[A6 C5] Montaż Xenony + regulacja + spryski + PDC - Fotstory
: 25 sie 2010, 14:45
Korzystając z kilku wakacyjnych dni postanowiłem w końcu wymienić zwykłe reflektory na xenon.
ÂŻadne hid-y i inne wynalazki nie wchodziły w grę, tylko oryginały z automatycznym poziomowaniem i spryskiwaczami.
Trzeba przy tym wymienić zderzak, a że trafił mi się w dobrej cenie akurat taki z otworami do parktonika, więc przy okazji dołożyłem czujniki na przód (tył mam fabrycznie)
No to lećmy co trzeba kupić z orientacyjnymi cenami:
Zderzak (goły) 80zł + malowanie 150zł
zbiornik z pompką spryskiwaczy reflektorów 100zł, kupiłem zbiornik wg numeru z ETKI ale okazało się że nie pasuje
na szczęście wystarczyło wyciąć otwór w starym zbiorniczku (w miejscu czerwonego kółka) i osadzić w nim uszczelkę oraz pompkę z tego kupionego
klapki spryskiwaczy 2szt 40zł (malowanie razem ze zderzakiem)
pompki spryskiwaczy 2szt 100zł/szt
ramki spryskiwaczy (4B0807787, 4B0807787) 2szt 40zł/szt ASO
waż zbrojony 10mm 3m 10zł
opaski zaciskowe na wąż 10mm 10szt 20zł
złączka prosta, złączka kątowa i trójnik węża (8D0955873, 4b0955873, 1J0955665A) 45zł ASO
wtyczka do pompki +piny+gumki uszczelniające (1J0973722, 000979225, 357972741B) 40zł ASO
uchwyty do węża (skreślone na czerwono) okazały się niewłaściwe, w końcu pomocowałem wszystko opaskami zaciskowymi do kabli
w oryginale powinien być zmieniony przekaźnik od wycieraczek z istniejącego 602 na 603 lub 389 (4b0955531e) ale akurat nie mogłem go dostać więc założyłem przekaźnik zwłoczny regulowany 1-30s (zaznaczony na zielono) 35zł
do tego 2m kabla podwójnego 2,5mm2+oprawka bezpiecznika 15zł (zaznaczona na zielono)
Zmontowany na zderzak z wężami do spryskiwaczy. Wzmocnienie, kratki, chromy, klaksony, halogeny przekładamy oczywiście ze starego. W przypadku wersji z otworami wiązkę parktronika montujemy przed zamontowaniem wzmocnienia.
reflektory xenonowe z silniczkami, przetwornicami i palnikami 1100zł
są to chyba elementy które najtrudniej dostać z dobrym stanie, więc trzeba bardzo uważnie oglądać je przed zakupem zarówno z zewnątrz (stan szyby, uchwyty, pokrętła regulacji) jak i wewnątrz (lustro, zaczepy lustra, soczewki, działanie silniczków i przesłony) radzę zwrócić uwagę czy wszystkie części składowe mają nabity ten sam rocznik, czy nie były rozklejane, czy wersja europejska itp. Ja oglądałem w sumie z 10szt zanim kupiłem swoje. Na allegro jest strasznie dużo naprawianych przez domorosłych "speców" i nie wyobrażam sobie kupować lamp bez ich wcześniejszego oglądania.
Przy okazji info jak zdemontować reflektory kiedy nie zdejmujemy zderzaka:
Należy wykręcić dwie śruby od góry (zaznaczone na żółto), trzecią przez otwór (na fioletowo) za pomocą dłuższego wkrętaka z wymiennymi końcówkami + przedłużka magnetyczna, a następnie wepchnąć róg zaznaczony czerwoną strzałką, podłożyć ściereczkę na szkło reflektora aby zabezpieczyć przed porysowaniem, przesunąć możliwie daleko zgodnie z zieloną strzałką, aby odczepić zaczep zaznaczony strzałką na niebiesko
Zaczep należy odczepić płaskim śrubokrętem zgodnie ze strzałką
Do samopoziomowania potrzebujemy
Sterownik (4Z7907357) 75zł
Czujniki poziomowania (4B0907503) 2szt 100zł/szt (też uważać z zakupem, zwrócić uwagę na o-ring, ośka powinna obracać się bez zgrzytów czy luzów z lekkim oporem gumki o-ringu)
Wtyczki do sterownika, czujników i lamp + piny i gumki (8E0972420, 000979009, 7M0973119, 000979009, 3b0972742C, 000979225, 357972741B) 100zł ASO
Cięgło czujnika przedniego (8D0941299B) 75zł ASO
Cięgło czujnika tył (na czerwono) w ASO okazało się że zostało wycofane i że można sprowadzić takie przeznaczone do modelu na rynek chiński za jedyne 180zł więc zrobiłem je z dwóch przegubów kulowych M6 połączonych śrubą dwustronną za 15zł
Wspornik czujnika przód (4B0941291B) 40zł ASO
Wspornik czujnika tył (4B0505575A) 60zł ASO (na zielono), zamiast jednego dostałem 10szt więc jak by ktoś potrzebował oddam za piwo
Ramie czujnika tył (3B0505573) 25zł ASO
Pokrętło regulacji podświetlenia (bez regulacji wysokości) 25zł, nie jest konieczne ale dzięki temu jest bliżej oryginału
Wiązki wykonałem sam, w sumie na poziomowanie i parktronik potrzeba było 120m kabla 1mm2 (dla ułatwienia w 6-ciu kolorach) + plecionka 100zł
(do góry od lewej)
6żył 2m wiązka sygnałów sterujących (sygnał gala z ESP, przełącznik światła, zasilanie, kontrolka w liczniku, linia L, sygnał ładowania)
3żyły 5m czujnik tył
4żyły 3,5m reflektor lewy
3żyły 3,5m czujnik przód
4żyły 2,5m reflektor prawy
Montaż
Aby zamontować czujnik z przodu należy zdjąć koło i przynitować do istniejących otworów
Z tyłu trzeba odkręcić od spodu plastikową osłonę tylnej belki, wtedy wszystkie otwory i śruby niezbędne do montażu mamy jak na dłoni przygotowane przez fabrykę, wystarczy tylko zmontować wsporniki
Po zdjęciu lewego przedniego nadkola mamy dostęp do gumowego przepustu, którym przeprowadzamy wiązkę do czujnika i do silniczka prawej lampy oraz do czujników w zderzaku w przypadku parktronika. Jest tam taki mały „cycek” który można obciąć i przecisnąć przez otwór gruby drut tak aby końcówka była widoczna w głębi w nogach kierowcy
Tak samo z lewej strony prowadząc wiązkę do lewego silniczka lampy
Przy wtyczkach lamp musimy obsadzić po jednym pinie i przeciąć trzy kable prowadzące do starych silniczków regulacji
Sterownik montujemy za schowkiem pasażera, masę prowadzimy z słupka przy nogach, wiązkę do prawego reflektora przeprowadzamy przez przepust za pomocą przepchniętego drutu po prawej stronie w głębi
Resztę wiązek przeciągamy za radiem
a następnie pod kierownicą (zaznaczone na zielono)
wiązki idące do przodu przeciągamy przez przepust za pomocą przepchniętego drutu po lewej stronie w głębi
wiązki do tyłu układamy pod wykładziną po zdjęciu plastikowych osłon progów.
Musimy zdemontować siedzisko tylnej kanapy, aby to zrobić energicznie pociągamy krawędź siedzenia do góry aby wypiąć zaczepy (na zielono) z mocowań w nadwoziu (na czerwono)
Wiązkę do czujnika z tyłu przeprowadzamy przez przepust pod kanapą obok wiązki ABSu (na czerwono), Na zdjęciu widać również wiązki do parktronika (zaznaczone na zielono) poprowadzone pod boczkiem tylnej kanapy do sterownika w bagażniku
Aby przyciągnąć wiązkę musimy zrobić dziurę w gumie przepustu
Wiązkę sterującą doprowadzamy do kostki włącznika świateł (na zielono), obudowy bezpieczników(na niebiesko) w której musimy obsadzić piny dla nowego bezpiecznika S10 dla układu regulacji. Na czerwono zaznaczona jest wtyczka regulatora podświetlenia z której możemy poprowadzić masę i podświetlenie do przycisku parktronika.
W czarnej kostce znajdującej się za dolnym zestawem przekaźników musimy obsadzić złącze sygnału GALA pochodzącego ze sterownika ESP
Sygnał L bierzemy z gniazda diagnostycznego
Pozostałe dwa sygnały (sygnał kontrolki licznika i sygnał ładowania) podłączamy do zielonej wtyczki zegarów
Na koniec montujemy nowy regulator podświetlenia (bez pokrętła regulacji wysokości) symbol możemy zamalować czarnym markerem, a od wewnętrznej strony podkleić kawałkiem taśmy
schematy
wiązka sterująca+zasilanie i masa:
pin14 - sygnał L z gniada diagnostycznego pin15 (kabel zielono-niebieski)
pin17 - sygnał włączonych świateł z głównego włącznika świateł pin7 (kabel żółty)
pin18 - sygnał ładowania z wtyczki zielonej licznika pin12 (kabel niebieski)
pin11 - sygnał regulacji świateł z wtyczki zielonej licznika pin32 (brak kabla)
pin13 - sygnał GALA ze sterownika ESP czarne złącze 17-pinowe w nogach kierowcy pin3 (brak kabla, po drugiej stronie złącza dochodzi kabel biało-czarny)
pin9 - zasilanie +12V z bezpiecznika nr 10 w obudowie bezpieczników (kabel czarny - zasilanie po przekręconym zapłonie)
pin10 - masa prawy przedni słupek (kable brązowe)
Pozostałe połączenia powinny być jasne
Jeśli wszystko poprawnie podłączymy i złożymy, pozostaje tylko podłączyć VAG wykonać kodowanie sterownika zgodne z naszą wersją nadwozia, sprawdzić na kanale 02 wartości napięć dla obu czujników (u mnie bez obciążenia 3-3,5V), przeprowadzić test serownika, sprawdzić czy nie ma błędów, wykonać procedurę nastawy świateł i wyregulować reflektory.
Przydatne strony
http://www.passatplus.de/umbauteile/lwr/index.htm
http://www.planet-passat.de/umbauten/xe ... hruestung/
http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=75337
Parktronik
Jak już napisałem jest to tylko opis rozbudowy o czujniki z przodu
Moduł sterownika obsługujący przednie czujniki (8E0919283) 190zł
Brzęczyk z wtyczką (8E0919279) 30zł
Przycisk wyłącznika (4B0919281A5PR) 60zł ASO
Wtyczka do sterownika + piny (8Z0972923, 000979018) 45zł ASO
Wiązka zderzaka + czujniki 4szt (4B1971095B, 7H0919275E, 7H0919275D) 300zł
Wtyczka wiązki zderzaka+piny i gumki (1J0973713, 000979131, 357972740) 45zł ASO
Wiązki do parktronika
(do góry od lewej)
2żyły 2m podświetlenie i masa przełącznika
6żył 6m czujniki zderzak
4żyły 5m przełącznik i brzęczyk
W bagażniku wymieniamy sterownik na nowy. Wiązki prowadzimy górą (zielona strzałka) od sterownika do zderzaka przedniego i konsoli środkowej. Sposób poprowadzenia wiązek, podany został wcześniej.
Brzęczyk montujemy we wnętrzu konsoli środkowej za przyciskami powyżej radia. Przycisk montujemy obok przycisku ESP.
Schematy
Po podłączeniu wszystkiego, podłączamy VAG, wykonujemy kodowanie odpowiednie dla naszej wersji nadwozia, sprawdzamy czy nie ma błędów, sprawdzamy czy czujniki wskazują właściwie odległości do przeszkody
ÂŚwiatła przed modyfikacją (jak widać dawały na tyle mało światła że aparat nie potrafił złapać ostrości)
Efekt końcowy
Całość ok 3500zł z (czego ok 800zł parktronik)
Pewnie dałoby rade taniej, gdyby poszukać używanych wtyczek i wsporników, ale ja nie miałem ani czasu ani ochoty na latanie po szrotach
ÂŻadne hid-y i inne wynalazki nie wchodziły w grę, tylko oryginały z automatycznym poziomowaniem i spryskiwaczami.
Trzeba przy tym wymienić zderzak, a że trafił mi się w dobrej cenie akurat taki z otworami do parktonika, więc przy okazji dołożyłem czujniki na przód (tył mam fabrycznie)
No to lećmy co trzeba kupić z orientacyjnymi cenami:
Zderzak (goły) 80zł + malowanie 150zł
zbiornik z pompką spryskiwaczy reflektorów 100zł, kupiłem zbiornik wg numeru z ETKI ale okazało się że nie pasuje
na szczęście wystarczyło wyciąć otwór w starym zbiorniczku (w miejscu czerwonego kółka) i osadzić w nim uszczelkę oraz pompkę z tego kupionego
klapki spryskiwaczy 2szt 40zł (malowanie razem ze zderzakiem)
pompki spryskiwaczy 2szt 100zł/szt
ramki spryskiwaczy (4B0807787, 4B0807787) 2szt 40zł/szt ASO
waż zbrojony 10mm 3m 10zł
opaski zaciskowe na wąż 10mm 10szt 20zł
złączka prosta, złączka kątowa i trójnik węża (8D0955873, 4b0955873, 1J0955665A) 45zł ASO
wtyczka do pompki +piny+gumki uszczelniające (1J0973722, 000979225, 357972741B) 40zł ASO
uchwyty do węża (skreślone na czerwono) okazały się niewłaściwe, w końcu pomocowałem wszystko opaskami zaciskowymi do kabli
w oryginale powinien być zmieniony przekaźnik od wycieraczek z istniejącego 602 na 603 lub 389 (4b0955531e) ale akurat nie mogłem go dostać więc założyłem przekaźnik zwłoczny regulowany 1-30s (zaznaczony na zielono) 35zł
do tego 2m kabla podwójnego 2,5mm2+oprawka bezpiecznika 15zł (zaznaczona na zielono)
Zmontowany na zderzak z wężami do spryskiwaczy. Wzmocnienie, kratki, chromy, klaksony, halogeny przekładamy oczywiście ze starego. W przypadku wersji z otworami wiązkę parktronika montujemy przed zamontowaniem wzmocnienia.
reflektory xenonowe z silniczkami, przetwornicami i palnikami 1100zł
są to chyba elementy które najtrudniej dostać z dobrym stanie, więc trzeba bardzo uważnie oglądać je przed zakupem zarówno z zewnątrz (stan szyby, uchwyty, pokrętła regulacji) jak i wewnątrz (lustro, zaczepy lustra, soczewki, działanie silniczków i przesłony) radzę zwrócić uwagę czy wszystkie części składowe mają nabity ten sam rocznik, czy nie były rozklejane, czy wersja europejska itp. Ja oglądałem w sumie z 10szt zanim kupiłem swoje. Na allegro jest strasznie dużo naprawianych przez domorosłych "speców" i nie wyobrażam sobie kupować lamp bez ich wcześniejszego oglądania.
Przy okazji info jak zdemontować reflektory kiedy nie zdejmujemy zderzaka:
Należy wykręcić dwie śruby od góry (zaznaczone na żółto), trzecią przez otwór (na fioletowo) za pomocą dłuższego wkrętaka z wymiennymi końcówkami + przedłużka magnetyczna, a następnie wepchnąć róg zaznaczony czerwoną strzałką, podłożyć ściereczkę na szkło reflektora aby zabezpieczyć przed porysowaniem, przesunąć możliwie daleko zgodnie z zieloną strzałką, aby odczepić zaczep zaznaczony strzałką na niebiesko
Zaczep należy odczepić płaskim śrubokrętem zgodnie ze strzałką
Do samopoziomowania potrzebujemy
Sterownik (4Z7907357) 75zł
Czujniki poziomowania (4B0907503) 2szt 100zł/szt (też uważać z zakupem, zwrócić uwagę na o-ring, ośka powinna obracać się bez zgrzytów czy luzów z lekkim oporem gumki o-ringu)
Wtyczki do sterownika, czujników i lamp + piny i gumki (8E0972420, 000979009, 7M0973119, 000979009, 3b0972742C, 000979225, 357972741B) 100zł ASO
Cięgło czujnika przedniego (8D0941299B) 75zł ASO
Cięgło czujnika tył (na czerwono) w ASO okazało się że zostało wycofane i że można sprowadzić takie przeznaczone do modelu na rynek chiński za jedyne 180zł więc zrobiłem je z dwóch przegubów kulowych M6 połączonych śrubą dwustronną za 15zł
Wspornik czujnika przód (4B0941291B) 40zł ASO
Wspornik czujnika tył (4B0505575A) 60zł ASO (na zielono), zamiast jednego dostałem 10szt więc jak by ktoś potrzebował oddam za piwo
Ramie czujnika tył (3B0505573) 25zł ASO
Pokrętło regulacji podświetlenia (bez regulacji wysokości) 25zł, nie jest konieczne ale dzięki temu jest bliżej oryginału
Wiązki wykonałem sam, w sumie na poziomowanie i parktronik potrzeba było 120m kabla 1mm2 (dla ułatwienia w 6-ciu kolorach) + plecionka 100zł
(do góry od lewej)
6żył 2m wiązka sygnałów sterujących (sygnał gala z ESP, przełącznik światła, zasilanie, kontrolka w liczniku, linia L, sygnał ładowania)
3żyły 5m czujnik tył
4żyły 3,5m reflektor lewy
3żyły 3,5m czujnik przód
4żyły 2,5m reflektor prawy
Montaż
Aby zamontować czujnik z przodu należy zdjąć koło i przynitować do istniejących otworów
Z tyłu trzeba odkręcić od spodu plastikową osłonę tylnej belki, wtedy wszystkie otwory i śruby niezbędne do montażu mamy jak na dłoni przygotowane przez fabrykę, wystarczy tylko zmontować wsporniki
Po zdjęciu lewego przedniego nadkola mamy dostęp do gumowego przepustu, którym przeprowadzamy wiązkę do czujnika i do silniczka prawej lampy oraz do czujników w zderzaku w przypadku parktronika. Jest tam taki mały „cycek” który można obciąć i przecisnąć przez otwór gruby drut tak aby końcówka była widoczna w głębi w nogach kierowcy
Tak samo z lewej strony prowadząc wiązkę do lewego silniczka lampy
Przy wtyczkach lamp musimy obsadzić po jednym pinie i przeciąć trzy kable prowadzące do starych silniczków regulacji
Sterownik montujemy za schowkiem pasażera, masę prowadzimy z słupka przy nogach, wiązkę do prawego reflektora przeprowadzamy przez przepust za pomocą przepchniętego drutu po prawej stronie w głębi
Resztę wiązek przeciągamy za radiem
a następnie pod kierownicą (zaznaczone na zielono)
wiązki idące do przodu przeciągamy przez przepust za pomocą przepchniętego drutu po lewej stronie w głębi
wiązki do tyłu układamy pod wykładziną po zdjęciu plastikowych osłon progów.
Musimy zdemontować siedzisko tylnej kanapy, aby to zrobić energicznie pociągamy krawędź siedzenia do góry aby wypiąć zaczepy (na zielono) z mocowań w nadwoziu (na czerwono)
Wiązkę do czujnika z tyłu przeprowadzamy przez przepust pod kanapą obok wiązki ABSu (na czerwono), Na zdjęciu widać również wiązki do parktronika (zaznaczone na zielono) poprowadzone pod boczkiem tylnej kanapy do sterownika w bagażniku
Aby przyciągnąć wiązkę musimy zrobić dziurę w gumie przepustu
Wiązkę sterującą doprowadzamy do kostki włącznika świateł (na zielono), obudowy bezpieczników(na niebiesko) w której musimy obsadzić piny dla nowego bezpiecznika S10 dla układu regulacji. Na czerwono zaznaczona jest wtyczka regulatora podświetlenia z której możemy poprowadzić masę i podświetlenie do przycisku parktronika.
