[retrofit] Tempomat (zwykły) - doposażenie
: 11 lip 2015, 22:22
Ze względu na niedawno przeprowadzoną operację doposażenia swojej A6 o tempomat wrzucam opis dokonania takiego zabiegu.
Niezbędne części:
Kolejne kroki:
Poza tym, to nie pasuje, żeby auto tej klasy nie posiadało tempomatu na wyposażeniu.
Jeżeli ktoś byłbyy zainteresowany, to mogę odsprzedać parę gotowych przewodów z odpowiednimi pinami pomiędzy sterownikiem kierownicy a sterownikiem silnika - szczegóły na PW.
Niezbędne części:
- 1. Manetka: 4E0 953 521 B (model "B" poajwił się 1/11/2009 - różni się on od poprzedniej piktogramami).
2. Śruby do przykręcenia manetki: 2 x N 909 068 02
3. Dolna obudowa kierownicy z wycięciem na dodatkową manetkę: 4F0 953 512 E. Kolory: 6PS - soul (czarny); 1DH - szary achat; 1GK - beż kamut; 4D9 - indygo; J42 - beż piment.
4. Pin do wtyczki białej, łączącej kabinę z komorą silnika [T17c - 4F0 972 575]: 000 979 022 E
5. Pin do wtyczki czarnej, która wchodzi do sterownika kierownicy [T16b - 8E0 972 126]: 000 979 009 A
6. Ok. 60cm przewodu o przekroju 0,35mm2.
7. Opcjonalnie: sterownik kierownicy (tzw. podkowa). Jeżeli obecnie jest zainstalowana kierownica z multifunkcją, to obecny sterownik przyjmie kodowanie. W przeciwnym wypadku trzeba będzie go zmienić. Odpowiednie to: 4F0 953 549 B oraz C. Wg ETKA od MY'09 występowały same moduły "C".
8. Opcjonalnie: nowa śruba kierownicy: N 907 991 02 (instrukcja serwisowa zaleca wymianę).
9. Opaski zaciskowe, taśma parciana.
- 1. Klucz torx T20 (tylna część obudowy kierownicy)
2. Klucz torx T25 (poduszka powietrzna).
3. Długi (klinga o długości przynajmniej 9cm) klucz torx T8 (ja skorzystałem z zestawu Topex z wymiennymi, długimi klingami) (dolna obudowa - śruby z przodu oraz manetki).
4. Klucz spline M18 (do odkręcenia kierownicy).
5. Klucz nasadkowy 8 (osłona przestrzeni nad nogami kierowcy).
Kolejne kroki:
- 1. Całą operację należ zacząć od odłączenia masowego przewodu od akumulatora. UWAGA! Należy to zrobić na włączonym zapłonie - w przeciwnym wypadku nie będzie można zwolnić blokady kierownicy.
2. W celu zdjęcia osłony nad nogami kierowcy, należy odkręcić 3 śruby kluczem nasadkowym M8. Dwie znajdują się od dołu, po lewej i prawej stronie. Ostatnia skrywa się pod panelem, który przysłania bezpieczniki.
3. Usunięcie poduszki należy zacząć od usunięcia zaślepek śrub, którymi przykręcona jest
poduszka. Następnie należy przekręcić kierownicę 90 stopni w prawo, tak, żeby wycięcie w dolnej obudowie kierownicy ułożyło się w jednej linii ze śrubą. Do jej odkręcenia należy użyć klucza Torx T25. Podobnie postępujemy z druga śrubą, przekręcając kierownicę w druga stronę o 180 stopni. Po odkręceniu śrub (zostają w kierownicy), należy wyciągnąć ostrożnie poduszkę do siebie i wypiąć dwie kostki. Żółtą wypina się za pomocą czerwonego "suwaka - spinki" - należy go przesunąć do siebie. Drugą po prostu się wysuwa, odblokowując jeden zatrzask. Poduszkę należy odłożyć w bezpieczne miejsce.
4. Przed odkręceniem kierownicy należy zaznaczyć jej położenie na wielowpuście, np. cienkopisem do płyt CD. Śrubę kierownicy odkręca się kluczem spline M18. Po odkręceniu śruby kierownica powinna lekko zejść z trzpienia.
5. Obudowę kierownicy przytrzymują 4 śruby: dwie z przodu, do których odkręcenia należy użyć "długiego" torxa T8 oraz dwóch w tylnych, które odpuszczą po użyciu torxa T20. Po odkręceniu wyżej wymienionych, górną i dolną część obudowy należy rozłączyć, a dolną wyjąć zupełnie.
6. W celu dołożenia manetki, należy ściągnąć taśmę. Siedzi ona na 3 zatrzaskach. Dodatkowo, należy odpiąć żółtą kostkę, która siedzi z tyłu, z prawej strony (ta sama zasada, co przy poduszce).
7. Po usunięciu taśmy, należy odkręcić manetki (4 śruby) oraz odsunąć sterownik kolumny (podkowa) od przełączników.
8. Kolejnym krokiem powinno być dołożenie manetki oraz przykręcenie jej dwoma, dedykowanymi śrubami.
9. Tej samej czynności dokonujemy w SPAM do reszty manetek.
10. Leżąca luźno taśma może teraz wrócić na swoje miejsce. Należy pamiętać o kostce z prawej strony.
11. Przed złożeniem, należy dołożyć piny i dodatkowy przewód. Kostka czarna znajduje się po lewej stronie modułu kolumny. Po wypięciu (zatrzask), uzupełniamy slot nr 5.
12. Przewód należy przymocować do istniejącej wiązki - ja zrobiłem to za pomocą taśmy parcianej.
13. Drugi koniec przewodu z pinem, należy wsunąć w slot nr 10 białej kostki. Znajduje się ona po lewej stronie przestrzeni nad nogami kierowcy i wysuwa się prostopadle do podłogi. Uwaga! Złącze to składa się z dwóch kostek - damskiej, którą uzupełniamy o pin oraz męską, która należy wpiąć z powrotem po dokonaniu wcześniej wymienionej operacji.
14. Teraz można założyć kolejno: nową dolną obudowę, kierownicę (za pomocą nowej śruby) i poduszkę.
15. Kolejnym krokiem powinno być przykręcenie klemy masowej akumulatora.
16. Po sprawdzeniu podstawowych funkcji samochodu (np. czy się uruchamia), można przystąpić do programowania sterowników: silnika oraz kolumny kierowniczej. W obu przypadkach należy wejść w Coding i VCDS powinien podpowiedzieć, co należy zmienić, aby tempomat aktywować.
Kodowanie sterownika kierownicy: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Audi_A6_(4F)_Steering_Wheel_Electronics#Coding
Kodowanie sterownika silnika 2.0 TFSI: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/2.0l_TFSI_(AXX/BGB/BPJ/BPY/BWA)#Coding
17. Po zmianie kodowania - test drive.
18. Obudowa znad nóg kierowcy może trafić na swoje miejsce.
Poza tym, to nie pasuje, żeby auto tej klasy nie posiadało tempomatu na wyposażeniu.
Jeżeli ktoś byłbyy zainteresowany, to mogę odsprzedać parę gotowych przewodów z odpowiednimi pinami pomiędzy sterownikiem kierownicy a sterownikiem silnika - szczegóły na PW.