody są modyfikowane i rozbierane do zera i nic się nie dzieje.Modernizacja audio bez wygłuszania drzwi i wymiany głośników to strata kasy,podstawa to dobre środowisko dla głośników,żeby ten dźwięk skierowany był w stronę osób słuchających a nie żeby gdzieś uciekał do środka drzwi.p.s. Czekam na koniec gwarancji w swoim aucie i pierwsze co zrobię to wygłuszenie auta w tym obowiązkowo drzwi oraz modernizację audio.zlewozmywak pisze:Na poprawę brzmienia jest wiele sposobów - pierwsza myśl jaka przyszła mi do głowy to wymiana głośników w drzwiach. Jednak nie zdecydowałem się na takie rozwiązanie ponieważ główne założenie było takie, że nic w środku nie rozbieram, żadnego demontażu drzwi itp., jakoś uważam, że nigdy nie da się złożyć z powrotem tak jak to złożył producent. Pewnie zdania są tu podzielone ale dla mnie to był pierwszy warunek.
R1200GS ADV LC
A ja mam pytanie bo będę się zabierał za podobna modyfikacje z tym ze chce zamontować w miejsce fabrycznego subwoofera w sedanie inny i czy w sedanie i kombi w tej wtyczce zasilającej subwoofer + i - są tak samo ustawione i które to + a które - , są opisane tylko 1 i 2 na wtyczce ale nie mogę dojść które to + i - , i czy rozbierał ktoś tylna półkę w sedanie ? Znalazłem na forum ogólny opis ale boje się ze coś urwę / popsuje . Gdzieś widziałem jak ktoś opisał jak to robić w a4/a5 z zaznaczeniem na zdjęciach miejsc podważania osłon słupków i maskownic na półce
- qujot
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 450
- Rejestracja: 16 maja 2016, 21:09
- Imię: Krzysztof
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2013
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Rzeszów
Ja rozbierałem, i mniej więcej się zgadzają te miejsca. Warto zaopatrzyć się w ściągacze do tapicerki i podważać dokładnie w miejscach zaczepów bo np. te duże w półce ciężko wchodzą a ciągnąć całą półkę mogą się naderwać (od półki). Dodatkowo jak już będziesz miał rozebrane to polecam wygłuszyć półkę (przy samym bose bez modyfikacji suba poprawiło jakość) i między ruchome części wkleić jakieś pianki bo będzie potem brzęczeć (np. między słupkami a półką, a pod maskownice to już obowiązkowo).dzikson2 pisze:i czy rozbierał ktoś tylna półkę w sedanie ? Znalazłem na forum ogólny opis ale boje się ze coś urwę / popsuje . Gdzieś widziałem jak ktoś opisał jak to robić w a4/a5 z zaznaczeniem na zdjęciach miejsc podważania osłon słupków i maskownic na półce
- qujot
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 450
- Rejestracja: 16 maja 2016, 21:09
- Imię: Krzysztof
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2013
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Rzeszów
Jak masz roletę to jest dwie części, u siebie mam jedną całą osłonę i tylko odciągnąć trzeba. Masz linka do instrukcji z ELSY zobacz sobie co i jak -> Tylna półka Limo - Dropbox
- KKgg
- Moderator
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 gru 2018, 15:32
- Imię: Krzysiek
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2015
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 TDI 190KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Radom
Mam dwa pytania:
* Widzę że nie podłączyłeś nic do wejścia REM we wzmacniaczu. Czy on ma opcję automatycznego uruchamiania/wyłączania się przy włączaniu/wyłączaniu systemu audio samochodu?
* Czy masz może gdzieś STLe do wydruku tych półeczek? Jeśli tak to czy mógłbyś się nimi podzielić?
Ogólnie to gratuluję moda. Chyba też się skuszę.
* Widzę że nie podłączyłeś nic do wejścia REM we wzmacniaczu. Czy on ma opcję automatycznego uruchamiania/wyłączania się przy włączaniu/wyłączaniu systemu audio samochodu?
* Czy masz może gdzieś STLe do wydruku tych półeczek? Jeśli tak to czy mógłbyś się nimi podzielić?
Ogólnie to gratuluję moda. Chyba też się skuszę.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 42
- Rejestracja: 07 kwie 2019, 11:31
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Wzmacniacz włącza się automatycznie po wykryciu sygnału na wejściu (hi-input).KKgg pisze:Mam dwa pytania:
* Widzę że nie podłączyłeś nic do wejścia REM we wzmacniaczu. Czy on ma opcję automatycznego uruchamiania/wyłączania się przy włączaniu/wyłączaniu systemu audio samochodu?
* Czy masz może gdzieś STLe do wydruku tych półeczek? Jeśli tak to czy mógłbyś się nimi podzielić?
Ogólnie to gratuluję moda. Chyba też się skuszę.
Szablony 3D drukował mi kolega - załatwię pliki
- ralen
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 172
- Rejestracja: 16 kwie 2019, 14:54
- Imię: Łukasz
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2013
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0.TDI 177KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Multitronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Piaseczno
@Zlewozmywak
Nie grzeje Ci się wzmacniacz przy dłuższym łupaniu na 60% głośności ? Zrobiłem bardzo podobną modyfikację do Ciebie, tylko że ja mam BOSE.
Wzmacniacz High Input+Auto Remote umieściłem wewnątrz tej plastikowej ramy do której masz przymocowane półeczki. Nad nim zamontowany jest fabrycznie wzmacniacz bose.
Dziś jechałem do pracy i po 40 minutach mocniejszego łupania odłączyło mi suba Po odstaniu 2 godzin zaczął grać ponownie - wniosek? - zagotowałem wzmacniacz.
Być może GAIN jest za mocno rozkęcony ?
PS, ja zamiast skrzyni kupiłem głośnik 8" i zamontowałem go do puchy po głośniku BOSE, modyfikacja identyczna jak tutaj:
Nie grzeje Ci się wzmacniacz przy dłuższym łupaniu na 60% głośności ? Zrobiłem bardzo podobną modyfikację do Ciebie, tylko że ja mam BOSE.
Wzmacniacz High Input+Auto Remote umieściłem wewnątrz tej plastikowej ramy do której masz przymocowane półeczki. Nad nim zamontowany jest fabrycznie wzmacniacz bose.
Dziś jechałem do pracy i po 40 minutach mocniejszego łupania odłączyło mi suba Po odstaniu 2 godzin zaczął grać ponownie - wniosek? - zagotowałem wzmacniacz.
Być może GAIN jest za mocno rozkęcony ?
PS, ja zamiast skrzyni kupiłem głośnik 8" i zamontowałem go do puchy po głośniku BOSE, modyfikacja identyczna jak tutaj:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Było: A4 B6 =)
Jest A6 C7
Jest A6 C7
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga