Obecnie w dobie bardzo zaawansowanej techniki prawie wszystkie czynności związane z obsługą silnika wykonuje sterownik, czyli popularnie mówiąc komputer.
Do sterownika dopływają sygnały z kilkunastu czujników określających między innymi: obroty silnika, stopień otwarcia przepustnicy, temperaturę powietrza, ciśnienie w kolektorze ssącym, sygnały z sondy lambda, itd...
Na podstawie tych stale zmieniających się danych, sterownik wysyła sygnały regulujące układ zapłonowy i wtryskowy.
Elementem, na podstawie którego sterownik dokonuje korygowania parametrów, są zachowane w jego pamięci tzw. wielowymiarowe mapy, zawierające zależności między poszczególnymi parametrami.
W większości sterowników mapy te zapamiętywane są w układach pamięci programowalnych EPROM zwanych popularnie CHIP i stąd nazwa tuning chipowy.
Reasumujac, tuning chipowy to zmiana oprogramowania w sterowniku układu wtryskowego.
Programy fabryczne wykonane są tak, aby zapewnić możliwie małe zużycie paliwa, być w zgodzie z ekologią i mieć margines bezpieczeństwa na zastosowanie złych środków eksploatacyjnych oraz zwykłą niewiedzę użytkownika.
Dodatkowo niektórzy producenci ograniczają moc silników dostosowując ją do przepisów podatkowych w krajach, w których te samochody będą eksploatowane.
Dlatego też dysponując dużą wiedzą fachową, doświadczeniem i urządzeniami pomiarowymi (hamownia, analizatory, emulatory) można bez szkody dla silnika poprawić jego parametry (moc, moment obrotowy).
Każdy samochód przyjeżdżający do nas na tuning chipowy ma wcześniej wykonane testy diagnostyczne oraz test na hamowni sprawdzający parametry przed tuningiem. W przypadku samochodów uszkodzonych dokonujemy diagnozy i ewentualnej odpłatnej naprawy.
Do tuningu przystępujemy tylko jeżeli silnik jest całkowicie sprawny.Programy nasze wykonywane są bezpośrednio na hamowni przy zastosowaniu emulatora umożliwiającego dokonywnie modyfikacji w programie podczas pracy samochodu. Metoda ta pozwala na 100 % wykorzystanie wszystkich możliwości drzemiących w samochodzie. W samochodach benzynowych na bieżąco śledzimy wszystkie istotne parametry pracy silniką łacznie z składem mieszanki AFR.
Dla samochodów z silnikiem diesla oprócz mocy i momentu cały czas kontrolujemy charakterystykę dymienia i tak modyfikujemy program, aby normy dymienia nie były przekroczone. Po badaniach na hamowni wykonujemy jeszcze próby drogowe, podczas których dokonujemy ostatecznych korekt programowych Programy indywidulne, które są naszą specjalnością, wykonywane są tak, aby osiągnąć możliwie najlepsze parametry bez pogorszenia trwałości.
Najłatwiej zwiększa się moc i moment w silnikach doładowanych: turbodieslach oraz doładowanych silnikach benzynowych. W obydwu tych przypadkach można bezpiecznie poprawić parametry od 20% do 35% bez pogarszania trwałości. Rozmiar: 7873 bajtów
W silnikach TDI ograniczeniem nie są wartości mocy /momentu/, ale dymienie, które powinno być równe i niewielkie w całym zakresie obrotów. Nic tak źle nie świadczy o tunerze jak samochód, który po wciśnięciu gazu zamienia się w maszynę obronną do wytwarzania zasłony dymnej.
Dlatego też tylko nieliczne firmy potrafią zrobić program tak, aby samochód nie dymił i miał dobre parametry. Kolejnym problemem przy tuningu silników TDI jest zła jakość paliwa, która powoduje możliwość wtórnego dopalania ropy w układzie wydechowym.
Efektem tego jest niebieski /siwy/ dym wydobywający się z rury wydechowej przy długotrwałych maksymalnych obrotach i obciążeniu.
Zdecydowanie gorzej jest w silnikach wolnossących, gdzie zysk na mocy maksymalnej uzyskany poprzez tuning chipowy, na ogół nie przekracza 4% - 8%.Wynika to z tego, że większość producentów wykonuje oprogramowanie tak, aby w zakresie małych i średnich obciążeń być w zgodzie z ekologią i zapewniać stosunkowo małe zużycie paliwa.
Natomiast przy pełnym wciśnieciu gazu wykonuje się program tak, aby z silnika wyciągnąć wszystko co jest tylko możliwe. Dlatego też nawet najlepszy tuner ma bardzo mały margines do wykorzystania i wzrost mocy maksymalnej jest niewielki, a czasami wręcz niemożliwy do osiągnięcia.
Tuning chipowy w tych silnikach polega głównie na poprawie parametrów w zakresie obciążeń częściowych /do 75% wciśnięcia pedału gazu/ i tam możliwe są zyski nawet do 10%.
Istnieją oczywiście w obu przypadkach dalsze możliwości zwiększenia mocy, ale wiąże się to z koniecznością wykonania tuningu kompleksowego, to jest poważnych modyfikacji głowicy, wałków rozrządu, układu ssącego i wydechowego oraz znacznie większymi kosztami.
Tuning chipowy jest najprostszym, najtańszym, ale i najbardziej niebezpiecznym sposobem tuningowania silnika. Zmodyfikować program może każdy średnio zdolny elektronik, natomiast wiedza jakie będą tego konsekwencje wymaga olbrzymiej znajomości samochodów i dostępna jest tylko nielicznym.
Wszystkie modyfikacje powinny być sprawdzane na hamowniach podczas długotrwałych testów obciążeniowych.
Zwiększenie mocy i poprawa przyspieszeń powoduje, że samochód będzie przyjemniejszy w eksploatacji, a co najważniejsze wzrośnie tzw. bezpieczeństwo czynne związane z lepszą dynamiką samochodu.
(zródlo: A4klub)
Co to w ogóle jest CHIPTUNING
Co to w ogóle jest CHIPTUNING
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Bolszakoof, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 45
- Rejestracja: 22 mar 2009, 17:59
- Lokalizacja: Wrocław
Czesc,
Wiekszosc pytan i rozterek czipowych dotyczy posiadaczy leciwych i prostych TDI (1.9TDI, 2.5TDI).
Wrzucanie do jednego wora problematyki chiptuningu takich aut i nowoczesnych turbobenzynowych silnikow mija sie z sensem.
Pozostanmy przy klekotach
W starych TDI nie ma wielowymiarowych i megaskomplikowanych map bo sterowniki sa raczej proste (8 bitowe: MSA lub 16 bitowe: EDC15/16). Kupa parametrow wprost zalezy jedynie np. od ilosci paliwa (nawet nie faktycznego ale "zyczonego") i obrotow.
W silnikach tych nie ma przepustnicy (nawet takiej jak w w suwowym komarku), ktora moglaby regulowac stosunek powietrza i paliwa, nie ma zadnego sterowania wzgledem szerokopasmowych sond lampda (bo ich nie ma) itp.
Program (w sensie oprogramowania) sklada sie z kodu i parametrow (map, stalych) i dumnie brzmiaca zmiana oprogramowania to zmiana jedynie parametrow i to jedynie w waskim (nazwijmy to gornym) zakresie - bo i po co poprawiac na pale rozwiazania powstale w laboratoriach?
Po co.. a co bedzie
Cziptuning bez zmian mechanicznych to taki tani i szybki sposob na uzyskanie dodatkowych koni
Konsekwencje
- jazda na zakupy bez butowania: kompletnie zadna zarowno dla zuzycia paliwa i silnika
- jazda agresywna: wykanczanie turbiny, bo tuner na 99% podniosl mape ladowania + dodatkowo wieksze dymienie z rury (bo tuner dodal koksu i podniosl w gore ogranicznik dymienia i momentu)
Taki ekstremalny przypadek:
![Obrazek]()
Generalnie moc wygenerowana w sprawnym klekocie to wypadkowa ilosci koksu i wtloczonego tlenu a to wynika z akceptowanego przez nas poziomu zadymienia i ryzyka, ze sie turbina wy..
Diesel to taki prosty zwierz, ze nawet wtrynienie wiecej koksu bez zwiekszania ladowania T tez doda wigoru (no tak dzialaja powerboxy do klekotow)
Technika wgrywania
Starsze sterowniki (do okolo 2000r) posiadaly 2 epromki (Lo Hi) i po wymontowaniu ori kosci (i w lutowaniu podstawek jak seryjnie ich nie ma) nastepowalo zczytanie ori softu, podmiana fragmentow paru map i wsadzeniu kosci. Jak tuner ma czas, sprzet i checi to moze wlozyc zamiast nowych kosci emulator epromow i pobawic sie na hamowni w "indywidualny cziptuning" jak "fast&furious"
Taki "stary" ECU wyglada tak
![Obrazek]()
W przypadku aut > 2000r sprawy robi sie juz poprzez kabelek wkladany do gniazda diagnostycznego (zczytujesz, podmieniasz mapki, wgrywasz) - nie ma wiec specjalnie gdzie wlozyc emulator
Nawet w tych starych TDI sproducent przewidzial mocne narzedzie: mozliwosc diagnostyki co pozwala sprawdzic stan fury przed viagrowaniem jak i zweryfikowac to co namotal tuner
Tutaj przyklad odniesienia mapy kata wtrysku do logu dynamicznego 004
![Obrazek]()
Sprawa jest niby prosta ale jest troche osob co ze zglebianiem tematu zakonczyli edukacje na procedurze wgrywania i wgrywaja to co znajda na plytach CD dodanych "gratis" do kabelkow do wgrywania.
W przypadku aut do 2000r mozliwa byla sprzedaz wysylkowa kosci z dobrana wersja softu (jest wiele odmian sterownikow do pozornie tego samego silnika), w przypadku aut > 2000r to juz mozliwe nie jest i duze firmy (np. MTM) zbudowaly siec firm partnerskich (klient przyjezda, zczytuja soft, wysylaja do centrali, moda odsylaja, a "partner" wgrywa soft podmienony)
Czy to jest grozne?
Tak, bywa - ryzyku jest juz z samego podniesienia limiterow w leciwym dziadku a dwa, ze zmiany bywaja bezmyslne
Butowanie auta gdzie zmiany sa tak "finezyjne" jak na tej mapie ogr. momentu to cos z gatunku rosyjka ruletka
![Obrazek]()
Soft oczywiscie mloze byc "dedykowany" (zadna w tym specjalna trudnosc taki soft przygotowac) jak i tzw "gotowce". Mniejsi tunerzy zyjacy z usug wykonywanych osobiscie oczywiscie beda obrzydzac "gotowce" jako beee (np takich duzych firm jak MTM) ale w sumie wszystkie nasze auta jezdza lub jezdzily na gotowcach (seryjnym sofcie)
Ile to kosztuje
nie ma tu cen ustawowych.. ceny od 300 do 1500pln w zaleznosci od rejonu kraju, marki tunera, marketingu i rzeczywistego zakresu uslugi (hamownia rolkowa i kompleksowa diagnostyka + z rozruszaniem sztangi T czy czyszczeniem przeplywki bedzie w innej cenie niz zapisanie 2 kosci po 3.5zyla do auta w nieznanym stanie i odeslaniem klienta do domu)
jak tunerzy chronia sie przed kopiowaniem ich rozwiazan
W sumie nie chronia... kiedys wsadzali czasem podkstawki haszujace a dzis w erze kabelka... latwo wgrac i latwo zgrac..
czy moge miec czipa na guzik
Tak: sa epromy 2x wieksze od ori kosci tak, ze mozliwe jest wgranie na nie softu ori i mod - w zaleznosci w jakim pracuja trybie (powiedzmy sterowanie np masa) dla ECU sa widziane jako kosci ori badz jako kosci mod
Byc moze mozna wykorzystac fakt, ze w ecu sa mapy zarowno dla automaty jak i manula i przelaczajac vag-comem tryb pracy moze mozna to tez uzyskac (ale to raczej spekulacje)
Tak czy siak jest to bez sensu bo czip bez butowania nic nie zmienia
czy warto
Wszystko jest dla ludzi, ja jakos nie ugotowalem ponoc bardzo awaryjnego silnika ale oczywiscie jak ktos ma pecha moze upitolic mu sie kawalek wirnika z T i "wrabac" do silnika i masakra - warto byc swiadomym o co chodzi
jakies linki dajace wiekszy wglad "o co chodzi"
http://www.chiptuners.org/forums/viewtopic.php?t=132
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... a66695ff10
http://www.dimsport.com/pdf/doc/Doc_tuning_ing_06.pdf
Pozdrawiam,
Przemek
Wiekszosc pytan i rozterek czipowych dotyczy posiadaczy leciwych i prostych TDI (1.9TDI, 2.5TDI).
Wrzucanie do jednego wora problematyki chiptuningu takich aut i nowoczesnych turbobenzynowych silnikow mija sie z sensem.
Pozostanmy przy klekotach
W starych TDI nie ma wielowymiarowych i megaskomplikowanych map bo sterowniki sa raczej proste (8 bitowe: MSA lub 16 bitowe: EDC15/16). Kupa parametrow wprost zalezy jedynie np. od ilosci paliwa (nawet nie faktycznego ale "zyczonego") i obrotow.
W silnikach tych nie ma przepustnicy (nawet takiej jak w w suwowym komarku), ktora moglaby regulowac stosunek powietrza i paliwa, nie ma zadnego sterowania wzgledem szerokopasmowych sond lampda (bo ich nie ma) itp.
Program (w sensie oprogramowania) sklada sie z kodu i parametrow (map, stalych) i dumnie brzmiaca zmiana oprogramowania to zmiana jedynie parametrow i to jedynie w waskim (nazwijmy to gornym) zakresie - bo i po co poprawiac na pale rozwiazania powstale w laboratoriach?
Po co.. a co bedzie
Cziptuning bez zmian mechanicznych to taki tani i szybki sposob na uzyskanie dodatkowych koni
Konsekwencje
- jazda na zakupy bez butowania: kompletnie zadna zarowno dla zuzycia paliwa i silnika
- jazda agresywna: wykanczanie turbiny, bo tuner na 99% podniosl mape ladowania + dodatkowo wieksze dymienie z rury (bo tuner dodal koksu i podniosl w gore ogranicznik dymienia i momentu)
Taki ekstremalny przypadek:
Generalnie moc wygenerowana w sprawnym klekocie to wypadkowa ilosci koksu i wtloczonego tlenu a to wynika z akceptowanego przez nas poziomu zadymienia i ryzyka, ze sie turbina wy..
Diesel to taki prosty zwierz, ze nawet wtrynienie wiecej koksu bez zwiekszania ladowania T tez doda wigoru (no tak dzialaja powerboxy do klekotow)
Technika wgrywania
Starsze sterowniki (do okolo 2000r) posiadaly 2 epromki (Lo Hi) i po wymontowaniu ori kosci (i w lutowaniu podstawek jak seryjnie ich nie ma) nastepowalo zczytanie ori softu, podmiana fragmentow paru map i wsadzeniu kosci. Jak tuner ma czas, sprzet i checi to moze wlozyc zamiast nowych kosci emulator epromow i pobawic sie na hamowni w "indywidualny cziptuning" jak "fast&furious"
Taki "stary" ECU wyglada tak
W przypadku aut > 2000r sprawy robi sie juz poprzez kabelek wkladany do gniazda diagnostycznego (zczytujesz, podmieniasz mapki, wgrywasz) - nie ma wiec specjalnie gdzie wlozyc emulator
Nawet w tych starych TDI sproducent przewidzial mocne narzedzie: mozliwosc diagnostyki co pozwala sprawdzic stan fury przed viagrowaniem jak i zweryfikowac to co namotal tuner
Tutaj przyklad odniesienia mapy kata wtrysku do logu dynamicznego 004
Sprawa jest niby prosta ale jest troche osob co ze zglebianiem tematu zakonczyli edukacje na procedurze wgrywania i wgrywaja to co znajda na plytach CD dodanych "gratis" do kabelkow do wgrywania.
W przypadku aut do 2000r mozliwa byla sprzedaz wysylkowa kosci z dobrana wersja softu (jest wiele odmian sterownikow do pozornie tego samego silnika), w przypadku aut > 2000r to juz mozliwe nie jest i duze firmy (np. MTM) zbudowaly siec firm partnerskich (klient przyjezda, zczytuja soft, wysylaja do centrali, moda odsylaja, a "partner" wgrywa soft podmienony)
Czy to jest grozne?
Tak, bywa - ryzyku jest juz z samego podniesienia limiterow w leciwym dziadku a dwa, ze zmiany bywaja bezmyslne
Butowanie auta gdzie zmiany sa tak "finezyjne" jak na tej mapie ogr. momentu to cos z gatunku rosyjka ruletka
Soft oczywiscie mloze byc "dedykowany" (zadna w tym specjalna trudnosc taki soft przygotowac) jak i tzw "gotowce". Mniejsi tunerzy zyjacy z usug wykonywanych osobiscie oczywiscie beda obrzydzac "gotowce" jako beee (np takich duzych firm jak MTM) ale w sumie wszystkie nasze auta jezdza lub jezdzily na gotowcach (seryjnym sofcie)
Ile to kosztuje
nie ma tu cen ustawowych.. ceny od 300 do 1500pln w zaleznosci od rejonu kraju, marki tunera, marketingu i rzeczywistego zakresu uslugi (hamownia rolkowa i kompleksowa diagnostyka + z rozruszaniem sztangi T czy czyszczeniem przeplywki bedzie w innej cenie niz zapisanie 2 kosci po 3.5zyla do auta w nieznanym stanie i odeslaniem klienta do domu)
jak tunerzy chronia sie przed kopiowaniem ich rozwiazan
W sumie nie chronia... kiedys wsadzali czasem podkstawki haszujace a dzis w erze kabelka... latwo wgrac i latwo zgrac..
czy moge miec czipa na guzik
Tak: sa epromy 2x wieksze od ori kosci tak, ze mozliwe jest wgranie na nie softu ori i mod - w zaleznosci w jakim pracuja trybie (powiedzmy sterowanie np masa) dla ECU sa widziane jako kosci ori badz jako kosci mod
Byc moze mozna wykorzystac fakt, ze w ecu sa mapy zarowno dla automaty jak i manula i przelaczajac vag-comem tryb pracy moze mozna to tez uzyskac (ale to raczej spekulacje)
Tak czy siak jest to bez sensu bo czip bez butowania nic nie zmienia
czy warto
Wszystko jest dla ludzi, ja jakos nie ugotowalem ponoc bardzo awaryjnego silnika ale oczywiscie jak ktos ma pecha moze upitolic mu sie kawalek wirnika z T i "wrabac" do silnika i masakra - warto byc swiadomym o co chodzi
jakies linki dajace wiekszy wglad "o co chodzi"
http://www.chiptuners.org/forums/viewtopic.php?t=132
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... a66695ff10
http://www.dimsport.com/pdf/doc/Doc_tuning_ing_06.pdf
Pozdrawiam,
Przemek
vw passat 2.5V6TDI TIP: seria->box->chip autoseby->chip wlasny
- zakwas
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 32
- Rejestracja: 13 wrz 2009, 20:43
- Lokalizacja: Frankfurt Am Main
- Kontakt:
gdzie we wrocłąwiu wykonam taka operacje dla swojego dziecka tak zeby byl pelen profesjonalizm przemku wraz najlepeij z hamownia ?
wirus 170 koni
polecam wszystkim!!!
moja dziecinka
jest-jest-od-paru-dni-moja-moja-wymarzo ... htm#144838
![;] ;]](https://a6klub.pl/images/smilies/krzywy.gif)
moja dziecinka
![;] ;]](https://a6klub.pl/images/smilies/krzywy.gif)