D@mi@n 2.8 pisze:dzieje się tak że obroty spadają na 2tys i po 2sekundach dopiero na 1300,
Co może być tego przyczyną?
Przyczyną jest załączenie sprzęgła lock-up w konwerterze.
Na biegach 1 i 2 i częściowo na 3 moment obrotowy przenoszony jest przez sprzęgło hydrokinetyczne, żeby zamortyzować drgania skrętne i szarpnięcia silnika - wtedy na koła przenoszone jest około 95% mocy, a reszta idzie w mielenie i grzanie oleju. Sprzęgło hydrokinetyczne ma tę zaletę, że jest odporne na przeciążanie, a na biegach na których ze względu na przełożenie moment obrotowy jest największy (niskie biegi) chroni pozostałe elementy układu przeniesienia napędu przed obciążeniami udarowymi.
Nowsze i bardziej zaawansowane skrzynie mają w konwerterze momentu dodatkowe sprzęgło, które po rozpędzeniu samochodu łączy silnik ze skrzynią na sztywno, bez poślizgu jaki normalnie daje sprzęgło hydrokinetyczne. Dzięki sztywnemu połączeniu oszczędzamy paliwo, zwiększamy dynamikę i nie grzejemy niepotrzebnie oleju w skrzyni. Ponieważ lock-up pozwala przenieść więcej momentu obrotowego na koła, podczas agresywnego przyspieszania załączy się wcześniej i prawdopodobnie razem ze zmianą biegu z 2 na 3.
Z tego co zauważyłem w naszym Tiptronic'u podczas spokojnej jazdy lock-up załącza się przeważnie na 3 biegu. Połączenie silnika na sztywno ze skrzynią owocuje większym obciążeniem silnika i spadkiem obrotów o te 200-300, dlatego wiele osób uważa że skrzynia ma jakiś dodatkowy "półbieg" , albo wręcz 6 biegów
Moja skrzynia też denerwowała mnie ślamazarnym załączaniem lock-upa w połowie trójki, aż przekodowałem ją na inny tryb pracy i teraz załącza się razem z wrzucaniem 3 biegu.
Prawdę mówiąc nie wiem w jakim momencie lock-up powinien załączać się w prawidłowo działającej skrzyni na standardowym kodowaniu. Kilku miszczów od skrzyń których o to pytałem twierdziło że właśnie tak, jak działało to w mojej, ale mnie za bardzo to denerwowało.
Pewno jest to objaw zużycia któregoś z elementów, bądź kilku z nich naraz. Nie jestem specjalistą, ale na chłopski rozum opóźnienie w załączaniu lock-up'a może wynikać z niewystarczającej wydajności pompy, zużycia tarczek sprzęgła, zużycia siłowników itd. Pewno pomogłaby wymiana całego konwertera. Nic nie jest wieczne niestety
Aaale może wystarczy wymiana oleju

Sam spróbuję na wiosnę go zmienić i wrócić na próbę do fabrycznego kodowania.