Strona 1 z 3

3.0 TFSi - awaria obu wentylatorów chłodnicy i konsekwencje

: 23 sie 2018, 12:19
autor: damos
Witam!

Tydzień temu, na drugim końcu polski spotkała mnie nieciekawa przygoda:
przez olsztyńskie korki czołgałem się do centrum miasta, i na parkingu, podczas p[arkowania pokazał mi sie komunikat: "Temperatura płynu chłodzącego za wysoka, pozwól silnikowi pracować na jałowych obrotach". Zdziwiony dokończyłem parkowanie i w tym momencie spod maski buchnęły kłęby pary. Momentalnie wyłączyłem silnik. Na podłoże zaczął wylewać się płyn chłodzący.

Podniosłem maskę, żeby maksymalnie szybko ochłodzić silnik, auto poszło na lawetę. Po zgraniu logów okazało się, że 2 km wcześniej padło sterowanie oboma wentylatorami chłodnicy - nie generując ŻADNEGO ostrzeżenia na desce rozdzielczej! I przez te 2km silnik nabierał temperatury i w końcu wywalił ostrzenie i zaraz potem puściła albo uszczelka albo głowica.

Z czystej ciekawości - miał ktoś taki problem? Szukałem w necie i znalazłem dwa takie przypadki na zachodzie.

Auto trafiło do Autoserwis Rozwadowski (zna ktoś? uciekać stamtąd, czy spokojnie zostawić im auto do zrobienia?) i tam stwierdzili kompresję w układzie chłodzenia - więc obie głowice do kontroli a uszczelki pod głowicą do wymiany.

Byłbym wdzięczny koledze mat1324 za fabryczne info dotyczące montażu głowic (np: czy śruby mają być wymienione na nowe, z jakim momentem, w jakiej kolejności i na "ile razy" mają być głowice dokręcane). Ciekaw jestem, jaka jest procedura odpowietrzania układu chłodzenia? (jest wspólny ze skrzynią biegów). Wole wiedzieć, aby ew. skontrolować plan pracy wykonawcy przed powierzeniem mu zadania.

Przy okazji zrobię pewnie rozrząd - bo i tak silnik będą wyciągać - więc dodatkowy koszt będzie niewielki. Macie jakieś uwagi co do rozrządu? Np. brać konkretne wersje napinaczy a nie inne?

Z góry dziękuję za wszelkie info! :)

: 23 sie 2018, 13:05
autor: Quash
auć! Dziwne że tak późno dostałeś informacje o za wysokiej temperaturze. Powinna wyskoczyć ze sporą rezerwą, chyba że tak szybko zaczął się gotować. Śruby w głowicy bezwzględnie do wymiany, co do momentu i kolejności to już instrukcja serwisowa ale w 99% dokręca się na "skośnie" tzn. lewa góra, prawy dól itp. Moment zazwyczja na 3-4 razy. Rozrząd do sprawdzenia czy nie ma luzów jak jest ok to po co wymieniać ?? Nie słyszałem żeby 3.0TFSI miał jakieś wieksze problemy z rozrządem jak 3.0 tdi.

: 23 sie 2018, 13:44
autor: mat1324
Wszystko się poszuka :).

: 23 sie 2018, 14:46
autor: damos
Quash pisze:auć! Dziwne że tak późno dostałeś informacje o za wysokiej temperaturze.
Też się dziwię. Co więcej - zalecenie brzmiało: "pozwól pracować silnikowi na jałowych obrotach" :D co w tamtej sytuacji było bardzo kiepskim pomysłem.
Żadnego ostrzeżenia o padniętych wentylatorach...
Stwierdziłem, że auto zagrzało się stojąc w korku, w upale 35+ i mając klimę działająca "na full". Założyłem, że te 30 sekund do zaparkowania i tak będę "na wolnych obrotach", więc nie ma różnicy. Później cofając zobaczyłem wskaźnik temperatury na 130C i zrozumiałem, że to nie żarty. Moment później byłem na miejscu a spod maski wystrzeliły obłoki pary - wtedy od razu wyłączyłem silnik. Zmiana na wskaźniku temperatury po lewej jest tak mała, że nie zwróciłem na nią uwagi skupiony na wyszukaniu kolejnego objazdu.
Quash pisze:Rozrząd do sprawdzenia czy nie ma luzów jak jest ok to po co wymieniać
Taki jest plan. Jednak auto ma już 170 tys. przebiegu, więc jeśli koszt nie będzie wielki - można prewencyjnie wymienić w przypadku jakichkolwiek wątpliwości. I będzie spokój na następne 200 tys.
Lubię jeździć sprawnym autem. Olej wymieniam przed terminem, tarcze i klocki przed zużyciem, wahacze przy najmniejszych stukach. Więc i rozrząd mogę zmienić "przy okazji" - dla świętego spokoju. Mojego jak i przyszłego użytkownika.
mat1324 pisze:Wszystko się poszuka
dzięki! <radocha>

: 23 sie 2018, 15:18
autor: mat1324
Na chwilę obecną podsyłam ogólny schemat dla silnika 3.0 TFSI CGWB:

https://www.dropbox.com/s/g8axiw8dsqrj9 ... 20CGWB.pdf

Nie wrzucałem schematu jak luzuje się śruby, ponieważ oczywiste jest, że w odwrotnej kolejności do przykręcania, więc według jednego z rysunków zaczyna się od śruby 8, a kończy na 1, a dokręcanie w kolejności 1...8 :).

[ Dodano: 2018-08-23, 15:18 ]
W razie czego mogę podać numery części oraz inne instrukcje <okok>.

Jedna śruba 06E103385 kosztuje ok. 25 zł, a potrzebnych jest tylko 16 :| .

: 23 sie 2018, 16:24
autor: damos
dzięki!

Wiesz może, ile kosztuje w ASO kompletny rozrząd z pompą wody?

[ Dodano: 2018-08-23, 16:24 ]
Update:
mam wycenę - całośc robocizny wraz z częściami (rozrząd z ASO, śruby z ASO, uszczelki z ASO, planowanie obu głowic, uszczelniacze zaworów, uszczelki pod klawiaturę i inne graty )- 12 KPLN brutto :|

: 23 sie 2018, 17:52
autor: Quash
Może taniej będzie kupic cały silnik ?

: 23 sie 2018, 18:20
autor: mat1324
W sumie też rozwiązanie, a swój zawsze będziesz miał jako dawcę części :).

: 23 sie 2018, 19:13
autor: damos
tez o tym myślałem, ale...
1 - skąd wziąć dobrze działający silnik w niższej cenie? Na alledrogo 3.0 TFSi sa od 16 do 22 KPLN
2 - w jakim stanie będzie zakupiony silnik? (w jakim stanie ma panewki, jakie miał interwały olejowe, ile pracował po dzwonie i czy miał wtedy olej?)
3 - "nowy" silnik też nie będzie mieć rozrządu zrobionego
4 - nie mam gdzie trzymać "swojego" silnika :(

: 23 sie 2018, 19:28
autor: repek92
ehh a taka ładna, ten komunikat zeby silnik pracował na biegu jałowym jest to lepsze dla silnika niż gasić na rozgrzanym, ale to tylko gdyby układ chłodzenia byl ok. w przypadku rozgrzanego i zgaszenie może zaszkodzić silnikowi, dlatego wyskoczył taki komunikat ale jak wentylatory nie działały to by nic nie dało

: 23 sie 2018, 19:31
autor: roman_tyk
Rozrzadu nie dotykaj chyba ze grzechocze. Pierwsze slysze, jaka jest przyczyna nie wystartowania wentylatorow? ja mialem problem kiedys z wentylami, ale okazalo sie ze padl maly bezpiecznik do sterowania nad puszka komputera. Bezpieczniki masz duze do wentylatorow pod rozporka (trzeba rozebrac) i maly bezpiecznik kolo ECU.

Sprawdz glowice i tyle. po co sobie robic koszta

: 23 sie 2018, 19:42
autor: repek92
a co jeśli pierścienie mogły sie przegrzać? jaka temperaturę osiągnął?

: 23 sie 2018, 23:46
autor: Quash
repek92 pisze:a co jeśli pierścienie mogły sie przegrzać? jaka temperaturę osiągnął?
Nie no bez przesady nie na jałowych obrotach i z winy płynu chłodzącego. Pierścienie moga się posypać jakby oleju brakło. Tu ewidentnie płyn się zagotował i ciśnienie wydmuchalo uszczelkę.

Co do silnika, to spróbuj po dobrych warsztatach/tunerach podzwonic i zapytać często mają dobre dojścia od pewnych dostawców.

: 24 sie 2018, 12:37
autor: damos
Szukałem, ale u tunerów i ich dostawców znalazłem 3.0 TFSI jedynie po 20 KPLN

Co do ciągu dalszego akcji: warsztat proponuje koszt robocizny wymiany rozrządu "w cenie" reszty robocizny związanej z silnikiem (3800 PLN) a koszt samego rozrządu z ASO to 2820 PLN. Według mnie to bardzo dobra oferta <okok>

Natomiast planowanie obu głowic wyceniają na 2800 PLN (2,8 KPLN) <rotfl> Ja im delikatnie tłumaczę, że to raczej okolice 200PLN za sztukę wraz z wymianą uszczelniaczy :) Dałem nawet namiary na zakłady kilkaset metrów od ich warsztatu, które to zrobią w zbliżonej cenie i jeszcze sami wałki rozrządu pozdejmują i założą :)

: 07 wrz 2018, 16:29
autor: repek92
cześć, i jak twoja Audi? działasz coś?