Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

2015 Audi A6 C7 4G FL - Dynamiczne kierunkowskazy - VCDS

Elektryka
Denix125
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 108
Rejestracja: 23 lut 2017, 08:54
Lokalizacja: Bergen

Post autor: Denix125 » 06 lis 2018, 12:18

http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=7536591401

Tutaj jest taki gadżet...
Możnaby połączyć ledy w lampach w sekcje po 2 lub 3 dla jednego kanału w takim "sterowniku"?

carlos777
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1169
Rejestracja: 04 gru 2017, 14:21
Imię: Karol
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2016
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 DLHA 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: carlos777 » 07 lis 2018, 04:23

Nie lepiej wykorzystać sterownik 13 kanałowy?
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=7536591365
Nadaje się do kierunków dzielonych.
W tym układzie można regulować czas załączenia i szybkość przesuwu.
Nie trzeba synchronizować przewodami kierunkowskazów.

tumoba
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 31
Rejestracja: 07 lis 2018, 08:00
Imię: ustaw imię i auto
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2014
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CGLC 177KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Multitronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: tumoba » 17 gru 2018, 15:56

Montował już ktoś takie sterowniki matrix ?zastanawiam się nad takimi.Takie 13 kanałowe wystarcza do kombi?I jak myślicie będzie to mocno skomplikowane podłączenie ?

Denix125
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 108
Rejestracja: 23 lut 2017, 08:54
Lokalizacja: Bergen

Post autor: Denix125 » 17 gru 2018, 16:33

tumoba pisze:Montował już ktoś takie sterowniki matrix ?zastanawiam się nad takimi.Takie 13 kanałowe wystarcza do kombi?I jak myślicie będzie to mocno skomplikowane podłączenie ?
Wewnętrzna lampa ma 15 diód, zewnętrzna 8.
Każdą diodę musisz wylutować z fabrycznej płytki. Największym moim zdaniem problemem będzie rozcięcie lampy i sklejenie jej w taki sposób by nie było widać 'druciarstwa'. O rozklejeniu jej nawet nie ma co marzyć.
Ja odpuściłem te 'sterowniki' z allegro na rzecz Arduino, że względu na dowolność i łatwość programowania. No i cena Arduino zdecydowanie niższa.

tumoba
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 31
Rejestracja: 07 lis 2018, 08:00
Imię: ustaw imię i auto
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2014
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CGLC 177KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Multitronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: tumoba » 17 gru 2018, 19:48

To faktycznie nie ma sensu 😎A możesz przybliżyć o czym piszesz z tym Arduino

Denix125
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 108
Rejestracja: 23 lut 2017, 08:54
Lokalizacja: Bergen

Post autor: Denix125 » 17 gru 2018, 21:00

tumoba pisze:To faktycznie nie ma sensu 😎A możesz przybliżyć o czym piszesz z tym Arduino
Malenka plytka (np. pro mini 33 x 18 mm) z ukladem elektronicznym do dowolnego zastosowania. 14 wyjsc cyfrowych oraz 8 analogowych. Jednak kazde analogowe mozna zadeklarowac jako wyjscie cyfrowe. Wiec masz do dyspozcji tak naprawde 22 wyjscia cyfrowe.
Wiec po jednym takim malenkim ukladzie na lampe plus jakis STEP-DOWN napiecia na 5V.
Dodatkowym atutem jest mozliwosc synchronizacji ukladow bez koniecznosci laczenia lamp kablami.... naprawde rewelacyjne uklady. Polecam.

Ja dodatkowo wywalilem wszystkie diody od pozycji pod dwa uklady w lampie wewnetrznej oraz jeden uklad do lampy zewnetrznej. Prosty algorytm i efekt taki:
Pojedynczy punkt swietlny biegnie od wewnatrz do zewnatrz, po czym zatrzymuje sie na moment, wraca spowrotem do wewnatrz, znow na moment zatrzymuje i na koniec biegnie znowu na zewnatrz tym razem zapalajac diody po kolei i tak juz zostaje. Cos na wzor nowej C8. Taki ja mialem pomysl ;) Z checia poslucham waszych...

W necie jest mnostwo stronek z kursami Arduino np: www.forbot.pl

Naprawde warto! Godzinke poczytac i juz mozesz programowac. A plytke kupisz za 1,69€, na allegro cos z 15 zl.

Awatar użytkownika
damos
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1265
Rejestracja: 29 cze 2010, 11:17
Imię: Damos
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2011
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 CDUD 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: damos » 18 gru 2018, 01:41

Koego Denix125 - zapewne wiesz, że stopień wyjściowy takiej Atmegi z trudem wysteruje malutką diodkę świecącą a sumaryczny prąd maksymalny pobierany przez układ nie pozwoli na zasilenie wielu malutkich diod równocześnie. Najczęściej masz ograniczenie do 400mA na wszystkie porty i 100mA na każda grupę portów. Przyzwoicie świecąca dioda bierze jakieś 300mA, co oznacza, że cały mikrokontroler mógłby teoretycznie wysterować ci jedną, ale jako, że max prąd dla grupy portów jest 100mA - to ci nie wysteruje porządnie nawet tej jednej.
Każda dioda w kierunkowskazie jest dość silna, aby była widoczna nawet w środku dnia, w ostrym słońcu. Od tego zależy twoje bezpieczeństwo. W związku z tym pobiera pewnie moc zbliżoną do mocy maksymalnej całego mikrokontrolera (albo i większą). Tutaj trzeba dodać stopnie mocy na każde z wyjść cyfrowych. To generuje koszty, wymaga upakowania
Jeśli ktoś nie ma pojęcia o elektronice czy programowaniu - ryzykuje poświęceniem dużej ilości czasu, spaleniem kilku układów i dużym rozczarowaniem... warto go o tym poinformować zanim zacznie.

Oczywiście - nikt nie broni hobbystycznie bawić się w elektronikę i programowanie mikrokontrolerów! Pamiętajcie tylko, że jeśli z powodu słabo widocznego kierunkowskazu dojdzie do wypadku, w którym (nie daj boże) ktoś ucierpi na dłużej niż przez 7 dni - sprawą zajmie się prokurator i może zlecić biegłemu zbadanie żarówek. Kiedy ten zobaczy pajęczynę - może spytać się o jej homologację. Ubezpieczyciel widząc taką szansę na pewno postara się wykręcić od wypłaty z OC. Może powiedzieć, że wypadek nastąpił z powodu "rażącego zaniedbania" i odszkodowanie w wysokości 400 tys. PLN dla poszkodowanych wypłaci domorosły elektronik, który nie wiedział, że... i tu możemy napisać całą litanię o przegrzaniu, stosowaniu watchdogów, pękaniu przewodów, odrywaniu ścieżek od tanich laminatów, wytrzymałości układów na niskie temperatury, ochronie przed skraplająca się wilgocią itp, itd.

Naprawdę warto?

Moim zdaniem - nie. Ale to jest tylko moje, prywatne zdanie a każdy ma prawo do innego - własnego.

Denix125
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 108
Rejestracja: 23 lut 2017, 08:54
Lokalizacja: Bergen

Post autor: Denix125 » 18 gru 2018, 02:30

damos pisze:Koego Denix125 - zapewne wiesz, że stopień wyjściowy takiej Atmegi z trudem wysteruje malutką diodkę świecącą a sumaryczny prąd maksymalny pobierany przez układ nie pozwoli na zasilenie wielu malutkich diod równocześnie.
Bzdury!

Atmel radzi sobie wysmienicie z 22 diodami 5V naraz, przy max pradzie 40 mA, a nawet przy zastosowaniu opornika gdy prad obnizysz do 7-15 mA dioda i tak swieci bardzo intensywnym swiatlem.

Pomijajac to wszystko nie podalem na tacy jak co wykonac aby nie uszkodzic ukladu elektronicznego badz poszczegolnych diod. To nie jest forum o elektronice i programowaniu w 'C'.
Jesli ktos ma takie zyczenie niech sobie reszte doczyta.

A czy warto sie jednak przylozyc i zrobic cos fajnego samemu?

Gdybym zarabial na doposazaniu samochodow to bym krzyczal: Ludzie co wy robicie?!! Prokurator was zezre i zgnijecie w wiezieniu z milionem dlugu na koncie!!!
Jak sami zrobicie plywajacy kierunkowskaz to juz po was!! To juz nie to samo co jazda z przepalona zarowka, pobitym kloszem czy na Chinskich xenonach.
A policjant to juz wogole Was przy kontroli drogowej od razu zastrzeli!

Ale akurat z tego nie zyje, wiec nie bede ludziom mieszal.
W tym watku jest kilka osob zainteresowanych dynamicznimi kierunkami wiec podpowiadam: Arduino jest do tego IDEALNE!

Mi zajelo to okolo tygodnia zabawy z lutownica po pracy. I zadnej pajeczny kabli nie widac. Wszystk ladnie schowane wewnatrz lampy, w ktorej jest naprawde sporo miejsca.

Awatar użytkownika
damos
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1265
Rejestracja: 29 cze 2010, 11:17
Imię: Damos
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2011
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 CDUD 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: damos » 18 gru 2018, 03:58

Denix125 pisze:Bzdury!
Atmel radzi sobie wysmienicie z 22 diodami 5V naraz, przy max pradzie 40 mA
Który Atmel?
Podaj mi konkretne info, zanim ocenię twoje słowa.
Denix125 pisze:wiec nie bede ludziom mieszal.
Właśnie im mieszasz. Pokazujesz tylko jedną stronę medalu.

Denix125
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 108
Rejestracja: 23 lut 2017, 08:54
Lokalizacja: Bergen

Post autor: Denix125 » 18 gru 2018, 04:27

damos pisze:Który Atmel?
Podaj mi konkretne info, zanim ocenię twoje słowa.


Kazdy jeden stosowany w Arduino i ich klonach. Poczytaj troche, to sie dowiesz. To nie boli...
damos pisze:Właśnie im mieszasz. Pokazujesz tylko jedną stronę medalu.
Masz racje - mieszam, Ty pomagasz <wysmiewacz>

Awatar użytkownika
damos
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1265
Rejestracja: 29 cze 2010, 11:17
Imię: Damos
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2011
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 CDUD 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: damos » 18 gru 2018, 04:47

Denix125 pisze:Kazdy jeden stosowany w Arduino i ich klonach.
Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, że wariantów kontrolerów Atmega jest z kilkadziesiąt i jedynie część z nich jest stosowana w Arduino.
Denix125 pisze: Poczytaj troche, to sie dowiesz. To nie boli...
A więc jednak nie umiesz podać konkretów...
To ja ci podam:
żadna Atmega nie wysteruje ci bezpiecznie 22 diod przy prądzie 40mA każda, bo to wielokrotnie przekracza maksymalny prąd dla grup portów oraz dla całego układu. Nawet pancernej 128-ki. Możesz bawić się w multiplexowanie, co znacznie obniży jasność przez współczynnik wypełnienia...

Najczęściej stosowany: Atmega2560:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/d ... asheet.pdf strony 355, 356
maksymalny dopuszczalny prąd pobierany przez piny zasilania: 200mA - to daje średni prąd na diodę poniżej 4 mA...
Maksymalny, sumaryczny prąd podawany przez porty C0-C7, G0-G1, D0-D7, L0-L7 (26 wyjść) - 200mA (100mA dla Atmega 2561 - dokładnie to, o czym wspominałem w pierwszym swoim poście) To daje średni prąd na diodę na poziomie 7,6mA dla Atmega2560 i 3,8mA dla Atmega 2561.
Sterując je większym prądem wychodzisz zupełnie po za specyfikacje i godzisz na możliwośc spalenia w dowolnym momencie.

Klony na Atmega16: http://ww1.microchip.com/downloads/en/d ... oc2466.pdf strony 291 i 292
Maksymalny prąd wszystkich wejść zasilania: 200mA dla obudoiwy PDIP i 400mA dla obudowy TQFP.
Maksymalny sumaryczny prąd dla portów B0 - B7,C0 - C7, D0 - D7 (24 wyjścia) = 100mA, co daje średni prąd dla jednego wyjścia na poziomie 4mA
Znów - generując wydatek prądowy wykraczający po za "absolute maximum ratings" godzisz się na dowolne zachowanie urządzenia i spalenie w dowolnym momencie. To, ze akurat w danej chwili działa wynika tylko z zapasu projektowego przy produkcji.
Polecam ten fragment specyfikacji:
" Stresses beyond those listed under &#8220;Absolute
Maximum Ratings&#8221; may cause permanent damage
to the device. This is a stress rating only and
functional operation of the device at these or
other conditions beyond those indicated in the
operational sections of this specification is not
implied. Exposure to absolute maximum rating
conditions for extended periods may affect
device reliability."


I ty masz czelność odsyłać mnie do dokumentacji?

Hint - na materiale wideo z linków już umieszczonych facet pokazuje swoje płytki, gdzie ma wyprowadzone stopnie mocy dla każdej linii sterującej. tak - to te dziwne "cosie" z radiatorami, zwane tranzystorami. Pewnie on też jest idiotą i ładuje niepotrzebne elementy? :)

Mogę więc oficjalnie napisać:
Pleciesz bzdury i masz blade pojęcie, o tym, o czym piszesz.

Równie dobrze możesz proponować ludziom montaż w 3.0 BiTDi tarcz z 2.0 twierdząc, że u ciebie auto zahamowało i rzucać się do gardła każdemu, kto zwróci uwagę, że to może nie być najlepszy pomysł.

I nie rzucaj się więcej do mnie, bo z tobą dyskusję zakończyłem. Zniżać się do twojego poziomu nie będę.

Denix125
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 108
Rejestracja: 23 lut 2017, 08:54
Lokalizacja: Bergen

Post autor: Denix125 » 18 gru 2018, 05:30

Naucz sie inteligencie czytac ze zrozumieniem!!

Napisalem ze kazdy jeden Atmel stosowany w Arduino poradzi sobie z zaswieceniem diod na wszystkich swoich pinach cyfrowych oraz analogowych zadeklarowanych jako cyfrowe.

O czym Ty piszesz!!??
Atmega 2560? Niby w ktorym Arduino???
W ktorym Arduino masz piny: C,G, L??

Najpopularniejszy w Arduino ?
ATmega328P
ATmega168

Powiem ci tak, moze cos tam sobie wygooglowales i udajesz madrego, ale Arduino raczej w rekach nie miales..

Uniosles sie bo ludzie coraz mniej boja sie zrobic cos samemu? Twoi potencjalni klienci tez potrafia dokonac nieosiagalnego i zarejestrowac sie na forum? Szalenstwo!!
Przeciez powinni dac sie wydoic Tobie ze 4 kola za zalozenie oryginalnych Matrixow.
A Pan 'Bystry' kupil sobie VCP; 'nauczyl' sie robic parametryzacje i probuje przekonac swiat, ze tylko on i nikt inny..... <rotfl>

No coz, jesli wrzoce tutaj gotowy szkic do ArduinoIDE to cie pewnie trafi...

Jak to mowia.. to masz AKUKUUUU <rotfl>



A, i nie spodziewaj sie polemiki w nieskonczonosc, mam co robic. Nara

mat1324
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 15144
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 18 gru 2018, 11:10

Niestety, ale damos ma rację <okok> . Na studiach trochę bawiłem się Arduino (gdzieś jeszcze mam płytkę) i nadaje się głównie do sterowania lub ewentualnie zasilania kilku ledów. Musiałbyś dać jakieś przekaźniki albo chociaż puszczać prąd poprzez tranzystory, którymi będzie sterował Arduino.

Awatar użytkownika
damos
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1265
Rejestracja: 29 cze 2010, 11:17
Imię: Damos
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2011
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 CDUD 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: damos » 18 gru 2018, 12:15

mat1324 pisze:Niestety, ale damos ma rację
Ja wiem. Zajmuję sie mikrokontrolerami od 15 lat, dlatego z pamięci podałem mu limity prądowe bez zaglądania do dokumentacji.

I piszę to po to, by oszczędzić innym Forumowiczom problemów a nie po to by dyskutować z naszym kolegą pozbawionym kultury i wiedzy.

Niestety, nasz kolega ma niewielkie pojęcie o mikrokontrolerach i o Arduino. Myli Porty z Pinami (cały czas pisałem o portach C,G,L) - a to oznacza, że dokumentacji nie widział na oczy. W 8-mio bitowych kontrolerach Piny są pogrupowane w Portach. Każdy Port ma 8 lub mniej Pinów. Ze względu na budowę wewnętrzną mikrokontrolera maksymalny prąd dla grupy portów jest ograniczony. Ograniczenie są różne dla różnych układów.
Cały wydatek prądowy mikrokontrolera jest ograniczony jego budową zewnętrzną oraz zdolnością do oddania ciepła. To znów jest ograniczone wielkością struktur krzemowych oraz przystosowaniem do stosowania radiatora.

Atmega 2560 jest w jednym z mocniejszych Atmeg a wydajnośc prądową dla grupy portów ma dużą (200mA) jak na mikrokontroler.
Arduino korzystające z tego układu:
https://store.arduino.cc/arduino-mega-2560-rev3

Co do układów Atmega 328 oraz Atmega 168 - gorszy wybór pod względem wydajności prądowej:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 02061A.pdf (strona 322)
mają maksymalny prąd dla grupy portów na poziomie 150mA - a dla całego ukłądu 200mA - to jeszcze gorzej.


Disclaimer:
1 - nie świadczę usług osobom fizycznym, tylko firmom
2 - żaden z moich klientów nie znajduje się w Polsce
3 - nie mam żadnego "klienta" na Forum
4 - nigdy nie zajmowałem się i nie zajmuję odpłatnym robieniem czegokolwiek w czyimkolwiek pojeździe
5 - pomagałem na tym Forum wielu osobom - nigdy nie oczekiwałem zapłaty i wielokrotnie odmawiałem przyjęcia jakiejkolwiek formy gratyfikacji


Więc to, co kolega Denix125 sugeruje:
Denix125 pisze:Twoi potencjalni klienci tez potrafia dokonac [...] Przeciez powinni dac sie wydoic Tobie ze 4 kola
- jest najdelikatniej mówiąc pomówieniem i szkalowaniem.

carlos777
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1169
Rejestracja: 04 gru 2017, 14:21
Imię: Karol
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2016
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 DLHA 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: carlos777 » 18 gru 2018, 12:22

Ja was pogodzę. Wystarczy do każdego wyjścia zastosować tranzystor i po kłopocie.
Ja stosuję takie gotowce.
Można płynnie ustawić czas startu i szybkość każdego układu osobno.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C7 (2011-2018)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga