Moim zdaniem skrzynia (w sumie jej sterownik) widzi że silnik osiąga moment obrotowy na tyle wysoki że da radę "uciągnąć' na wyższym biegu i go przerzuca (w takim dużym uproszczeniu bo wiadomo że wiele zależy od położenia pedału gazu , pod górkę/z górki i wielu innych czynników .
I teraz moje rozważania - czy tam jest jakiś czujnik momentu obrotowego

czy np sterownik wie tylko że np przy 1900 obr silnik generuje np 130 Nm

jeśli jest czujnik to np może szwankować a jeśli jest to zaprogramowane na sztywno to MOŻE świadczyć o niedomaganiu silnika
To że dzieje się to losowo RACZEJ świadczy o ew czujniku
Jeśli on gdzieś jest to MOŻLIWE że da się to gdzieś odczytać VCDSem

generalnie byłby to ciekawy parametr przy próbach strojenia gazu czy ew poszukiwań niesprawności silnika
Czy jest tak ja myślę czy działa to w zupełnie inny sposób
