Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6] [C5] quattro a EDS - pytanko

Układ napędowy i skrzynie biegów
tomciar
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 375
Rejestracja: 31 sty 2009, 17:14
Imię: Tomek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2004
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Bielsko Biała

[A6] [C5] quattro a EDS - pytanko

Post autor: tomciar » 30 mar 2009, 20:29

Witajcie, czy samochód jak w temacie z napędem quattro będzie posiadał EDS, czy EDS to jest oddzielna sprawa? Chodzi o to że szukam samochodu i niektórzy sprzedawcy piszą że EDS jest, inni nie, a pewnie mało który z nich wie co to jest. Jak przy zakupie sprawdzić czy samochód ma EDS? Pozdro
Ostatnio zmieniony 30 mar 2009, 21:25 przez tomciar, łącznie zmieniany 1 raz.

tomciar
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 375
Rejestracja: 31 sty 2009, 17:14
Imię: Tomek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2004
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Bielsko Biała

Post autor: tomciar » 30 mar 2009, 21:31

Nie no system jest jak najbardziej w C5, za ten system odpowiada sterownik ABS-u, system ten po prostu przyhamowuje ślizgające się koło aby mechanizm różnicowy napędził drugie, tak że to żadna filozofia nie jest żeby miały ją tylko auta terenowe. Z tym że nie wiem czy EDS pojawia się w samochodzie z ESP, czy jest zawsze w quattro czy może to jest opcja. Pzdro

Awatar użytkownika
goly191
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2027
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
Imię: A6 Forum
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2001
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: goly191 » 30 mar 2009, 22:50

censored pisze:Czyli co - jest też i EDS ?
kontrolkę taką mam
ale od czego ona jest, nie mam pojęcia :shock:
co do ruszania Quattro zimą, zrobiło na mnie mega wrażenie, nie spodziewałem się takiego efektu

Awatar użytkownika
erick
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 84
Rejestracja: 10 mar 2009, 21:11
Lokalizacja: Pruszków/mazowieckie

Post autor: erick » 30 mar 2009, 23:23

Hmmm... mam tylko kontrolkę od ESP oraz wyłacznik do niego. Natomiast co do EDS to nie mam pojęcia czy jest. Wyczytałem na Wikipedii, że EDS jest częścią systemu ESP, więc może i posiadam coś takiego. Tylko, że funkcja ta jest zależna od ESP i może dlatego nie mam żadnej dodatkowej kontrolki. Wszystkim steruje komputer.
<quattro>

morfeusz27

Post autor: morfeusz27 » 31 mar 2009, 07:43

censored napęd Q ma EDS, odszukałem Twój tekst za siedmioma górami i siedmioma rzekami <ok>
NAPęD QUATTRO

Technologia quattro
Na czym polega przewaga quattro nad innymi rozwiązaniami?

Niezależnie od koncepcji napędu (napęd na przednią oś, tylną lub na cztery koła) nowoczesne samochody wyposażone w elektroniczne systemy poprawiające bezpieczeństwo, takie jak np. program stabilizacji jazdy ESP, uchodzą za łatwo sterowalne. Jednak podczas jazdy na śliskich lub złych nawierzchniach, szczególnie kierowcy samochodów dysponujących wysoką mocą, mogą bardzo łatwo osiągnąć moment, w którym "prawa fizyki" dadzą im o sobie znać.

Przy 50% przyczepności nawierzchni (np. gdy jest mokra) system quattro przekłada siłę napędową w równym stopniu na wszystkie koła. Kierowca może przyspieszać bez obawy o "mielenie kół" a samochód podąża dokładnie wytyczonym kursem. Jeśli przyczepność znajdują tylko koła jednej osi, quattro przenosi siłę napędową na oś, która ma lepszy kontakt z podłożem. Nawet w niesprzyjających warunkach (np. na oblodzonej nawierzchni) napęd quattro jest w stanie przenieść więcej mocy niż napęd na oś przednią lub tylną, gdy podłoże jest suche. Różnice dochodzą tu do 45%.

Quattro pozwala na swobodne przenoszenie siły napędowej na obie osie w SPAM od 25:75 do 75:25. Bardzo ważną rolę odgrywają tu mechanizmy różnicowe wspomagane przez systemy elektroniczne. W czasie jazdy na zakręcie koła samochodu pokonują różną drogę, określoną przez wielkość promieni zakrętów pokonywanych przez każde z nich. Prowadzi to do powstawania różnic w prędkościach obrotowych. Mechanizm różnicowy kompensuje te różnice.

W każdym samochodzie pracują trzy takie mechanizmy: po jednym na każdej osi i dodatkowy po środku. O sile przenoszonej między osiami decydują tzw. blokady mechanizmów różnicowych, które rozpoznają zmiany prędkości obrotowej kół. W modelach, w których silnik został zamontowany wzdłużnie (A4, A6, A8 i allroad) Audi stosuje układ Torsena. W Audi A3, A3 Sportback, TT Coupe i TT Roadster z silnikami montowanymi poprzecznie, pracuje wielotarczowe sprzęgło Haldex.

Nazwa przekładni Torsen pochodzi od angielskich słówtorque (moment obrotowy)sensing (wyczuwanie). Mechanizm wykorzystuje zasadę funkcjonowania przekładni ślimakowej, reagującej na różnice obrotów między osiami pojazdu. Przekładnia ta może być nastawiona tak, by współczynnik blokowania był zmienny, zależny od okoliczności. Jest on uzależniony od pochylenia linii śrubowej ślimaka i wewnętrznego tarcia przekładni. Im mniejszy kąt pochylenia linii śrubowej, tym większy współczynnik blokowania. Współczynnik hamowania może być ustawiony tak, aby przekładnia samodzielnie się blokowała. Z kolei współczynnik blokowania ustawiony jest według zasady - im większy kąt pochylenia linii śrubowej, tym mniejszy wartość współczynnika.

Układ Torsen jest w stanie osiągnąć współczynnik blokowania 1:3,5 między największym i najmniejszym kątem pochylenia linii śrubowej. Oznacza to, iż moc silnika na osi, której koła w danej chwili mają lepszy kontakt z podłożem, może być 3,5-krotnie większa niż drugiej osi, której koła posiadają chwilowo mniejszą przyczepność.

Dodatkowo, układ Torsena wspiera system EDS (Elektroniczna Blokada Mechanizmu Różnicowego). Wkracza on w sytuacji, gdy koła jednej z osi obracają się w miejscu, przekazując moc na drugą.

Sprzęgło Haldex znajduje się w przekładni osi tylnej. Zapewnia ono przepływ sił między oboma osiami dzięki hydraulicznemu mechanizmowi wielotarczowemu. Dzięki zmianie ciśnienia, wywieranego na tarcze sprzęgła a wytwarzanego przez hydrauliczną pompę osiowo-tłokową, układ działa natychmiast, gdy pojawi się różnica między prędkościami obrotowymi wału odbiorczego i zdawczego. Im większe ciśnienie, tym więcej mocy zostaje przekazane na tylną oś - aż do 50%. Wentyl, sterowany elektroniczno-hydraulicznie, pozwala, tak jak w przypadku układu Torsena, na płynne, bezstopniowe przekazywanie mocy.

Cały system Haldex działa z błyskawiczną prędkością. Może on współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, takimi jak: ABS (system przeciwdziałający blokowaniu się kół podczas hamowania), EDS, ASR (system wspomagający EDS działający poprzez redukowanie mocy silnika przekazywanej na obie osie), EBV (system przenoszący siłę hamowania między osiami) i ESP (system przeciwdziałający pod- i nadsterowności). Dzięki temu, przy zmianach w przekazywaniu mocy, może być brane pod uwagę wiele informacji - nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy informacje pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.

Jednak niezależnie od tego, jaki mechanizm różnicowy zastosowano, system quattro poprawia przyczepność na śliskiej nawierzchni, daje możliwość efektywnego wykorzystanie bardzo dużych mocy silnika, umożliwia pokonywanie zakrętów z wyższą prędkością bez wpadania w poślizg na mokrym oraz poprawia hamowanie samochodu.

Awatar użytkownika
mateuszwywial
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 100
Rejestracja: 27 gru 2008, 08:58
Lokalizacja: KR,KWI,KBC

Post autor: mateuszwywial » 31 mar 2009, 18:19

U mnie w C4 EDS jest a jak nie wiesz jak u ciebie to sprawdz po kodach wyposarzenia, u mnie:
1AH = Abs i eds
morfeusz27 pisze:censored napęd Q ma EDS, odszukałem Twój tekst za siedmioma górami i siedmioma rzekami
NAPęD QUATTRO
- pytanko - przy spokojnej, stałej prędkości na prostej i suchej drodze jaki jest rozkład napędu. Dzięki za tekst

Awatar użytkownika
goly191
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2027
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
Imię: A6 Forum
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2001
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: goly191 » 31 mar 2009, 19:17

goly191 pisze:
censored pisze:Czyli co - jest też i EDS ?
Mam taką kontrolke
Ups pomyliło mi sie z EPC :-/
Także nie mam EDS

tomciar
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 375
Rejestracja: 31 sty 2009, 17:14
Imię: Tomek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2004
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Bielsko Biała

Post autor: tomciar » 31 mar 2009, 19:31

Nie masz KONTROLKI EDS (kontrolka do niczego nie jest potrzebna), ale EDS powinieneś mieć.

EDIT: Na chłopski rozum gdyby nie było EDS to napęd quattro to napęd na 2 koła ;-), chociaż ten EDS to tez takie mini oszustwo bo nigdy nie są napędzane 3 koła (tak jak np. ma SAAB, Opel). Jedynie chyba A8 miało 2 torseny - jeden międzyosiowy i jeden na tylnej osi. Pozdro

Awatar użytkownika
goly191
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2027
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
Imię: A6 Forum
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2001
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: goly191 » 31 mar 2009, 19:38

tomciar pisze:Nie masz KONTROLKI EDS (kontrolka do niczego nie jest potrzebna), ale EDS powinieneś mieć.
nie mam takiego napisu na zegarach, może te inne za to odpowiadają, ale napisu takiego brak
to, że mam Q to jest pewne, bo się zabawiałem zimą, ale teraz to już "zrywa" nie zrobię :evil: automat :-/

Awatar użytkownika
mbudzio
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 53
Rejestracja: 07 cze 2010, 20:14
Lokalizacja: Dolnośląskie

Post autor: mbudzio » 21 lip 2010, 19:57

EDS (niem. Elektronische Differentialsperre) lub EDL (ang. Electronic Differential Lock) elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Jeden z typów układów kontroli trakcji pełniący funkcje podobne do mechanizmu blokady układu różnicowego, czyli umożliwienie przeniesienie napędu na koło o dobrej przyczepności gdy drugie koło utraciło przyczepność, ale bez blokowania mechanizmu różnicowego[1]. Poprawia bezpieczeństwo i pewność prowadzenia auta.

System rozpoznaje poślizg kół napędzanych poprzez analizę sygnałów z czujników ABSu. Jeśli obroty kół są różne to wyhamowuje koło obracające się szybciej. Dzięki temu koła napędowe pojazdu nie wpadają w poślizg co umożliwia np. ruszenie z miejsca pojazdem, gdy koła napędowe stoją na nawierzchni o różnym współczynniku przyczepności. System EDS działa przy prędkości mniejszej niż ok. 40 km/h. System EDS nie może być montowany bez systemu ABS ponieważ korzysta z czujników i systemu hamowania ABSu.

Ja u siebie mam:
1AH - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDL)

Awatar użytkownika
vipkwiecien
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 260
Rejestracja: 22 sty 2010, 20:14
Lokalizacja: radom

Post autor: vipkwiecien » 24 sie 2010, 12:40

koledzy proponuje obejrzec link

wynika z niego ze EDSu nie ma Q. Przekładajac to na realne warunki - jesli samochodem Q wpadniemy jedna strona do rowu a drua strona jest na asfalcie to Q nam nie pomoze gdyz koła w rowie beda sie krecic na sucho. w A8 jest natomiast 2 torseny - jeden w skrzyni miedzy osiowy a drugi w tylnim moscie.
prędkość była dobra tylko zakręt za ciasny

tomciar
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 375
Rejestracja: 31 sty 2009, 17:14
Imię: Tomek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2004
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Bielsko Biała

Post autor: tomciar » 13 wrz 2010, 12:44

Filmik ok, ale jest w sprzeczności z tym co podaje np. wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_%2 ... eration_IV

W naszym quattro ma być system EDL na przedniej i tylnej osi... u mnie by się to sprawdzało bo na 100% jak mam poślizg koła jednego to działają na nim hamulce i zabiera 2 koło. Najchętniej najechałbym na takie rolki ale nie mam pojęci skąd takie coś wziąć.

Może ten z filmiku to "quattro generation III" czyli poniżej 1995 r wtedy nie było tam EDL (wg wikipedii)

Camel-
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 522
Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
Imię: Kamel
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.3 133KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Leszno

Post autor: Camel- » 13 wrz 2010, 13:00

mbudzio pisze:Ja u siebie mam:
1AH - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDL)
I od tego bym zaczał. Sprawdzenie co widnieje w kodach. Domyślam się, że jeśli to jest opcja w C5 to jest ten kod albo go nie ma - chyba, że występuje on zawsze w Quattro. :idea: U mnie kod jest.

PS> Z tego co słyszałem, to EDS (EDL) jest tylko na tylnej osi :roll:

tomciar
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 375
Rejestracja: 31 sty 2009, 17:14
Imię: Tomek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2004
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Bielsko Biała

Post autor: tomciar » 13 wrz 2010, 13:09

Camel-, wg wikipedii (mój post powyżej) nasze quattro ma EDL na obu osiach, nie będzie też kodów w wyposażeniu samochodu bo jest tylko jeden kod "napęd AWD" a on zawiera w sobie EDL, EBD i w niektórych modelach ESP - tak wyczytałem w ELSA.

Awatar użytkownika
vipkwiecien
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 260
Rejestracja: 22 sty 2010, 20:14
Lokalizacja: radom

Post autor: vipkwiecien » 13 wrz 2010, 13:10

w sobote odkryłem dosyc mało ciekawa rzecz w moim Q
otóz odkreciłem lewa przednia półoś ( do dekla musiałem sie odstac) i z ciekawosci zapaliłem silnik właczyłem 1 bieg a tu nic sie nie dzieje... kreciła sie tylko jedna flansza. A przeciez w skrzyni jest mechanizm torsen który powinien przekac moment obrotowy na koła tylniej osi. Ma taka budowe ze nie moze przenosic 100% momentu obrotowego na jedna oś. Z tego co wiem to przenosic powinien od 75% na przód i 25% na ty do 25% przód i 75% tył. Z tego wnioskujac w zime jak mi sie zakopie jedno koło lub zawisnie w powietrzu to cały samochod stoi ???
prędkość była dobra tylko zakręt za ciasny

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga