Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive

[ MANUAL] Wymiana skrzyni DHW - silnik AEB 1.8T 150km

Układ napędowy i skrzynie biegów
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
mbudzio
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 53
Rejestracja: 07 cze 2010, 20:14
Lokalizacja: Dolnośląskie

[ MANUAL] Wymiana skrzyni DHW - silnik AEB 1.8T 150km

Post autor: mbudzio » 19 mar 2017, 14:17

Witam

Poszukuję manualnej skrzyni 6-biegowej, która będzie pasować do silnika AEB 1.8T 97r

Czy ktoś z was zmieniał skrzynie w AEB, jaka skrzynia pasuje do tego silnika?
Jak wygląda sytuacja z mocowaniem skrzyni, łapy, poduszki, mocowania?
Czy półosie pasują?

Głównym powodem wymiany skrzyni są luzy na dyferencjale i brak 6 biegu. Nie długo zamierzam zrobić mały chip, więc przyda się jeszcze jeden bieg.

Może ktoś z was przerabiał skrzynie DHW i wydłużał biegi?

Ziomek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 839
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:44
Imię: Andrzej
Rocznik: 1998
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T ANB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Mielec

Post autor: Ziomek » 19 mar 2017, 14:47

Z tego co pamiętam to taka zmiana raczej nic nie da-ze względu na małą różnicę w przełożeniach 5g-6g. Może diesel ale jak będzie wyglądała jazda w mieście?

vojciechowsky
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 55
Rejestracja: 08 mar 2015, 13:47
Imię: Wojtek
Rocznik: 1997
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T AEB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: vojciechowsky » 20 mar 2017, 21:57

Z ciekawości i pogłębienia wiedzy kiedyś czytałem o takich zamianach skrzyni 5b na 6b i nic to w benzynie nie daje - prawie nie będziesz używał 1biegu - jak w dostawczakach, jedynie przy pełnym załadunku coś to polepszy :) <luzik> oraz przełożenia 5 i 6biegu są minimalne, jak pisze 'Ziomek' :)

Awatar użytkownika
mbudzio
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 53
Rejestracja: 07 cze 2010, 20:14
Lokalizacja: Dolnośląskie

Post autor: mbudzio » 22 mar 2017, 13:43

Rozmawiałem z jednym facetem zajmującym się regeneracją skrzyń. Podobno skrzynie 3-cześciowe mają możliwość wstawienia 6b, w 2-częściowych nie ma na to miejsca.
przełożenia 5 i 6biegu są minimalne
Pytanie jak bardzo minimalne.

Nie chce na siłę pchać się w koszty związane z wymianą skrzyni, ale między regeneracją mojej a kupnem regenerowanej 6b jest 600zł różnicy (oczywiście z przełożeniem). Jeśli to ma nic nie dać, to bez sensu jest ją wymieniać, choć wolałbym na trasie przy 120-140km/h mieć ok 2000obr, a nie 3000obr

Ziomek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 839
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:44
Imię: Andrzej
Rocznik: 1998
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T ANB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Mielec

Post autor: Ziomek » 22 mar 2017, 21:10

mbudzio pisze:choć wolałbym na trasie przy 120-140km/h mieć ok 2000obr, a nie 3000obr
takiej różnicy nie będzie, jedyne co Cię by uratowało to multilotek ale w tą stronę nikt chyba nie idzie, z tego co pamiętam w zależności od skrzyni to chyba najdłuższa skrzynia była w 2.8 ale w Q

Awatar użytkownika
mbudzio
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 53
Rejestracja: 07 cze 2010, 20:14
Lokalizacja: Dolnośląskie

Post autor: mbudzio » 23 mar 2017, 08:15

Dzięki za podpowiedz, podzwonię jeszcze po serwisach zajmujących się regeneracją i podpytam. A co do skrzyni najprawdopodobniej zostanie regeneracja tej którą aktualnie posiadam. Zawsze to trochę taniej, a przy okazji wymienię wszystkie przeguby, bo założę się że są na nich już spore luzy <cwaniak>

Ziomek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 839
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:44
Imię: Andrzej
Rocznik: 1998
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T ANB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Mielec

Post autor: Ziomek » 23 mar 2017, 22:06

Nie kupuj ruville, o ile przeguby może i by wytrzymały tak guma po pół roku rozsypała się mi w rękach.

