Strona 1 z 1

[ All ] Moc a moment obrotowy - co ważniejsze

: 05 cze 2011, 11:59
autor: Gerwaziak
Mam prośbę o objaśnienie jednej kwestii. Co ma znaczenie dla szybkości z jaką auto nabiera prędkości? Czy ważniejsza jest moc czy moment obrotowy? Czy może jedno z nich jest bez znaczenia? Czy też przyspieszenie jest wypadkową obu tych wartości? Czytałem różne polemiki w tym temacie i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi, choć wiele wskazuje na moment obrotowy.

Czyli jeżeli mamy np. auto o parametrach 152km@185nm (wykres starego accorda z neta)

Obrazek

to lepsze efekty jeśli chodzi o zwiększenie przyspieszenia da nam zwiększenie samego momentu obrotowego:
Obrazek

czy samej mocy maksymalnej?
Obrazek

Innymi słowy, jeżeli chcemy jeździć autem nie więcej niż pozwala na to fabryczna moc maksymalna (np. 220 km/h) a zależy nam na przyspieszeniu, to warto w takim aucie zwiększać moc czy lepiej sam moment?

No i jeżeli autko, np turbo benzyna ma płaski moment w przedziale 2000-4000 i potem delikatnie spada za to moc rośnie wyraźnie od 4000 to lepiej nim wyprzedzać od 4000 rpm czy w przedziale 2000-4000 rpm? przykład:

Obrazek

Problem dotyczy głównie benzyny bo w dieslu wartości maksymalne mocy i momentu pokrywają się mniej więcej na wykresie w zakresach rpm.

Czy jakiś posiadacz 2.0 tfsi może powiedzieć czy autko lepiej mu jeździ w przedziale 2000-4000 czy powyżej 4000? Bo jestem przekonany, że powyżej 4000 i nie wiem jak to się ma do powszechnego przekonania, że większe znaczenie ma moment obrotowy.

: 05 cze 2011, 21:11
autor: phpbb3 forum A6
nie bez znaczenia jest jedno i drugie ale jeśli chodzi o przyspieszenie to ''ważniejszy'' jest moment obrotowy.

: 05 cze 2011, 21:42
autor: Lipton
Gerwaziak pisze:warto w takim aucie zwiększać moc czy lepiej sam moment?
może głupie pytanie zadam wybaczcie ale da się zwiększyć sam moment ?

: 05 cze 2011, 22:02
autor: rob555
Mozesz podniesc moment tylko na dole np w przedziale 2000-3000obr jednak wtedy moc w tym przedziale tez sie podniesie !
Jesli bedzie nadal nizsza niz moc max (ktora zazwyczaj jest w wysokich obr) to wtedy sie mowi ze moc zostala nie zmieniona.

: 05 cze 2011, 23:14
autor: tokarka606
grzałka pisze:nie bez znaczenia jest jedno i drugie ale jeśli chodzi o przyspieszenie to ''ważniejszy'' jest moment obrotowy.
Najlepiej przyspieszasz tam gdzie jest największy moment.
W skrócie to jest tak,że
moc =prędkość maksymalna,
moment =przyspieszenie,w dużym uproszczeniu.

Jeżeli maksymalny moment jest w dolnym zakresie obrotów to pomimo dużej mocy w górnym zakresie auto nie będzie przyspieszać energicznie i na odwrót.

Przyspieszając od 0 do 100km/h moc nie ma aż takiego dużego znaczenia,bo duża moc nie jest potrzebna ,ale powyżej tej prędkości jest już inaczej ,co nie zmienia faktu ,żeby wykorzystać moc musi tam jakiś moment istnieć (w wyższym zakresie obrotów).

Upraszczając :nie da się wykorzystać mocy bez dostępności momentu,co doskonale widać w górnym zakresie obrotów gdy moment gwałtownie spada chociaż moc jeszcze rośnie.

: 06 cze 2011, 10:05
autor: Gerwaziak
Znalazłem taki artykuł:
http://www.civinfo.com/BHP/INDEX.HTM
i chyba pojąłem o co chodzi.

Rzecz banalna ale musiałem ją sobie uświadomić - TSFI przyspiesza lepiej w wysokich zakresach obrotów nie ze względu na wysoką moc maksymalną a ze względu na fakt, iż moment obrotowy na silniku i moment na kołach to dwie różne rzeczy. Jeżeli przy 3000 rpm moment na silniku wynosi np 250 nm a na kołach X to przy 6000 nm mamy spadek momentu na silniku o np 25% do 187 nm ale moment na kołach rośnie nam dwukrotnie i mamy wówczas 1,5 X więc auto przyspiesza o połowę szybciej.

Macie więc rację, że chodzi o moment a pożądany jest taki, który ma płaski przebieg i (zwłaszcza w benzynie) utrzymuje wysokie wartości również w górnych zakresach obrotów.

[ Dodano: 2011-06-06, 16:16 ]
Jeszcze coś doczytałem :)

http://wasze.motofakty.pl/artykul/moc_a ... otowy.html

wynika z tego, że moc faktycznie jest wyznacznikiem tego jak auto jeździ bo jest ściśle związana z momentem obrotowym. Moc=moment*obroty/7022. Jest to pewne uproszczenie ale jak patrzę na wykresy to się sprawdza.

No i dlatego nie da się dodać jedynie momentu obrotowego w wartościach maksymalnych. Równolegle musiałaby wzrosnąć moc.

: 07 cze 2011, 00:16
autor: RaKo
Moc to ten bajer który rozpędza auto do prędkości maksymalnej,a moment to ta prędkość najbardziej odczuwalna przy starcie.

: 07 cze 2011, 09:41
autor: Forum Audi A6
W praktyce za przyśpieszenie odpowiadają również opony, waga, systemy wspomagające i umiejętności kierowcy ;)