[Tip+Q] Jak powinien działać.
[Tip+Q] Jak powinien działać.
Cześć.
Od kilku tygodni jestem posiadaczem A6 jak na profilu. To moje pierwsze auto z Tiptronic i chciałbym dowiedzieć się czy tak ma być. Auto ma 170 tys nalotu i kupiłem je od kolegi który jest pierwszym właścicielem. Samochód nigdy nie miał zmienianego oleju w skrzyni biegów. Auto zmienia biegi w wyczuwalny sposób. Czasem robi to zupełnie niezauważalne, ale często po prostu czuć lekkie szarpnięcie. Jest bardzo lekkie ale nie patrząc na deskę wiem kiedy wszedł wyższy lub niższy bieg. Dodatkowo podczas zmiany z P na inny bieg czasem słuchać ciche stuknięcie i delikatne drgnęcie auta. Podczas wyprzedzania z gazem w podłodze (z kickdown), gdy silnik jest na wysokich obrotach i czasem muszę szybko schować się za jakiś samochód i szybko puszczam gaz to samochód gwałtowne szarpie zmieniając bieg np. z 4 na 5 (schodząc np. z 5.5 tys na 4 tys bez wcisniętego gazu). Dalsza zmiana na 6 (która następuje powiedzmy sekundę po zmianie 4-5 i powiedzmy spadają obroty z 4 na 3.5 tys) jest zupełnie niewyczuwalna. Jeśli nie muszę gwałtownie schamować auta i trzymam gaz (nawet tak lekko, że auto zwalnia) zmiana biegów 4-5-6 jest wyczuwalna, ale nie ma żadnych gwałtownych szarpnięć. Czy to normalne zachowanie tiptronic? Czy mam duży problem?
Od kilku tygodni jestem posiadaczem A6 jak na profilu. To moje pierwsze auto z Tiptronic i chciałbym dowiedzieć się czy tak ma być. Auto ma 170 tys nalotu i kupiłem je od kolegi który jest pierwszym właścicielem. Samochód nigdy nie miał zmienianego oleju w skrzyni biegów. Auto zmienia biegi w wyczuwalny sposób. Czasem robi to zupełnie niezauważalne, ale często po prostu czuć lekkie szarpnięcie. Jest bardzo lekkie ale nie patrząc na deskę wiem kiedy wszedł wyższy lub niższy bieg. Dodatkowo podczas zmiany z P na inny bieg czasem słuchać ciche stuknięcie i delikatne drgnęcie auta. Podczas wyprzedzania z gazem w podłodze (z kickdown), gdy silnik jest na wysokich obrotach i czasem muszę szybko schować się za jakiś samochód i szybko puszczam gaz to samochód gwałtowne szarpie zmieniając bieg np. z 4 na 5 (schodząc np. z 5.5 tys na 4 tys bez wcisniętego gazu). Dalsza zmiana na 6 (która następuje powiedzmy sekundę po zmianie 4-5 i powiedzmy spadają obroty z 4 na 3.5 tys) jest zupełnie niewyczuwalna. Jeśli nie muszę gwałtownie schamować auta i trzymam gaz (nawet tak lekko, że auto zwalnia) zmiana biegów 4-5-6 jest wyczuwalna, ale nie ma żadnych gwałtownych szarpnięć. Czy to normalne zachowanie tiptronic? Czy mam duży problem?
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Przy tak niskim przebiegu wymiana oleju na 95% rozwiąże Twoje problemy
. Wymień olej statycznie z filtrem i powinno być
. Oczywiście zalej oryginałem, czyli ZF Lifeguard Fluid 6
. Teoretycznie przy tiptronicu zmiana jest delikatnie wyczuwalna oraz widać ją po obrotomierzu. Jedynie przy zimnym oleju mogą dziać się dziwne rzeczy (przeciąganie biegów, szarpnięcia, uderzenia), ale po rozgrzaniu powinno być już dobrze. Kolejne wymiany rób co 60 tysięcy km.


![:] :]](https://a6klub.pl/images/smilies/kwadr.gif)
Co znaczy przeciąganie w Tiptronic? Zmiany są lekko wyczuwalne, ale na prawdę lekko je czuć. Zmienię olej statycznie i zobaczę co wyjdzie. Czyli mam rozumieć, że te zachowanie jest w miarę ok i nie ma się co martwić? Nawet lekkie drgniecie auta podczas zmiany biegu z P na inny?
PS. Znacie jakieś godne polecenia miejsce w Poznaniu gdzie dobrze zmienią mi olej?
PS. Znacie jakieś godne polecenia miejsce w Poznaniu gdzie dobrze zmienią mi olej?
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Przeciąganie oznacza, że bieg jest przełączany później niż powinien, czyli przykładowo zamiast 2 tysięcy obrotów wyższy bieg jest zapinany przy 2,5 tysiącach. W opisie masz Lublin, ale jeśli chcesz Poznań (moje okolice
), to polecam Teo Motors w Swadzimiu k. Poznania. W tym serwisie wymieniam olej w swojej skrzyni. Szef jest specyficzny, ale ogólnie jest wszystko
. Za wymianę płacę 900 zł netto, ale za Fluid 8. Fluid 6 jest tańszy
. Gdy zadzwonisz do nich i umówisz się, to właściciel weźmie Ciebie i auto na jazdę próbną. Sama wymiana trwa może z 30 minut
. Wszystkie części mają na miejscu, więc nie ma problemu z zamawianiem i czekaniem itd. Całą wymianę możesz obserwować z piętra, ale tak prawie nic nie widać, bo siedzą pod autem
.
Wszystko jest w porządku u Ciebie, oprócz tych mocniej wyczuwalnych zmian biegów. Zmiana z P na D zawsze będzie odczuwalna, bo musi się zapiąć pierwszy bieg i tylko hamulec powstrzymuje auto od jazdy.





Wszystko jest w porządku u Ciebie, oprócz tych mocniej wyczuwalnych zmian biegów. Zmiana z P na D zawsze będzie odczuwalna, bo musi się zapiąć pierwszy bieg i tylko hamulec powstrzymuje auto od jazdy.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 8
- Rejestracja: 31 paź 2017, 23:01
- Lokalizacja: Łęczna
Może dla części z was moje pytanie wyda się głupie, ale to mój pierwszy automat. Wcześniej wyznawałem tylko manual. Powiedzcie mi proszę na którym biegu mogę włączyć silnik i wysiąść z samochodu żeby np. poskrobać szyby lub po prostu zostawić auto na podjeździe żeby się nagrzało. Jeśli ktoś ma dodatkowo jakiś dobry poradnik jak jeździć automatem i jak o to dbać również będę wdzięczny.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Jazda do przodu i do tyłu nie powinna stwarzać problemu, ponieważ dajesz D lub R i puszczasz hamulec, a auto zaczyna się toczyć. Gdy podjeżdżasz np. w korku, który jest taki pełzający (jazda, zatrzymanie na minutę, jazda, zatrzymanie na pół minuty, itd.), to trzymasz cały czas nogę na hamulcu i zostawiasz na D, a temu z tyłu dajesz po oczach światłami stopu
. Gdy zatrzymujesz się na dłużej (ponad kilka minut) np. w długim korku, przed przejazdem kolejowym, to możesz przełączyć skrzynię na P, ponieważ po co męczyć nogę
. Luzu, czyli trybu N nie używa sie prawie wcale, ale jest przydatny np. przy cofnięciu auta, gdy za mocno podjedziemy pod krawężnik na parkingu. Dajemy na chwilę na luz, a auto ładnie stoczy się i opony nie będą zgniecione. Pytałeś się o skrobanie, to najlepiej zostawić skrzynię na P
. Pamiętaj, aby nie zostawiać na P, gdy auto stoi np. pod górkę, ponieważ wtedy bardzo mocno obciążasz skrzynię, która musi utrzymać prawie 2 tony, aby nie zjechało
. Gdy jedziesz na D i chcesz się zatrzymać na górce, to najpierw zaciągasz ręczny, a dopiero potem dajesz skrzynię na P. Potem przy ruszaniu dajesz D lub R, spuszczasz ręczny oraz ściągasz nogę z hamulca. Tryb S można włączać w każdej chwili, gdy mamy włączony tryb D. Nie trzeba się zatrzymywać. Jest to taki tryb sportowy, który zmienia ustawienia skrzyni, która utrzymuje wyższe obroty. Przełączanie z R na D i na odwrót powinno nastąpić z chwilowym zatrzymaniem (wystarczy sekunda). Co jeszcze
. Na zimnym lepiej nie katować skrzyni, bo mocniej się zużywa, ale to chyba oczywiste. Zgasić silnik można na każdym biegu, ale odpalić tylko na P i N. Z tym wyjątkiem, że tylko na P można wyciągnąć kluczyk
.
Jeśli chodzi o dbanie, to wystarczy regularna wymiana oleju
.






Jeśli chodzi o dbanie, to wystarczy regularna wymiana oleju

Dzięki wielkie za instrukcję. Bardzo mi pomogłeś. Raz odpaliłem auto na D przez przypadek. Srzynia działa normalnie. Czy mogłem ją jakoś uszkodzić, czy jednorazowy incydent jej nie zaszkodził, jeśli póki co działa ok?
A jak używać opcji +/-? Trzeba klikać guzik na skrzyni biegów czy po prostu delikatnie popychać w kierunku wybranego biegu. Podczas zmiany zawsze klikam guzik na skrzyni jeśli chce przełączyć z P na inny bieg (R, N, D itp.). Opcji +/- nie używałem.
A jak używać opcji +/-? Trzeba klikać guzik na skrzyni biegów czy po prostu delikatnie popychać w kierunku wybranego biegu. Podczas zmiany zawsze klikam guzik na skrzyni jeśli chce przełączyć z P na inny bieg (R, N, D itp.). Opcji +/- nie używałem.
Ostatnio zmieniony 24 lis 2017, 22:36 przez COrel1308, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Jednorazowe odpalenie na D jej nie zaszkodzi. U siebie chyba z kilka razy zgasiłem na D i jeździ
.
Jeśli lewarek nie chce się poruszyć, to trzeba nacisnąć blokadę na jego boku. Zmianę w tryb manualny wykonujesz przesuwając lewarek w prawo i nie trzeba nic naciskać. Później go tylko popychasz przód/tył, a jak chcesz wrócić na D, to go przesuwasz w lewo
.

Jeśli lewarek nie chce się poruszyć, to trzeba nacisnąć blokadę na jego boku. Zmianę w tryb manualny wykonujesz przesuwając lewarek w prawo i nie trzeba nic naciskać. Później go tylko popychasz przód/tył, a jak chcesz wrócić na D, to go przesuwasz w lewo

Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez mat1324, łącznie zmieniany 3 razy.
Ok. Dzięki śliczne. Jutro jadę w trasę to się pouczę obsługi automatu
. Całe żebyście używałem manuala i nie mam bladego pojęcia o prawidłowej jedzie automatem. Jedynej D lub R i koniec 


Ostatnio zmieniony 24 lis 2017, 22:42 przez COrel1308, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Przykładowo jedziesz 100 km/h na 6 biegu w trybie D i chcesz sie pobawić, więc przesuwasz lewarek w prawo i redukujesz bieg przesuwając lewarek do tyłu. Gdy chcesz wrócić z powrotem na D, to nie musisz znowu zmieniać biegu na wyższy, tylko przesuwasz w lewo i wracasz na D. Skrzynia sama zmieni sobie z powrotem na 6 bieg
.
Nie próbuj czasami wrzucać R, gdy jedziesz na D, bo może się to źle skończyć
. Jeśli nie jeździłeś jeszcze automatem, to trzymaj lewą nogę przy fotelu, ponieważ w sytuacji awaryjnego hamowania możesz mieć odruch naciśnięcia sprzęgła, którego nie ma i jest szansa, że trafisz na hamulec, a wtedy to możesz szukać dobrego dentysty
.

Nie próbuj czasami wrzucać R, gdy jedziesz na D, bo może się to źle skończyć


Ostatnio zmieniony 24 lis 2017, 22:47 przez mat1324, łącznie zmieniany 1 raz.
Sam guzik na boku lewarka służy właśnie do zmiany biegów? Bez niego nie należy zmieniać biegów pomiędzy PNRDS jeśli dobierze rozumiem?
Co do lewej nogi to akurat łatwo mi przyszło. Wcześniej dużo miałem do czynienia z Renault Twizzy i się przyzwyczaiłem.
Co do lewej nogi to akurat łatwo mi przyszło. Wcześniej dużo miałem do czynienia z Renault Twizzy i się przyzwyczaiłem.
Ostatnio zmieniony 24 lis 2017, 22:50 przez COrel1308, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 15142
- Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
- Imię: Mateusz
- Rocznik: 2011
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Nowy Tomyśl
- Kontakt:
Jest to rodzaj blokady, aby nie można było od tak zmienić pozycji lewarka. Jeśli mimo naciśnięcia tego przycisku lewarek nie chce ruszyć, to trzeba go dodatkowo odblokować naciskając hamulec. Jak dotkniesz ręką lewarka i naciśniesz hamulec, to poczujesz jak jest odblokowywany
.
Ogólnie najlepiej zmieniać zawsze z przyciskiem, ale np. z N na D i na odwrót wystarczy tylko popchnąć lewarek, ale to jeszcze odkryjesz
.

Ogólnie najlepiej zmieniać zawsze z przyciskiem, ale np. z N na D i na odwrót wystarczy tylko popchnąć lewarek, ale to jeszcze odkryjesz

Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez mat1324, łącznie zmieniany 2 razy.