Awatar użytkownika
mbudzio
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 53
Rejestracja: 07 cze 2010, 20:14
Lokalizacja: Dolnośląskie

Post autor: mbudzio » 17 wrz 2017, 13:07

Skrzynia po sprawdzeniu, wymienione:

- łożysko kulowe, w korpusie od strony sprzęgła (ślady zużycia)
- łożysko igiełkowe stożkowe, na wałku napędowym (ślady zużycia)
- simering wybieraka (ciekło)

do tego wymieniłem:

- 2 przeguby wewnętrzne (pisałem o tym tutaj: aeb-18-150-km-szarpniecie-silnikiem-prz ... t65996.htm)
- łożysko oporowe (profilaktycznie)
- siłownik wysprzedający pod pedałem (skrzypiący pedał sprzęgła)
- siłownik wysprzedający na skrzyni (profilaktycznie)
Ziomek pisze:Nie kupuj ruville, o ile przeguby może i by wytrzymały tak guma po pół roku rozsypała się mi w rękach.
Kupiłem, nie poniosło mnie żeby dawać za lobro 260zł/szt. Zobaczymy ile wytrzymają osłony, wyglądają całkiem dobrze :)

Jeśli chodzi o skrzynie, to mniej hałasuje przy przy ok 3000obr na 5 biegu, zlikwidowany wyciek i przy okazji wymieniony olej. Teraz mam pewność że po dodaniu mocy się nie rozsypie i że nie ma wyrobionego dyferencjału.

Kolejny etap przygotowania pod chipsa zaliczony :)


Niestety jest jedno "ale" po wymianie simeringu ciężko chodzą biegi, tym bardziej że pod spodem mam wyrobiony łącznik wybieraka biegów i gniazdo kuliste do którego niestety nie ma "zestawu naprawczego", ale o tym tutaj - -manual-regeneracja-naprawa-luzow-uklad ... t90261.htm

Ziomek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 839
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:44
Imię: Andrzej
Rocznik: 1998
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T ANB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Mielec

Post autor: Ziomek » 17 wrz 2017, 16:16

mbudzio pisze:Zobaczymy ile wytrzymają osłony, wyglądają całkiem dobrze
Same gumy lobro 30zł/szt.

Awatar użytkownika
repek92
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2524
Rejestracja: 23 lip 2013, 23:55
Imię: Marcin
Rocznik: 2003
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Jelenia Góra

Post autor: repek92 » 17 wrz 2017, 22:31

Dokładnie gumy LOBRO są tanie i do tego bardzo dobre stosowane na pierwszy montaż do siebie kiedyś założyłem inne bo LOBRO nie było po nie całym roku guma spękana. I osłony do wymiany szkoda przegubów przez zakładanie byle jakich osłon
Lektorzy, nagrania: multifonika.net

Awatar użytkownika
mbudzio
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 53
Rejestracja: 07 cze 2010, 20:14
Lokalizacja: Dolnośląskie

Post autor: mbudzio » 28 lis 2017, 14:33

Często sprawdzam samochód od dołu, najwyżej się wymieni.
Dzięki za opinie, będę sprawdzał! ;)

Tak mi się jeszcze przypomniało, że jak kupiłem samochód, to musiałem wymienić prawą zew. osłonę przegubu. Była oryginalna, ze znakami Audi i wybitym rocznikiem 97r <lol> <okok>

[ Dodano: 2017-10-18, 08:02 ]
mbudzio pisze: Niestety jest jedno "ale" po wymianie simeringu ciężko chodzą biegi...
Nie wymieniajcie simeringu na zamiennik, jest minimalnie za ciasny, mimo tego że został dobrany do danej średnicy wałka. Wymieniłem jeszcze raz na oryginalny i różnica jest kolosalna (ok. 35zł ASO). Najprawdopodobniej dla tego, że oryginalny posiada 2 kołnierze zbierające olej, a zamiennik trze całą wewnętrzną powierzchnią.

Obrazek

Niestety, dalej mam problem z ciężko wchodzącymi biegami na postoju. Mam jeszcze luz na kasecie, choć nie chce mi się wierzyć żeby to było przyczyną blokowania lewarka (blokuje się w połowie biegu, czasem go dopchniesz, czasem trzeba zmienić bieg jeszcze raz). Musi być coś jeszcze ze skrzynią, wrócę do serwisu i zobaczymy.

Mam takie wrażenie, jakbym nie mógł zazębić trybów synchronizatorem (1,2 i wsteczny). Tylko że nic nie zgrzyta, ani nie stuka, może jest problem z pierścieniami synchronizatorów (element 8 i 26 - DHW - wałek napędowy)?

DHW - wałek przełączania
--
Obrazek

DHW - wałek napędowy
--
Obrazek

DHW - wałek napędowy2
--
Obrazek

[ Dodano: 2017-11-28, 14:33 ]
mbudzio pisze: Teraz mam pewność że po dodaniu mocy się nie rozsypie i że nie ma wyrobionego dyferencjału.
Wróciłem do serwisu jeszcze raz, problem - ciężko wchodzące biegi. Skrzynia została sprawdzona jeszcze raz i szkoda że dopiero teraz ktoś to zauważył... Wyrobiony wałek atakujący. Widać też ślady zużycia na zębach koła talerzowego. Szkoda że dopiero teraz to zauważyli, bo wymieniłem 2 łożyska...

Tutaj ładnie widać jaka jest różnica grubości zębów na początku i końcu, prawie połowa.
Najprawdopodobniej właśnie tutaj mam luz, przez który pojawiają się szarpnięcia przy dodawaniu i odpuszczaniu gazu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nie ma sensu już nawet sprawdzać czemu biegi ciężko wchodzą, skrzynia do wymiany.


Wracając do tematu, znalazłem wypowiedz jednego gościa na forum A4-klub.pl
1.8T AEB jaka skrzynia 6-biegowa podchodzi?

Poszukaj skrzyni DQS od 2.5 tdi. Pierwsze 3 biegi fajne krótkie, 4,5 trasa do 110 kmh, powyżej 6 i ekonomicznie lecisz- przy 160 kmh jest 3000 obrotów/min. Do wymiany albo przerobienia będą sanki i wybierka biegów, jeżeli AEB ma małe przeguby to jeszcze półosie z przegubami i zwrotnice.
Takie rozwiązanie by mi pasowało, ktoś może wie coś więcej na ten temat?

Ziomek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 839
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:44
Imię: Andrzej
Rocznik: 1998
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T ANB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Mielec

Post autor: Ziomek » 28 lis 2017, 19:57

Wszytko fajnie w teorii, jak piszą na a4 to w 1.8T w a6 też to siądzie. Ale mimo wszystko wypadało by się przejechać takim przeszczepem żeby nie było później że źle się jeździ w mieście. Chociaż można momentu do 1.8T dowalić i pewnie pojedzie lepiej niż to 2.5tdi.

Awatar użytkownika
mbudzio
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 53
Rejestracja: 07 cze 2010, 20:14
Lokalizacja: Dolnośląskie

Post autor: mbudzio » 29 lis 2017, 12:33

Ziomek pisze:Wszytko fajnie w teorii, jak piszą na a4 to w 1.8T w a6 też to siądzie. Ale mimo wszystko wypadało by się przejechać takim przeszczepem żeby nie było później że źle się jeździ w mieście.
I tu masz rację, nie lubię nic zgadywać, więc postarałem się to przeliczyć i porównać do skrzyni DHW którą mam (a w zasadzie to miałem...)
Ziomek pisze: Chociaż można momentu do 1.8T dowalić i pewnie pojedzie lepiej niż to 2.5tdi.
W przyszłym roku i tak mam zamiar zrobić program do niego, to na pewno momentu podniosą.

Ilość zębów i przełożenia w skrzyni DHW

Główne: z=37/10 (3,7)

Bieg 1: z=35/10 (3,5)
Bieg 2: z=36/17 (2,11)
Bieg 3: z=39/30 (1,3)
Bieg 4: z=35/34 (1,02)
Bieg 5: z=31/38 (0,81)

Ilość zębów i przełożenia w skrzyni DQS

Główne: z=37/10 (3,87)

Bieg 1: z=28/8 (3,5)
Bieg 2: z=34/18 (1,88)
Bieg 3: z=32/26 (1,23)
Bieg 4: z=27/31 (0,87)
Bieg 5: z=26/39 (0,66)
Bieg 6: z=23/41 (0,56)

A tutaj znalazłem taką fajną stronkę z kalkulatorem prędkości :) - http://busomania.pl/calculator/pl/

Prędkości dla skrzyni DHW

Obroty Bieg 1 Bieg 2 Bieg 3 Bieg 4 Bieg 5
1000 rpm 9.22 km/h 15.29 km/h 24.82 km/h 31.64 km/h 39.84 km/h
1500 rpm 13.83 km/h 22.94 km/h 37.23 km/h 47.46 km/h 59.76 km/h
2000 rpm 18.44 km/h 30.59 km/h 49.65 km/h 63.28 km/h 79.68 km/h
2500 rpm 23.05 km/h 38.23 km/h 62.06 km/h 79.09 km/h 99.60 km/h
3000 rpm 27.66 km/h 45.88 km/h 74.47 km/h 94.91 km/h 119.52 km/h
3500 rpm 32.27 km/h 53.53 km/h 86.88 km/h 110.73 km/h 139.44 km/h
4000 rpm 36.88 km/h 61.18 km/h 99.29 km/h 126.55 km/h 159.36 km/h
4500 rpm 41.49 km/h 68.82 km/h 111.70 km/h 142.37 km/h 179.28 km/h
5000 rpm 46.10 km/h 76.47 km/h 124.12 km/h 158.19 km/h 199.20 km/h
5500 rpm 50.71 km/h 84.12 km/h 136.53 km/h 174.01 km/h 219.12 km/h
6000 rpm 55.32 km/h 91.76 km/h 148.94 km/h 189.83 km/h 239.04 km/h
6500 rpm 59.93 km/h 99.41 km/h 161.35 km/h 205.64 km/h 258.96 km/h

Prędkości dla skrzyni DQS

Obroty Bieg 1 Bieg 2 Bieg 3 Bieg 4 Bieg 5 Bieg 6
1000 rpm 8.82 km/h 16.41 km/h 25.08 km/h 35.46 km/h 46.75 km/h 55.09 km/h
1500 rpm 13.22 km/h 24.62 km/h 37.63 km/h 53.19 km/h 70.12 km/h 82.64 km/h
2000 rpm 17.63 km/h 32.82 km/h 50.17 km/h 70.93 km/h 93.49 km/h 110.19 km/h
2500 rpm 22.04 km/h 41.03 km/h 62.71 km/h 88.66 km/h 116.87 km/h 137.74 km/h
3000 rpm 26.45 km/h 49.23 km/h 75.25 km/h 106.39 km/h 140.24 km/h 165.28 km/h
3500 rpm 30.85 km/h 57.44 km/h 87.79 km/h 124.12 km/h 163.61 km/h 192.83 km/h
4000 rpm 35.26 km/h 65.64 km/h 100.33 km/h 141.85 km/h 186.99 km/h 220.38 km/h
4500 rpm 39.67 km/h 73.85 km/h 112.88 km/h 159.58 km/h 210.36 km/h 247.92 km/h
5000 rpm 44.08 km/h 82.06 km/h 125.42 km/h 177.31 km/h 233.73 km/h 275.47 km/h
5500 rpm 48.48 km/h 90.26 km/h 137.96 km/h 195.05 km/h 257.11 km/h 303.02 km/h
6000 rpm 52.89 km/h 98.47 km/h 150.50 km/h 212.78 km/h 280.48 km/h 330.56 km/h
6500 rpm 57.30 km/h 106.67 km/h 163.04 km/h 230.51 km/h 303.85 km/h 358.11 km/h

Kalkulacja w obu przypadkach dla opon 205/55/16

Jak widać pierwsze 3 biegi nie różnią się zbyt dużo, a dopiero od 4 biegu zaczynają się dłuższe przełożenia. Najmocniejszy silnik 2.5TDI 180KM ma 370Nm. Porównując do mojej aktualnej mocy silnika 165KM 229Nm (hamownia), to silnik 2.5TDI 155KM ma 310Nm. W takiej konfiguracji, będę miał wolniejszą reakcje na dodanie gazu od 4 biegu. Później się trochę podciągnie parametry po programie i powinno być ok :)

Jeśli się gdzieś pomyliłem lub źle coś podstawiłem / wyliczyłem, to proszę o poprawę <okok>

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl