Audi A6 / A7 Klub Polska Strona Główna




PRZYPOMNIJ HASLO

 


 Ogłoszenie 
Zanim napiszesz nowy temat na forum A6 / A7, skorzystaj ze standardowej lub poniższej, dodatkowej wyszukiwarki. Twój problem mógł być już omawiany.

Opony i felgi Audi A6 motostacja.pl w a6klub.pl OC/AC OC/AC sklep z częściami samochodowymi forum audi a6 Tarcze, hamulce forum audi a6
Felgi Audi A6
Części
samochodowe
SklepOpon.com
opony i felgi
Kup OC/AC
Express Parts
Naprawa
wgnieceń
Układ hamulcowy Sprawdzenie VIN

Weryfikacja Historii Wypadkowej Pojazdu


Poprzedni temat «» Następny temat
Przepustnica w V6
Autor Wiadomość
xoslox 



Model: A4 B6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Rok: 2003
Skrzynia: Manual
Kod silnika: AVF
Imię: Kamil
Pomógł: 41 razy
Wiek: 31
Dołączył: 28 Sty 2012
Posty: 852
Skąd: TOS
Wysłany: 2013-08-15, 16:25   Przepustnica w V6

PRZEPUSTNICA

2.4 i 2.8 V6 z tradycyjną linką gazu


Jeśli występuje takowa w jeszcze innych modelach proszę o info, bo wydaje mi się, że w 1.8 też były montowane.



INFO

Zależnie od położenia przepustnicy i m.in. aktualnych obrotów wału korbowego, sterownik jest w stanie zapewnić odpowiednią dawkę paliwa i optymalne jej zużycie. Położenie to jest odczytywane za pomocą czujników położenia przepustnicy.

Wyróżniamy dwa główne rodzaje czujników – potencjometry oraz przełączniki. Pierwsze z nich są stosowane w każdym silniku z przepustnicą i służą do określenia chwilowego jej położenia. Przełączniki natomiast informują o skrajnym uchyleniu przepustnicy – pełnym zamknięciu lub otwarciu.

Nasz moduł przepustnicy - Throttle valve control module J338 - posiada:

• Throttle Position Sensor – Czujnik Położenia Klapy (Zaworu) Przepustnicy – skrót TP - G69

• Angle sensor 1 for throttle drive - Czujnik Położenia dla Napędu Przepustnicy - G187

• Closed Throttle Position Switch – Przełącznik Zamknięcia Klapy Przepustnicy – skrót CTP - F60

• Throttle drive - Napęd (Siłownik/Aktuator) Przepustnicy - G186


Potencjometr przepustnicy jest przetwornikiem liniowym. To znaczy, że zmiana kąta uchylenia przepustnicy jest proporcjonalna do zmian rezystancji czujnika. Składa się on głównie z bieżni oporowej i ślizgacza (ramię ze stykami), który się po niej porusza. ?lizgacz jest mechanicznie powiązany z osią przepustnicy. Na skutek tego ruchu zmienia się rezystancja czujnika. Przypomnijmy prawo Ohma: I = U/R (I – natężenie prądu elektrycznego, U – napięcie, R – rezystancja). Widzimy więc, że po prostym przekształceniu (R = U/I) zmiana oporu musi powodować także zmianę napięcia, aby równość była zachowana.

Napięcie to odczytywane jest przez przez sterownik, który każdej wartości ma przypisane odpowiednie położenie przepustnicy. W wyniku analizy napięcia oraz charakteru jego zmian szybkość naciskania i zwalniania pedału przyspieszenia dobiera odpowiednie parametry mieszanki paliwowo-powietrznej.

Mikroprzełączniki informują sterownik silnika o krańcowych położeniach przepustnicy. Zespoły takich przełączników są jednak stosowane coraz rzadziej. Ich rolę przejmują potencjometry, które przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów w systemach sterowania wtryskiem mogą być jedynym sygnałem służącym do obliczania ilości zasysanego przez silnik powietrza.

Sygnał mówiący o całkowitym zamknięciu lub otwarciu przepustnicy jest jednak bardzo ważny. Wymusza takie dawkowanie paliwa, aby przy danych obrotach silnik uzyskiwał maksymalne parametry – tego w końcu wymaga kierowca wciskający do końca pedał gazu. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów może być to sygnał do zredukowania biegu (lub kilku), tzw. funkcja kick-down.

Zamknięcie przepustnicy powoduje uruchomienie układu wolnych obrotów lub wyzwala procedurę hamowania silnika. Zależy to od prędkości obrotowej silnika oraz tego, jak szybko kierowca zwalnia pedał przyspieszenia. Przy wysokich obrotach będzie odbywać się hamowanie silnikiem. Zostanie odcięty dopływ paliwa, a układ wolnych obrotów nie dopuści do jego zatrzymania. Przy niskich obrotach ten sam układ zapewni równomierną pracę jednostki napędowej.


BUDOWA


J338 - Throttle valve control module - Moduł przepustnicy



G69 - Throttle Position Sensor - podaje pełny zakres uchylenia klapki przepustnicy [0...100%]. Ze względu na sterowanie linką gazu określa od razu wartość wciśnięcia pedału przyspieszenia, w nowszych autach z elektroniczną przepustnicą czujnik ten określany jest jako G188



G187 - Angle sensor 1 for throttle drive - Pośredniczy w podaniu informacji do sterownika o kącie wysterowania klapy przepustnicy przez napęd przepustnicy



F60 - Closed Throttle Position Switch - Informacja do sterownika o zamknięciu klapki przepustnicy, czyli zdjęcie nogi z gazu



G186 - Throttle drive - Element wykonawczy, który po otrzymaniu sygnału z F60 steruje klapką przepustnicy w małym zakresie (podtrzymuje bieg jałowy/hamowanie silnikiem)




Odzwierciedlenie teorii:





DIAGNOZA


Rys.1

Sprawdzanie TP Sensor – Czujnik położenia przepustnicy

• Wyłączyć zapłon.
• Odłączyć wtyczkę od przepustnicy.
• Sprawdzić miernikiem w gnieździe przepustnicy (Rys.1) rezystancję pomiędzy pinem 4 i 7

Powinna wynosić ok. 900 Ω

• Następnie sprawdzić miernikiem rezystancję (Rys.1) pomiędzy pinem 5 i 7
• Operujemy klapką przepustnicy:

- Przy całkowicie zamkniętej rezystancja powinna wynosić 1400 – 1500 Ω

- Przy całkowicie otwartej rezystancja powinna wynosić 650 – 850 Ω

Rezystancja powinna się zmieniać płynnie.

• Włączamy zapłon.
• Sprawdzamy miernikiem we wtyczce zasilającej przepustnice (Rys.2) wartość napięcia pomiędzy pinem 4 i 7


Rys.2

Napięcie powinno wynosić 4 – 6 V

Sprawdzanie TPC Switch – Przełącznik zamknięcia przepustnicy

• Wyłączyć zapłon.
• Sprawdzić miernikiem w gnieździe rezystancję pomiędzy pinem 3 i 7
• Operujemy klapką przepustnicy:

- Przy całkowicie zamkniętej, rezystancja powinna wynosić 0 Ω (przejście)

- W każdej innej pozycji rezystancja powinna dążyć do nieskończoności ∞ Ω (brak przejścia)

• Sprawdzamy miernikiem we wtyczce zasilającej przepustnice (Rys.3) wartość napięcia pomiędzy pinem 3 i 7


Rys.3

Napięcie powinno być równe napięciu z akumulatora.

Sprawdzanie programem VAG/VCDS

Grupa 054: (Uchylenie klapy przepustnicy)

Wolne obroty



Kratka 3 - G69 - Zakres 0...100 %
Kratka 4 - G187 - 0...20% - tyle powinno wynosić wskazanie na wolnych obrotach, czyli automatyczna regulacja w celu stabilizacji obrotów biegu jałowego.

Grupa 098: (Napięcie z czujników)



Kratka 1 - napięcie G69
Kratka 2 - napięcie G187

Na zgaszonym silniku możemy sobie sprawdzić czy napięcie G69 wysteruje się w całym zakresie wciskania/puszczania pedału gazu.
_________________

 
 
AUDI AG Tomasz 


Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 4.2 335KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: BAT
Imię: Tomasz
Pomógł: 231 razy
Wiek: 43
Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 5376
Skąd: Warszawa
Kliknij tutaj ------------->
tomekkk1 


Model: Volvo S80
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.4 163KM
Napęd: FWD
Rok: 2005
Skrzynia: Automat
Imię: Tomek
Pomógł: 34 razy
Wiek: 40
Dołączył: 18 Paź 2009
Posty: 1922
Skąd: Stoke-on-Trent/UK
Wysłany: 2013-08-15, 17:51   

?wietna robota Kamil - przyklejam, by nie zaginął wśród tematów <okok>
_________________
 
 
szalony 



Model: S6 C8
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1
Napęd: Quattro
Rok: 2018
Skrzynia: S-tronik
Imię: Robert
Pomógł: 90 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Mar 2013
Posty: 3648
Skąd: Beskid Śląski
Wysłany: 2013-08-15, 17:52   

xoslox, dobra robota <okok>
 
 
AUDI AG Tomasz 


Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 4.2 335KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: BAT
Imię: Tomasz
Pomógł: 231 razy
Wiek: 43
Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 5376
Skąd: Warszawa
Kliknij tutaj ------------->
xoslox 



Model: A4 B6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Rok: 2003
Skrzynia: Manual
Kod silnika: AVF
Imię: Kamil
Pomógł: 41 razy
Wiek: 31
Dołączył: 28 Sty 2012
Posty: 852
Skąd: TOS
Wysłany: 2013-08-16, 15:13   

Dzięki koledzy - lekko wzbogaciłem materiał od wczoraj ale dodam coś jeszcze ;) W międzyczasie chciałbym jeszcze dodać takie coś odnośnie PRZEP?YWOMIERZA.
_________________

 
 
daniel1997
[Usunięty]

Wysłany: 2013-08-16, 17:05   

xoslox, bardzo dobra robota <okok> czekamy na kolejny bardzo dobry temat ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do: