MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 290
- Rejestracja: 02 lis 2020, 11:12
- Imię: Alex
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2016
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 313KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Polska
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Jasne i zrozumiałe.
Jeżeli chodzi o Oris - podobnie jak w przypadku Westfalii czy jest potrzebne kodowanie ( skupiam sie tu na zawieszeniu pneumatycznym )
Kodowanie jest generalnie po co ...? Po to aby czujniki parkowania współpracowały z zestawem ? Czy może współpracuję to z układem poziomowania ? Auto można podnieść albo opuścić - sa generalnie dwie wysokości...więc moge je podnieść ręcznie z MMI. Oczywiście wczesniej w MMI zaznaczam, że będę ciągnął przyczepę.
Do czego zmierzam - nową Westfalię mogę kupić za 1200 PLN z podrabiana wiąaką bez kodowania i z zamontowaniem wyjdzie 2 tyś. PLN
Dopłata do oryginalnej wiązki z kodowaniem 7 stów. Czyli 2700 na gotowo.
Oris - jak wspominał ktoś wcześniej - 1 tyś + wiązka z modułem podróba i z zamontowaniem 1,5 PLN. Brak kodowania.
Reasumując - jak wspomniałem, nie zależy mi na tym aby hak się sam opuszczał. Do tej pory miałem Westfalie i była OK. Jednak skupiam sie nad tym aby auto czy może cały zestaw zachowywały sie względem siebie bezpiecznie podczas jazdy i dlatego szukam najbardziej rozsądnego rozwiązania.
Pzdr.
Jeżeli chodzi o Oris - podobnie jak w przypadku Westfalii czy jest potrzebne kodowanie ( skupiam sie tu na zawieszeniu pneumatycznym )
Kodowanie jest generalnie po co ...? Po to aby czujniki parkowania współpracowały z zestawem ? Czy może współpracuję to z układem poziomowania ? Auto można podnieść albo opuścić - sa generalnie dwie wysokości...więc moge je podnieść ręcznie z MMI. Oczywiście wczesniej w MMI zaznaczam, że będę ciągnął przyczepę.
Do czego zmierzam - nową Westfalię mogę kupić za 1200 PLN z podrabiana wiąaką bez kodowania i z zamontowaniem wyjdzie 2 tyś. PLN
Dopłata do oryginalnej wiązki z kodowaniem 7 stów. Czyli 2700 na gotowo.
Oris - jak wspominał ktoś wcześniej - 1 tyś + wiązka z modułem podróba i z zamontowaniem 1,5 PLN. Brak kodowania.
Reasumując - jak wspomniałem, nie zależy mi na tym aby hak się sam opuszczał. Do tej pory miałem Westfalie i była OK. Jednak skupiam sie nad tym aby auto czy może cały zestaw zachowywały sie względem siebie bezpiecznie podczas jazdy i dlatego szukam najbardziej rozsądnego rozwiązania.
Pzdr.
- Bart_d
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 434
- Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
- Imię: Daniel
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2015
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0 TDI 136KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Suwałki
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Kiedyś uzyskałem takie wyjaśnienie :
... pomyśl, że jechałbyś np 1000km po offroadzie... góry, dziury... pneumatyka wówczas chodzi jak szalona.
Podobna sytuacja jest kiedy ciągniesz przyczepę. Nacisk na hak rzędu 85kg, działający jak dźwignia na Twój samochód, powoduje ciągłe naciski i próbę regulacji zawieszenia. Kompresor, zasobnik i miechy się nie zatrzymują, a co za tym idzie eksploatują się nadmiernie.
Jeżeli natomiast samochód widzi że ciągniesz przyczepę to podobno ogranicza regulację. Ponadto chyba coś koryguje w działaniu skrzyni biegów, pomijając wyłączenie PDC z tylu, oraz funkcję ESP dla przyczepy powyżej 60km/h-zapobieganie wężykowaniu.
Co daje oryginalny sterownik... daje to że samochód wie że ciągniesz przyczepę. Takiej opcji nie dają uniwersalne sterowniki... mało tego... znam przypadki z C6, że uniwersalny sterownik wpiety w sygnały z lamp, uszkodził moduł komfortu...
Jeżeli chodzi o używane haki ORIS to chodzą one w cenach 600-800, sterowniki 650-850zl (nowy koło 1100zl), instalacja elektryczna w granicach 450-500zl.
Montaż mozna wykonać we własnym zakresie (montaż mechaniczny i elektryczny jest dość prosty), a kodowanie to koszt zazwyczaj 150-200zł.
Oczywiście hak westfalia jest jak najbardziej ok, ale najlepiej byłoby i tak zastosować oryginalny sterownik...
... pomyśl, że jechałbyś np 1000km po offroadzie... góry, dziury... pneumatyka wówczas chodzi jak szalona.
Podobna sytuacja jest kiedy ciągniesz przyczepę. Nacisk na hak rzędu 85kg, działający jak dźwignia na Twój samochód, powoduje ciągłe naciski i próbę regulacji zawieszenia. Kompresor, zasobnik i miechy się nie zatrzymują, a co za tym idzie eksploatują się nadmiernie.
Jeżeli natomiast samochód widzi że ciągniesz przyczepę to podobno ogranicza regulację. Ponadto chyba coś koryguje w działaniu skrzyni biegów, pomijając wyłączenie PDC z tylu, oraz funkcję ESP dla przyczepy powyżej 60km/h-zapobieganie wężykowaniu.
Co daje oryginalny sterownik... daje to że samochód wie że ciągniesz przyczepę. Takiej opcji nie dają uniwersalne sterowniki... mało tego... znam przypadki z C6, że uniwersalny sterownik wpiety w sygnały z lamp, uszkodził moduł komfortu...
Jeżeli chodzi o używane haki ORIS to chodzą one w cenach 600-800, sterowniki 650-850zl (nowy koło 1100zl), instalacja elektryczna w granicach 450-500zl.
Montaż mozna wykonać we własnym zakresie (montaż mechaniczny i elektryczny jest dość prosty), a kodowanie to koszt zazwyczaj 150-200zł.
Oczywiście hak westfalia jest jak najbardziej ok, ale najlepiej byłoby i tak zastosować oryginalny sterownik...
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 238
- Rejestracja: 15 paź 2016, 20:51
- Imię: Paweł
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2010
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Polkowice
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Potwierdzam, to co kolega wyżej napisał, jak szukałem C6, to miała być z hakiem, jak się okazało, nie ma ich aż tak wiele na rynku, w końcu się z tym pogodziłem i byłem skłonny kupić bez haka, a po zakupie zamontować w pełni oryginalny hak, ze sterownikiem. Oczywiście pomijam fakt przeróbki układu chłodzenia, bo fabrycznie auto z hakiem ma wydajniejszy układ. Ostatecznie udało mi się trafić sztukę z oryginalnie zamontowanym hakiem składanym Oryginalny sterownik haka oraz poprawnie wkodowany współpracuje z innymi sterownikami zarządzając np. inaczej systemem ESP, który znacznie szybciej wyhamuje auto z przyczepą, którą zacznie z jakiegoś powodu bujać.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 290
- Rejestracja: 02 lis 2020, 11:12
- Imię: Alex
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2016
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 313KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Polska
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Hej.
Dzięki Panowie za wyczerpująca odpowiedź. Wszystko na temat.
Rezygnuje z Westfalii i kupię z firmy Oris. Po tym co przeczytałem nie podlega to już dyskusji
Pozostaje kwestia znalezienie jakiegoś w dobrym stanie.
Ostatnie pytanie
Jak się sygnalizuje w aucie, ze jest dopieta przyczepa ? Przez to, ze w MMI ustawiam opcje - ciągnięcie przyczepy ?
Czy np w przypadku oryginału Oris jest on w jakiś sposób połączony oryginalną wiązką z resztą auta i w przypadku jego rozłożenia i zazbrojenia - dioda zielona auto dostaje info, ze ma być przygotowane na podpięcie. Bo tego akurat nie wiem.
Pzdr
Dzięki Panowie za wyczerpująca odpowiedź. Wszystko na temat.
Rezygnuje z Westfalii i kupię z firmy Oris. Po tym co przeczytałem nie podlega to już dyskusji
Pozostaje kwestia znalezienie jakiegoś w dobrym stanie.
Ostatnie pytanie
Jak się sygnalizuje w aucie, ze jest dopieta przyczepa ? Przez to, ze w MMI ustawiam opcje - ciągnięcie przyczepy ?
Czy np w przypadku oryginału Oris jest on w jakiś sposób połączony oryginalną wiązką z resztą auta i w przypadku jego rozłożenia i zazbrojenia - dioda zielona auto dostaje info, ze ma być przygotowane na podpięcie. Bo tego akurat nie wiem.
Pzdr
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1331
- Rejestracja: 10 sie 2017, 23:32
- Imię: Jarek
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2016
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 326KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Lubuskie
- Kontakt:
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
gdybys potrzebował, mam hak org. Oris pod pneumatykę, ale z przedlifta. jaka jest różnica pomiędzy przedliftem i poliftem - pojęcia nie mam
R1200GS ADV LC
- Bart_d
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 434
- Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
- Imię: Daniel
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2015
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0 TDI 136KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Suwałki
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Samochód rozpoznaje że przyczepa jest podpięta po podłączeniu do gniazda elektrycznego wtyczki przyczepy. Sygnalizacja przy uchwycie sygnalizuje stan rozłożony /złożony - zielony kolor i stan nieustalony - czerwona migająca.
Hak przedliftowy i poliftowy różnią się lekko instalacją i minimalnie wykonaniem... ale jest tak samo funkcjonalny.
Hak przedliftowy i poliftowy różnią się lekko instalacją i minimalnie wykonaniem... ale jest tak samo funkcjonalny.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 290
- Rejestracja: 02 lis 2020, 11:12
- Imię: Alex
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2016
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 313KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Polska
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Jeszcze raz bardzo dziękuję za rozwianie wszelkich wątpliwości.
Myślę, ze powyższe wiadomości pomogą nie tylko mnie ale także innym bo chyba jest tutaj zawarte wszystko co by wypadało wiedzieć o zamontowaniu haka.
W przyszłym tygodniu jadę osobiście odebrać hak ( nie chce kupować nie widząc co to jest )
Hak ma w numeracji końcówkę "S" i jak twierdzi właściciel pochodzi z auta z 2017 roku.
Pzdr
Myślę, ze powyższe wiadomości pomogą nie tylko mnie ale także innym bo chyba jest tutaj zawarte wszystko co by wypadało wiedzieć o zamontowaniu haka.
W przyszłym tygodniu jadę osobiście odebrać hak ( nie chce kupować nie widząc co to jest )
Hak ma w numeracji końcówkę "S" i jak twierdzi właściciel pochodzi z auta z 2017 roku.
Pzdr
- Bart_d
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 434
- Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
- Imię: Daniel
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2015
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0 TDI 136KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Suwałki
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
4G0800491 S..... to hak poliftowy 2015 >> do zawieszenia zwyczajnego.
Przy oględzinach sprawdź otwieranie... pociągając za linkę...
Przy oględzinach sprawdź otwieranie... pociągając za linkę...
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 290
- Rejestracja: 02 lis 2020, 11:12
- Imię: Alex
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2016
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 313KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Polska
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Hmm...ale do pneumatycznego podejdzie tak?
Na zdjeciach widziałem, ze kula jest zazbrojona. Czy da się go złożyc i rozłożyc jak nie jest podłączony elektrycznie?
Na zdjeciach widziałem, ze kula jest zazbrojona. Czy da się go złożyc i rozłożyc jak nie jest podłączony elektrycznie?
- Bart_d
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 434
- Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
- Imię: Daniel
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2015
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0 TDI 136KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Suwałki
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Podejdzie... Zamontuje się go z powodzeniem - ale trzeba pamiętać że kula będzie z 8cm wyżej niż powinna być w pneumatyku... dla wieszaka rowerowego to znaczenia nie ma... ale dla duzej przyczepy kempingowej może mieć.
Rozkładanie haka jest typowo mechaniczne więc trzeba czymś chwycić linkę i pociągnąć 7-10 cm.
Pamiętaj ze jak masz polifta to sterownik wyłącznie 4G8907383 B.....
Gdybyś był zainteresowany instalacją to zapraszam na prv.
Rozkładanie haka jest typowo mechaniczne więc trzeba czymś chwycić linkę i pociągnąć 7-10 cm.
Pamiętaj ze jak masz polifta to sterownik wyłącznie 4G8907383 B.....
Gdybyś był zainteresowany instalacją to zapraszam na prv.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 290
- Rejestracja: 02 lis 2020, 11:12
- Imię: Alex
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2016
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 313KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Polska
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Witaj.
Zapewne bym skorzystał z twojej oferty ale jestem juz umówiony na kompletny montaż. Z początku myślalem, ze moze z Toba pogadam jednak odległość jest zbyt duża.
Osoba u której mam to zrobić zaoferowała z tego co pamiętam 1500 PLN za zamontowanie, za wiązkę, za moduł oraz za uchwyt wraz z rączką do otwierania haka i kodowaniem włącznie. Będę miał to zrobione kompleksowo. Cena chyba jest uczciwa.
Zresztą przed montażem będę jeszcze dzwonił i dogadywał szczegóły...
Hak odebrałem wczoraj. mam na niego gwarancje rozruchową. Jest w pozycji otwartej. Zazbrojony. Na końcu jest linka z kulką jednak trzeba chyba użyc większej siły pociagowej aby on się ponownie złożył do stanu spoczynku. Nie chcę uzywac kombinerek aby przez przypadek nie zniszczyć zakończenia.
Pzdr
Zapewne bym skorzystał z twojej oferty ale jestem juz umówiony na kompletny montaż. Z początku myślalem, ze moze z Toba pogadam jednak odległość jest zbyt duża.
Osoba u której mam to zrobić zaoferowała z tego co pamiętam 1500 PLN za zamontowanie, za wiązkę, za moduł oraz za uchwyt wraz z rączką do otwierania haka i kodowaniem włącznie. Będę miał to zrobione kompleksowo. Cena chyba jest uczciwa.
Zresztą przed montażem będę jeszcze dzwonił i dogadywał szczegóły...
Hak odebrałem wczoraj. mam na niego gwarancje rozruchową. Jest w pozycji otwartej. Zazbrojony. Na końcu jest linka z kulką jednak trzeba chyba użyc większej siły pociagowej aby on się ponownie złożył do stanu spoczynku. Nie chcę uzywac kombinerek aby przez przypadek nie zniszczyć zakończenia.
Pzdr
- Bart_d
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 434
- Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
- Imię: Daniel
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2015
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0 TDI 136KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Suwałki
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Cena jest wręcz rewelacja
Sterownik uzywany 4G8907383B przeciętnie teraz to koszt 700-800zl na Allegro, wiazka ~ 450zl, montaż mechaniczny ~ 300-400zl, montaż elektryczny ~200zl, kodowanie 150-200zł... Uchwyt z rączką 50-130 zł. Oczywiście w pakiecie uslugi będą tańsze ale 1500zl za w/w zakres, bez Twojego brudzenia rąk... to naprawdę rewelacja...cena okazyjna.
Oczywiście upewnij się że sterownik który Ci oferują to oryginał, a nie "dedykowany".
Ja wykonuję tylko wiązki więc i tak bym zbyt wiele nie pomógł.
Sterownik uzywany 4G8907383B przeciętnie teraz to koszt 700-800zl na Allegro, wiazka ~ 450zl, montaż mechaniczny ~ 300-400zl, montaż elektryczny ~200zl, kodowanie 150-200zł... Uchwyt z rączką 50-130 zł. Oczywiście w pakiecie uslugi będą tańsze ale 1500zl za w/w zakres, bez Twojego brudzenia rąk... to naprawdę rewelacja...cena okazyjna.
Oczywiście upewnij się że sterownik który Ci oferują to oryginał, a nie "dedykowany".
Ja wykonuję tylko wiązki więc i tak bym zbyt wiele nie pomógł.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1331
- Rejestracja: 10 sie 2017, 23:32
- Imię: Jarek
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2016
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 326KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Lubuskie
- Kontakt:
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
1500pln., z tym pakietem części potrzebnych i z zakresem robót - to można powiedzieć, prezent
R1200GS ADV LC
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 6
- Rejestracja: 27 sty 2016, 18:50
- Imię: Chodys
- Moje auto: Allroad C7
- Rocznik: 2014
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TDI 245KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Automat
- Lokalizacja: Miasto moje
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Witam
Potrzebuję zamontować hak do A6 C7 Allroad 2014 (przed liftem) z możliwością ładowania przyczepy kampingowej. Widziałem, że są na alledro aukcje z kompletami (hak+wiązka+moduł) np https://allegro.pl/oferta/hak-holownicz ... 9044426039 Niby fajnie wszystko opisane, że wiązka dedykowana, że wszystko będzie działać, i ogólnie perfekcja. Jednak z tego co się dowiedziałem mogą być kłopoty z programowaniem takiego "zamiennego" modułu albo z nieoryginalnymi wiązkami (w jednej z firm montujących haki powiedzieli, że oni mogą wszystko zamontować, ale na programowanie mam sobie pojechać do serwisu Audi, bo mieli za dużo reklamacji...) Pytanie więc czy coś takiego będzie działać bez kłopotu, żebym nie miał choinki na desce rozdzielczej?
Potrzebuję zamontować hak do A6 C7 Allroad 2014 (przed liftem) z możliwością ładowania przyczepy kampingowej. Widziałem, że są na alledro aukcje z kompletami (hak+wiązka+moduł) np https://allegro.pl/oferta/hak-holownicz ... 9044426039 Niby fajnie wszystko opisane, że wiązka dedykowana, że wszystko będzie działać, i ogólnie perfekcja. Jednak z tego co się dowiedziałem mogą być kłopoty z programowaniem takiego "zamiennego" modułu albo z nieoryginalnymi wiązkami (w jednej z firm montujących haki powiedzieli, że oni mogą wszystko zamontować, ale na programowanie mam sobie pojechać do serwisu Audi, bo mieli za dużo reklamacji...) Pytanie więc czy coś takiego będzie działać bez kłopotu, żebym nie miał choinki na desce rozdzielczej?
- Bart_d
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 434
- Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
- Imię: Daniel
- Moje auto: A6 C7
- Rocznik: 2015
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.0 TDI 136KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Suwałki
Re: MONTAŻ HAKA ELEKTRYCZNEGO ORIS A6 C7
Hak westfalia jest na pewno ok, ale sterownik to Ci nie powiem. Myślę że on bazuje na pobraniu sygnałów lecz nie zapewnia pełnej funkcjonalnosci jak oryginał. Moim zdaniem jak masz zamiar ciągnąć kemping to funkcja "wyprowadzania z wężykowania" by Ci się przydała.
Oczywiście na taki używany zestaw wydasz pewnie z 500-700zl wiecej... ale chyba warto. Sam jeżdżę z przyczepą i najbardziej czego się boję na autostradach to właśnie takiego zjawiska np. po próbie raptownego wyminięcia przeszkody.
Poza tym masz pneumatykę i tu jeżeli samochód nie będzie wiedział, że jest podpięta przyczepa, to zawieszenie się intensywniej eksploatuje. Bylo o tym wcześniej w tym wątku.
Oczywiście na taki używany zestaw wydasz pewnie z 500-700zl wiecej... ale chyba warto. Sam jeżdżę z przyczepą i najbardziej czego się boję na autostradach to właśnie takiego zjawiska np. po próbie raptownego wyminięcia przeszkody.
Poza tym masz pneumatykę i tu jeżeli samochód nie będzie wiedział, że jest podpięta przyczepa, to zawieszenie się intensywniej eksploatuje. Bylo o tym wcześniej w tym wątku.
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga