Audi A6 Klub Polska Strona Główna




PRZYPOMNIJ HASLO

 


 Ogłoszenie 
WRC części samochodowe OC/AC OC/AC pompa wspomagania ZF Led Toyota Avensis felgi audi a6 warsztat Gdańsk Tarcze, hamulce forum audi a6
Pompy paliwa
Przepustnice
SklepOpon.com
opony i felgi
Kup OC/AC
Pompa oryginał
"ZF"
Maglownica
Sklepledowy.pl
Felgi aluminiowe
AZet Auto Serwis
Układ hamulcowy Sprawdzenie VIN

Weryfikacja Historii Wypadkowej Pojazdu


Poprzedni temat «» Następny temat
[all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju ATF
Autor Wiadomość
Doc 



Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1.8T AJL 180KM
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Manual
Kod silnika: AJL
Imię: Andrzej
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Gru 2007
Posty: 1806
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2009-05-20, 13:41   [all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju ATF

Witam serdecznie wszystkich :peace:

Na wstępie mała uwaga ;) - Temat dotyczy skrzyń produkowanych przez ZF-Getriebe posiadających 5 biegów. Są to skrzynie tiptronic stosowane w CCCO i VW a także w BMW i Jaguarze. Skrzynie 4 i 6 biegowe są także produkcji ZF-Getriebe i choć temat traktuje o skrzyniach 5-cio biegowych, to śmiało możemy podpierać się nim, jednak należy pamiętać, że oleje stosowane w poszczególnych skrzyniach będą się różnić.


postanowiłem że napiszę kolejny mini tutorial o obsłudze TIPTRONICA :diabel: :) : :D


SPIS TRE?CI:

- OGÓLNE INFORMACJE O TIPTRONICU, SCHEMATY

- RUTYNOWE CZYNNO?CI SERWISOWE

- SPRAWDZANIE STANU OLEJU ATF W SKRZYNI

- ELEMENTY EKSPLOATACYJNE PODLEGAJ?CE WYMIANIE

- SAMODZIELNA WYMIANA FILTRA I OLEJU ATF W SKRZYNI BIEGÓW

- DIAGNOZA ORAZ OPIS BLOKÓW WARTO?CI MIERZONYCH, A TAK?E STANDARDOWE WARTO?CI, KTÓRE POWINNY TAM SIę ZNAJDOWAć

- PRZYDATNE PORADY

A więc zaczynamy!

OGÓLNE INFORMACJE O TIPTRONICU, SCHEMATY
Nie będę się rozwodził nad budową i zasadą działania skrzyni. Myślę, że w linku do opisu ZF (zjandującego się kilka linijek niżej) wszystko jest wyjaśnione w zadowalający sposób ;) :d

Automatyczna skrzynia biegów TIPTRONIC jest bardzo udaną konstrukcją. Jeżeli jest odpowiednio serwisowana, szanowana i przy okazji tuningu nie przesadzimy z momentem obrotowym, który ma ona przenosić, z całą pewnością będzie wam służyła długie lata :peace:



Występuje wiele rodzajów skrzyń Tiptronic, które posiadają różne kody literowe.
Miejsce w którym widnieje kod, opisane jest w linku poniżej:
http://sleev.neostrada.pl.../oznaczenie.pdf
Jednak ten tutorial odnosi się praktycznie do wszystkich skrzyń TIPTRONIC

W A4/A6 z 5-cio biegową skrzynią najczęściej montowana jest konstrukcja ZF - 5HP19FLA

Szczegółowe dane techniczne producenta:
http://sleev.neostrada.pl...FLA-quattro.pdf
Jest to naprawdę koplania wiedzy o skrzyniach TIPTRONIC...

Poglądowy schemat skrzyni biegów dla przedniego napędu:
http://sleev.neostrada.pl.../naped-oska.pdf

Poglądowy schemat skrzyni biegów dla napędu quattro :peace:
http://sleev.neostrada.pl...ped-quattro.pdf

Szczegółowe dane techniczne - przełożenia, osprzęt, kody literowe dla przedniego napędu
http://sleev.neostrada.pl...c/dane_oska.pdf

Szczegółowe dane techniczne - przełożenia, osprzęt, kody literowe dla napędu quattro :peace:
http://sleev.neostrada.pl...ane_quattro.pdf

Przegląd podzespołów skrzyni z hydraulicznym sterowaniem E17:
http://sleev.neostrada.pl...17_przeglad.pdf

Przegląd podzespołów skrzyni z hydraulicznym sterowaniem E18/2:
http://sleev.neostrada.pl...18_przeglad.pdf

Wykaz elektrycznych i elektronicznych podzespołów skrzyni biegów:
http://sleev.neostrada.pl...elektronika.pdf

Ułożenie przewodów chłodzenia oleju ATF:
- 2,5 V6 TDI http://sleev.neostrada.pl...zewodyV6TDI.pdf
- 2,7 BiTurbo http://sleev.neostrada.pl...y2,7biturbo.pdf
- silniki benzynowe 6 cylindrowe http://sleev.neostrada.pl...rzewody6cyl.pdf
- silniki 4 cylindrowe http://sleev.neostrada.pl...rzewody4cyl.pdf

Dodatkowa chłodnica oleju ATF:
http://sleev.neostrada.pl...ch%B3odnica.pdf

Wskazówki:




Na tym zakończę ten rozdział. Materiały znajdujące się w linkach są bardzo szczegółowe i dadzą Wam odpowiedzi na większość pytań - a już na 100% podstawy, które potrzebne są przy wymianie oleju i filtra ;)


RUTYNOWE CZYNNO?CI SERWISOWE
Pomimo tego, że (jak już wcześniej zaznaczyłem) tiptronic jest bardzo udaną i wytrzymałą konstrukcją, wymaga on jednak choć trochę opieki :przytul:

Nistety oficjalne stanowisko AUDI jest takie, że nie wymienia się oleju w tiptronicu, i to w większości autoryzowanych serwisów usłyszycie :/ :wpale:
Jednak znajdą się też perełki wśród ASO (np. MAGRO w Rybniku), gdzie mechanicy zalecają zmianę filtra i oleju co max 80kkm.

I ta, niewielka ingerencja w skrzynię - wymagajaca nieporównywalnie mniejszych kosztów finansowych i nakładów pracy niż późniejsze naprawy, spowodowane zaniedbaniami serwisów - jest "RUTYNOW? CZYNNO?CI? SERWISOW?"

Jednak w przypadku gdy, dopuściliście do tego (lub kupiliście takie auto), gdzie olej nie był zmieniany od więcej niż 150kkm to należy przeprowadzić trochę inną wymianę... dynamiczną (szczegóły poniżej) - lub w przypadku braku możlwiości wykonania takiej wymiany, można pokusić się o zrobienie dwóch wymian statycznych, w niedługim czasie (500-1000km od pierwszej zmiany - oczywiście jest to szacunkowy dystans, ponieważ można to zrobić także po 100km i różnicy prawdopodobnie nie będzie) Jeżeli zdecydujecie się na ten zabieg to pierwsza zmiana obejmuje tylko spuszczenie oleju i ponowne napełninie, a druga już kompletny przegląd olejowy...

RODZAJE WYMIAN OLEJU W SKRZYNI:
- statyczna - wymiana 60-70% oleju w układzie (nad tą wymianą skoncentrujemy się w kolejnych rozdziałach)
- dynamiczna - wymiana całego oleju - tzw. płukanie skrzyni

Różnice pomiędzy tymi sposobami znajdziecie w linku poniżej
http://www.automat.pl/pdf/statidyn.pdf
Olej w skrzyni należy zmieniać co max 80kkm (ZF Getriebe podaje że okres między wymianami wynosi 120kkm) - jest to bezpieczna granica - przy zachowaniu takich odstępów pomiędzy zmianami, śmiało możecie robić wymiany statyczne.

Jeżeli jednak, skrzynia jeździła na niewłaściwym oleju (np Dextron), lub okresy pomiędzy wymianami oleju przeciąglęły się do 150kkm wzwyż - zalecana jest wymiana dynamiczna.

Oczywiście w przypadku, gdy zauważycie wycieki płynu lub to że samochód podczas zmiany biegów szarpie - należy sprawdzić poziom oleju w skrzyni - właśnie tego zagadnienia będzie dotyczył kolejny rozdział :) :


SPRAWDZANIE STANU OLEJU ATF W SKRZYNI
W przypadku kiedy mamy podejrzenia, że w przekładni może brakować oleju, należy przeprowadzić kontrolę jego poziomu.

Jest to bardzo prosta czynność i przy zachowaniu odpowiedniej kolejności czynności i spełnieniu kulku warunków można to śmiało zrobić w garażu.

Co bedzie nam potrzebne?
- VAG (do odczytania tmperatury oleju ATF)
- kanał/podnośnik
- pierścień uszczelniający 01V-321-379 - minimalne koszty w ASO
- zestaw kluczy (jeżeli posiadacie klucz dynamometryczny z zakresem obejmującym 80nm - to jest świetnie)

Warunki konieczne do spełnienia, aby pomiar był miarodajny:
- samochód stoi na płaskiej powierzchni (lub jest uniesiony na podnośniku)
- silnik pracuje CA?Y CZAS i włączony jest zakres P
- temperatura oleju ATF 30-35*C

Procedura krok po kroku:
- jeżeli mamy osłonę pod skrzynią - należy ją zdemontować

- Podpinamy interfejs do auta. Wybieramy sterownik skrzyni biegów - blok 004 - pozycja 1 (temperatura oleju ATF)
Należy obserwować wskazanie, do momentu, kiedy osiągnie ono wartość 30*C

- podkładamy dużą misę lub jakieś naczynie pod skrzynię

- odkręcamy śrubę nr 2 (z poniższego rysunku) Należy zrobić to z głową - śruba jest dokręcona momentem 80nm więc będzie ciężko. Dobrym wyjściem jest odkręcanie jej przy użyciu klucza-krzyżaka (takiego jak do kół)



- obserwujemy temperaturę oleju, i gdy osiągnie ona 35*C olej powinien delikatnie wyciekać przez otwór kontrolny - w przypadku nadmiaru oleju - należy pozwolić mu wycieknąć.



- jeżeli temperatura osiągnie 40*C a olej nadal nie wycieka, świadczy to o konieczności uzupełnienia go (opis uzupełniania zamieszczony jest w rozdziale o wymianie oleju i filtra)

- najpóźniej przy temperaturze 45*C należy zamknąć otwór w skrzyni.

- korek należy dokręcić momentem 80nm, trzeba także założyć nowy oring uszczelniający!

Jeżeli ktoś ma jeszcze wątpliwości, myślę że ta instrukcja powinna je rozwiać:
http://sleev.neostrada.pl...wdzenie_ATF.pdf

W przypadku kontroli poziomu oleju ATF w samochodach wyposażonych w dodatkową chłodnicę oleju, należy postępować zgodnie z instrukcją:
http://sleev.neostrada.pl...z_chlodnica.pdf


ELEMENTY EKSPLOATACYJNE PODLEGAJ?CE WYMIANIE
Elementy podlegające obligatoryjnej zmianie (podczas przeprowadzania wymiany statycznej):
- olej ATF (przynajmniej 6 litrów - bezpiecznie kupić 7) - BG052162A2 - końcówka świadczy o pojemności opakowania (A2 - 1l A1 - 0,5l A6-20l) - cena ASO około 65zł/l
- filtr siatkowy oleju ATF - 01V325429 - cena ASO około 150zł
- uszczelka pod miskę olejową - 01V321371 - cena ASO około 95zł
- korek spustowy (ze zintegrowanym uszczelniaczem) - 01V321377
- uszczelka (oring) korka wlewu

Schemat z ETKI:
http://sleev.neostrada.pl...tornic_etka.pdf



KILKA S?ÓW O OLEJU:

Wykaz olejów jakie powinny być stosowane poszczególnych skrzyniach ZF:
http://sleev.neostrada.pl...ykaz_olejow.pdf

Olej BG052162A2 jest stosowany we wszystkich nowszej konstrukcji skrzyniach typu TIPTRONIC (wykluczając konstrukcje 6-cio biegowe).
Jest on produkowany przez ESSO, jego oznaczenie fabryczne to:
ATF Esso EGL 71141 75W90

Dostępny jest w 20 litrowych baniakach za... max 25zł/litr :diabel: :peace: :) :



Szczegółowa specyfikacja oleju:
http://sleev.neostrada.pl...TF_LT_71141.pdf

Zwróćcie uwagę na numer oleju z ASO: bg052162a2 i na numer świadectwa kwalifikacji (podany w linku wyżej) VW TL 52162 - ciekawy zbieg okoliczności :peace: :diabel: ;)

Pewnie dostanie mi się od niektórych za to, że proponuję wymianę na nie ORI część, ale w specyfikacji ZF (umieszczonej na początku tematu) widnieje tabela, w której polecanym olejem do tej skrzyni jest... właśnie olej ESSO.

Oczywiście każdy zrobi jak uważa, ale lepszym rozwiązaniem jest kupno 20l w cenie 7l (i zrobienie dwóch wymian w odstępie 500km - za taką kąpiel skrzynia odwdzięczyłaby się dłuuuugą bezawaryjną pracą... :diabel: ) Pozatym można kupić także ten olej na litry...

Na poniższym rysunku przedstawione zostały typy olejów stosowane w skrzyniach 6-cio biegowych:



Typuję że olej LifeGuardFluid6 to olej żółty, zaś LifeGuardFluid6Plus to olej niebieski. Nie można stosować ich zamiennie ponieważ grozi to uszkodzeniem skrzyni!

SAMODZIELNA WYMIANA FILTRA I OLEJU ATF W SKRZYNI BIEGÓW
Nadeszła pora na opisanie procedury wymiany oleju oraz filtra :peace:

W co należy się zaopatrzyć?
- kanał/podnośnik
- Vaga (do sprawdzenia temperatury oleju)
- dużą miskę/naczynie na płyn
- zestaw kluczy (dobrze było by mieć klucz dynamometryczny 20-100nm - lub inny z zakresem 25-80nm)
- wszystkie elementy wymienione w rozdziale: ELEMENTY EKSPLOATACYJNE PODLEGAJ?CE WYMIANIE
- max 2 godziny
- zimne piwko :piwo:
- i najważniejsze: PRZYRZ?D DO NALEWANIA OLEJU!! Fabrycznie wygląda on tak jak na poniższym schemacie:



Jednak na 100% takiego sprzęcioru nikt nie posiada i z pomocą przyjdzie mu:
a) olejarka (tylko jest to strasznie upierdliwe rozwiązanie)
b) baniak po płynie do spryskiwaczy (dokładnie umyty i wysuszony), do którego włożony jest wąż igielitowy o średnicy np. 8mm. Wąż musi mieć około 2,5 - 3m. Wyglądać ma to tak:



gdzie:
- płyn do spryskiwaczy bedzie olejem ATF ;)
- czerwony wąż będzie wężem igielitowym (szczelnie umieszczonym w pojemniku)
- żółty element (nieobowiązkowy) - zagiąta rurka - coś na kształt orginalnej końcówki w sprzęcie audi (nawiasem mówiąc w ASO zmieniają olejarką)

Ja polecam zrobić taki sprzęcior - bo nie upaćkamy się po łokcie w oleju... :peace:
Oczywiście podczas nalewania oleju korek pojemnika musi być odkręcony :!:

Będąc tak wyposażonym możemy się zabierać za robotę :diabel: :) :

OPIS WYMIANY KROK PO KROKU:

ETAP 1 - miska:

- ustawiamy auto na kanale/podnośniku i gasimy silnik

- demontujemy osłony spod silnika i skrzyni

- podstawiamy pod skrzynię misę/pojemnik na stary olej

- odkręcamy korek spustowy nr 1 z poniższego rysunku i czekamy spokojnie aż spłynie olej



- odkręcamy korek otworu do napełniania - nr 2 na powyższym rysunku

- luzujemy śruby miski olejowej (po przekątnej) i zdjąć miskę



- czyścimy dokładnie miskę z oleju, opiłków (z hamulca postojowego), i resztek uszczelki. W misce znajdują się magnesy, które należy także wyczyścić - a następnie umieścić je w tym samym miejscu

ETAP 2 - filtr:

- należy odkręcić dwie śruby mocujące go do skrzynki zaworów



- zakładamy nowy filtr. Należy posmarować uszczelkę filtra olejem ATF i wsunąć go ostrożnie aż do oporu. Moment dokręcania śrub mocujących filtr to 5nm

ETAP 3 - montaż miski:

- miskę montuje się w odwrotnej kolejności do demontażu, przy czym należy zwrócić uwagę na zachowanie czystości powierzchni uszczelniającej (styku miski ze skrzynią). Należy dokręcać śruby momentem 10nm - po przekątnej, w kilku etapach.

- należy zakręcić nowy korek spustowy - moment dokręcania to 40nm

ETAP 4 - napełnianie skrzyni olejem:

- teraz nadeszła pora na uruchomienie naszego sprzęcioru do napełniania :diabel:
Wkładamy końcówkę do otworu kontrolnego



- wlewamy olej do sprzęciora, unosimy baniak w ten sposób, aby znajdował się wyżej końcówki (którą wetknęliśmy do skrzyni) i czekamy aż z otworu kontrolnego zacznie wypływać olej. Wyjmujemy sprzęcior ze skrzyni.

- odpalamy i pozwalamy pracować silnikowi około 20 minut i następnie go wyłączamy

- znowu dolewamy płyn, aż do momentu kiedy zacznie się wylewać przez otwór kontrolny

- zapalamy silnik, dolewamy olej już na pracującym silniku i kiedy będzie się on wylewał zakręcamy lekko korek otworu kontrolnego.

- wsiadamy do samochodu, wciskamy hamulec i trzymamy go podczas dalszych czynności. Przeskakujemy przez wszystkie zakresy pracy skrzyni (przesuwamy lewarek) przytrzymując go na każdym zakresie przez 15-20 sekund, włączamy P i wysiadamy z samochodu (silnik dalej pracuje)

- podpinamy Vaga i wybieramy sterownik skrzyni, blok 004, pozycja 1 (temperatura ATF) - będziemy obserwowali temperaturę. Jeżeli oscyluje w granicach 30-35*C to możemy przystąpić do ostatecznej kontroli poziomu oleju, jeżeli jest wyższa to wyłączamy silnik i czekamy aż spadnie do 30*C

ETAP 5 - ostateczna kontrola poziomu oleju:

Procedura jest już opisana w trzecim rozdziale. Ale powtórzę :peace:

- zapalony silnik i pozycja lewarka P

- jeżeli temp oleju ATF znajduje się w granicach 30-35*C odkręcamy korek kontrolny i dolewamy olej aż zacznie delikatnie wyciekać

- najpóźniej przy temperaturze 40-45*C zakręcamy korek zakładając nowy oring uszczelniający. Korek dokręcamy momentem 80nm

I w ten sposób mamy porządnie zmieniony olej i filtr w skrzyni :diabel: :peace: :D

Materiały pomocnicze dla osób, które czegoś nie zrozumiały z mojego opisu:
- spuszczanie oleju i odkręcanie miski
http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic/miska.pdf

- wymiana filtra siateczkowego ATF
http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic/filtr.pdf

- napełnianie skrzyni olejem
http://sleev.neostrada.pl...Wymiana_ATF.pdf

Przy okazji w/w czynności można łatwo wykonać:

- wymontowanie skrzynki zaworkówelektromagnetycznych
http://sleev.neostrada.pl...nic/zaworki.pdf

- czyszczenie przewodów olejowych
http://sleev.neostrada.pl...y_mon,demon.pdf
http://sleev.neostrada.pl...czyszczenie.pdf


DIAGNOZA ORAZ OPIS BLOKÓW WARTO?CI MIERZONYCH, A TAK?E STANDARDOWE WARTO?CI, KTÓRE POWINNY TAM SIę ZNAJDOWAć
NA WSTęPIE PRAGNę ZAUWA?Yć ?E DIAGNOZA VAGIEM NIE ZAST?PI PRAWDZIWEGO FACHOWCA, KTÓRY "CZUJE" TEMAT...

Ale mam nadzieję że ten opis komuś się przyda :peace:

Potrzebujemy:
- interface
- laptop
- VAG-COM'a

Opisy bloków wartości mierzonych oraz prawidłowe wartości jakie powinny się tam znajdować:
- dla skrzyni ze sterowaniem E17
http://sleev.neostrada.pl.../blokie_e17.pdf
http://sleev.neostrada.pl.../tabele_e17.pdf

- dla skrzyni ze sterwaniem E18/2
http://sleev.neostrada.pl.../blokie_e18.pdf
http://sleev.neostrada.pl.../tabele_e18.pdf

Testy elementów wykonwaczych - Basic Settings:
- dla skrzyni ze sterowaniem E17
http://sleev.neostrada.pl...ic/test_E17.pdf

- dla skrzyni ze sterowaniem E18/2
http://sleev.neostrada.pl...ic/test_E18.pdf

Kody błędów wraz z ewentualnymi rozwiązaniami:
http://sleev.neostrada.pl...ic/usterki1.pdf
http://sleev.neostrada.pl...ic/usterki2.pdf
http://sleev.neostrada.pl...ic/usterki3.pdf

Tabela przedstawiająca sytuacje, kiedy pracują dane elementy przełączające:




Wyjmowanie sterownika skrzyni biegów J217:




PRZYDATNE PORADY
Po pierwsze nie należy pałować auta, dopuki olej w silniku się nie zagrzeje :!:

Po drugie trzeba pamiętać o regularnych wymianach oleju i filtra w skrzyni

Po trzecie nie można podczas jazdy włączać luzu :!:

Po czwarte lać 300-500ml MIXOLA na bak ropy ;) :diabel:

Po piąte można holować tiptronica (w/g materiałów serwisowych AUDI), ale tylko w przypadku, gdy jest to krótki dystans, i prędkość nie przekroczy 50km/h (a i tak to już jest prędkość świetlna)




POLECAM LEKTURę TYCH TEMATÓW:
http://sserwis.pl/start_p...ia=automaty1_pl
http://sserwis.pl/start_p...ia=automaty2_pl
http://sserwis.pl/start_p...ia=automaty3_pl

OPIS JAK USTAWIć TIPTRONICA W TEN SPOSÓB, ABY PODCZAS JAZDY NA D lub S NADAL DZIA?A?Y PRZYCISKI ZMIANY BIEGÓW NA KIEROWNICY
Ta modyfikacja jest w pełni odwracalna, bezpieczna, a do tego banalnie prosta do wykonania. Polega na zmianie kodowania sterownika skrzyni biegów.
Dzięki temu jadąc w trybie automatycznym będziecie mieli możliwość zmiany biegów za pomocą przycisków na kierownicy. Skrzynia po naciśnięcu przycisku zmiany biegu przełączy się w tryb Tiptronic na około 30 sekund. Bardzo fajna sprawa - używam tego na codzień i nie umiałbym jeżdzić inaczej...

Potrzebujemy:
- Vaga
- 5 minut
- kartkę i długopis/telefon - do zanotowania kilku cyferek ;)
- umiejętność obsługi najprostszych funkcji Vaga...

Opis krok po kroku:
- podpinamy interface do auta
- włączamy zapłon
- wybieramy sterownik skrzyni biegów 02
- wciskamy przycisk recode 07
- zapisujemy na kartce wartość znajdującą się w okienku "software coding" - to na wszelki wypadek, gdyby skrzynia nie chciała przyjąć nowej watrości, lub chcielibyście później wrócić do standardowych ustawień
- teraz wpisujemy nową watrość 00032 i klikamy na przycisk "DO-IT"
- sprawdzamy czy sterownik przyjął nowe kodowanie (nie widzę powodów, dla których miałby nie przyjąć ;) :D )
- wyłączamy Vaga, wyjmujemy kluczyk, pakujemy notebooka, zapalamy samochód i jedziemy na cudowną przejażdzkę ulepszonym Tiptroniciem :peace: :diabel: :) :


FACHOWE SERWISY ZAJMUJ?CE SIę TIPTRONICIEM:
www.sserwis.pl - Tego serwisu to nie muszę chyba nikomu polecać ;) :peace: :peace:
www.automat.pl - Nadarzyn



SERDECZNE PODZIęKOWANIA ZA POPCHNIęCIE MNIE DO NAPISANIA TEGO TEMATU, ORAZ DANE N/T OLEJU ESSO DLA KRYSTI'ego - Dzięki :peace:


Dołożyłem wszelkich starań, żeby wiedza zawarta w tym temacie była jak najbardziej kompletna, rzetelna i pomocna. Jednak jestem tylko człowiekiem, a w dodatku na codzień nie mam nic wspólnego z mechaniką, więc mogły wkraść się tutaj pewne błędy - które proszę mi wytknąć jeżeli ktoś je wychwyci.

Mam nadzieję że was nie zanudziłem :peace: :) : :diabel:

Pozdr!




---------------------------------------------------
Autor opracowania Andrzej "Stamlej"
za jego zgodą.
 
 
Dealer Audi A6 



Model: RS6 C5/C6
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 4.0 560KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004/2010
Skrzynia: Tiptronic
Posty: 4256
Skąd: Serwis
bart77321 



Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI 150KM
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Tiptronic
Wiek: 34
Dołączył: 07 Cze 2009
Posty: 33
Skąd: kalisz
Wysłany: 2009-11-08, 19:29   

Witam.Mam pytanko.
Moja A6 posiada tiptronica 5HP19 DEQ - takie oznaczenia wyczytałem na skrzyni. Autko ma już ponad 200 tys. i podejrzewam,że olej w skrzyni jeszcze nie był wymieniany.Ostatnio sprawdziłem poziom oleju w skrzyni-wszystko jest OK.

Co mnie martwi to kolor oleju , powiedziałbym ciemno-brudny.
http://sleev.neostrada.pl...ykaz_olejow.pdf według tego linku powinien być koloru Green (zielony) -esso LT 71141.

Byłem wczoraj w ASO i pytałem się o ceny części- filtr około 180zł , uszczelka pod miskę 120zł, olej ATF około 80 zł za litr. Oczywiście powiedzieli ,że w mojej skrzyni się oleju nie wymienia gdyż grozi to uszkodzeniem skrzyni.Prawdę mówiąc trochę mnie to przeraża.
Byłem też w innym sklepie i zaproponowali mi inny olej do tiptronica- nie pamiętam producenta ale miał oznaczenia G0 52 162 A2 - tylko ,że koloru żółtego.30zł/l

Doc napisał wyżej że numer oleju z ASO to bg052162a2 czyli dziwnie podobne oznaczenia ;-)

Moje pytanie:
1.Wymieniać, czy nie wymieniać (czy naprawdę mogę uszkodzić skrzynię)?
2.Jakiego oleju użyć- czy ten proponowany za 30zl/l ,mimo koloru żółtego,będzie ok?
3.Czy mogę użyć jakiś zamienników jeśli chodzi o filtr.Znalazłem kilka na allegro, a cena jest znacznie niższa niż w ASO. np http://allegro.pl/item805...mw_e39_e46.html
4.Nie mam możliwości wymiany dynamicznej, czy koniecznie powinienem zrobić 2 wymiany statyczne, bo to oczywiście zwiększa znacznie koszty.
A może jest jakaś inna możliwość wypchnięcia całego oleju z układu - np. spężonym powietrzem.

Narazie tyle pytań. Z góry dzięki za odpowiedzi.
Pozdrawiam
_________________
bela-2.5TDI AFB 150-->184KM

http://picasaweb.google.p...feat=directlink -wahacze ori
http://picasaweb.google.p...feat=directlink -wahacze z allegro
Ostatnio zmieniony przez bart77321 2009-11-08, 22:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
bart77321 



Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI 150KM
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Tiptronic
Wiek: 34
Dołączył: 07 Cze 2009
Posty: 33
Skąd: kalisz
Wysłany: 2009-11-08, 22:35   

Link poprawiony, podaje jeszcze raz http://sleev.neostrada.pl...ykaz_olejow.pdf

Już wiem o co chodzi z tymi kolorami oleju;-). Type Plate (colour) ;-) , trochę nie doczytałem, że to nie jest kolor oleju.

Jak sprawdzałem stan oleju to troszke wyleciało mi na ręce i nie wydawał mi się zawiesisty,jeszcze mam nadzieję, że nie znajdę tych opiłków ;-)

Jutro zamawiam części.Po wymianie złożę dokładny raport.
_________________
bela-2.5TDI AFB 150-->184KM

http://picasaweb.google.p...feat=directlink -wahacze ori
http://picasaweb.google.p...feat=directlink -wahacze z allegro
 
 
Dealer Audi A6 



Model: RS6 C5/C6
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 4.0 560KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004/2010
Skrzynia: Tiptronic
Posty: 4256
Skąd: Serwis
martinshadow 


Model: A6 C5
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI 180KM
Napęd: Quattro
Rok: 2002
Skrzynia: Tiptronic
Wiek: 45
Dołączył: 16 Sie 2009
Posty: 107
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-09, 14:40   

Witam, a co oznaczają opiłki koloru zlotego w oleju ? z czego one się sypią ?
wymieniłem olej ok. 30 tyś temu i pamiętam je. Dodam ,że skrzynia pracuje póki co dobrze, odpukać.
 
 
martinshadow 


Model: A6 C5
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI 180KM
Napęd: Quattro
Rok: 2002
Skrzynia: Tiptronic
Wiek: 45
Dołączył: 16 Sie 2009
Posty: 107
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-16, 08:24   

Dzięki za wyjaśnienia o opiłkach, wysłałem podobne zapytanie do najlepszego serwisu skrzyń automatycznych w tym kraju i w odpowiedzi napisano ,abym nadmiernie się nie przejmował , takie opiłki - oczywiście w śladowej ilości to normalka i można śmiało jeździć.
 
 
mc 



Model: A6 C5
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 2.4 170KM
Napęd: FWD
Rok: 2002
Skrzynia: Multitronic
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Lis 2009
Posty: 67
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-19, 00:39   

W podanych spisach nie występuje skrzynia tiptronic z 2002 roku o symbolu FRY i 6 biegach.
Może ktoś posiada info. dot. tej przekładni.
pozdrawiam
mc
 
 
Dealer Audi A6 



Model: RS6 C5/C6
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 4.0 560KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004/2010
Skrzynia: Tiptronic
Posty: 4256
Skąd: Serwis
thomas250883 


Model: A6 C5
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI 150KM
Napęd: FWD
Rok: 1999
Skrzynia: Tiptronic
Wiek: 34
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 4
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2009-12-15, 17:51   Magro Rybnik....

No mialem tez okazje byc klientem Magro...i uslyszalem...ze w skrzyniach triptronic sie oleju nie wymienia...pytanie wiec po co tam ten filtr i sruba do spuszczania oleju...?? Cena nowej skrzyni uwaga....28tys zl....ale maja panstwo gwarancje...ze bedzie dzialac...wymiana rozrzadu 8tys zl ale maja panstwo gwarancje ze bedzie dzialac...nie chce robic propagandy ale stanowczo nie polecam chyba ze ktos nie liczy sie z kosztami...Pozdrawiam
 
 
MaTyS 



Model: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Diesel
Silnik: 3.0 CDUC 245KM
Napęd: Quattro
Rok: 2013
Skrzynia: S-tronik
Kod silnika: CDUD
Imię: Piotr
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 1969
Skąd: Iława
Wysłany: 2010-02-16, 13:09   Re: [all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju

Doc napisał/a:

Jednak w przypadku gdy, dopuściliście do tego (lub kupiliście takie auto), gdzie olej nie był zmieniany od więcej niż 150kkm to należy przeprowadzić trochę inną wymianę... dynamiczną (szczegóły poniżej) - lub w przypadku braku możlwiości wykonania takiej wymiany, można pokusić się o zrobienie dwóch wymian statycznych, w niedługim czasie (500-1000km od pierwszej zmiany - oczywiście jest to szacunkowy dystans, ponieważ można to zrobić także po 100km i różnicy prawdopodobnie nie będzie) Jeżeli zdecydujecie się na ten zabieg to pierwsza zmiana obejmuje tylko spuszczenie oleju i ponowne napełninie, a druga już kompletny przegląd olejowy...


Należało by wyjaśnić to co pisze kolega Doc bo według kilku serwisów skrzyń z którymi się kontaktowałem, w tym serwisu Sopa, duży przebieg skrzyni bez wymiany oleju jest przeciwwskazaniem do wymiany dynamicznej :!:
 
 
cichykk 



Model: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Diesel
Silnik: 3.0 BMK 224KM
Napęd: Quattro
Rok: 2005
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: BMK
Imię: Kamil
Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 145
Skąd: Grójec
Wysłany: 2010-03-14, 09:31   

czy któryś z kolegów wlewał do tipa olej MOBIL ATF 220 ?? Kolega ma A4 2.4 tip, zalewał go już 2 razy takim olejem. Skrzynia pracuje dobrze i bez problemów. Co sądzicie o takim oleju?? Mam 6 litrów takiego oleju i zastanawiam się czy wlać go do mojej skrzyni.
 
 
Dealer Audi A6 



Model: RS6 C5/C6
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 4.0 560KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004/2010
Skrzynia: Tiptronic
Posty: 4256
Skąd: Serwis
Marwoj 


Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 2.7T 250KM
Napęd: Quattro
Rok: 2001
Skrzynia: Tiptronic
Pomógł: 3 razy
Wiek: 46
Dołączył: 27 Cze 2008
Posty: 26
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2010-04-30, 01:18   olej do "Automatu"

Nie wlewaj Mobila, jeżeli chcesz może rozważysz Castrola TransmaxZ?
Ja bym nie ryzykowała ORI, Esso lub Febi.
_________________

 
 
cacek66 


Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI 150KM
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Automat
Pomógł: 4 razy
Wiek: 37
Dołączył: 05 Maj 2009
Posty: 302
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2010-05-29, 21:26   

Też długo zwlekałem z wymianą oleju w tipie czytałem, czytałem ale w końcu podjąłem się wymiany. Olej esso nowy filtr no i vag. Po zdjęciu miski opiłków na szczęście nie znalazłem tylko na magnesach troszkę szlamu było. Po wymianie moje odczucia są takie, że lepiej zmienia biegi, nie ma uczucia jakby szarpnięcia przy zmianie biegu. Zrobiłem już ok. 500km po wymianie. Ogólnie to zgadzam się z tym co czytałem, że wymiana oleju + uszkodzenie skrzyni to czysty zbieg okoliczności. Ale nie jestem tu fachowcem to tylko moje zdanie.
_________________
Lepiej mieć Parkinsona i ... trochę wylać
niż Alzheimera i ... zapomnieć się napić !
 
 
grzesiek_wroc 



Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: FWD
Rok: 1997
Skrzynia: Tiptronic
Kod silnika: ALF
Imię: Grzegorz
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 12 Maj 2009
Posty: 98
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-06-22, 20:11   

cacek66, robiłeś wymianę dynamiczną czy statyczną? Ja jestem kolejnym użytkownikiem tiptronica w którym nigdy nie był wymieniany olej (178tys. km) i mam ogromny dylemat czy wymieniać czy nie. Jeżeli tak to czy statycznie czy dynamicznie? Odczuwalne są czasami delikatne szarpnięcia przy zmianie podczas jazdy oraz mocniejsze szarpnięcie przy zmianie na postoju z D lub P na R (w drugą stronę tylko delikatne). I cholera wie co tu robić. To takie trochę zgadywanie chyba bo za dużo jest rozbieżnych zdań na ten temat :evil: :evil:
 
 
Dealer Audi A6 



Model: RS6 C5/C6
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 4.0 560KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004/2010
Skrzynia: Tiptronic
Posty: 4256
Skąd: Serwis
jojo001 



Model: Allroad C5
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI 180KM
Napęd: Quattro
Rok: 2002
Skrzynia: Tiptronic
Wiek: 43
Dołączył: 28 Maj 2010
Posty: 70
Skąd: Dolnoslaskie
Wysłany: 2010-06-22, 21:59   

grzesiek_wroc napisał/a:
cacek66 I cholera wie co tu robić. To takie trochę zgadywanie chyba bo za dużo jest rozbieżnych zdań na ten temat :evil: :evil:


Ja wymieniłem olej przy 193 tyś. Nie wiem czy wcześniej był wymieniany (auto dopiero kupiłem i doprowadzam do porządku a z książki serwisowej niewiele wynika). Po wymianie jak na razie wrażenia bardzo pozytywne - biegi "płynniej" się przełączają, mniejsze i prawie nie wyczuwalne szarpnięcia. Jakby wcześniej tez przerzucał biegi przy delikatnym rozpędzaniu.
Przejechane na nowym oleju może ze 200 km. Na razie brak negatywnych objawów. Niestety nie wiem jaka była wymiana (statyczna czy dynamiczna).

:-D
 
 
cacek66 


Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI 150KM
Napęd: FWD
Rok: 1998
Skrzynia: Automat
Pomógł: 4 razy
Wiek: 37
Dołączył: 05 Maj 2009
Posty: 302
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2010-06-23, 11:50   

grzesiek_wroc napisał/a:
cacek66, robiłeś wymianę dynamiczną czy statyczną? Ja jestem kolejnym użytkownikiem tiptronica w którym nigdy nie był wymieniany olej (178tys. km) i mam ogromny dylemat czy wymieniać czy nie.

ja robiłem sam - statycznie. chwila strachu ok. 7 litrów mi weszło olej oczywiście esso. Wrażenia jak u kolegi jojo001
jojo001 napisał/a:
Po wymianie jak na razie wrażenia bardzo pozytywne - biegi "płynniej" się przełączają, mniejsze i prawie nie wyczuwalne szarpnięcia. Jakby wcześniej tez przerzucał biegi przy delikatnym rozpędzaniu.
_________________
Lepiej mieć Parkinsona i ... trochę wylać
niż Alzheimera i ... zapomnieć się napić !
 
 
65 GRZEGORZ


Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Napęd: Quattro
Rok: 2005
Skrzynia: Tiptronic
Dołączył: 03 Paź 2010
Posty: 1
Skąd: REDA POMORSKIE
Wysłany: 2010-10-03, 12:03   

Jestem nowy ale ostatnio pytałem właśnie serwisy o wymianę oleju w tip troniku mojego auta .ceny od 1,2 tys do 2,5 tys .Generalnie nie wymienia sie oleju tak twierdzą.Co traktuje jak bzdurę.Z taką wiedzą nie ma co liczyć że wiedzą co to wymiana DYNAMICZNA znaczy a wydaje się ta metoda jedynie słuszna.Panowie proszę o info ile oleju,jakiego,ile kosztuje litr bo w Skodzie 208 zł,jaki warsztat w okolicy trójmiasta potrafi zrobić wymianę dynamiczną fachowo.Moje auto ti Audi c6 avant quarto 2005 rok nr win--wauzzz4f26n066932 przebieg 170000 tys.pozdrawiam Grzegorz
 
 
Dealer Audi A6 



Model: RS6 C5/C6
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 4.0 560KM
Napęd: Quattro
Rok: 2004/2010
Skrzynia: Tiptronic
Posty: 4256
Skąd: Serwis
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do: