Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

[ All ] Moc a moment obrotowy - co ważniejsze

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego.
Gerwaziak
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 36
Rejestracja: 13 mar 2011, 12:21
Lokalizacja: Warszawa

[ All ] Moc a moment obrotowy - co ważniejsze

Post autor: Gerwaziak » 05 cze 2011, 11:59

Mam prośbę o objaśnienie jednej kwestii. Co ma znaczenie dla szybkości z jaką auto nabiera prędkości? Czy ważniejsza jest moc czy moment obrotowy? Czy może jedno z nich jest bez znaczenia? Czy też przyspieszenie jest wypadkową obu tych wartości? Czytałem różne polemiki w tym temacie i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi, choć wiele wskazuje na moment obrotowy.

Czyli jeżeli mamy np. auto o parametrach 152km@185nm (wykres starego accorda z neta)

Obrazek

to lepsze efekty jeśli chodzi o zwiększenie przyspieszenia da nam zwiększenie samego momentu obrotowego:
Obrazek

czy samej mocy maksymalnej?
Obrazek

Innymi słowy, jeżeli chcemy jeździć autem nie więcej niż pozwala na to fabryczna moc maksymalna (np. 220 km/h) a zależy nam na przyspieszeniu, to warto w takim aucie zwiększać moc czy lepiej sam moment?

No i jeżeli autko, np turbo benzyna ma płaski moment w przedziale 2000-4000 i potem delikatnie spada za to moc rośnie wyraźnie od 4000 to lepiej nim wyprzedzać od 4000 rpm czy w przedziale 2000-4000 rpm? przykład:

Obrazek

Problem dotyczy głównie benzyny bo w dieslu wartości maksymalne mocy i momentu pokrywają się mniej więcej na wykresie w zakresach rpm.

Czy jakiś posiadacz 2.0 tfsi może powiedzieć czy autko lepiej mu jeździ w przedziale 2000-4000 czy powyżej 4000? Bo jestem przekonany, że powyżej 4000 i nie wiem jak to się ma do powszechnego przekonania, że większe znaczenie ma moment obrotowy.

Awatar użytkownika
phpbb3 forum A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1267
Rejestracja: 20 maja 2010, 19:37
Imię: Forum Audi
Rocznik: 2005
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.6 ABC 150KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: phpbb3 forum A6 » 05 cze 2011, 21:11

nie bez znaczenia jest jedno i drugie ale jeśli chodzi o przyspieszenie to ''ważniejszy'' jest moment obrotowy.

Awatar użytkownika
Lipton
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 836
Rejestracja: 27 lip 2010, 17:51
Imię: Grzegorz
Rocznik: 1994
Moje auto: A6 C4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI 115KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Lipton » 05 cze 2011, 21:42

Gerwaziak pisze:warto w takim aucie zwiększać moc czy lepiej sam moment?
może głupie pytanie zadam wybaczcie ale da się zwiększyć sam moment ?
Obrazek

rob555
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 72
Rejestracja: 28 sty 2011, 22:23
Lokalizacja: GDANSK

Post autor: rob555 » 05 cze 2011, 22:02

Mozesz podniesc moment tylko na dole np w przedziale 2000-3000obr jednak wtedy moc w tym przedziale tez sie podniesie !
Jesli bedzie nadal nizsza niz moc max (ktora zazwyczaj jest w wysokich obr) to wtedy sie mowi ze moc zostala nie zmieniona.

Awatar użytkownika
tokarka606
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 32
Rejestracja: 14 mar 2010, 13:31
Lokalizacja: koszalin

Post autor: tokarka606 » 05 cze 2011, 23:14

grzałka pisze:nie bez znaczenia jest jedno i drugie ale jeśli chodzi o przyspieszenie to ''ważniejszy'' jest moment obrotowy.
Najlepiej przyspieszasz tam gdzie jest największy moment.
W skrócie to jest tak,że
moc =prędkość maksymalna,
moment =przyspieszenie,w dużym uproszczeniu.

Jeżeli maksymalny moment jest w dolnym zakresie obrotów to pomimo dużej mocy w górnym zakresie auto nie będzie przyspieszać energicznie i na odwrót.

Przyspieszając od 0 do 100km/h moc nie ma aż takiego dużego znaczenia,bo duża moc nie jest potrzebna ,ale powyżej tej prędkości jest już inaczej ,co nie zmienia faktu ,żeby wykorzystać moc musi tam jakiś moment istnieć (w wyższym zakresie obrotów).

Upraszczając :nie da się wykorzystać mocy bez dostępności momentu,co doskonale widać w górnym zakresie obrotów gdy moment gwałtownie spada chociaż moc jeszcze rośnie.
Pół litra na dwóch to nic,ale litr na czterech to już coś.

Gerwaziak
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 36
Rejestracja: 13 mar 2011, 12:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Gerwaziak » 06 cze 2011, 10:05

Znalazłem taki artykuł:
http://www.civinfo.com/BHP/INDEX.HTM
i chyba pojąłem o co chodzi.

Rzecz banalna ale musiałem ją sobie uświadomić - TSFI przyspiesza lepiej w wysokich zakresach obrotów nie ze względu na wysoką moc maksymalną a ze względu na fakt, iż moment obrotowy na silniku i moment na kołach to dwie różne rzeczy. Jeżeli przy 3000 rpm moment na silniku wynosi np 250 nm a na kołach X to przy 6000 nm mamy spadek momentu na silniku o np 25% do 187 nm ale moment na kołach rośnie nam dwukrotnie i mamy wówczas 1,5 X więc auto przyspiesza o połowę szybciej.

Macie więc rację, że chodzi o moment a pożądany jest taki, który ma płaski przebieg i (zwłaszcza w benzynie) utrzymuje wysokie wartości również w górnych zakresach obrotów.

[ Dodano: 2011-06-06, 16:16 ]
Jeszcze coś doczytałem :)

http://wasze.motofakty.pl/artykul/moc_a ... otowy.html

wynika z tego, że moc faktycznie jest wyznacznikiem tego jak auto jeździ bo jest ściśle związana z momentem obrotowym. Moc=moment*obroty/7022. Jest to pewne uproszczenie ale jak patrzę na wykresy to się sprawdza.

No i dlatego nie da się dodać jedynie momentu obrotowego w wartościach maksymalnych. Równolegle musiałaby wzrosnąć moc.

RaKo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 286
Rejestracja: 15 mar 2010, 12:11
Lokalizacja: Kraśnik

Post autor: RaKo » 07 cze 2011, 00:16

Moc to ten bajer który rozpędza auto do prędkości maksymalnej,a moment to ta prędkość najbardziej odczuwalna przy starcie.

Forum Audi A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 765
Rejestracja: 14 lut 2010, 10:28
Imię: Robert
Rocznik: 2014
Moje auto: A7 4G
Nadwozie: Hatchback
Silnik: 3.0 CDUC 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Post autor: Forum Audi A6 » 07 cze 2011, 09:41

W praktyce za przyśpieszenie odpowiadają również opony, waga, systemy wspomagające i umiejętności kierowcy ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tuning mechaniczny”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja