Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6 C5 TDI] Kierownice turbo - jak co i gdzie czyścić ??

Silniki wysokoprężne
Awatar użytkownika
eneron
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 461
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:36
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Podlaskie

[A6 C5 TDI] Kierownice turbo - jak co i gdzie czyścić ??

Post autor: eneron » 17 lis 2008, 19:47

Często można na Forum spotkać sie z tematami z brakiem mocy i każdy wtedy odpisuje, że albo przepływomierz albo zapieczone kierownice. Niby ok, diagnoza jakaś tam jest i to tyle. Gdzieś wyczytałem, że wystarczy na 1 noc całe turbo bez rozbieranai wrzucić do nafty i ponoć OK. Chcę w sobotę u siebie wyjąć turbawkę, kolektor i wszystko dokładnie wyczyścić bo też mam objaw braku mocy powyżej 2,2 tys rpm.

Może warto było by aby osoby, które juz to robiły napisały co jest do tego potrzebne (paier ścierny, nafta?) czy są potrzebna jakieś uszczelki nowe i ile (?), czy potrzebny jest silikon żaroodporny? Chodzi generalnie o to w co należy się zaopatrzyć zanim zabierzemy się do czyszczenia tych nieszczęsnych kierownic.

Nigdy jeszcze turbawki nie wyciągałem i nie mam bladego pojęcia co, jak i gdzie.
Jaki jest stopien trudności w skali od 1 do 10 gdzie 10 to masakra do kwadratu :-?
Ile średnio czasu taka operacja może zająć?

Wszelkie podpowiedzi doświadczonych w tym temacie Userów będą mile widziane <piwo>

Jakby się temat sensownie zaczął rozwijać to może warto było by gdzieś go podwiesić dla potomnych?? <rotfl>
A6 C6 2.0TDI 170KM, 2011 Avant, Octavia 1 VRS 180KM, Touran 1.9 TDI oraz nieśmiertelne, pancerne, wiecznie żywe, bezawaryjne A6 C5 1,9TDI AFN 110KM - najlepsze jakie do tej pory miałem

Awatar użytkownika
Solskier
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 96
Rejestracja: 23 paź 2008, 19:34
Lokalizacja: Kłodzko
Kontakt:

Post autor: Solskier » 19 lis 2008, 08:35

Z tego co pamiętam u Ciebie turbo wychodzi z całym kolektorem wydechowym, jeśli jest oddzielna to jeszcze lepiej. Co możesz się spodziewać w czasie pracy... zapieczone śruby to raz (klucze potrzebne to 12-13mm do wydechu i do kolektora) muszą to być porządne klucze oczkowe najlepiej 16kontne o dużym zakresie skrętu (bo jest tam ciasno). Do odkręcania śrub potrzebna jest też nabyta gdzieś technika której opisać nie jestem w stanie (po prostu trzeba mieć dyg do odkręcania) jak nie Idze za psikaj wd40 popukaj młotkiem, jak nie to przecinak w rękę i młotek i odkręcasz (nie zacinasz śrub). Problem możesz napotkać tez przy odkręcaniu przewodu smarującego i odprowadzającego olej z turbiny są to klucze 17mm i 22mm do tego przy bloku dostęp jest dość mocno ograniczony. W większości modeli jest jeszcze poprzeczka przykręcona do bloku która podtrzymuje turbo tam idzie klucz 16mm. Dodatkowo potrzeba jeszcze odkrecić rurke egra aby mieć dobry dostęp do pozostałych śrub. Turbo jak już wyjdzie (dla mnie to max przy problemach godzinka, ale pamiętam pierwszym razem zajęło mi to ponad 2.5h). Turbo mamy na stole. Tu problemem może być odkręcenie śrub ale nie największym zazwyczaj turbo jest tak zapieczone ze nie chce się otworzyć i trzeba grzać je palnikiem po obwodzie strony gorącej (żeliwna cześć) pod żadnym pozorem nie walimy w to młotkiem z prostej sprawy żeliwo dość łatwo pęka ;-) Turbo oczywiście sobie też znaczmy abyśmy wiedzieli jak je później złożyć (musi być dokładnie w tym samym miejscu wszystko) korpus turbiny umocowany jest na parę śrub na klucz 10mm... dodatkowo musimy zdjąć zawleczkę z gruchy. Powiedzmy ze jesteśmy już w środku tam są już tylko 3 wałeczki z wierzchu, 3 prowadnice i koronka, wyjmujemy to i odkładamy na bok (pamiętamy o zaznaczaniu) odkręcamy 3 śruby torx i wyjmujemy całe kierownice pod spodem będą 3 kolejne prowadnice (dystanse). czyścimy wszystko łącznie z korpusem i wkładamy w odwrotnej kolejności (wszystko musi być suche i idealnie złożone bo w przeciwnym razie auto będzie nadal łapało notlafu!!!) Jak będę czyścił następną turbinę to porobię foty i dokładne story. Całość pracy przy wprawie zajmuje około 3-4h dla laika to będzie cały dzień albo i dłużnej.
eneron pisze: Nigdy jeszcze turbawki nie wyciągałem i nie mam bladego pojęcia co, jak i gdzie.
Jak nie czujesz się na siłach raczej bym się za to nie zabierał (chyba ze masz pod ręką kogoś kto to garnie w razie czego).
eneron pisze:Jaki jest stopien trudności w skali od 1 do 10 gdzie 10 to masakra do kwadratu :-?
Tu ciężko powiedzieć bo to zależy jak kto jest uzdolniony mechanicznie i jaką ma wiedzę ale myślę ze średnio to można dać temu 7-8 zwłaszcza z racji iż musi być to zrobione idealnie i bez błędnie.
eneron pisze:Ile średnio czasu taka operacja może zająć?
W pracy robię to od 3-4h. Pierwszy raz to pamiętam zajęło mi dość sporo czasu (zwłaszcza wyjecie turba i jej rozebranie na pół - była bardzo zapieczona).
eneron pisze:Może warto było by aby osoby, które juz to robiły napisały co jest do tego potrzebne (paier ścierny, nafta?) czy są potrzebna jakieś uszczelki nowe i ile (?), czy potrzebny jest silikon żaroodporny? Chodzi generalnie o to w co należy się zaopatrzyć zanim zabierzemy się do czyszczenia tych nieszczęsnych kierownic.
Papier ścierny tak ale drobny, jakiś ostry nożyk do

Awatar użytkownika
arturro_A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 342
Rejestracja: 07 lut 2008, 20:16
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2006
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 ASN 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: B-stok

Post autor: arturro_A6 » 19 lis 2008, 09:23

eneron pisze:Często można na Forum spotkać sie z tematami z brakiem mocy i każdy wtedy odpisuje, że albo przepływomierz albo zapieczone kierownice. Niby ok, diagnoza jakaś tam jest i to tyle.
ja zanim wyciagnalbym turbo zrobilbym logi silnika i od tego bym zacza.

Awatar użytkownika
eneron
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 461
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:36
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Podlaskie

Post autor: eneron » 19 lis 2008, 14:42

Solskier, Wielki dzięki !! <piwo>

arturro_A6, autko było podpinane opd VAGa i fachowiec, który to robił stwierdził jednoznacznie, że kierownice są zapieczone. Dla pewności jeszcze sobie sprawdziłem szczelność dolotu, wymieniłem filtry wszystkie i taką krótką tuleje gumową miedzy kolektorem a ERG no i za każdym razem było to samo - odcinało :(

Któregoś razu wkurzyłem sie i przez jakieś 30 km ostro dawałem popalić dla autka tzn czwórka i 2,2 odcinało, silnik szybko gasiłem i znowu to samo i tak kilkanaście razy i granica odcięcia przesunęła sie z 2,2 tys rpm aż do 3,5 tys rpm i było już lepiej ale przez jakieś 2 - 3 dni i później znowu coraz wcześniej zaczynało przeładowywać :/

Myślę, że już wszystko sprawdzone było i zostało tylko wyczyścić turbo. Magik co szalał z tym VAGiem sprawdził przy okazji całe autko i wszystko ok poza właśnie ciągłymi przeładowaniami. Czy może być to, że autko odkupione było od kobiety i ona go po prostu zamuliła (turbo) ??
A6 C6 2.0TDI 170KM, 2011 Avant, Octavia 1 VRS 180KM, Touran 1.9 TDI oraz nieśmiertelne, pancerne, wiecznie żywe, bezawaryjne A6 C5 1,9TDI AFN 110KM - najlepsze jakie do tej pory miałem

Awatar użytkownika
arturro_A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 342
Rejestracja: 07 lut 2008, 20:16
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2006
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 ASN 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: B-stok

Post autor: arturro_A6 » 19 lis 2008, 16:39

eneron pisze:Któregoś razu wkurzyłem sie i przez jakieś 30 km ostro dawałem popalić dla autka tzn czwórka i 2,2 odcinało, silnik szybko gasiłem i znowu to samo i tak kilkanaście razy i granica odcięcia przesunęła sie z 2,2 tys rpm aż do 3,5 tys rpm i było już lepiej ale przez jakieś 2 - 3 dni i później znowu coraz wcześniej zaczynało przeładowywać
a jaki miales w tym cel? co chciales osiagnac tym gaszeniem?

Awatar użytkownika
eneron
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 461
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:36
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Podlaskie

Post autor: eneron » 19 lis 2008, 16:43

arturro_A6 pisze:
a jaki miales w tym cel? co chciales osiagnac tym gaszeniem?
Proste - "reset" tzn po zgaszeniu i ponownym odpaleniu turbo znowu żyło :-P
A6 C6 2.0TDI 170KM, 2011 Avant, Octavia 1 VRS 180KM, Touran 1.9 TDI oraz nieśmiertelne, pancerne, wiecznie żywe, bezawaryjne A6 C5 1,9TDI AFN 110KM - najlepsze jakie do tej pory miałem

Awatar użytkownika
arturro_A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 342
Rejestracja: 07 lut 2008, 20:16
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2006
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 ASN 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: B-stok

Post autor: arturro_A6 » 19 lis 2008, 18:20

gaszac bez schlodzenia po ostrym palowaniu przyczyniles sie tylko do pogorszenia stanu turbo, bo gdy turbo przeladowywuje lub niepompuje wchodzi w tryb awaryjny i za kazdym razem jak zgasisz silnik resetujesz ten stan (oczywiscie blad pozostanie w pamieci) nie musi to byc po ostrym pilowaniu.
dlatego bardzo mnie zdziwiles tym co napisales powyzej.
piszac logi powyzej mialem na mysli zrobienie diagnostyki dynamicznej i statycznej silnika nie tylko podlaczenie pod vag i odczytanie bledu (pewnie 00575).

Awatar użytkownika
eneron
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 461
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:36
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Podlaskie

Post autor: eneron » 19 lis 2008, 21:54

arturro_A6 pisze:gaszac bez schlodzenia po ostrym palowaniu przyczyniles sie tylko do pogorszenia stanu turbo, bo gdy turbo przeladowywuje lub niepompuje wchodzi w tryb awaryjny i za kazdym razem jak zgasisz silnik resetujesz ten stan (oczywiscie blad pozostanie w pamieci) nie musi to byc po ostrym pilowaniu.
dlatego bardzo mnie zdziwiles tym co napisales powyzej.
piszac logi powyzej mialem na mysli zrobienie diagnostyki dynamicznej i statycznej silnika nie tylko podlaczenie pod vag i odczytanie bledu (pewnie 00575).
Było na 3cim biegu od 1500 do 3500 z vagiem, błedy były kasowane, silnik gaszony był w ten sposób, że gdy np odcięło turbo przy 120 to dawałem luz do okolo 60 jak zwolni, troche wystygnie momentalnie podczas jazdy gasiłem i odrazu odpalałem. W ciągu 2 sek po okolo 1 minucie studzenia raczej turbo sie nei zatrze. Zważywszy na to, że jak kobieta nim jeździła to na pewno nigdy nie studziła....

Tak czy siak muszę je rozebrać. Powiem więcej, jestem przygotowany na kupno nowego turba ale chciało by sie aby nie było to konieczne i żeby czyszczenie pomogło :)
A6 C6 2.0TDI 170KM, 2011 Avant, Octavia 1 VRS 180KM, Touran 1.9 TDI oraz nieśmiertelne, pancerne, wiecznie żywe, bezawaryjne A6 C5 1,9TDI AFN 110KM - najlepsze jakie do tej pory miałem

Awatar użytkownika
Solskier
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 96
Rejestracja: 23 paź 2008, 19:34
Lokalizacja: Kłodzko
Kontakt:

Post autor: Solskier » 20 lis 2008, 10:35

Panowie bez przesady zgaszenie na sekunde i ponowne odpalenie nie spowoduje zatarcia się turbiny. Skoro turbo się nie zaciera przy rozruchu zimnego silnika gdzie nie ma tam prawie w ogóle oleju (a czas na jego dopłynięcie to aż 10s!) to dla czego miało by się zatrzeć jak jest olej i silnik ponownie pracuje po 1-2s. Tak samo w tym czasie turbo nawet nie zdąży wyhamować ani nie straci swojej temperatury.
eneron pisze:W ciągu 2 sek po około 1 minucie studzenia raczej turbo sie nei zatrze. Zważywszy na to, że jak kobieta nim jeździła to na pewno nigdy nie studziła....
Dokładnie. Przyznać się ilu z Was czeka aż turbo wyhamuje i ostygnie założę się że może jest to jakiś mały procent z całości a turbiny i tak hulają i tak. A tak w ogóle takie zabiegi z czekaniem to odnoszą się tylko do naprawdę dużego pałowania i wysilonej sprężarki. (Podobnymi słowami ujęte jest to nawet w ori instrukcji auta).

eneron, Sprawdź jeszcze nim zabierzesz się za wyjmowanie turba cały układ podciśnienia oraz n75.

Awatar użytkownika
eneron
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 461
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:36
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Podlaskie

Post autor: eneron » 20 lis 2008, 14:35

Solskier pisze:
eneron, Sprawdź jeszcze nim zabierzesz się za wyjmowanie turba cały układ podciśnienia oraz n75.
N75 podmieniałem, założyłem na przemian nowy i stary i nie ma żadnej róznicy :(

Podciśnienie jest sprawdzone i wygląda na OK tzn te krótkie wężyki wymieniłem te dłuższe stare zostały. Nie sprawdzałem IC bo jakoś ciężko do niego sie dostać :( A nawet gdybym wyjąłto jak można sprawdzić szczelność?


Włąsnie wpadłęm na pomysł że można wyjąć IC i zanurzyć go w wodzie i w otworki puscić ze sprężarki powietrze i zobaczyć czy będzie bulgotało pod wodą :)

Wyjąć IC jest trudno?
A6 C6 2.0TDI 170KM, 2011 Avant, Octavia 1 VRS 180KM, Touran 1.9 TDI oraz nieśmiertelne, pancerne, wiecznie żywe, bezawaryjne A6 C5 1,9TDI AFN 110KM - najlepsze jakie do tej pory miałem

Awatar użytkownika
arturro_A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 342
Rejestracja: 07 lut 2008, 20:16
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2006
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 ASN 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: B-stok

Post autor: arturro_A6 » 20 lis 2008, 15:10

eneron pisze:A nawet gdybym wyjąłto jak można sprawdzić szczelność?
powiedz jeszcze co wyszlo na logach? jak pracuje turbo? przeladowywuje czy niedoladowywuje? co jest przyczna ze wchodzi w tryb awaryjny?
najlepiej przeczytaj dokladnie ten temat:
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopi ... 52&start=0

Awatar użytkownika
Solskier
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 96
Rejestracja: 23 paź 2008, 19:34
Lokalizacja: Kłodzko
Kontakt:

Post autor: Solskier » 20 lis 2008, 16:12

arturro_A6 pisze:przeladowywuje czy niedoladowywuje? co jest przyczna ze wchodzi w tryb awaryjny?
No raczej niedoładownie nie powoduj tybów awaryjnych bo mapa jest tak napisana iż będzie wywalała błąd (przekroczy limitery tylko w przypadku przeładowania).
eneron pisze:Nie sprawdzałem IC bo jakoś ciężko do niego sie dostać :[/quote] Ale po co chcesz to sprawdzać? Jak jest dziura w układzie to mocy nie ma na całym zakresie a u Ciebie jest typowy notlauf. A jeszcze napisze Ci coś... turbo można sprawdzić wizualnie czy jest zapieczone czy nie. Przecież można zobaczyć czy jest pełny ruch sztangi czy nie, a jak masz vaga to dodatkowo jest coś takiego jak test elementów wykonawczych i podczas tej próby doskonale widać czy kierownice są zapieczone.

Awatar użytkownika
arturro_A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 342
Rejestracja: 07 lut 2008, 20:16
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2006
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 ASN 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: B-stok

Post autor: arturro_A6 » 20 lis 2008, 16:50

Solskier pisze:No raczej niedoładownie nie powoduj tybów awaryjnych bo mapa jest tak napisana iż będzie wywalała błąd (przekroczy limitery tylko w przypadku przeładowania).
raczej powoduje :-) (zreszta zalezy co kto rozumie pod trybem awaryjnym) ostatnio przerabialem temat niedoladowujacej suszary i auto wchodzilo w tryb awaryjny, przyczyna bylo zasyfione turbo i kolektor
fota ponizej
Obrazek

Awatar użytkownika
eneron
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 461
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:36
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Podlaskie

Post autor: eneron » 20 lis 2008, 17:49

co do sztangi to powinna ona chodzić lekko a u mnie jak zacisnę na niej kombinerki to ledwo nią poruszam :-? Gdzieś czytałem, ze tą sztangą powinno dać sie ruszyć ręką "nieuzbrojoną" u mnie za pomocą kombinerek ledwo ją ruszę i to na jakiś 1 cm. Ale jak założyłem osobny przewód igielitowy na gruszkę i zacząłem własnymi płucami wsysać powietrze z gruszki to sztanga dosyć lekko podnosiła się do góry na okolo 1 cm.

Co do logów to ich nie mam, znajomy znajomego podpinał mi pod VAGa dawno dosyć i już wtedy było PRZEÂŁADOWANIE. Juz wtedy ten człowiek mówił mi, że należy kierownice rozruszać a jak sie nie daje to czyścić turbo.

Nie ma co gdybać, turbo nawet jak nie będzie zapieczone to warto wyjąć i obejrzeć no i wyczyścić. Jeśli okaże sie że nie są zapieczone kierownice tylko turbina poszła to kupie nową bo już mam dosyć jazdy emeryta do 100km/h :(

Jestem zdesperowany <kijem>
A6 C6 2.0TDI 170KM, 2011 Avant, Octavia 1 VRS 180KM, Touran 1.9 TDI oraz nieśmiertelne, pancerne, wiecznie żywe, bezawaryjne A6 C5 1,9TDI AFN 110KM - najlepsze jakie do tej pory miałem

Awatar użytkownika
arturro_A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 342
Rejestracja: 07 lut 2008, 20:16
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2006
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 ASN 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: B-stok

Post autor: arturro_A6 » 20 lis 2008, 18:12

eneron pisze:Jestem zdesperowany
jesli chcesz moge ci polecic dobrego mechanika od diesla w bialymstoku o ile niechcesz samemu tego robic.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga