Audi A6 / A7 Klub Polska Strona Główna




PRZYPOMNIJ HASLO

 
 Ogłoszenie 
Zanim napiszesz nowy temat na forum A6 / A7, skorzystaj ze standardowej lub poniższej, dodatkowej wyszukiwarki. Twój problem mógł być już omawiany.

blacharstwo lakiernictwo OC/AC OC/AC warsztat Gdańsk forum audi a6 Tarcze, hamulce forum audi a6
Regeneracja
turbosprężarki
Sztuka
lakierowania
SklepOpon.com
opony i felgi
Kup OC/AC
werden.pl
moto market
AZet Auto Serwis
Naprawa
wgnieceń
Układ hamulcowy Sprawdzenie VIN

Weryfikacja Historii Wypadkowej Pojazdu


Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tomekkk1
2013-09-09, 00:26
[ A6 C5 Avant] Dodatkowy subwoofer lub podmiana fabrycznego
Autor Wiadomość
ArKos72 



Model: Nie mam
Nadwozie: Inne
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Manual
Imię: Arek
Pomógł: 9 razy
Wiek: 47
Dołączył: 12 Gru 2011
Posty: 277
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-05-02, 12:58   [ A6 C5 Avant] Dodatkowy subwoofer lub podmiana fabrycznego

Audi ma niezłe nagłośnienie. Dla mnie niezłe. Jestem jednak żądny czegoś więcej, jak i wiele osób. Fabryczny subwoofer w A6 coś tam puka basem, ale ja osobiście bardziej lubię bas czuć niż go słyszeć. Opcje są 2: wywalić fabrycznego suba i w jego miejsce dać "zewnętrzny" dopasowany do wnęki pod boczkiem, lub zrobić uzupełnienie fabrycznego audio.
Nie wiem jak gra BOSE bo nie słyszałem, ale mam normalny zestaw audio czyli fabryczny CONCERT + zmieniarka na 8CD PANASONIC + 4 głośniki średnio-niskotonowe + 4 głośniki wysokotonowe + subwoofer. W subie jest mały wzmacniacz, dzieki któremu grają tylne głośniki w drzwiach oraz puka sub. Radio jako tak ma widać 2-kanałową ko?cówkę mocy (swoją drogą moc i jakość jest naprawdę niezła - w mojej ocenie Pioneer jest słabszy jakościowo) i do tyłu leci jedynie sygnał do wzmacniacza w subie a od niego do tylnych głośników w drzwiach. Nie wiem jakiej mocy jest ten wzmacniacz, ale z nóg nie zwala mocą... Suma sumarum: wypięcie wtyczki z suba = brak dźwięku z tyłu. Nic.

Do rzeczy. Leży w garażu taki zdechlak ROADSTAR 2x40RMS na MOSFET-ach z możliwością mostkowania. Leży 25cm zdechlak LTC na fajnym, szerokim, gumowym resorze. Badziew, ale potrafi fajnie nisko schodzić basem. Ma malutką skrzynkę niespełna 20l closed. W tej skrzynce jest wystarczająco niski bas, a głośnik nie zamula czyli jest w miarę szybki.

Zaczynamy oczywiście od demontażu:
1. wyjąć roletę
2. położyć tylne oparcia
3. zdemontować boczek prawy, czyli:

Odkręcamy śrubkę (śrubokręt krzyżak) w plastiku trzymającym ko?cówkę rolety:



odkręcamy śrubkę (śrubokręt krzyżak) w plastiku osadzenia kasety rolety



Odkręcamy 2 śruby krzyżakowe z uchwytu do mocowania bagażu (prawy dolny region bagażnika na boczku):



Dobrze jest dla własnej wygody zdjąć chromowany próg bagażnika, zamocowany 4 wkrętami na torx (o ile pamiętam T25). Boczek na kilka mm wchodzi pod niego i przy zdejmowaniu boczka może i obleci, ale przy zakładaniu na pewno będzie kicha.

Odkręcamy imbusem 5 kołek zatrzasku oparcia kanapy tylnej i odchylamy tapicerkę do przodu:



Energicznie pociągamy do siebie górę boczka:



Potem pociągamy do góry boczek w rejonie wyprowadzenia pasa bezpiecze?stwa i boczek można położyć w bagażniku... Jesli chcesz wyjąć suba, to trzeba odkręcić 3 śrubki na klucz 8:



I można wyszarpać suba do góry i gotowe:



Jesli dodatkowy sub ma uzupełniać seryjny, to oczywiście można sobie odpuścić wszystkie wyżej wymienione czynności i zaczynać od elektryki, czyli od tego momentu:

?ciągamy taśmę izolacyjną z wiązki suba. Potrzebne będą nastepujące rzeczy:
- stały plus - jest, czerwono-niebieski, PIN 1
- stała masa - jest, brązowy, PIN 4
- remote, czyli włączanie wzmacniacza po włączeniu radia - jest, biały, PIN 5
- sygnał lewego i prawego kanału - są, PIN 6 oraz 7
- masa wejściowa - jest, PIN 8
To wszystko co trzeba. Instalacja elektryczna jest wystarczająca na mały dodatkowy piecyk. Spokojnie uciągnie taki wzmacniacz, w razie czego można w skrzynce bezpieczników zmienić bezpiecznik na nieco większy. Obaw nie ma - przekrój przewodów wystarcza do przepływu prądu rzędu 30-40A więc spokojna głowa jeśli damy zamiast oryginalnego bezpiecznika 15A powiedzmy 20A. Ja nic nie zmieniałem, zostało dokładnie tak jak było.
Doprowadzenie sygnału z pinów 6, 7 i 8 zrealizowałem przez kabelek chinch. Po prostu w krótkim, 50cm obciąłem z jednej strony wtyczki i dolutowałem do instalacji suba. Nie ma żadnych niepożądanych efektów.

Teraz rzezanie kabli... Ja zawsze oskubuję oryginalny przewód z izolacji na odcinku ok. 1cm ale go nie przecinam. Po oskórowaniu cynuję i dolutowuję do niego dodatkowy przewód. Tak też zrobiłem i tu. Potem izolacja i to solidnie. Dla pewności dodatkowe dolutowane przewody złapałem niedaleko połączenia lutowanego trytytkami - zabezpieczenie przed przypadkowym wyrwaniem itp.



Włączamy sprzęcicho i testujemy. Ustawiamy gain żeby nie było przesteru albo zniekształce? i jazda... Obecnie mam to co najbardziej lubię: bas bardziej czuć niż słychać. I o to chodzi. Jeśli ktoś chciałby mocniejszy piecyk, to osobiście uważam, że można spokojnie pakować takiego, który ma na zabezpieczeniu 25-30A bezpiecznik. Fabryczna instalacja powinna dać radę.

Składamy całość do kupy. Jeśli piecyk gabarytowo nie jest za duży to spokojnie zmieści się obok fabrycznego suba i starczy wypuścić przewód do głośnika - właśnie tak zrobiłem ja.



Zamykamy klapkę i dajemy czadu... <luzik>
 
 
AUDI AG Tomasz 


Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 4.2 335KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: BAT
Imię: Tomasz
Pomógł: 231 razy
Wiek: 43
Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 5376
Skąd: Warszawa
Kliknij tutaj ------------->
daniel1997
[Usunięty]

Wysłany: 2012-05-02, 14:13   

ArKos72, świetna robota <piwo>
 
 
lol72 



Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Manual
Kod silnika: ALF
Imię: *
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 28 Sie 2011
Posty: 199
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-05-02, 17:46   

Wrzuć jeszcze finalne foto z drugim subem. Dawałeś w boczek (widziałem gdzieś na forum) czy osobny.
 
 
AUDI AG Tomasz 


Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 4.2 335KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: BAT
Imię: Tomasz
Pomógł: 231 razy
Wiek: 43
Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 5376
Skąd: Warszawa
Kliknij tutaj ------------->
ArKos72 



Model: Nie mam
Nadwozie: Inne
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Manual
Imię: Arek
Pomógł: 9 razy
Wiek: 47
Dołączył: 12 Gru 2011
Posty: 277
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-05-02, 17:51   

Nie, nie dawałem w boczek. Napisałem, że to wolnostojąca skrzynka closed niecałe 20l. Po prostu stoi w bagaju... Za bardzo nie ma co pokazywać, bo skrzynka jak wygląda to chyba każdy wie ;)
_________________
Opel Astra G 2.0 16v combi
Opel Calibra 2.0 16v -> 3.0v6
VW Polo 1.0 8v
 
 
rafalpe 


Model: A4 B8
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 2013
Skrzynia: Manual
Imię: Rafał
Pomógł: 2 razy
Wiek: 35
Dołączył: 04 Gru 2010
Posty: 736
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2012-05-03, 13:45   

ArKos72 napisał/a:
Nie, nie dawałem w boczek. Napisałem, że to wolnostojąca skrzynka closed niecałe 20l. Po prostu stoi w bagaju... Za bardzo nie ma co pokazywać, bo skrzynka jak wygląda to chyba każdy wie ;)


Podepnę się do tematu. Również planuję dołożyć dodatkowy sub pod fabryczną instalację. Nie posiadam Bose tylko zwykłego Blaupunkta. Radio to RNS-D.

Kolego, co sądzisz o tej skrzynce aktywnej?

http://allegro.pl/subwoof...2292098923.html



SPECYFIKACJA:
Aktywny subwoofer w obudowie bassreflex
?rednica głośnika: 200 mm
Bardzo stabilna obudowa
Moc Max: 150 W
Moc RMS: 75 W
Pasmo przenoszenia: 30 - 120 Hz
Filtr dolno-przepustowy: 40 - 120 Hz
Regulowany pozom wejścia 0,3 - 8 V
Regulacja fazy 0° do 180°
Wymiary: 250 x 250 x 270 mm
konstrukcja Bass Reflex


Nie zależy mi aby łomotało basem aż się flaki będą wywracały, nic z tych rzeczy. Chcę po prostu mocniej poczuć bas a ten fabryczny sub puka dosyć słabawo.

Będę wdzięczny za odpowiedź.
 
 
ArKos72 



Model: Nie mam
Nadwozie: Inne
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Manual
Imię: Arek
Pomógł: 9 razy
Wiek: 47
Dołączył: 12 Gru 2011
Posty: 277
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-05-03, 14:08   

Ja osobiście nie lubię all-in-one. Ale jesli wymaga? wysokich nie masz, to można brać.
Wbrew pozorom spotkałem kiszkę, która rewelacyjnie sobie radzi:
http://allegro.pl/potezna...2307406111.html
napędzana tym:
http://allegro.pl/600w-wz...2292095930.html
Byłem w szoku jak to szło. Jak na taki szajs za takie pieni adze, to po prostu rewelacja. Ten blaupunkt ze 350-400 będzie kosztował, więc ja osobiście wybrałbym osobno suba i osobno piecyk. Najlepiej markowe i używane, bo w dobrej kasie można kupić fajny sprzęt jakościowo.
A nawiązując do tego badziewia solinga:
http://www.youtube.com/watch?v=r2Vo8INqBlE
Coprawda tiko ale wytrzącha równo. Ja to słyszałem w corsie i powiadam, że po prostu szok.
_________________
Opel Astra G 2.0 16v combi
Opel Calibra 2.0 16v -> 3.0v6
VW Polo 1.0 8v
 
 
AUDI AG Tomasz 


Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 4.2 335KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: BAT
Imię: Tomasz
Pomógł: 231 razy
Wiek: 43
Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 5376
Skąd: Warszawa
Kliknij tutaj ------------->
rafalpe 


Model: A4 B8
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 2013
Skrzynia: Manual
Imię: Rafał
Pomógł: 2 razy
Wiek: 35
Dołączył: 04 Gru 2010
Posty: 736
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2012-05-03, 15:16   

ArKos72 napisał/a:
Ale jesli wymaga? wysokich nie masz, to można brać.


Dokładnie nie mam wielkich wymaga? i dlatego ten Blaupunkt mnie interesuje.
Tylko jestem totalnym laikiem jeśli chodzi o podłączenie tego wszystkiego <lol>
Ciężko podłączyć taką skrzynkę? Nie znam się na kablach itp a nie chcę przypadkiem czegoś zjarać :]
Trzeba ciągnąć kable do akumulatora?
 
 
ArKos72 



Model: Nie mam
Nadwozie: Inne
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Manual
Imię: Arek
Pomógł: 9 razy
Wiek: 47
Dołączył: 12 Gru 2011
Posty: 277
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-05-03, 17:00   

rafalpe napisał/a:
Ciężko podłączyć taką skrzynkę? Nie znam się na kablach itp a nie chcę przypadkiem czegoś zjarać
Trzeba ciągnąć kable do akumulatora?


Ale umiesz czytać biegle i ze zrozumieniem?
;)

ArKos72 napisał/a:
?ciągamy taśmę izolacyjną z wiązki suba. Potrzebne będą nastepujące rzeczy:
- stały plus - jest, czerwono-niebieski, PIN 1
- stała masa - jest, brązowy, PIN 4
- remote, czyli włączanie wzmacniacza po włączeniu radia - jest, biały, PIN 5
- sygnał lewego i prawego kanału - są, PIN 6 oraz 7
- masa wejściowa - jest, PIN 8
To wszystko co trzeba. Instalacja elektryczna jest wystarczająca na mały dodatkowy piecyk. Spokojnie uciągnie taki wzmacniacz, w razie czego można w skrzynce bezpieczników zmienić bezpiecznik na nieco większy. Obaw nie ma - przekrój przewodów wystarcza do przepływu prądu rzędu 30-40A więc spokojna głowa jeśli damy zamiast oryginalnego bezpiecznika 15A powiedzmy 20A. Ja nic nie zmieniałem, zostało dokładnie tak jak było.
Doprowadzenie sygnału z pinów 6, 7 i 8 zrealizowałem przez kabelek chinch. Po prostu w krótkim, 50cm obciąłem z jednej strony wtyczki i dolutowałem do instalacji suba. Nie ma żadnych niepożądanych efektów.

Teraz rzezanie kabli... Ja zawsze oskubuję oryginalny przewód z izolacji na odcinku ok. 1cm ale go nie przecinam. Po oskórowaniu cynuję i dolutowuję do niego dodatkowy przewód. Tak też zrobiłem i tu. Potem izolacja i to solidnie. Dla pewności dodatkowe dolutowane przewody złapałem niedaleko połączenia lutowanego trytytkami - zabezpieczenie przed przypadkowym wyrwaniem itp.


Czegoś nie rozumiesz? Pisz, postaram się wyjaśnić, choć wydaje mi się, że bardziej czytelnie nie da się opisać czynności :)
_________________
Opel Astra G 2.0 16v combi
Opel Calibra 2.0 16v -> 3.0v6
VW Polo 1.0 8v
 
 
Jarecki 



Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AFB 150KM
Napęd: Quattro
Rok: 1998
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: AFB
Imię: Jaro
Pomógł: 22 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Mar 2008
Posty: 571
Skąd: Silesia
Wysłany: 2012-05-03, 20:42   

hej :) ArKos72,
Wlasnie prawie tak samo mam porobione tylko pod wieksze ''Malenstwo'' :>
Robilem to w zimowe dni i musze poprawic :] teraz dzieki Twojemu opisowi i fotostory moge poprawic oraz usunac orginalnego suba bo razem to wszystko łupie ;p
pozdrawiam :)
_________________
AUDI jest jak Media Markt - nie dla Idiotów :D
 
 
AUDI AG Tomasz 


Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 4.2 335KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: BAT
Imię: Tomasz
Pomógł: 231 razy
Wiek: 43
Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 5376
Skąd: Warszawa
Kliknij tutaj ------------->
ArKos72 



Model: Nie mam
Nadwozie: Inne
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Manual
Imię: Arek
Pomógł: 9 razy
Wiek: 47
Dołączył: 12 Gru 2011
Posty: 277
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-05-03, 21:07   

A tak w ramach ciekawostki: wiecie, że głośnik w subie Audika jest 2-cewkowy?
Mocno się zdziwiłem :)

Jarecki... wydłub ze suba wzmacniacz, zamocuj go tam, zagra tył i dodasz piecyk do suba. To chyba najprostsza opcja. Miejsca tam niewiele, więc głośnik musiałby lubić małe litraże - zdecydowanie poniżej 20 litrów czyli chyba nie większy niż 20cm. No chyba, że masz życzenie rzezać boczek :)
_________________
Opel Astra G 2.0 16v combi
Opel Calibra 2.0 16v -> 3.0v6
VW Polo 1.0 8v
 
 
Jarecki 



Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AFB 150KM
Napęd: Quattro
Rok: 1998
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: AFB
Imię: Jaro
Pomógł: 22 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Mar 2008
Posty: 571
Skąd: Silesia
Wysłany: 2012-05-03, 21:16   

ArKos72, bede sie musial wkoncu za to wziac i wywalic tego ori suba :) dodam pozniej fotostory z nadwozia SEDAN <okok>
_________________
AUDI jest jak Media Markt - nie dla Idiotów :D
 
 
ArKos72 



Model: Nie mam
Nadwozie: Inne
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Manual
Imię: Arek
Pomógł: 9 razy
Wiek: 47
Dołączył: 12 Gru 2011
Posty: 277
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-05-04, 20:26   

Usunąłem linki do wygasłych aukcji.

Da się w mostku zrobić 250RMS z niego, jest to jeszcze stary i dobry pionek made in japan - mały oldschool. Jakościowo naprawdę fajny. Ewentualnie poszukać jakiegoś alpine z serii 35** albo philipsa z serii DAP****. Zagra bajka, kopa będzie miało strasznego i bankowo będziesz zadowolony. Wydasz niecałe 4 stówki ale to bedzie mieć sens. Ja uważam, że nawet jeśli nie chcesz łupania to zapas mocy powinien być jak największy. To tak jak z silnikiem w aucie: 100kM pojedzie z określoną prędkością na maxa i to będzie męczarnia i kres możliwości, a 300kM pojedzie lajtowo na pół gwizdka i w razie potrzeby masz drugie tyle.
Temat rzeka. Każdy lubi co innego. Tak naprawdę ma nawet znaczenie gatunek słuchanej muzyki... Do rocka i techno lepiej mieć zamknięte obudowy subów bo głośniki są szybkie i nie mulą. Do hip-hopu lepiej bass reflex, bo wytwarza się duuuuuuużo większe ciśnienie akustyczne i głośnik nie musi być szybki bo chodzi o zejście w głównej mierze.
Ja słucham wszystkiego po trochu. Tak "uniwersalnie" najlepiej mi pasują małe i zamknięte obudowy z mocnym głośnikiem. Potrzebuję szybkości - nadąża. Chcę basu - podkręcam bas na +3 i mam ciśnienie.
 
 
AUDI AG Tomasz 


Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 4.2 335KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: BAT
Imię: Tomasz
Pomógł: 231 razy
Wiek: 43
Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 5376
Skąd: Warszawa
Kliknij tutaj ------------->
rafalpe 


Model: A4 B8
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 2013
Skrzynia: Manual
Imię: Rafał
Pomógł: 2 razy
Wiek: 35
Dołączył: 04 Gru 2010
Posty: 736
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2012-05-05, 12:10   

Kolego jeżeli chodzi o takie sprzęty to zdecydowanie unikam używek. Wiadomo jak to jest, mogę kupić używkę i będzie hulać jeszcze 10 lat a może się posypać po tygodniu.

Wracam z pytaniem, co sądzisz o tamtym setupie Magnata? Cena niewielka.
Fabryczna instalacja uciągnie taki zestaw bez problemów?
 
 
ArKos72 



Model: Nie mam
Nadwozie: Inne
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Manual
Imię: Arek
Pomógł: 9 razy
Wiek: 47
Dołączył: 12 Gru 2011
Posty: 277
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-05-05, 12:34   

Poszukaj sobie opinii na sieci.
Jesli nie przyjmujesz dobrych rad i upierasz się przy swoim, to po co wogóle pytać?
Opinie o znanych mi sprzętach wyraziłem.
_________________
Opel Astra G 2.0 16v combi
Opel Calibra 2.0 16v -> 3.0v6
VW Polo 1.0 8v
 
 
rafalpe 


Model: A4 B8
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1
Napęd: FWD
Rok: 2013
Skrzynia: Manual
Imię: Rafał
Pomógł: 2 razy
Wiek: 35
Dołączył: 04 Gru 2010
Posty: 736
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2012-05-05, 12:42   

ArKos72 napisał/a:
Poszukaj sobie opinii na sieci.
Jesli nie przyjmujesz dobrych rad i upierasz się przy swoim, to po co wogóle pytać?


Ok dzięki.
 
 
AUDI AG Tomasz 


Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 4.2 335KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: BAT
Imię: Tomasz
Pomógł: 231 razy
Wiek: 43
Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 5376
Skąd: Warszawa
Kliknij tutaj ------------->
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do: