Strona 1 z 6

[A6 C6] TPMS High :) - też A8 i Q7

: 23 paź 2010, 22:31
autor: tmr
No i tak...
od wiosny zabierałem się za to... w końcu dzisiaj (dzięki małej aferze osobistej 8-) ) chciałem bardzo zająć się czymś co wymaga myślenia tylko o kabelkach.
No i się udało.

Co to jest TPMS?
To skrót o Tire Pressure Monitoring System - czyli system monitorowania ciśnienia w oponach auta (i temperatury).

Genaralnie - retrofit dla maniaków i ludzi z problemami emocjonalnymi, albo dla tych którzy mają run-flaty, albo po prostu jeżdżą z dziećmi autostradami... (dzięki TPMS można zawczasu zobaczyć że za kilka km nie będzie powietrza w oponie, albo że za minutę opona wystrzeli...)

Dobra, co potrzeba dla wersji 7K3 dla High MMI?:
- moduł głowny , numerek 4F0 910 273A
- 4 nadajniki montowane w felgach, z nowymi zaworkami , numerek 4F0 907 275B
- 4 nadajniki indukcyjne montowane w nadkolach, numerek 4F0 907 283
- antenka montowana nad tylną szybą, numerek 8E0 907 277 (i uchwyt dla niej)
- 65 metrów kabla :)
- 5 wtyczek 8E0 971 934
- wtyczka 1J0 972 977
- 2 nakrętki m6 :) (prawy przód)
- 2 śruby m6 z zapinanymi nakrętkami (lewy przód)
- 4 nakrętki dla blachowkrętu 6mm (prawy i lewy tył)
- 36 wsuwek z zatrzaskiem do wtyczek 0.3mm
- 1 wsuwka dla kabli zasilających (taka podwójna) - montowana w uchwycie bezpiecznika...
- 6 godzin
- 2 kawy
- 1 piwo
- jak ktoś pali - to pewnie parę fajek... 8-)


Orientacyjnie... ile TO kosztuje??? -
- czujniki 200, moduł 200, nadajniki 200, antena i kable 200, niespodziewane wydatki 200 :roll:

Schematy elektryczne...
Obrazek
Obrazek


Zaczynamy...
1) takich 3 żyłowych kabli potrzeba 4 sztuki... (6m, 6m, 5m, 3m, 1m), czujniki do kół, antena, moduł. Kable robimy sami wg. schematu.
Obrazek
Czujniki z zaworkami wtykamy w koła w jakiejś tam wulkanizacji. Zaworki powinny być nowe. Czujniki - w miarę świeże... (ich żywotność to max 120 miesięcy)

2) takie nadajniki indukcyjne - wtykamy w każde nadkole... :)
Obrazek

Po wymontowaniu koła i zdjęciu nadkola widzimy:
- lewy przód: zbiornik spryskiwaczy - to na nim jest miejsce na montaż
Obrazek

-prawy przód: obok niebieskiej gruchy podciśnienia - nie ma innych wystających śrubek - wybór jest tylko jeden.

-lewy i prawy tył: są gotowe wystające blachowkręty nieco ku tyłowi od środka nadkola - wybór jest prosty.

3) antena... w sedanie nad tylną szybą - po zdjęciu tego "ostatniego" paska podbitki dachu (wyczepiany) - tam też jest tylko jedno miejsce na uchwyt :)

4) kable... robione według schematu (po 3 żyły do każdego nadajnika i do anteny)

- kabel do anteny prowadzony prawym progiem za schowek pasażera (wykręcamy dziada wcześniej!)
- kabel od lewego przodu - za nadkolem jest esowaty plastik a za nim gumowy przepust z gumowymi dydkami - wybieramy jeden, obcinamy, przepuszczamy kabel do kabiny, dalej za (pod) deską za schowek (trzeba wykręcić osłonę kopyt pod kierą...)
- kabel od lewego tyłu- gumowy przepust do tyłu od amortyzatora. Kabel za osłonę bagażnika i dalej wiązką w lewym progu pod kierę - dalej z lewym przodem za schowek... :)
- kabel od prawego tyłu: ku tyłowi od amortyzatora jest przepust do bagażnika... - dalej z wiązką elektryczną prawym progiem za schowek...

- wtyczka modułu... - wpinamy 12 pinów od nadajników indukcyjnych, wpinamy masę (punkt masy za schowkiem), wpinamy 3 piny od anteny, 1 pin zasilania (do bezpiecznika 3, rządek numer 1), 2 piny od CANów (rozdzielnik 20 cm do góry :) )....
Obrazek

5) moduł :)
moduł se wtykamy w to wolne miejsce... (jak ktoś nie ma tam stera LWR - ja tam go nie mam :) )... jak ktoś wolnego miejsca nie ma - to "se" musi poszukać <rotfl>
klik - siedzi...
wpinamy wtyczkę i voila... :mrgreen:


Obrazek

6) komp i kodowanie
- rejestrujemy TPMS w can-gateway
- dodajemy opcję TPMS w liczniku
- dodajemy opcję TPMS wkanale 1 stera MMI
- kasujemy błędy, sprawdzamy poprawne kodowanie TPMS
- w car - tpms - inicjalizujemy układ, dajemy zapamiętaj (jakoś tak :) ) i mamy:

Obrazek

Pijemy kawę, palimy fajkę, sprzątamy auto, napawamy się swoim dziełem :)

Przejeżdżamy paredziesiąt metrów i widzimy że system się skalibrował:
Obrazek

Przejeżdżamy jak szatan na drugi koniec miasta (pojęcie względne... :) ) ... i widzimy:
Obrazek

Jesteśmy szczęśliwi jak dziecko :lol:
Planujemy coś nowego... <rotfl>



Dziękuję mojej dobrej duszy za wsparcie mentalne w trakcie montażu ;-)

: 23 paź 2010, 23:10
autor: Tomas
Super sprawa Tomasz no to pojechales na calej dlugosci i szerokosci <ok> <piwo> ciekawe co jeszcze wymyslisz oprocz distronica :mrgreen: juz masz najbardziej chyba wypasioną furke na A6K.PL i to wszystko wlasnymi ręcami :mrgreen:

: 24 paź 2010, 01:07
autor: Zygi
Tmr swietna robota..gratuluje <ok> sterownik główny juz mam, teraz zaczynam kompletowac całą reszte..
Zastanawiam mnie tylko kiedy zaczniesz zmieniac przód i tył od wersji poliftowej?
Pozdrawiam

: 24 paź 2010, 21:26
autor: holekpiotr
tmr, Ty to jesteś naprawdę "wariat" pozytywnie zakręcony.

: 24 paź 2010, 22:09
autor: beyca
Kawał dobrej roboty <ok>
Gdy bym nie miał TPMS zaraz bym sie za to brał :lol:
a tak przy okazji chciałem drugi komplecik czujników do kół zimowych
i poniżej 150zł za sztuke nie moge nic znaleść, może ktoś ma namiary...

znalazłem coś takiego po 30zł ale raczej nie podejdzie :cry:
http://allegro.pl/czujnik-cisnienia-pow ... 56930.html
pozdrawiam

: 24 paź 2010, 23:02
autor: sir KENnY XVIII
tmr, brawo kawal dobrej roboty, osobiscie czekam na tutorial na distronic.
Ps to ma zadzialac jako doping do dalszej pracy ;-)

: 25 paź 2010, 09:31
autor: maxon
tmr mistrz modów !

: 25 paź 2010, 11:31
autor: carlos666
Brawo Brawo.
Też bym się skusił ale koszt 1000pln za taki mały bajer to za dużo.
Poczekam aż ceny gratków spadną.
Ja kończę u siebie instalację elektrycznej klapy tył.

: 26 paź 2010, 18:37
autor: M0NEER
Jeśli ktoś lubi czytać schematy to tutaj jest trochę info nt. typów TPMS stosowanych w Audi

tmr, Gratulacje!! Fajny bajer <ok>
Jaki masz rozmiar opon i felg?
IMHO, masz trochę niskie ciśnienie w oponkach i przez to po bokach Ci się szybko zetrą... ÂŚmiało zwiększ na 2,4 bar.

Ja mam 225/50/17 i przy rozgrzanych dmucham na 2,8 bar.

: 26 paź 2010, 19:30
autor: Społeczność Audi A6
tmr, Powiem tyle SZOK!
Szacun za czas jaki poswieciles!
Szacun za to ze ci sie chcialo wogole to zrobic i jeszcze tak dokaldnie opisac!
Tez bym sobie to zamontowal, ale przeraza mnie tez 6 godzin roboty. Bo auto trzeba miec w jednym paluszku aby wiedziec co i jak i gdzie, a do tego to jeszcze u mnie daleko!!

[ Dodano: 2010-10-26, 19:33 ]
tmr, a jeszcze pytanie jak rozumiec to: dla wersji 7K3 dla High MMI?: skad mam wiedziec jaki moduł głowny ma miec u mnie numerek

[ Dodano: 2010-10-26, 19:41 ]
Sprawdzilem te ceny na allegro przed chwila i czujniki 200, moduł 200, nadajniki po 100zl za sztuke czyli razem 400zl, antena 140zl i kable z wtyczkami 200 czyli razem wychodzi jakies -1000zl moze dobrze bylo by znalazec kogos co caly komplet ma n sprzedaz?

: 26 paź 2010, 21:45
autor: szynszyl
Tak z ciekawości: do czego służy antena montowana przy tylnej szybie bo nie kumam ??

pozdr

: 27 paź 2010, 01:23
autor: tmr
Zygi pisze:Tmr swietna robota..gratuluje sterownik główny juz mam, teraz zaczynam kompletowac całą reszte..
trzymam kciuki - i jakby co - służę pomocą :)
M0NEER pisze:Jaki masz rozmiar opon i felg?
IMHO, masz trochę niskie ciśnienie w oponkach i przez to po bokach Ci się szybko zetrą... ÂŚmiało zwiększ na 2,4 bar.
Te felgi zimówki to 16". Opony standard 225/55R16
Ciśnienie faktycznie nieco niższe ale ja osobiście uwielbiam jazdę jak na pierzynie :) (a przy tym ciśnieniu autko na tych oponach już nie "łazi" po koleinach :) )
fenomenalny pisze: jak rozumiec to: dla wersji 7K3 dla High MMI?: skad mam wiedziec jaki moduł głowny ma miec u mnie numerek
7K3 to kod obecności TPMS pracującego na 433MHz (czyli wersja europejska). Moduł główny - taki jak napisałem :)
szynszyl pisze:do czego służy antena montowana przy tylnej szybie bo nie kumam ??
To raczej ona zbiera sporą część info z czujników kół...
Nadajniki w nadkolach służą identyfikacji czujnika/koła akurat w tym rodzaju systemu...

Dzięki Koledzy za miłe słowa <ok>
Zapewniam że wystarczy się dobrze uprzeć, a można zbudować w ogródku prom kosmiczny... :) Oczywiście żonę w takim układzie należałoby przerobić genetycznie na łosia który będzie pracował na części do owego promu... :lol:

: 27 paź 2010, 09:03
autor: Bolekru
:) Oczywiście żonę w takim układzie należałoby przerobić genetycznie na łosia który będzie pracował na części do owego promu... :lol:[/quote]

No Tomek mam nadzieję, że żona jest fanką A6(z przeróżnymi modami) bo inaczej twój związek jest zagrożony...
Pełen szacunek dla Twojej wiedzy (podstawa to ta szkoła górnicza :-D )
Pozdrawiam

: 27 paź 2010, 18:31
autor: Tomas
tmr pisze:Zapewniam że wystarczy się dobrze uprzeć, a można zbudować w ogródku prom kosmiczny... :)
Tomasz z twoją wiedzą i zamilowaniem do grzebania prom kosmiczny to pestka :mrgreen:

: 30 paź 2010, 06:11
autor: tmr
Bolekru pisze:No Tomek mam nadzieję, że żona jest fanką A6(z przeróżnymi modami) bo inaczej twój związek jest zagrożony...
doskonała analiza :lol:
Bolekru pisze:(podstawa to ta szkoła górnicza )
:) jak to zwał, tak to zwał... 8-)