FSI - benzyna i oktany
- A6 Forum - fassi1
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1905
- Rejestracja: 23 gru 2007, 21:28
- Imię: Forum Audi A6
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.6 ABC 150KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
Niestety kolego, wyzsza liczba oktanowa sprawia, ze paliwo jest mniej podatne na spalanie stukowe, a kazdy silniczek posiada czujniczki spalania stukowego... wiec ECU dba o to by nie doszlo do tego dobierajac mieszanke odpowiednia mieszanke paliwo-powietrzna.fassi1 pisze:Czy ktos tak na prawde wie co oznacza liczba oktanowa?
W czym 98 bedzie lepsze od 95 skoro silnik jest zaprojektowany pod 95?
Tak na prawde 98 dla silnika zaprojektowanego pod 95 to tylko placebo, no chyba ze ktos lubi przeplacac.
Juz pomijam tutaj fakt ze FSI to spalanie uwarstwionej mieszanki im lepsze paliwo tym lepsze osiagi. To tak z ogolnych roznic. Do tego np. w Niemczech, popularna 95 zwana super bleifrei zawiera do 5% biododatkow, ktorych nie zawiera ani SuperPlus 98 ani Aral cos tam 102.
Natomiast wspomniana 98 i 102 zawieraja dodatki czyszczace wtryski.
Natomiast wracajac do samego paliwa - i doswiadczen po ostatniej wizycie w Polsce, 95 ze statoila nie nadaje sie do niczego - tak mulowatego samochodu to nie mialem nigdy. Pomiedzy 95 z Statoila a 98 z Orlena jest taka przepasc... ze kazdy kto ma wiecej niz 100KM na pewno zauwazy roznice....
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 40
- Rejestracja: 10 maja 2012, 21:28
- Lokalizacja: Lublin
Wikipedia mówi
"Użycie w silniku o niskim stopniu sprężania paliwa wyżej-oktanowego niż wymaga tego producent nie powoduje wzrostu jego mocy, natomiast użycie paliwa o zbyt małej liczbie oktanowej dla danego silnika powoduje jego wyraźny spadek sprawności i może prowadzić też do jego uszkodzenia."
Kod: Zaznacz cały
http://pl.wikipedia.org/wiki/Liczba_oktanowa
A4 B6 Avant Quattro 3.0 ASN
Było
A6 C6 Avant Quattro 3.2 FSI
Było

- A6 Forum - fassi1
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1905
- Rejestracja: 23 gru 2007, 21:28
- Imię: Forum Audi A6
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.6 ABC 150KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
No juz bardziej wlasciwy kierunek ale to nie wszystko.
Silnik jak i ECU zaprojektowane pod 95 ma tak dobrane AFR jak i wyprzedzenie zaplonu, ze spalanie stukowe nie ma prawa wystapic, ale jak wiemy nowoczesne silniki maja czujniki spalania stukowego aby monitorowac to. Spalanie stukowe jesli juz wystapi to w sytuacjach gdy na prawde wyciskamy soki z silnika czyli WOT i wysokie obroty ale tylko w przypadku gdy parametry jak AFR, temperatura spalin i liczba oktanowa odbiegaja sporo od normy.
Jesli ktos leje 98 szczegolnie jezdzac calkowicie normalnie myslac ze sobie polepszy, to sie gleboko myli. Proponuje nie debatowac, tylko podpiac VAGa i pologowac stukowe jak i lambde bo wiekszosc nowszych VAGow juz ma szerokopasmowki i Ci ktorych silnika maja zalecane 95, porownac spalanie stukowe z 95 a potem z 98. Kolejna rzecza jest to, ze fabrycznie praktycznie wszystkie silniki benzynowe sa przelane, czyli temperatura spalin jest bezpiecznie niska i bezpieczna dla silnika az na wyrost co dodatkowo zabezpiecza silnik przed spalaniem stukowym, tak ze jeszcze raz wiecej oktanow nie oznacza lepiej jesli silnik jest zaprojektowany dla paliwa o nizszej liczbie oktanowej.
Silnik jak i ECU zaprojektowane pod 95 ma tak dobrane AFR jak i wyprzedzenie zaplonu, ze spalanie stukowe nie ma prawa wystapic, ale jak wiemy nowoczesne silniki maja czujniki spalania stukowego aby monitorowac to. Spalanie stukowe jesli juz wystapi to w sytuacjach gdy na prawde wyciskamy soki z silnika czyli WOT i wysokie obroty ale tylko w przypadku gdy parametry jak AFR, temperatura spalin i liczba oktanowa odbiegaja sporo od normy.
Jesli ktos leje 98 szczegolnie jezdzac calkowicie normalnie myslac ze sobie polepszy, to sie gleboko myli. Proponuje nie debatowac, tylko podpiac VAGa i pologowac stukowe jak i lambde bo wiekszosc nowszych VAGow juz ma szerokopasmowki i Ci ktorych silnika maja zalecane 95, porownac spalanie stukowe z 95 a potem z 98. Kolejna rzecza jest to, ze fabrycznie praktycznie wszystkie silniki benzynowe sa przelane, czyli temperatura spalin jest bezpiecznie niska i bezpieczna dla silnika az na wyrost co dodatkowo zabezpiecza silnik przed spalaniem stukowym, tak ze jeszcze raz wiecej oktanow nie oznacza lepiej jesli silnik jest zaprojektowany dla paliwa o nizszej liczbie oktanowej.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
W przypadku np. 3.2 FSI minimalnie mozna stosowac 92 ale jest w instrukcji zaznaczone ze moze to zmienic wlasciwosci pracy silnika.czerwony.eu pisze:Wikipedia mówi"Użycie w silniku o niskim stopniu sprężania paliwa wyżej-oktanowego niż wymaga tego producent nie powoduje wzrostu jego mocy, natomiast użycie paliwa o zbyt małej liczbie oktanowej dla danego silnika powoduje jego wyraźny spadek sprawności i może prowadzić też do jego uszkodzenia."Kod: Zaznacz cały
http://pl.wikipedia.org/wiki/Liczba_oktanowa
I tak jak wspominalem 95 w niemczech ma do 5% biododatkow, 98 ich nie posiada + ale posiada sporo innych dodatkow, a 102 posiada ich jeszcze wiecej, obie z tych benzyn maja za zadanie utrzymac koncowki wtryskow w najwyzszej czystosci i niedopuscic do ich skorodowania. Z dostepnych paliw jest np. jeszcze E10, ktora zawiera do 10% biododatkow. Jest to paliwo niezalecane do silnikow FSI z poczatkowego etapu produkcji (zatykanie wtryskow i ich korodowanie ze wzgledu na obecnosc etanolu).
Do tego jak dobrze pamietam FSI posiada wyzszy stopien sprezania w SPAM do silnikow bez bezposredniego wtrysku paliwa, ktore to tez pracuja na benzynie 95, wiec 98 w przypadku silnika FSI powinna byc lepsza. Silniki FSI na rynek amerykanski moga pracowac na paliwach mniej oktanowych (inna software silnika)
- A6 Forum - fassi1
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1905
- Rejestracja: 23 gru 2007, 21:28
- Imię: Forum Audi A6
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.6 ABC 150KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
Jeszcze raz napisze, lajemy paliwo takie do jakiego silnik zostal przystosowane, wiecej oktanow niczego nie polepszy. Prosze sobie potestowac stukowe, po za tym 3.2 FSI to nie jest silnik doladowany gdzie wlasnie stukowe moze wystapic duzo czesciej, silniki NA nie sa takie straszne jesli chodzi o stukowe w przypadku modow AFR i zaplonu.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
A ja jeszcze raz napisze, ze producent wypuszczajac pojazd w dajmy na to 2005 roku nie przewidzial, ze w 2010 ekoterrorysci wymusza na producentach paliw dodawanie bioetanolu do paliwa, dlatego stosowanie paliw premium powoduje, ze nie masz bioestrow, przez co masz wiecej paliwa w paliwie. Niby 5% to nie duzo, ale zawsze to 5%. I o ile masz paliwo mieszane w dolocie to nie ma problemu, ale w momencie kiedy masz paliwo wtryskiwane pod cisnieniem rzedu 100bar, w moim odczuciu ma to znaczenie (inaczej rozpadaja sie czasteczki).
To prawie jak z maslem, masz maslo, maslo i masmix. Przy czym jedno maslo zawiera 1% tluszczu pochodzenia roslinnego, drugie 10% a trzecie zawiera 30%. Przy czym jeszcze 10 lat temu maslo to bylo maslo i zawieralo sladowe ilosciu tluszczu pochodzenia roslinnego.
To prawie jak z maslem, masz maslo, maslo i masmix. Przy czym jedno maslo zawiera 1% tluszczu pochodzenia roslinnego, drugie 10% a trzecie zawiera 30%. Przy czym jeszcze 10 lat temu maslo to bylo maslo i zawieralo sladowe ilosciu tluszczu pochodzenia roslinnego.
- A6 Forum - fassi1
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1905
- Rejestracja: 23 gru 2007, 21:28
- Imię: Forum Audi A6
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.6 ABC 150KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
Poniewaz w dolocie mieszanie paliwa nastepuje przy wiele mniejszym cisnieniu i mozesz sobie tam wymieszac wszystko co tylko chcesz z tym powietrzem (ot chociazby dawkowac jeszcze methanol, stosowane przez niektorych freakow) czy z powietrzem mieszac gaz. Tutaj masz wtrysk paliwa bezposrednio w cylinder i do tego w uwarstwiony sposob. Sam chyba doskonale wiesz jak problematyczne dla gazowcow bylo FSI (ile czasu minelo nim pojawily sie jakies dzialajace instalacje). Dlatego w moim odczuciu stosowanie paliw z innym skladem, niz zalozyli projektanci/programisci (ksiegowi) moze zmniejszyc osiagi. Jasne - bedzie jezdzil, podejrzewam ze nawet i na 85, bo sterownik silnika posiada kilka mechanizmow ochronnych, tylko podejrzewam ze osiagi beda ograniczone przez tryb pracy sterownika.
Nie moge odnalezc tego linka (czytalem to ze 2 lata temu, chwile przed tym jak kupilem FSI), w ktorym byly informacje nt stosowania paliw z bioestrami z FSI/TFSI/TSI, ale z tego co pamietam to bylo, ze przy wyzszym cisnieniu nastepuje lepsze rozrywanie wiazan pomiedzy czasteczkami i wlasnie te oderwane czasteczki bioestrow w czyms tam przeszkadzaly, dlatego niezalecane jest stosowanie benzyny E10, dopuszczone jest stosowanie benzyny E5 ale mimowolnie zalecane jest korzystanie z benzyn bez E dodatkow >=98 w przypadku DE.
Nie moge odnalezc tego linka (czytalem to ze 2 lata temu, chwile przed tym jak kupilem FSI), w ktorym byly informacje nt stosowania paliw z bioestrami z FSI/TFSI/TSI, ale z tego co pamietam to bylo, ze przy wyzszym cisnieniu nastepuje lepsze rozrywanie wiazan pomiedzy czasteczkami i wlasnie te oderwane czasteczki bioestrow w czyms tam przeszkadzaly, dlatego niezalecane jest stosowanie benzyny E10, dopuszczone jest stosowanie benzyny E5 ale mimowolnie zalecane jest korzystanie z benzyn bez E dodatkow >=98 w przypadku DE.
- A6 Forum - fassi1
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1905
- Rejestracja: 23 gru 2007, 21:28
- Imię: Forum Audi A6
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.6 ABC 150KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
Ale liczba dodatkow w paliwie... przynajmniej w niemczech.... zwiazana jest z zawartoscia oktanow (95 E10, Super Bleifrei 95 E5, SuperPlus 98, SuperPlus 102... widze ze ta rozmowa nie zmierza do nikad... przypuszczenia... rozumiem, ze dla jaj wymyslono common rail'e i FSI i wtryskiwanie paliwa pod cisnieniami > 100bar... i bzdura jest ze kiepskiej jakosci paliwo niszczy wtryski, ze od etanolu/metanolu koroduja wtryski fsi i masa innych rzeczy.... no i najlepsze zawartosc bioestrow nie ma wplywu na wartosc ENERGETYCZNA paliwa. Same oktany to nie wszystko, liczy sie wartosc energetyczna paliwa - a to rozcienczone woda/bioestrami/innym syfem ma ja mniejsza - dlatego ten sam silnik ma rozne osiagi w zaleznosci od paliwa jakim jest zasilany - tudziez benzyna z 10% iloscia bioestrow, benzyna z zawartoscia 5% bioestrow, i benzyna bez bioestrow. To ze na stacji benzynowej na zadnym z dystrybutorow w PL nie ma informacji ile paliwo zawiera bioestrow to wynik braku koniecznosci umieszczania takiej informacji. Benzyna 95 ze statoila nawet nie pachnie jak typowa benzyna - przynajmniej ta ktora ja zatankowalem bedac w PL.fassi1 pisze:Wiekszosc co mowisz to jedynie przypuszczenia, zadnych konkretow bo sam niczego nie zaobserwowales albo diswiadczyles.
Po za tym nie jest miwa tylko o DE i dodatkach do paliw a jedynie o luczbie oktanowej.
Pozdrawiam
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
Skad Ty mozesz wiedziec cokolwiek o moich obserwacjach/odczuciach itp itd.?fassi1 pisze:Wiekszosc co mowisz to jedynie przypuszczenia, zadnych konkretow bo sam niczego nie zaobserwowales albo diswiadczyles.
Po za tym nie jest miwa tylko o DE i dodatkach do paliw a jedynie o luczbie oktanowej.
rozumiem, ze Tobie moze nie robic roznicy co zalejesz do zbiornika bo i tak jezdzisz na podtlenku LPG, a benzyny uzywasz co najwyzej do rozruchu. Tutaj zgoda, nie ma znaczenia na jakiej benzynie samochod sie odpala... rownie dobrze moze to byc 85 z ukrainskiej stacji. Ja natomiast wiem, jak jezdzi moje auto na niemieckim i polskim paliwie i wiem jak jezdzi moj samochod na 102 a jak jezdzi na 95. Najczesciej tankuje 98 bo dla mnie to jest najlepszy kompromis pomiedzy spalaniem / osiagami i cena.
A nizej taki o to opis na dystrybutorze od Aral 102 - co prawda jest do 100, ale pewnie na stronce ARAL'a mozna znalezc wiecej informacji, wyniki badan itp itd.
- Załączniki
-
- IMG-20140718-00252.jpg (128.32 KiB) Przejrzano 4496 razy
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 266
- Rejestracja: 27 lis 2012, 17:18
- Imię: Dawid
- Rocznik: 1992
- Moje auto: 100 C4
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0 115KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Warszawa
paliwo mając daną liczbę oktanową ma się tak samo zachowywać, dlatego są jeszcze inne dodatki do paliw i różne ich frakcje. I zazwyczaj, wraz ze wzrostem liczby oktanowej maleje wartość energetyczna paliwa, a więc i odrobine więcej auto może spalić. Jeśli chodzi o argumenty oktanów i gęstości paliwa, jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Większa ilość oktanów też nie powinna negatywnie wpływać na silnik ponieważ zapłon następuje od iskry. większą ilość oktanów stosuje się przy wysilonych silnikach.rafal_m pisze:A ja jeszcze raz napisze, ze producent wypuszczajac pojazd w dajmy na to 2005 roku nie przewidzial, ze w 2010 ekoterrorysci wymusza na producentach paliw dodawanie bioetanolu do paliwa, dlatego stosowanie paliw premium powoduje, ze nie masz bioestrow, przez co masz wiecej paliwa w paliwie. Niby 5% to nie duzo, ale zawsze to 5%. I o ile masz paliwo mieszane w dolocie to nie ma problemu, ale w momencie kiedy masz paliwo wtryskiwane pod cisnieniem rzedu 100bar, w moim odczuciu ma to znaczenie (inaczej rozpadaja sie czasteczki).