W czarnej kostce znajdującej się za dolnym zestawem przekaźników musimy obsadzić złącze sygnału GALA pochodzącego ze sterownika ESP
Sygnał L bierzemy z gniazda diagnostycznego
Pozostałe dwa sygnały (sygnał kontrolki licznika i sygnał ładowania) podłączamy do zielonej wtyczki zegarów
Na koniec montujemy nowy regulator podświetlenia (bez pokrętła regulacji wysokości) symbol możemy zamalować czarnym markerem, a od wewnętrznej strony podkleić kawałkiem taśmy
schematy
wiązka sterująca+zasilanie i masa:
pin14 - sygnał L z gniada diagnostycznego pin15 (kabel zielono-niebieski)
pin17 - sygnał włączonych świateł z głównego włącznika świateł pin7 (kabel żółty)
pin18 - sygnał ładowania z wtyczki zielonej licznika pin12 (kabel niebieski)
pin11 - sygnał regulacji świateł z wtyczki zielonej licznika pin32 (brak kabla)
pin13 - sygnał GALA ze sterownika ESP czarne złącze 17-pinowe w nogach kierowcy pin3 (brak kabla, po drugiej stronie złącza dochodzi kabel biało-czarny)
pin9 - zasilanie +12V z bezpiecznika nr 10 w obudowie bezpieczników (kabel czarny - zasilanie po przekręconym zapłonie)
pin10 - masa prawy przedni słupek (kable brązowe)
Pozostałe połączenia powinny być jasne
Jeśli wszystko poprawnie podłączymy i złożymy, pozostaje tylko podłączyć VAG wykonać kodowanie sterownika zgodne z naszą wersją nadwozia, sprawdzić na kanale 02 wartości napięć dla obu czujników (u mnie bez obciążenia 3-3,5V), przeprowadzić test serownika, sprawdzić czy nie ma błędów, wykonać procedurę nastawy świateł i wyregulować reflektory.
Przydatne strony
http://www.passatplus.de/umbauteile/lwr/index.htm
http://www.planet-passat.de/umbauten/xe ... hruestung/
http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=75337
Parktronik
Jak już napisałem jest to tylko opis rozbudowy o czujniki z przodu
Moduł sterownika obsługujący przednie czujniki (8E0919283) 190zł
Brzęczyk z wtyczką (8E0919279) 30zł
Przycisk wyłącznika (4B0919281A5PR) 60zł ASO
Wtyczka do sterownika + piny (8Z0972923, 000979018) 45zł ASO
Wiązka zderzaka + czujniki 4szt (4B1971095B, 7H0919275E, 7H0919275D) 300zł
Wtyczka wiązki zderzaka+piny i gumki (1J0973713, 000979131, 357972740) 45zł ASO
Wiązki do parktronika
(do góry od lewej)
2żyły 2m podświetlenie i masa przełącznika
6żył 6m czujniki zderzak
4żyły 5m przełącznik i brzęczyk
W bagażniku wymieniamy sterownik na nowy. Wiązki prowadzimy górą (zielona strzałka) od sterownika do zderzaka przedniego i konsoli środkowej. Sposób poprowadzenia wiązek, podany został wcześniej.
Brzęczyk montujemy we wnętrzu konsoli środkowej za przyciskami powyżej radia. Przycisk montujemy obok przycisku ESP.
Schematy
Po podłączeniu wszystkiego, podłączamy VAG, wykonujemy kodowanie odpowiednie dla naszej wersji nadwozia, sprawdzamy czy nie ma błędów, sprawdzamy czy czujniki wskazują właściwie odległości do przeszkody
ÂŚwiatła przed modyfikacją (jak widać dawały na tyle mało światła że aparat nie potrafił złapać ostrości)
Efekt końcowy
Całość ok 3500zł z (czego ok 800zł parktronik)
Pewnie dałoby rade taniej, gdyby poszukać używanych wtyczek i wsporników, ale ja nie miałem ani czasu ani ochoty na latanie po szrotach