Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

[ MANUAL+Q] Audi A6 C5 2.4 165KM Quattro 1997r QUATTRO EDS E

Układ napędowy i skrzynie biegów
ODPOWIEDZ
Pawel_7

[ MANUAL+Q] Audi A6 C5 2.4 165KM Quattro 1997r QUATTRO EDS E

Post autor: Pawel_7 » 12 lut 2015, 09:12

Witam.
Posiadam Audi A6 C5, Silnik 2.4 165KM, Rok 1997r.
Mam napęd Quattro oraz system EDS i ABS (kod wyposażenia: 1AH)





Po przeczytanie wielu postów doszedłem do wniosków:

1) Mam Quattro, EDS i ABS, a nie mam ESP i ASR.

2) Quattro działa cały czas i powoduje, że podczas jazdy po łukach/zakrętach Torsen przekazuje mniejszą siłę napędową na oś o mniejszej przyczepności.


3) EDS działa do 80km/h (bez Quattro do 40km/h) i powoduje wyłączenie działania mechanizmu różnicowego, wyhamowujący nadmiernie obracające się koło.
Każde auto ma mechanizm różnicowy potrzebny np. podczas jazdy po łuku bo wewnętrzne koło musi mieć mniejsze obroty niż zewnętrze. Ale gdy np. jedno koło znajdzie się na lodzie, a drugie na asfalcie to bez EDS nie ruszymy z miejsca, bo poruszy się tylko koło na lodzie, bo siła napędowa ma tendencje do wyszukiwania najmniejszego oporu.


4) ABS to system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania.

5) EDS i ABS można wyłączyć tylko przez wyjęcie bezpiecznika.

6) ESP to system wyhamowujący odpowiednie koło podczas wpadnięcia auta w poślizg, przez co system zapobiega np. zarzucaniu samochodu na ostrym zakręcie.

7) ASR powoduje, że podczas gdy koła ślizgają się w miejscu, system redukuje liczbę obrotów silnika dopasowując siłę napędu do nawierzchni.

8) ASR różni się tym o EDS, że redukuje obroty silnika, a EDS hamuje koła poprzez ABS.

9) Istnieją Audi mające Quattro nie mające elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS tylko mechaniczne blokada - są to stare modele Audi 80, 100 itp.




Bardzo proszę o potwierdzenie lub poprawienie moich wniosków. Jeśli moje wnioski są prawidłowe to proszę o odpowiedzi na poniższe pytania:

A) Podczas wchodzenia w zakręt 90' na drugim biegu, bardzo mocno zarzuca mi tył auta.
Dlaczego? Czy to przez to, że mam Quattro a nie mam ESP?

B) Co ciekawe jeśli dodam wtedy mocno gazu to auto łapie przyczepności i wychodzi z poślizgu :)
Tak ma być?

C) Nigdy jeszcze nie udało mi się ruszyć buksując/piszcząc kołami. Dlaczego? czy przez to, że mam za mało mocy czy przez EDS?

D) Łatwo wjeżdżam na oblodzoną górę. To zasługa Quattro? czy jednak zasługa EDS?

E) EDS i ASR to działają podobnie. Czy można mieć więc i EDS i ASR w jednym aucie?

Awatar użytkownika
bendzji
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 7187
Rejestracja: 14 kwie 2012, 23:09
Imię: Michał
Rocznik: 2018
Moje auto: Inne
Nadwozie: Inne
Napęd: Brak
Skrzynia: Automat
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Września

Post autor: bendzji » 12 lut 2015, 09:31

myślę że wnoski ok , co do pytania D - tak występuje to razem czyli ABS/EDS/ASR - miałem taki układ w B5 z 1.9 tdi , wtedy wyłacznik na desce był. pamiętam że Eds całkiem ładnie działał w głębszym śniegu.

Pawel_7

Post autor: Pawel_7 » 12 lut 2015, 11:34

dzięki Michał,
ale jaka jest różnica pomiędzy EDS a ASR?

Na śliskim EDS wyhamowuje hamulcami nadmiernie obracające się koło, a ASR wyhamowuje silnikiem(redukcją obrotów) obracające się koło.
Po co dwa podobne systemy. Skąd wiadomo kiedy działa jaki system?

Awatar użytkownika
bendzji
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 7187
Rejestracja: 14 kwie 2012, 23:09
Imię: Michał
Rocznik: 2018
Moje auto: Inne
Nadwozie: Inne
Napęd: Brak
Skrzynia: Automat
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Września

Post autor: bendzji » 12 lut 2015, 12:27

ASR odcina napęd czyli działa jak obydwa koła tracą przyczepność , a EDS przyhamowuje koło które ma uślizg wykorzystując zasadę działania mechanizmu różnicowego.

A skąd wiadomo? U mnie miga kontrolka ale chyba nie rozróżnisz co akurat działa.

Pawel_7

Post autor: Pawel_7 » 12 lut 2015, 15:10

Więc skoro nawet nie rozróżnię co działa, to warto dodatkowo montować ASR, mając już EDS? Czy będzie to raczej niepotrzebny system?
Można powiedzieć który z tych dwóch systemów jest lepszy?

Awatar użytkownika
bendzji
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 7187
Rejestracja: 14 kwie 2012, 23:09
Imię: Michał
Rocznik: 2018
Moje auto: Inne
Nadwozie: Inne
Napęd: Brak
Skrzynia: Automat
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Września

Post autor: bendzji » 12 lut 2015, 15:18

Ja myślę że w quattro ASR niepotrzebny po to jest Torsen a że nie mechanicznej blokady tylnego mostu ( jak w S4 tej na bazie C4 , czy w 80 i 100 ) to jest EDS.

Pawel_7

Post autor: Pawel_7 » 12 lut 2015, 15:33

no też mi się tak wydaję.

Ale ASR działa tylko podczas ruszania? czy do jakiejś prędkości? a może stale?
bo EDS do 40km/h, a przy Quattro do 80km/h

Awatar użytkownika
bendzji
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 7187
Rejestracja: 14 kwie 2012, 23:09
Imię: Michał
Rocznik: 2018
Moje auto: Inne
Nadwozie: Inne
Napęd: Brak
Skrzynia: Automat
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Września

Post autor: bendzji » 12 lut 2015, 23:25

Asr potrafił mi migać nawet przy około 70 km/h.

Pawel_7

Post autor: Pawel_7 » 13 lut 2015, 08:25

ooo, myślałem, że tylko podczas ruszania działa.

Myślałem, że z tych wszystkich systemów tylko ESP działa podczas jazdy (w sensie podczas większych prędkości), a nie tylko przy ruszaniu.

No i ogólnie wychodzi na to, że można było mieć i eds i asr i esp i quattro w jednym aucie :>

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja